Wednesday, October 31, 2012

Rabu11112009


Jauh jugak aku berjalan harinih, merata-rata aku merempit sepagian. Mulanya aku nak Ke New Belachan Restaurant (restoran baru) tuh tapi malu lah pulak sebab hari-hari makan kat situ. Aku nih gitu lah,bila terjumpa satu tempat baru, asyik nak ke situ jer lah setiap hari. Macam orang baru lepas kawin jer lah kan, asyik nak mengongkek jer manjang sampai tak keluar rumah.




Depan rumah sewa aku, aku baru turun tangga tuh ekekekek.



Aku selalu pelik, apa pasal kat cable elektrik/talipun kat US nih, orang gantung kasut? Bukan sepasang dua tapi bertitiran. Ker diaorang take thas as a challenge, lempar dan sangkutkan kasut kat cable?

So bila tak jadi ke situ, aku ke Chinatown di Lower Manhattan lah pulak, aku nak cuba makan kat Sanur Restaurant, restoran Malaysia/Indo, dengar ceritanya makanan kat situ best. Tokaynya Cina Malaysia, tak ada apa yang best pun, aku order roti canai sama lontong sayur. Tak ada rasa pun, macam masakan yang aku masak aje gaya dan rasanya. Tak ada gaya dan tak ada rasa.

Aku merempit kat area City Hall, Financial District aje lah lepas tuh. Sepanjang perjalanan aku tengok ada 3 sets tempat film shootings tapi semuanya dalam preparation. Film Wall Streets 2 (Michael Douglas, Shia Le Beouf, Susan Sarandon), Adjustment Bureau (Matt Damon, Emily Blunt) dan filem The Other Guys(Mark Wahlberg,Will Ferrel).

Aku sempat masuk Century21, department store yang jual imported stuff, so merayau-rayau kat dalam tuh sekejap. Mode nak shopping memang tak ada, puas aku uji diri aku tapi tak ada apa yang aku beli pun. Dah nak terambik this one Italian-made sweater tapi macam-macam dalih aku. Too lawa lah, too cashmere-y lah, it must have come from bulu kote kambing.





Kat bangunan New York Stock Exchange, Wall Street. Kat luar jer lah kan?

Sempat lagi tuh meround kat Times Square sekejap sebelum terus ke Forrest Hills. Cadangnya nak ke library tapi termasuk kat internet cafe dua jam. Dalam merayau-rayau kat cyberspace tuh, tertahu pulak yang bulan depan Bryan Adams nak buat solo concert kat New Jersey sama Pennsylvania. Yang paling dekat, kat New Brunswick, NJ.

Terus aku terpasang idea, macamana nak dapatkan tiket (nak beli tuh kena ada credit card.
 Tengoklah macamana nanti. Bon Jovi pun nak buat concert tahun depan, kat Meadowland Park Stadium di New Jersey sama kat Philadelphia. Aku dah plan nak pergi kesemuanya, keempat-empat show. Ooppsss.

David off harinih pasal Veterans Day. Sebelum masuk kerja, aku melepak kat lobi apartment tuh, tiba-tiba aku ternampak dia, so terus aje lah aku naik ke apartment diaorang sedangkan masa tuh baru pukul 4. Dah rugi setengah jam pasal masuk kerja awal.

Diaorang ke Roosevelt Filed Mall siangnya tadi so King Mongkut keletihan, masa aku sampai dia tengah berak. Tak bermaya langsung aku tengok gayanya, terkulai layu aje kat atas singgahsana. Dia tuh degil orangnya, nak sangat keluar merayau-rayau, dan walaupun dia atas scooter tapi meletihkan jugak. Aku selalu terperasan yang after about an hour biasanya, badan dia akan terjelepuk kat handle scooter, terpaksalah kitaorang tegakkan dia balik, then a few minutes later dia rebah balik. Memang jenis tak kadar diri betul King Mongkut tuh.

Keluarga diaorang nih memang banyak drama kan, masa aku kupas nenas (first time diaorang beli nenas yang belum siap dipotong, biasanya diaorang beli yang dalam container yang dah siap dibersihkan), riuh rendah diaorang sebab aku kupas nenas tuh lain dari cara orang sini kupas. Aku kupas buat style kat Malaysia, potong ikut lereng bulu hidung nenas tuh, lawa lah kan jadinya. Then bila aku kata yang kat Malaysia kitaorang makan nenas guna kicap, atau garam, atau cili, lagilah diaorang pelik. Dan bila aku kata yang orang kampung (dulu-dulu lah) kalau nak gugurkan anak, diaorang makan nenas banyak-banyak, lagilah diaorang pelik. Sampaikan David siap menalipun Mak dia, kakak dia, kawan dia, ceritakan pasal cerita kisah nenas aku. Sepanjang malam, tak habis-habis kisah nenas. "Oh my God, Joe, Oh my God, Joe! That's unbeleivable" Macam bapok jer kan? Nampak sangat diaorang nih macam katak bawah tempurung.

Balik kerja aku singgah kat Times Square, tengok wayang kat Regal Cinema. Bodoh punya film, aku tak sangka film tuh bodoh sampai gitu sekali sebab pelakunnya hebat-hebat, George Clooney, Ewan McGregor,Jeff Bridges,Kevin Spacey. Lepas tengok movie sempat lagi merayau seround dua kat situ, dah lama aku tak merempit kat Times Square sampai awal pagi. Tapi, awal malam ker, awal pagi ker, Time sSquare tuh tetap penuh dengan orang.