Tuesday, October 2, 2012

So Cold The Night

16102006


Isnin lepas genaplah seminggu aku kerja di KFC nih. Masa tuh belum ada schedule lagi so masuk kerja tak tetap. The first 2 days tuh masuk pukul 3, balik pukul 11 malam. Selebihnya masuk pukul 4, balik pukul 12 tengah malam. Kerjanya setiap hari. Mati lah kalau macam ini, tak ada day off nya. Aku lebih suka kalau kerja jam panjang tapi ada hari cuti daripada kerja 7 atau 8 jam aje sehari tapi setiap hari.

Kalau difikir, baik lagi kerja di restoran Cina, kerja 6 hari aje. Di sini, kerja setiap hari pun, tapi gajinya kurang dari apa yang aku dapat dari kalau aku kerja di restoran Cina. Walaupun gajinya per jam nya agak tinggi (taklah setinggi mana tapi tinggilah jugak compared to gaji kat restoran Cina) tapi sebab kerja tujuh atau lapan jam sehari, taklah sebanyak mana. Cuba compare kalau kerja 12 jam sehari, 7 days a week, kan? Kalau gitu, barulah boleh buat duit sikit. 

Macamana pun sebab kitaorang berdua (aku sama Heru) masih dalam perhatian, kitaorang ikut ajelah. "Nanti kamu pastinya dikasi jam panjang sih", kata Armi bila aku talipun dia ituhari. Armi suruh aku contact dia setiap hari, untuk buat lapuranlah kononnya. Aku tak nak kerja jam panjang sangat, aku tak nak kerja setiap hari. Aku nak ada day off. Itu penting tuh. 

So tibalah masa kitaorang untuk dibayar gaji. Armi janji nak datang Isnin tapi sebab Martin kerja, dia tak ada transport so dia kata dia akan naik bas aje dari Phila ke Atlantic City dan dari situ naik bas ke tempat kitaorang. Aku sama Heru dok tunggu-tunggu jugak tapi tak ada bayang batang hidung dia pun. Bila talipun, either tak dijawab atau dia masih di Atlantic City dan bas ke tempat kitaorang hanya ada di sebelah petang. Malam tuh, bila kitaorang balik kerja, Armi masih tetap tak muncul. Aku sama Heru dah rasa tak sedap aje. 

"Kayaknya ada yang nggak beres aja", kata Heru.

"Tadi ada Armi suruh aku ambilin cek dari nenek tapi aku nggak mahu, itu bukan urusan aku" aku jawab gitu. "Kita tunggu esok ajalah, kalo dia masih gak muncul, aku gak bekalan lama di sini sih", aku kata lagi. 

"Kalo dia nggak ke sini, ayuh kita beritahu nenek, kita berhenti aja, pulang ke Phila", Heru kasi suggestion. 

"Aku gak punya uang sih, uang aku kan aku kasi sama Armi untuk bayar sewa rumah?", aku dah macam terpanik bila memikirkan yang buatnya Armi senyap begitu aje, aku will end up tak ada duit. 

"Aku bisa pinjamin kamu uang untuk ke Phila", kata Heru. Lega jugak aku mendengar kata Heru sebab aku tak nak lah nanti kitaorang kerja sampai dua minggu tanpa dapat hasilnya. Lebih baik bertindak cepat. So malam tu kitaorang tidur dengan perasaan gusar jugaklah. Aku dah tak ada duit dah sebenarnya hari tu tuh, sebab balance yang ituhari aku asyik dok belanjakan untuk berinternet kat kedai donut tuh. 

So bila dah tak ada jalan lain, aku cuba-cuba bawak laptop ke luar rumah sebab ituhari Manu ada kata yang dulunya ada a few yang duduk di rumah tuh, diaorang dapat curi signal dari neighbor punya router. Bukan curi tapi share.Diaorang bawak laptop kat belakang rumah, kat situ signalnya ada. Bital, dia dapat signal melalui bilik dia (bilik dia kat hujung) so aku rasa sure ada signal yang boleh ditangkap. Memang betul pun, sekejap aje aku dapat detect signal yang tak payah pakai password. Adalah neighbor yang bangang yang tak reti nak set kan password tuh agaknya. Apalah, terus aku lupa pasal Armi yang masih belum muncul-muncul. Heru, bila aku kata ada signal, terus aje tersenyum. Aku faham senyum dia tuh, senyum kesuyukuran. Pasal ada peluang untuk online dengan percuma. 

So kitaorang masing-masing sibuklah online, kat bawah pokok, di belakang rumah. Sampai sesemut kaki. Sampai sakit-sakit tengkuk sebab laptop kalau guna batteri, screen dia tak terang sangat. Lagipun kat luar cahaya terang, tak nampak clear apa kat screen tuh. Tapi itu masalah kecik aje.

Tak lama tuh aku dapat message kat voicemail (signal cellphone aku tak clear), rupanya dari Armi. Dia dah ada di depan rumah. Terus kitaorang ke depan jumpa dia. Dia datang dengan this couple yang mulanya aku ingatkan orang Vietnam tapi sebenarnya orang Indo jugak. "Ini juragan gedek", dia perkenalkan aku kat "juragan gedek" tuh. Armi beritahu yang dia semalamnya melepak di stesyen bas aje, kebetulan pulak terjumpa "juragan gedek" tuh di situ. Macam nak percaya tak percaya jer cerita dia sebab juragan gedek tuh ada kereta, buat apa pulak melepak kat stesyen bas, kan? 

"Ini orang Malaysia, mereka orang Malaysia butuhkan internet kerna mereka harus sentiasa berfikir. Mereka harus sering cari informasi, nggak seperti kita, fikiran mereka harus sentiasa berjalan gitu", aku buat-buat tak dengar ajelah bila Armi kata gitu kat juragan gedek. Aku buat pura-pura matikan laptop, sambil taruk atas bonet kereta juragan gedek. Tapi dalam hati, punyalah bangga aku. 

So kitaorang sembang-sembang ajelah di depan rumah, diaorang tanya macamana kerja, macamana nenek, benda-benda gitulah. Bila aku kata yang nenek tuh cerewet sangat, diaorang suruh aku cuba dekat-dekat dengan nenek sebab kuncinya di tangan nenek. Hanya aku saja yang boleh diharapkan untuk buat baik dengan nenek. Macam diaorang tahu aje aku nih boleh menalamkan muka. "Orang tua, memang gitu sih", kata perempuan yang aku rasa bininya juragan gedek. 

Diaorang bawak rice cooker, beras sekampit dan mee segera sekotak besar. Rasa lega jugak aku sebab dah seminggu tak makan nasi. Lepas tuh diaorang pergi jumpa nenek untuk ambil cek dan cashkan cek tuh untuk bayar gaji kitaorang.Juragan gedek yang bayar gaji kitaorang, bukannya Armi. Pundek betul nenek, rupanya break yang setengah jam yang kitaorang dikasi setiap hari tuh tak dibayar. Dipotong duit gaji. Dah lah makannya dicatu, break pulak dipotong gaji. Ya ampuun, pelitnya setengah mati. 

Macamana pun aku puas hatilah hari tu tuh pasal dah ada duit. Dan most importantly, aku dah dapat online setiap hari tanpa perlu mengeluarkan duit. Tanpa perlu ke kedai donut tuh. Tak apalah dapat internet sekejap aje tapi aku dapat online setiap hari. Itu yang penting. Dapatlah aku mengikuti perkembangan kawan-kawan bloggers, kawan-kawan chatting kat tagboard. Kebelakangan ini aku rasa down aje pasal itulah, pasal tak dapat nak chat kat tagboard. Nobodys knows, ataupun mungkin orang tak percaya yang kalau aku kata yang dapat chat atau dapat baca chat orang kat tagboard tuh buat aku terhibur. Itu aje yang menghiburkan aku sebenarnya. Apalah sangat pujian dari nenek compared to dapat chat kat tagboard and Yahoo. You guys are all I have. I don't care shit orang yang baca blog nih senyap-senyap, itu tak relevan langsung. They don't exist dalam hidup aku. Yang exist dalam hidup aku adalah mereka-mereka itu yang selalu aku tengok berpoya-poya di tagboard. 

Bersemangat aje aku kerja hari tu tuh, mana tak nya kan? Sekarang aku dah ada something to look forward to setiap kali aku balik kerja. Setiap kali aku bangun pagi. So begitulah setiap hari routine hidup aku, bangun pagi dalam pukul 10 gitu, sebelum mandi, aku akan ke belakang rumah dulu. Copy and paste and bukak a few websites yang aku selalu pergi, then aku masuk balik ke rumah. Baca masa offline. Memanglah tak lama aku kat luar, dalam sesetengah jam aje. Sebab sakit lutut, sakit tengkuk, lagipun rasa macam tak seronok aje guna orang punya signal. 

Balik kerja, lepas mandi, sembahyang, aku dengan berjacket lengkap, terus ke belakang rumah. Buat benda yang sama, cuma kalau malam aku tak boleh lama sangat sebab dalam gelap, nak menaip pun susah. Nak guna lampu takut nanti neighbors suspect apa-apa pulak nanti. Sejuk pun satu hal, sampai kejang-kejang jari aku. Tapi itulah, sejak aku online dari belakang rumah, banyaklah sampah, kayu-kayu kecik, dedaun yang jatuh terselit kat laptop aku nih. Jadi, a few keys tuh dah macam stuck gitu, kena tekan kuat-kuat. Heru, malam pertama aje dia ikut sama online kat belakang tapi sekarang nih dia dah jarang. Dia lebih banyak dengar lagu aje. 

"Koq gimana kamu bisa tahu lagu Dealova?", dia tanya aku. "Lewat internet sih", aku jawab gitu. Kalau dia bosan, Heru pergi ke rumah budak-budak Indo yang lain tuh. Dia dah ada bike, Yanto yang kasi. Ada jugak Yanto nak kasi aku tapi aku kata aku lebih suka jalan kaki aje. Dia tak tahu aku malu naik basikal. Kadang tuh Heru bermalam di rumah diaorang, ngam nampak gayanya diaorang tuh sebab semuanya diaorang tuh orang Jawa. Ada jugak Heru ajak aku ke sana tapi aku nih malas. "Koq di sono bisa internetan sepuasnya", kata Heru. 

So aku sekarang kira macam jarang dah dengan Heru sebab dia pergi dan balik kerja naik basikal (bahasa Indonya speda) sedangkan aku jalan kaki aje. Lagipun waktu kerja kitaorang dah berbeza, kadang dia masuk awal, kadang aku yang masuk awal. Dan itu yang buat aku rasa macam terasing aje nih, dah lah kerja aku di bahagian luar, sorang-sorang aje. Dalam sehari tuh, cuma beberapa sentences aje yang aku cakap.

Macamana nih? Macamana orang nak tahu yang aku nih capabale untuk buat benda-benda lain yang lebih mencabar? Bukan setakat menyapu, mengemop, mencuci tandas? Macamana aku tak rasa sedih, macamana aku tak selalu fikir yang kalau gini keadaanya, aku akan tetap jadi gini. Tak ada improvement. Macamana aku tak selalu fikir yang when is this going to end? Macamana aku tak fikir yang aku rasa aku sekarang berada di kemuncak ketidak-tahanannya berada di Amerika nih dan aku harus berusaha untuk keluar dari sini?. Macamana aku tak selalu fikir yang dalam masa dua tiga tahun akan datang ini aku harus buat decision, dan aku harus keluar dari Amerika nih?.

Aku tak kira dah kalau aku nih nanti akan dikategorikan sebagai a loser, a quitter. I'm just mentally and physically tired.