Tuesday, October 2, 2012

Anything For You, Ma'am

17102006


Nak kata geram, tak jugak nih. Lawak pulak rasanya. Ahad baru nih aku masuk kerja pukul 4 petang. Masuk aje, Jenny kata kat aku, "Hey, nenek cari kamu!" Terkejut jugak aku. Sure ada benda yang tak kena nih. "Nenek cari kamu, dia kangen (rindu) sama kamu", kata Yanto. "Ha, here he is!", kata nenek bila dia nampak aku nak ke bilik untuk gantungkan jacket. Aku tengok nenek senyum aje. "Were you looking for me Ma'am?", aku tanya dia. "No, I was just asking", dia kata gitu. Lega hati aku. Aku rasa lojik jugak dia tanya aku pasal semalamnya aku masuk kerja awal, apa pasal pulak aku masuk pukul 4. "So, how are you today?", dia tanya aku. Aku perasan for the last few days, dia akan tanya aku gitu. Dia nih suka kat aku gayanya nih, kata aku dalam hati. 

Budak-budak Indo yang lain, tak pernah ditegur gitu pun.Macamana pun aku tak ada lah lama sembang dengan dia. Sebab aku tak nak nanti diaorang macam jeles kat aku, takut nanti diaorang pulau aku pulak, takut nanti diaorang kata aku nak ampu nenek, kan? Lagipun, nak mengampu depan-depan orang tak syok pulak. Silap-silap dah lah yang nak diampu tak terampu, dapat musuh lain pulak. 

Sebab hari tuh tak sibuk sangat, aku dah tak ada kerja lain so aku mulalah cari-cari habuk sampah untuk disapu. Nenek tengah duduk rileks baca paper kat meja belakang tuh so it's only fair lah kan kalau aku nak mula kan pencarian sampah tuh dekat-dekat nenek. Biar dia nampak aku terbongkok-bongkok bekerja, biar dia terperasan yang aku nih pembersih sangat orangnya, sampai kat celah-celah jubin lantai tuh pun aku sapu. Akan dapat banyak points kat situ nanti. So I thought. 

Tak lama tuh dia panggil aku, teruslah berlari aku pergi dekat dia. Dia seluk pocket, keluarkan duit sepuluh dollars. "Do me a favor, go to Acme and buy me a bottle of bath soap. Ivory", kata dia. Hampeh!, kata aku dalam hati. "You know what bath soap is?", siap dia tanya aku gitu lagi. So berjalanlah aku ke Acme yang dua blok dari KFC tuh. Pakai uniform KFC lagi, siap dengan tie, dengan topinya sekali. Malu aku rasanya, mula tuh aku tanggalkan topi, aku tanggalkan tie tapi on the way tuh aku pakai balik. Lantaklah, apa nak dimalukan sangat. Kemaluan aku nih selalu di tempat yang salah. 

Tengahari tuh, aku ceritakanlah pada Robi, pada Jenny, semuanya. Diaorang gelakkan aje. "Kamu, kalo nenek sendirian, jangan didekatin. Pasti disuruh kamu bikin itu bikin ini", kata Robi. Silap taktik aku rupanya. Niat aku nak dekat dengan nenek tuh sebab manalah tahu dapat collect points kat mana yang patut (macamana pun aku rasa aku dah dapat jugaklah a few points kat situ tadinya). Tak sangka pulak aku akan dijadikan hamba sahaya dia. Dasar!

By the way, aku tak boleh imagine yang nenek, malam-malam, berendam dalam bath tub, main buih sabun. Sambil main plastic ducks lagi.