Tuesday, October 2, 2012

Besar Dan Selambak


Kat KFC tempat aku kerja nih ada ramai Managers, lebih dari 6 orang semuanya. Satu aje orang Indo, Manu. Yang lainnya, dua Minah Salleh (Anne, Debbie), satu dari Ukraine (Bital, dia nih duduk serumah dengan kitaorang jugak), Sylvia (Central European gayanya, duduk kat rumah di sebelah rumah kitaorang). Dan satu lagi, Ivan, ketua segala Manager. Kiranya orang paling besar selepas nenek tua Mrs Hodge tuh. Ivan nih memanglah kaki bodek, kaki segala macam kaki lah, kuat merepot kat Maknenek lagi. Apa-apa hal, dia akan talipun, dia akan beritahu dengan nenek tua. 

Cara dia cakap pun kasar jugak. Most of the Indons, diaorang mungkin sebab dah biasa dengan cara di sini, diaorang tak kisah sangat. Diaorang memanglah macam takut-takut gituh tapi sebab diaorang kerjanya jam yang panjang, diaorang nampak macam happy ajelah. Mungkin jugak sebab diaorang punya English (yang kerja di bahagian dapur) takat cukup makan aje, jadi diaorang kalau kena marah, kena tegur, diaorang senyap aje. Aku selalu jugak terdengar, tertengok, yang diaorang kena marah, kena tegur. Kesat bahasanya. Yang kalau aku dimarah gitu, aku akan simpan dalam hati, aku akan ingat sampai mati.

"Cuekkin aja kalo diomelin, jangan terlalu emosi. Pokoknya, kerja aja apa yang disuruh, jangan membantah", kata this one lady yang kerja sebagai dishwasher. 

Semakin lama semakin aku terasa kebosanan kerja, tambah-tambah bila tak ada ramai customers. Itu yang aku terpaksa cari-cari kerja, cari-cari benda yang nak dilap, yang nak dibersihkan. Dan nenek tua pulak, bila dia tengok aku membersihkan frame pintu, terus dia datang dekat aku, terus dia panggil aku. 

"This has to be cleaned at least once a day", kata dia sambil dia lalukan jari dia kat dinding.

"Look, it's so dirty. Terrible!", kata dia lagi. 

"Did you wash the bins?", nenek tua tanya aku. 

"Yes I did", aku jawab gitu. 

"How did you clean them? Did you use soap and water?", detailnya dia tanya aku. 

"Yeah", malas aku menjawabnya.

"It's dirty", dia kata gitu sambil dia ludah kat satu spot tuh, then dia tonyoh-tonyoh dengan jari dia. Dalam hati aku dah menyumpah, apa pasallah dia boleh ternampak ada satu tompokan kotor kat bin tuh. 

"See, you haven't washed this. Go do it now!", dia kata lagi. "Everytime you do trash, you have to clean this, inside out", kata nenek tua. Pot pet pot pet. Sabar jer lah. 

So far Ivan tak adalah marah-marah aku ker apa ker sebab dia di bahagian dalam dan aku di bahagian luar. Ada sesekali dua aje dia suruh aku buat itu ini, aku akur ajelah sebab aku orang baru. Cuma aku kena deal dengan that bitch from hell itu aje lah. Dia yang banyak suruh aku itu ini. Pendek kata kat mana aje tempat yang rasanya kotor, kat situlah dia suruh aku kerja. Bersihkan sawang kat celah-celah pintu, bersihkan habuk kat lampu, kerja-kerja gitu. 

Hari Rabu tuh hari terakhir Hana kerja pasal kontrak dia dah habis. Sedih aje dia nampaknya. Sebab dia akan tinggalkan balak sementara dia tuh, Bital. Muak sebenarnya aku menengok diaorang tuh, kalau kat rumah tuh asyik berpeluk-pelukan aje. Tidur sebilik lagi sedangkan rumah tempat Hana duduk tuh di sebelah rumah kitaorang. Tapi sebab Bital tuh Manager agaknya, tak salah pulak dia bawak perempuan masuk ke rumah, tidur sekatil dengan dia. 

So itulah routine aku setiap hari. Masuk kerja, first thing yang aku kena buat, bersihkan trash bins. Buang sampah, gantikan trash bags yang baru. Tong dan tempat bins tuh kena dibersihkan dengan air sabun. Walaupun ada 5 bins aje, tapi semua kerja tuh makan masa dekat setengah jam jugak. Sebab kena buat satu-satu, tak boleh dibuat sekali harung. Aku selalu fikir, kalaulah gaya itu kerja aku kat restoran Cina, sure aku dah dibuang kerja. Sebab kerjanya slow, lambat dan terkemput-kemput. Dulu aku selalu mengutuk sesiapa yang kerja kat American fast-food restaurants pasal kerjanya lambat, lembab dan nampak macam malas dan tak bersemangat kerja. Sekarang aku sebijik macam itu jadinya. Itu yang bila ada orang (customers) yang tenung aku kerja, aku rasa macam nak jawab jer yang aku kerja slow motion tuh sebab memang peraturannya begitu. Aku dah tak fikir yang mungkin diaorang tenung aku tuh pasal diaorang kesian kat aku kot, tentu diaorang tertanya-tanya, "kesian budak tua sorang nih, dari manalah datangnya dia nih agaknya." Tapi di sini macam itu cara yang diaorang nak, aku terpaksa ikut aje. 

Oklah kalau masa tak sibuk, tapi kalau masa sibuk, kalau masa aku masuk kerja tuh, banyak meja yang kotor, lantai kotor, banyak benda lain nak buat? Sebab kat sebelah pagi, tak ada orang yang uruskan pasal membersihkan meja semuanya tuh, takat disuruh orang di bahagian dapur sesekali-sesekala, kalau banyak sampah berlonggok, kalau banyak meja yang kotor. Diaorang buat tuh macam nak tak nak aje sebab itu bukan kerja diaorang. So bila aku masuk kerja tuh, memanglah banyak benda yang aku kena buat. Cuma masalahnya aku kena selesaikan benda yang tak berapa penting sangat dulu. Lepas tuh barulah aku lap meja, sapu sampah. Then penuhkan sos, bersihkan bahagian soda machine. 

Lepas tuh barulah rileks sikit, dan biasanya masa itulah nenek tua dah rileks-rileks kat meja dia kat luar tuh sambil minum kopi, sambil tengok tv, sambil baca paper. Sambil cari idea kot nak suruh aku bersihkan apa lagi. Masa itulah aku buatlah apa-apa yang patut, lap apa yang harus dilap, sental apa yang harus disental. Walaupun hanya 3 atau 4 jam tapi itulah masa yang paling lama bagi aku rasanya. Lepas break, aku dah rasa ok sikit sebab aku dah sibuk untuk bersihkan tandas, menyapu dan mengemop lantai, membersihkan untuk kali terakhir. Masa tuh Ivan dah tak ada dah dan nenek tua biasanya dah nak blah.

Aku selalu cuba lambat-lambatkan bersihkan tandas sebab nenek tua akan check satu persatu. Biasanya masa bersihkan tandaslah aku rasa macam gugup sikit, takut aje nenek tua datang, takut aje nenek tua marah. Iyalah, nak guna detergent tuh tak boleh banyak, nak lap sana sini kena different rag, benda yang dah aku sental, kalau dia tak tengok, aku kena sental lagi. Aku kalau guna detergent tuh, ikut suka hati aku aje. Guna rag tuh, walaupun aku ada sediakan 10 helai (buat syarat aje) tapi aku guna dua tiga helai aje. Yang lap toilet bowl pun aku lap kan sink kadang tuh. Peduli apa akuh. Kadang tuh aku mop lantai takat kasi nampak basah aje, tak adalah sampai 3 kali. Sebab kat dalam tandas tak ada kamera. Cuma kerja yang kat luar tuh aku kena buat betul-betul. 

Tapi yang peliknya kan, lepas aku bersihkan semuanya tuh, aku tak pernah nampak perbezaan yang nyata, samada sebelum atau selepas dibersihkan. Macam sama aje. Mungkin sebab tandas tuh memang sedia bersih, atau aku tak reti membersih. Kalau Robi buat, nampak berkilau aje, tapi bila aku buat, macam biasa aje.

Dan aku, walaupun baru beberapa hari kerja membersihkan tandas, tapi aku dah dapat satu rumusan baru. Tak adalah aku buat research ker apa ker tapi dari pengamatan aku, aku notice something yang aku rasa orang masih belum pernah buat kajian.

Aku notice yang tahi orang perempuan lebih besar dari tahi orang lelaki. 

Selalu jugak aku terserempak dengan timbunan tahi kat dalam toilet bowls. Tak nak lah aku mengutuk orang kan, mungkin ada customers yang kudung, yang tak ada tangan nak flush. Atau yang terlalu gemuk sampai tangan dia tak dapat nak capai tempat nak flush tuh. Ataupun ada customers out of Monggolia yang datang makan, yang tak tahu nak guna toilet tu kan? Atau customers yang terkejut sangat tengok tahi dia besar dan banyak sampai dia terus blah gitu aje. Tapi itulah, bukan sekali dua, tapi acap kali aku terserempak dengan longokkan segitu, yang buat aku terfikir. Laaa, tahi perempuan jauh lebih besar dari tahi lelaki rupanya. Puas aku taruk tissue paper bebanyak dan flush tapi tak pergi-pergi jugak. Besar dan degil. Tapi lojik jugaklah kan, perempuan kan ker boleh melahirkan anak kembar tiga, empat kan? So it's only natural lah kan? Then again, keluar anak dari tempat lain, berak dari lubang lain. Tak lojik jugak research aku nih. 

Oklah, enough pasal cerita tahi, dalam entry aku akan datang, InsyaAllah, aku cerita pulak pasal usaha-usaha aku untuk collect points dari nenek tua.