Tuesday, October 2, 2012

Buai Laju-Laju, Aku Nak Kawin Dengan Anak Raja


Terbehenti sekejap aku di depan kedai donut yang dah tutup tuh sambil aku tengok-tengok dia punya business hours. Bukak dari 6-30 pagi sampai pukul 2 petang aje. Yessss, kata aku dalam hati. At least ada tempat aku nak berinternet, dan walaupun aku rasa bayarannya sure mahal tapi tempatnya sungguh convenient bagi aku. Tak jauh dari tempat aku kerja dan aku pun dah terbayang yang setiap kali pergi kerja aku akan menggendong laptop aku dan singgah di kedai tuh untuk sesejam dua. Alhamdulillah, selesai satu masalah aku. Masalah besar aku.

Kitaorang terus ajelah ke kedai untuk beli makanan, nasib baik kedai tuh masih bukak lagi kalau tidak aku berbuka puasa dengan rokok aje lah gamaknya. So sambil jalan balik ke rumah tuh aku makan fries ajelah, tak terasa pulak jauhnya kalau memalam gitu. Sambil-sambil tuh sembang dengan Heru yang asyik tanya aku pasal Yanti. Aku tercerita dengan dia pasal Yanti sebenarnya. 

Heru tengok tv sambil dengar musik dia, aku kat bilik baca paper yang aku ambil kat kedai tadi tuh. Sajalah nak tengok apa ceritanya kat area aku duduk nih. "Kamu burn dvd Siti Nurhaliza buat aku sih", bila dia tahu kat laptop aku ada dvd Best Of Siti Nurhaliza yang Martin pinjamkan aku, yang tak pernah aku tengok pun. Aku tak pernah suka dengan Siti dan aku tak akan suka dengar lagu dia. I'm not into Malay songs actually.Tambah-tambah pulak bila aku ada terbaca kisah yang Kris Dayanti kata sebenarnya Siti dah dua tahun intim (amboi, bahasa URTV aku pakai) dengan Datuk K tuh (sebelum Datuk K bercerai) sedangkan Siti kata dia baru jugak kenal dengan Datuk K tuh sebelum Datuk K jadi husband tiri Siti. 

Ish, boleh tahan jugak aku pasal gossip-gossip nih. Di bulan-bulan puasa pulak tuh. Sabar jer lah. 

Aku pinjam dvd tuh sebab saja nak ambil hati Martin yang beria-ia suruh aku dengar. Nak suruh aku burn dvd? Seumur hidup aku manalah pernah aku burn-mengeburn dvd ker apa ker. Pakai lighter boleh ker nak burn dvd hah? 

Kitaorang berdua aje yang ada di rumah malam tuh pasal Manu kerja malam, Manager sorang lagi tuh pun kerja malam jugak. So the rest of the night aku depan laptop ajelah, buat blog entry, sambil dengar lagu. Nani ada beberapa kali call tapi everytime aku jawab, linenya putus. Sure berbakul dia mengutuk aku kot pasal hutang dia aku belum bayar. Lagi pulak, bila dia call, line putus gitu. Aku pun tak berani nak dengar message dia kat voicemail, terus aku deletekan aje. 

Haim pun ada talipun aku tapi bila aku talipun dia balik, dia dah tak ada kat booth dia. 

Aku bangun sahur macam makan tak makan aje, tak ada air nak minum pun. Semalamnya lupa betul nak beli air. Nak masak, malas sebab takut bunyi bising. Iyalah, hari pertama aku di rumah tuh, kenalah jaga tata susilanya kan? So minum air paip ajelah untuk kasik kenyang. 

Aku bangun semula dah pukul 10-30 pagi, Armi ada talipun semalamnya, dia kata nak datang, nak hantar bike Heru. Dan aku pun nak ke kedai donut tuh untuk online dua jam, lepas tuh nak balik semula ke rumah for Zohor. Sabar ajelah, walaupun di bulan puasa tapi aku beli jugak sebungkus donut. Aku tak berapa sure yang kalau nak guna internet facility kat kedai tuh, samada aku kena belanja beli something atau tidak, itu yang aku terpaksa beli donut tuh. Aku simpan ajelah buat makan lepas balik kerja nanti sebab tak ada benda lain dah untuk dimakan sahur nanti. 

Tokey kedai tuh, orang Asia (Vietnamese gayanya) tanya aku macam-macam sebab dia belum pernah tengok aku selama ini. "You new here? Where do you work?", dia tanya aku. So aku katalah yang aku baru aje pindah, yang aku akan masuk kerja di KFC yang di seberang jalan tuh di sebelah petangnya. 

"Do you have any friend who wants to work? I'm looking for someone to work in the morning", dia kata. Aku beritahu yang agent aku, Armi, akan datang so mungkin dia boleh tolong cari orang. 

$5/jam kalau nak guna internet di situ so aku beli 2-hour pass. Belum pun sempat aku lama berinternet, ada this one minah tanya aku. "I've seen you before. There, right?", dia tanya aku sambil tunjuk ke arah KFC. Mungkin masa aku interview ituhari kot?

"O yeah, I'm working there. Well, today will be my first day actually", aku jawab macam layan tak layan aje. Iyalah, aku tengah sibuk nak online, dia kacau pulak. 

"I worked there for 5 years. 5 freaking years. And that lady (the owner), she's a bitch. She's a real bitch", dia kata lagi. "Are you working in the kitchen?", dia tanya aku. 

"No, I'll be working outside. The lobby", bosan aku melayannya perempuan tuh, buat menghabiskan online time aku aje. Aku belum sempat bukak mana-mana sites pun. Mana aku nak update blog mana aku nak melayan dia sembang lagi. 

"She's a real bitch, she'll make you scrub every inch of the floor", kata perempuan tuh. Buat aku takut aje. Buat aku teringat apa yang Manu beritahu aku, yang owner tuh cerewetnya setengah mati. Aku dah boleh agak dah, especially masa dia datang ke rumah semalamnya tuh, masa dia tunjukkan cara nak bersihkan cooker. Looks like I have to deal with a bitch now. A bitch from hell lagi tuh. Sabar aje lah. 

Sembang-sembang gitu ajelah dengan perempuan tuh, janda anak satu, dia tahu rumah tempat aku duduk so dia ajak aku jalan kaki balik sebab rumah dia pun kat kawasan situ jugak. Belum sehari pun aku di kawasan tuh aku dah kenal dengan orang tempatan yang ajak jalan sama-sama. Kalau lama-lama nanti, boleh dibuat bini gamaknya, sempat aku berfikir gitu. Tapi sebab aku baru nak online so aku kata lain kali ajelah. 

Then aku balik semula ke rumah, sambil-sambil sembang dengan Heru, sementara tunggu Zohor. 
So pukul 3 lebih sikit aku dah mula jalan kaki untuk pergi kerja. Aku ikut jalan depan-depan rumah orang, macam short cut gitu. Takut jugak tersesat. Adalah dalam 20 minit aje perjalanannya so aku ada masa untuk rihat dulu di depan KFC tuh. Sambil-sambil sembang dengan Yanto yang tengah menyapu sampah. Dia dah kerja di situ selama 4 tahun, kerja di bahagian dapur. Besar gaji dia sebab dia orang lama, lagipun dia dapat kerja jam yang panjang, sampai restoran tuh (bahagian drive-thru) tutup, pukul 1 pagi. Kerjanya setiap hari pulak tuh, tak ada offnya langsung. Tapi sebab dia orang lama, dia kerjanya rileks aje. 



"Kamu kerja di bahagian depan nggak bisa kerja jam panjang sih", kata dia kat aku. "Tapi kalo kamu udah lama mungkin bisa minta (kerja jam panjang)", kata dia lagi. 

One of the Managers tuh kasi aku satu uniform nih yang besar, rabak di tangan. Bila aku pakai, semua orang gelak. "Minta yang lain sih, nanti kamu dimarahin Maknenek", kata one of the girls yang kerja di bahagian belakang. Puas aku mintak dicarikan baju yang agak kecil, yang elok, barulah Manager tuh kasi yang lain. Kemudian aku disuruh ke bahagian depan, aku akan ditunjukkan cara kerja di bahagian depan, by this young Polish/Russian girl by the nama of Hana. Lawa budaknya, sebijik macam pemain tennis Anna tah-apa-apa-nova tuh. Dia ajar aku cara nak bersihkan trash bins. Cara nak masukkan trash bags. Then ajar aku cara nak bersihkan meja, kerusi. Cara nak menyapu sampah. Cara nak lap cermin. Cara nak gantikan sos, cara nak bersihkan icu cubes yang kat soda machine. Apa-apa kerja lain yang harus aku tangani. Kat mana tissue paper, lids, straw, semuanya itu lah. 

Aku kan ker dulunya kerja di restoran Cina yang kalau kerja-kerja gitu dibuat sambil lalu aje, dibuat cepat-cepat (sebab banyak kerja lain lagi yang nak dibuat), so tak heranlah kalau Hana selalu kata kat aku supaya kerja jangan gopoh-gopoh. Cara nak bersihkan cermin for example, jangan laju sangat. Dia lap cermin tuh slow motion jer. Dia gelakkan kat aku sebab aku lap cepat sangat. "Don't tell me it's not clean", aku kata kat dia gitu. "No, Mrs Hodge will get angry. You have to do like this", dia kata kat aku. Memanglah jauh sangat bezanya kerja di restoran Cina dengan kerja di American restaurant nih. So aku ikutkan ajelah apa yang Hana suruh aku buat, walaupun hati aku selalu memberontak, walaupun hati aku selalu geleng-geleng kepala (hati aku ada kepala), walaupun hati aku selalu kata, "This doesn't make sense". 

Terasa lama yang teramat lamanya lah dari pukul 4 tuh, nasib baik aku tak ada jam, dan tak ada kesempatan pun nak tengok waktu kat cellphone. Sebab kamera ada di mana-mana, pergerakan aku sentiasa diperhati, either by the Managers or by Mrs Hodge. Itu yang aku asyik kontrol ayu aje tuh. Kalau menyapu tuh, yang di bawah meja, sambil mencangkung-cangkung, sambil melutut aku menyapu. Nak menyapu, tak boleh pegang penyapu tuh sebelah tangan, kena pegang dua-dua tangan. Aku biasanya kalau menyapu, pegang satu tangan aje, tangan kiri aku pegang sekop sampah tuh. Tak boleh menyapu gitu tuh. Itu kesalahan besar sangat tuh. Akan dimaki-maki dek Mrs Hodge kat depan-depan orang. 

Break nya pukul 7, dah lama masa berbuka. Tak ada sangat yang aku boleh dan dibenarkan makan. Memanglah makanannya free tapi hanya a few selections aje yang boleh kitaorang makan. Itupun kena beratur sama customers jugak, untuk order makanan untuk dimakan masa break. Aku makan caesar salad sama mashed potato aje. Habis break, aku pun mulalah membersihkan semuanya. 

Aku diajar apa yang patut aku bersihkan dahulu. Ada this one Indon by the name of Robi yang ajar aku. Mulanya bersihkan bilik air perempuan. Details sangat, semuanya harus dibersihkan, semuanya harus dikilatkan. "Kamu hati-hati, ini perlu bersih, Maknenek sering ngecheck. Kalo kotor dimaki-makiinnya kamu nanti, di depan tamu", kata Robi. Itu aje yang dia ulang-ulang sepanjang malam sambil mengajar aku tuh. Rasa macam tak percaya aje tapi itulah hakikatnya, Maknenek tuh memang cerewet. Mintak-mintak janganlah aku dimakin hamun depan-depan orang nanti. 

Memang betul pun apa yang perempuan minah salleh yang aku sembang kat tempat internet tu cakap, setiap inci lantai dan dinding tuh kena digosok, disental. Kalau membesihkan bilik air memakan masa sejam, apatah lagi nak membersihkan lantai restoran. Disapu, dimop, diberus,dikeringkan guna mop. 3 kali pulak tuh. Kena banyak sabun. Dan nak guna mop tuh, kena buat figure 8. Ya ampuuunnn, kata aku dalam hati. 

"Sebelum aku masuk, siapa yang kerja bersihin gini?", aku nak tahu sangat siapa yang buat kerja membersihkan restoran sebelum aku masuk kerja di situ.   

"Oh, ada anak Turki, student. Dia udah habis kontrak", jawab Robi. "Sebelum-sebelumnya?', aku tanya dia lagi. "Aku kurang pasti kerna sering gantian sih, nggak ada yang kerja lama", kata Robi. "Orang dapur aja yang bisa kerja lama kerna Maknenek nggak sering ke dapur sih, jadi anak dapur nggak sering diomelin", kata Robi. Betul jugak tuh, kalau aku disuruh kerja di dapur, kan aman? Tak selalu terserempak dengan nenek tua tuh, tak selalu disuruh itu ini. "Kamu cuekkin aja, jangan ambil hati, memang orangnya begitu", kata Robi. Aku dah rasa macam tak sedap hati aje mengenangkan diri aku yang surenya tak dapat elak dari that bitch from hell tuh. It took us 4 hours untuk menyiapkan semua kerja, mamposlah kalau begini setap hari. 

Besoknya aku terpaksa kerjakan semuanya tuh sorang-sorang, aku dah cuba cari jalan macam mana nak buat biar kerja tuh cepat sikit selesainya sebab aku kena buat kerja-kerja lain jugak. Diaorang tak fikir yang restoran tuh ditutup pukul 11 dan aku kena selesaikan semuanya tuh sebelum restoran tutup. Kalau ada orang datang makan, aku kena tunggu dulu baru boleh sambung kerja. 

Sengal-sengal jugaklah badan aku bila balik kerja malam tuh. Walaupun kerjanya cuma 8 jam tapi the last 4 hours tuh memang berat jugak. Besoknya pagi-pagi lagi aku sama Heru keluar, kitaorang nak ke kedai donut tuh. Heru ajak aku tanya kalau-kalau tokey kedai donut tuh nak pakai orang untuk kerja part-time, bolehlah aku sama Heru buat part-time kat situ. Iyalah kan, kitaorang biasanya kerja 12 jam sehari at least, ini bila kerja 8 jam jer sehari, itu yang rasa macam tak berbaloi jer, rasa macam banyak masa lapang yang tak tahu diisi dengan apa kecuali tidur. Kalau ada internet, itu lain cerita lah kan? Tokey tuh macam keberatan jer nak ambik Heru kerja walaupun Heru ada Social Security Number (yang palsu yang dia beli kat New York). Aku, bila tokey tuh tanya pasal SSN, teruslah aku kata aku tak ada. Then terus ajelah aku berinternet sejam. 

Lepas tuh kitaorang ke Dollar Store, belilah apa-apa yang patut. Aku beli gelas, mangkuk, sudu garpu. Benda-benda gitulah. Gula, kopi, creamer, cornflakes, susu. Benda-benda gitu jugaklah. Armi tak jadi datang rupanya, semalamnya tuh bukan main lagi janji nak datang, nak bawak beras, rice cooker, mee segera. Aku dah tak ada tenaga dah rasanya pasal dah dua hari tak makan nasi. 

Petang tuh kitaorang masuk kerja pukul 4 jugak, susah jugak KFC tuh, ramai sangat Managersnya. Sorang suruh buat ini, sorang suruh buat itu. Itu yang terkejar-kejar aku nak buat itu ini. Dan bila semuanya dah selesai, aku dah tak tahu apa dah nak buat. Tambah-tambah pulak Selasa tuh tak sibuk sangat, tak ramai orang. Satu meja tuh sampai berapa kali aku lap. Sampai aku termalu sendiri aje sebab mengelap meja yang dah berkali-kali dilap. Sebab aku terpaksa kerja sorang membersihkan restoran tuh di sebelah malamnya, aku buatlah awal sikit dari semalamnya. Berpeluh-peluh aku dibuatnya. Nasib baiklah Maknenek  tak ada so aman jugaklah aku bekerja. 

Macamana pun, aku buat betul-betul, sebab kata Robi, nenek tua tuh selalu datang check. Aku genyeh, aku sental, aku tenyeh semuanya. Masa nak bersihkan toilet bowl tuh, aku basically macam menyembamkan muka aku ke dalam bowl tuh, sebab nak membersihkan yang di bahagian luar. 

"Batu belah batu bertangkup,
Telanlah aku, makanlah aku, 
Aku kempunan my slice of "American Pie" 

Memanglah semua orang tak suka kerja membersihkan tandas, kan? Kerja yang menjijikkan. Not only that, kerja tuh mengotorkan ego seseorang. Masa membersihkan toiet bowl lah (compared to masa membersihkan benda-benda lain) biasanya aku akan selalu fikir how unfair my life is. Sad but that's the reality, tempat taik yang menginsafkan aku. Tapi tak apalah, at least aku sedar. 

Tak apa lah, lain kali aku kerja membersihkan toilet bowls lagih, aku nak nyanyi ajelah, biar kasi happy sikit. Teringat lagu nih, dari filem lama (tah apa tajuk dia. Bawang Putih Bawang Merah kot?).

"Buai laju-laju, 
aku nak kawin dengan anak Raja" 

"Sental laju-laju, 
Aku nak kawin dengan mak janda".