Tuesday, October 2, 2012

Nenek Tu Bawel Orang Nya


Sebenarnya malas aku nak tulis benda-benda kisah orang yang aku tak suka. Buang masa aje sebenarnya sebab semakin aku tulis, semakin aku jadi tak suka kat orang yang aku tak suka tuh. Lagipun, manalah tahu kan, suatu hari nanti orang yang aku tak suka tuh akan jadi orang yang aku suka. 

Contohnya Hector masa aku kerja restoran Pak Tua di Maryland dulu tuh. Mula-mula aku tak suka dia. Orang lain yang sebelum aku pun tak suka dia. Itu yang dia dapat gelaran Kontol tuh. Tapi lama-lama, dia lah yang jadi kawan aku yang paling baik, sampaikan aku rasa bersalah sangat walaupun dia orang yang paling aku ingat, tapi aku tetap membahasakan dia SiKontol. Sebab dah terbiasa. Macamana pun itu nama aje, aku tak ada niat pun yang dia tuh macam kontol dalam ertikata yang sebenar. 

Begitu jugak dengan nenek tua ownernya KFC tempat aku kerja nih, aku takut jugak nak mengutuk dia lebih-lebih sebab siapa tahu, satu hari nanti aku jadi baik dengan dia. Bukan ker aku nih biasanya, kalau orang yang aku tak suka, musuh aku, aku akan cuba dekati dengan cara lain. Bertalam-talaman gituh. Lagipun nenek tuh dah 81 tahun, orang tua memanglah cerewet. Lagipun dia owner, dia memang ada hak nak marah orang, nak membebel, nak buat sesuka hati dia. Lagipun, mungkin dia ada masalah dia sendiri, iyalah, dia ada sorang jer anak. Perempuan, in her late 40's. Tapi anak dia lesbian pulak tuh, kawin dengan kaum sejenis.

Budak-budak Indo yang kerja di sini yang dah lama tuh, diaorang macam dah tak kisah langsung dah dengan kecerewetan nenek tua. Lagipun diaorang tak faham sangat English, jadi tak adalah berdesing sangat telinga diaorang kalau dengar kutukan nenek. Kadang tuh aku ada jugak fikir, lebih baik jadi macam diaorang yang tak pandai sangat bahasa, orang marah pun diaorang buat tak tahu aje. Aku kalau aku dimarah gitu, dah lama aku makan hati.

"Cuekkin aja nenek tuh, dia tu memang bawel orangnya", kata Robi yang selalu juga terserempak tengok aku disuruh buat itu ini oleh nenek. 

Macam yang aku cakap, aku cuba jugak sebenarnya nak mendekati nenek. Bukan mendekati actually, tapi cuba buat supaya dia tak adalah marah atau cerewet sangat dengan aku. Armi (agent yang bawa aku kerja ke KFC nih) sebenarnya mengharapkan aku jugak untuk buat baik dengan nenek. Ituhari Armi ada kata yang "kuncinya" hati nenek tua tuh, aku aje yang boleh bukak. Sebab aku boleh communicate. Heru memang tak boleh harap. 

"Kamu Inggerisnya pinter, kamu dekatin nenek tua, itu aja koncinya", kata Armi, sambil tepuk-tepuk belakang aku. 

Naiklah semangat aku, kan? Minggu lepas, masa Armi talipun nenek tua, dia ada tanya pasal kitaorang. Menurut Armi, nenek kata kitaorang bagus, polite gituh. Maksudnya aku lah tu kot sebab aku yang banyak deal dengan nenek tua. Minggu lepas, masa kitaorang tengah kerja, rupanya nenek sama Ivan ada datang ke rumah kitaorang, nak check bilik kitaorang. Di keluarkan semua benda-benda makanan, gula,creamer,kopi etc aku yang aku taruk kat dalam bilik. Masa dia terangkan yang bahan makanan jangan disimpan dalam bilik, aku bukan main lagi mintak maafnya. Diaorang yang mulanya nampak macam nak marah, akhirnya tak jadi marah, cuma diaorang ingatkan kitaorang jangan buat begitu lagi. 

Di sepanjang aku kerja, apa aje yang nenek suruh aku buat, cara mana yang dia suruh aku buat, aku menurut aje. Aku tak adalah membantah cuma kadang tuh aku jawab jugaklah (aku nih memang suka menjawab, memang degil. Tapi aku tak lah melawan, cuma aku merungut dalam hati aje.) So gitulah, apa yang dia suruh aku buat, aku tak membantah. Aku jadi Pak Turut aje. Dia suka gitu. So dapatlah aku collect a few points dari nenek tua yang tak sedar diri, yang kubur kata mari, KFC kata pergi tuh. 

"Just let me or the Managers know if they are trying to steal anything", ada sekali nenek bisik kat aku bila malam hari Jumaat, bila ramai budak-budak muda, budak-budak high school yang baru habis tengok wayang (ada panggung wayang kat seberang jalan tuh) menyerbu ke KFC untuk makan. Nenek tuh pandai, dia tunggu bebudak tuh habis beli makanan dulu dan bila diaorang mula buat bising, dihalaunya diaorang tuh. Dia kata kalau diaorang makan di situ sambil buat bising, dia akan panggil polis (nenek nih baik dengan polis daerah sini, semua polis yang datang sini semuanya makan free aje). Memang pandai nenek tuh, dia tunggu orang beli makanan dulu baru dia nak marah atau nak halau. 

So one of the guys tuh benganglah dan sebelum dia blah, dia ambil beberapa bijik tray, and a few other things. Saja lah gamaknya bebudak buat nakal. So bila nampak macam ada peluang nak collect points dari nenek, teruslah aku buat cerita kata yang aku berjaya menghalang bebudak tuh dari curi barang-barang kat situ. Padahal aku beritahu budak-budak tu pun dari jauh jer. Aku terpaksa tambah cerita aku sesedap rasa. 

"You did? I'm glad you did", kata nenek kat aku. "Thank You", dia kata kat aku, lepas dia ceritakan pada one of the Managers yang aku berjaya menyelamatkan keadaan. Aku rasa bangga jer bila nenek puji aku depan Manager tuh, walaupun aku tahu those points yang aku collect, don't really count. But what the heck kan? 

Ada sekali tuh, masa aku tengah mengemop lantai bilik air lelaki, nenek datang nak check kononnya. Kat tandas lelaki, biasanya dinding antara urinal tuh memang kotor sebab kencing kitaorang (aku guna word kitaorang, instead of diaorang, sebab aku pun salah seorang dari diaorang yang menyebabkan aku terpaksa guna word kitaorang) kadang-kadang tuh tempias (adalah yang goyang-goyang lelebih sangat tuh). "Very very good", kata nenek kat aku. Terus dia keluar. Lantai tuh licin, so nenek nih yang tengah terkedek-kedek macam itik serati, tergelincir. Nasib baik aku sempat pegang tangan dia, aku pimpin dia keluar, rasanya nak taruk tangan dia kat bahu aku tapi aku rasa itu dah lebih sangat dah. Takat kipas-kipas bontot dah lah kan, tak yah sampai nak pasang air-cond pulak kan?

Kat situ banyak points yang aku dapat collect rasanya.

Ada sekali, adalah perempuan nih tertinggal handbag dia (di sini dipanggil purse), so aku tanya-tanyalah kalau sesiapa yang tahu siapa yang punya. Masing-masing tuh beria-ia nak ambil purse tuh untuk disimpan dan dikasi kat nenek. Rupanya masing-masing pun nak collect points jugak dari nenek. Sebab aku di bahagian depan dan aku tengok nenek pun ada lepak sambil baca paper kat luar tuh, terus lah aku kasi purse tuh kat dia. "Oh Thank You, you are so honest", dia kata gitu. Dia tak tahu, katalah purse tuh tertinggal kat dalam bilik air for example, harus dah aku kerobek-kerobek dulu, harus dah aku terambil something kot. Tapi sebab purse tuh tertinggal kat depan-depan, tak adalah aku bukak pun. Tak lama lepas tuh adalah sorang perempuan nih datang, tercungap-cungap aje. Aku tahu dia cari purse dia so terus aku tunjuk kan nenek. Entah apa-apalah diaorang cakap tapi aku ada dengar nenek kata, "Don't thank me, thank him". 

So there, a few points kat situ. 

Tengah aku membersihkan trash bins, satu hari tuh, nenek yang masa tuh tengah lepak, dia panggil aku. "You want some?", dia hulurkan aku bungkusan peach candy. Sure aku menolak, kan? "No, take some", kata nenek sambil dia ambil 3 keping dan kasi kat aku. Lama lepas tuh dia tanya lagi, "You want more?", baru kali itulah aku kata aku tak nak dah. Walaupun event tuh tak ada lah apa sangat tapi aku rasa macam bangga jer yang nenek pelawa aku makan jajan dia. The rest of the Indons diaorang terkejut bila aku ceritakan yang nenek kasi aku jajan. 

"Koq sejarah, aku yang udah 5 tahun di sini, nggak pernah ditawarin makanan", kata this one guy. 

"Lain kali kamu ambil aja, dia senang sama kamu kayaknya", kata perempuan sorang lagi. 

By the way, walaupun aku baru seseminggu kerja di sini, nenek tahu nama aku. Semua orang tahu nama aku. Orang lain tuh, yang dah kerja 2 tahun, 5 tahun, nenek tak tahu nama. Mungkin sebab nama Indo agak payah untuk diingati kot. Aku, nenek siap panggil first name yang penuh lagi, macam yang lain tuh panggil aku Joe aje. Entahlah, harus bontang aku kalau satu hari nanti nenek panggil aku, "Hi, Joe Bangla, how are you today?"

Itu hari, Heru ada ajak aku mintak sama nenek untuk kerja jam yang panjang. Heru dikasi kerja setiap hari tapi cuma 7 jam sehari, sedangkan aku ada 3 hari seminggu yang kena kerja 9 jam. So aku beritahu nenek, mulanya nenek marah tapi bila aku cakap pun berlembut aje, dia jadi lembut jugak. Akhirnya dia kasi Heru a few more hours. Bila nenek tanya aku samada aku nak tambah jam atau tidak, aku kata tak payahlah sebab aku dah puas hati. Lagipun kitaorang orang baru, malaslah demand sesangat. Tak lama lepas tuh aku terangkan pada nenek yang aku tadinya hanyalah sebagai interpreter. "You did a very good job", kata nenek.

Adalah lagi a few instances lain yang aku rasa aku dapat collect points dari nenek tapi semuanya samada aku buat-buat sendiri atau kebetulan. Aku dah cakap yang aku kadang tuh terpaksa bermuka-muka. Cuma yang best dengan aku nih, aku mengaku yang aku bermuka-muka, bukan macam kebanyakan orang lain, tak nak mengaku bermuka-muka. Ataupun tak sedar diri tuh bermuka-muka. Aku biasanya selamba aje mengaku kalau aku bermuka-muka. 

Agaknya itu yang buat aku attractive tu kot?

Macamana pun, aku sedar yang with this one nenek, buat baik macamana pun, kalau dah cerewet tuh, dia akan tetap cerewet punya lah. When she's good, she's very very good. When she's bad, she's ........oooo...tak yah ceritalah....