Saturday, September 29, 2012

Lost In Transition


Pukul 3 aku dah sampai balik semula di Philadelphia, tak sampai dua jam aku di Chinatown New York rupanya. Memang aku tak pergi mana-mana pun, aku rasa itu kali pertama aku ke New York, tanpa keluar dari kawasan Chinatown. Tak ada semangat aku nak ke mana-mna, dah lah duit tak ada, aku bawak beg pulak tuh. Lagipun, aku kena balik ke Philadelphia secepat mungkin, aku nak check internet pasal tiket perjalanan ke tempat baru, nak check jugak pasal tempat yang bakal aku tuju itu, Robinson Township, dekat dengan Pittsburgh International Airport.

Sampai di rumah Yanti, bila aku on kan laptop, tak ada signal. Geram jugak aku pasal kalau aku tahu, sure aku singgah di library, on the way balik ke rumah Yanti tadinya. So aku tak ada pilihan lain, terpaksalah ke library. 

Sampai malam aku di library, sampai library tutup, pukul 9. Nasib baik masa aku dah sampai rumah, signal dah ada balik. Mungkin suami Yanti tahu yang aku ada di rumah, itu yang dia set kan cable modem tuh. Pak Yus pun tak sangka aku akan ada balik sebab bilik dikunci. Yanti dah tidur so tak adalah peluang aku nak cakap dengan dia, nak mintak duit barang sesepuluh dollar, buat tambah duit aku yang hanya cukup-cukup untuk tambang dan untuk beli jajan sepanjang perjalanan nanti. 

Pagi esoknya barulah aku berkesempatan bercakap dengan Yanti. "Aku nggak punya uang sih", sambil dia geleng-geleng kepala. "Aku baru aja masukkin dua ribu bikin tabungan mortgage, aku mahu beli rumah tahun depan", dia kata lagi. "Lagi aku harus bayarin kartu kredit, suamiku guna kartu kredit ku sampe lima, dia nggak bilang sama aku sih....blah blah...blah". Malas aku mendengarnya, teruslah aku kata, "Nggak apa-apa sih". 

Aku terfikir jugak, nak bawak semua barang aku atau nak bawak sikit aje barang, then aku pun berkemas lah. Lastnya aku buat keputusan bawak beg kecil ajelah. Laptop aku taruk dalam beg plastik aje. Sebab tak muat, nak taruk towel lagi. Itupun aku dah bawak barang seminimumnya, seluar 2 helai, baju 4 helai (aku tahu, di sana nanti aku tak pakai baju banyak sangat sebab sure pakai uniform). Barang-barang lain, toilettries, Quran, kain pelikat, semuanya tuh dah buat beg kecil aku sendat sesendatnya. 

Aku nih, biasalah kan, suka sangat mengadu. So aku mengadulah kat member-member yang blog/tagboard, yang aku rasa takut jugak nak pergi tempat yang jauh, sejam lebih west of Pittsburgh tuh, sebab aku tak ada duit. What if aku tak jumpa tokey restoran tuh? What if ada benda-benda lain terjadi, sebab aku nih biasalah kan, ke mana-mana aku pergi pasti akan ada suwey. Suwey siao lagih. Aku tak ada duit nak balik semula ke Philadelphia nanti. Haru nanti jadinya kalau aku homeless di tempat lain. Tak sanggup aku nak fikir semuanya tuh. 

So members chat suruh aku talipun tokey tuh, talipun Ari, confirmkan betul-betul. Selama ini, biasanya aku tak akan talipun dah, sebab semalamnya dah aku confirmkan. Biasanya aku akan terus aje pergi ke destinasi, sampai di sana baru talipun tokey suruh jemput aku di station. Tapi bila aku fikir balik, sebab tempat aku nak pergi tu pun agak jauh, lebih baik aku talipun lagi sekali, untuk kepastian. 

"Kamu beli tiket ke Cincinatti, Ohio aja. Di sono nanti kamu telpon nombor ini, nanti ada orang Indo datang jemput kamu", kata Ari. 

"Apa? Cincinatti? Ohio? Koq jauh banget sih, kelmaren janjinya di Pittsburgh, kenapa bisa jadi gini?', panik aku dibuatnya. 

"Nggak jauh, kurang lebih sejam perjalanan dari sini, kamu ke sono aja, juragan ada punya seafood restoran di sono", kata Ari lagi. 

"Nggak mahu aku kalo di Cincinatti, jauh sih. Benter aku check di internet", terus aku buka greyhound.com website. Alamak, 603 miles from Philadelphia. Tempat yang aku nak pergi tuh tak sampai 400 miles. Mana cukup duit tambang. "Benter aku telpon MakCik Jenny, agen kerja di New York tu, mau tanya dia kenapa", aku kata gitu. Terus aku talipun MakCik Jenny, tak ada yang jawab talipun sebab masa tuh baru sepuluh lebih, MakCik Jenny belum masuk office. Dekat pukul sebelas, after a few minutes of trying, barulah talipun dijawab, so terus aku cerita pada MakCik Jenny apa yang Ari beritahu aku. Then MakCik Jenny terus talipun tokey tuh, MakCik Jenny suruh aku pergi aje ke Ohio. Aku tak kata aku tak ada duit tapi aku kata aku tak nak. Sebab tempat tuh jauh. 

Tiga kali lepas menalipun Ari sama MakCik Jenny, barulah confirmed yang aku akan ke tempat yang dekat Pittsburgh tu. Aku pun terus bergegas ke Greyhound station. Dalam perjalanan ke subway aku rasa macam nak tergelak aje pasal aku, kalau orang tengok, sure orang akan ingat yang aku nih macam "penjual barang curian" yang selalu berkeliaran di mana-mana tuh. Diaorang biasanya bawak beg yang di dalamnya penuh dengan barang curian, laptop di taruk dalam plastic bag aje, lepas tuh diaorang akan jual murah kat siapa-siapa yang lalu lalang. Aku sebijik nampak macam tu, kat bahu ada satu beg, kemudian peluk plastic bag yang ada laptop. 

Dan aku terfikir yang aku, walaupun akan ke Pittsburgh, tapi besar kemungkinan aku akan disuruh ke Cincinatti, Ohio jugak nanti. What do I know pasal Cincinatti? 

Sampai di stesyen ngam-ngam pukul 12, bas ke Pittsburgh pukul 12-25 tengahari. Tiketnya $41, bererti aku ada a few dolars untuk beli air, beli biskut, beli jajan. Penuh bas yang destinasi terakhir ke St Louis tuh. Ada this one old guy yang muka orang Asia, duduk di sebelah aku. Orang Filipina gayanya. Masa dia mula naik bas tuh aku dah agak yang dia akan duduk sebelah aku sebab aku muka asing, lagipun muka aku nampak macam muka baik aje. Aku cuba-cuba tengok nama kat tiket dia, ada gaya-gaya nama orang Indo, cuma last name dia aje yang aku tak dapat baca dengan jelas. 

Then bila dia nak taruk one of his bags kat compartment di atas, aku terbaca kat bag tuh, ada tertulis, Soekarno-Hatta Jakarta International Airport. Sah lah memang orang Indo."Bapak mahu ke mana?", aku tanya dia. Terus dia gelak. "Koq kamu pun orang Indo?" dia tanya aku."Nggak, saya orang Malaysia tapi udah lama bercampur sama orang Indo jadi agak bisa berbahsa Indo sih", aku kata gitu. 

"Waduh, mantep sekali bahasa Indo kamu", kata dia. Then terus ajelah kitaorang bersembang. PakCik tuh baru 6 bulan datang ke Amerika, dia kerja di kilang dekat Pittsburgh. Dia turun ke Philadelphia sebab hantar bini dia yang balik ke Indo semalamnya. Di Philadelphia, dia ada sewa bilik jugak, kiranya dia kerja live-in lah di sana tuh. "Kenapa nggak kerja di Philly aja, bukan di Philly banyak kerja fabrik?", dia tanya aku bila aku kata aku tak ada kerja, itu yang aku terpaksa keluar dari kota.""Kerja di Philly nggak steady, kadang ada kadang di-"stay-home-in", kata dia. 

Then aku ceritalah pada dia kisah aku, cerita pasal aku yang masih belum begitu sure di mana akhirnya aku akan bekerja nanti. Lepas tuh dia ceritalah pasal kerja dia pulak. Kerja di kilang, ada lebihkurang 46 orang Indo semuanya, kebanyakannya orang gelap jugak, yang dah berumur macam dia pun ramai. Kerjanya 5 hari seminggu, 10-12 jam sehari. Gajinya 7 dollars sejam. Sabtu Ahad tak kerja. Duduk di motel (kena bayar $55 seminggu, selebihnya agent yang bayar) tapi masak sendiri. Nampak macam ok aje, bab kerja 5 hari seminggu itulah. Weekends tak kerja. 

Kepala aku pening sesikit so PakCik tu kasi aku panadol. Aku biasanya makan ubat sampai dua tiga bijik tapi malu lah aku nak mintak bebanyak. Then aku tidur ajelah. All the way sampai Harrisburg, ibu negerinya Pennsylvania. Tak lah besar bandarnya, bandar baru, banyak bangunan-bangunan kerajaan. Kitaorang turun, sambil-sambil hisap rokok. Perjalanan seterusnya ke Blue Mountain. Kawasan pergunungan, so lawa lah pemandangan, bayak ladang-ladang. Dan banyak betul terowong, panjang-panjang pulak tuh. Empat lima kali ganda panjang Genting Sempah yang kat Pahang tuh. 

"Gimana nanti kalo udah nyampe di Pittsburgh, kamu telpon teman kamu, tanya dia kalo ada lowongan. Aku ikut kamu aja lah", aku tanya PakCik tuh. Terdiam dia sekejap. Dia fikir agaknya. 

"Gimana kerjaan kamu nanti?", dia tanya aku. 

"Kerjaan itu belum begitu pasti. Lagipun mereka mahu aku ka Cincinatti. Aku nggak mahu, nggak punya uang", aku jawab gitu. 

"Kamu nggak punya persediaan sih. kamu nggak punya rice-cooker lagi", kata dia. "Nanti saya telpon ajen kalo masih ada lowongan kerna kelmaren dia ada turun Phila mahu cari orang kerja", Pak Cik tuh sambung lagi. "Tapi ajen mungkin bisa pinjamin kamu uang kalo dia benar-benar butuhkan pegawei. Nanti aku coba-coba telpon", aku semakin lega bia PakCik tuh cakap gitu. 

Tapi bila difikir balik yang aku nih tak ada duit, dan di sana nanti kena cari makan sendiri, kena bayar motel lagi, aku jadi takut. Ramai orang Indo pulak nanti, sure ada yang kutuk aku nanti tuh, iyalah being the only Malaysian kat situ nanti. Sure ada jenis yang otak kampung nanti tuh. Nanti tak pasal-pasal aje aku kena kutuk. Dulu pernah sekali masa aku kerja di satu kilang nih di Boston, ada satu awek Indo nih bila dapat tahu aku orang Malaysia, terus dia kata, "Aku nggak senang sama kamu orang Malaysia, pemerintahnya kejem amat". She was referring to news pasal Kerajaan Malaysia deported thousands and thousands of illegal Indonesians suatu masa dulu tuh. 

Dalam pada itu jugak aku ada terfikir apa plan aku seterusnya nanti ditakdirkan aku tak ada masalah di tempat kerja aku yang baru. Aku tahu yang aku pasti suatu hari nanti akan balik semula ke Philadelphia, untuk uruskan masalah akaun bank aku tuh. Aku dah berkira-kira, bila dah ada duit sebanyak mana, baru aku nak balik semula ke Philadelphia. 

So aku macam berangan-angan Mat Jenin lah sekejap. Walaupun aku tak rasa itu angan-angan, but more towards planning, tapi aku tetap fikir benda yang bagus-bagus aje. Aku nak save duit, aku tak nak belanja sesangat, aku tak nak ke mana-mana, aku kena buat betul-betul kali ini. Yer lah tuh. Aku nak buat macam orang-orang Indo yang lain. Apa pasal diaorang boleh bersusah-susah? Apa pasal aku tak boleh jadi macam diaorang? 

Aku terfikir jugak, kalaulah elok kerjanya nanti, dan tempatnya pun bagus, aku nak stay di situ ajelah sampai aku rasa betul-betul comfortable. Aku dah akan semakin jauh dari New York, dari Philadelphia, sure aku tak ke mana-mana nanti, kan? Dan kalau aku akan terus bekerja di dekat Pittsburgh tuh, paling jauh pun aku dapat pergi ke tempat Hector aje, jauhnya lebihkurang 3 jam setengah perjalanan melalui Greyhound. 

Sampai di Pittsburgh pukul 8 malam, bila PakCik Indo cuba talipun ajen dia, tak ada pulak orang yang jawab. Then aku katalah yang aku tak nak ikut dia pasal aku tak ada persediaan. "Bener sih, kamu nggak ada persediaan secukupnya. Di sono, kerja selama dua minggu belum ada penghasilan kerna gajian digantung selama 2 minggu. Minggu ketiga kerja baru dikasi gaji. Sewa motel perlu dibayar di minggu pertama. Kamu ambil aja nomor telpon ku, nanti kapan-kapan kamu telpon kalo kamu udah bersedia", dia kata gitu. "Untuk sementara, kamu kerja ajalah di restoran", PakCik tuh cakap lagi.

Betul jugak kata PakCik tuh, memang pun, aku tak ada duit, memang susah nanti. Aku pinjam cellphone PakCik tuh untuk menalipun Ari. Dia suruh aku tunggu di luar stesyen, bini tokey sama abang dia akan datang jemput aku dalam masa setengah jam. Adalah dalam sejam aku tunggu then aku nampak ada one Chinese couple yang laju aje jalan ke arah stesyen. Puas aku pandang-pandang diaorang, diaorang buat macam tak tahu aje. Bila aku angkat beg barulah perempuan tuh berhenti, dia tengok aku. Aku terus angguk-angukkan kepala. 

Dia tanya nama aku, aku jawablah. "You know Andy? You have '"home", dia tanya aku sambil tunjuk-tunjukkan handphone dia. "Yes Andy, I called him. (Andy = Ari). No I don't have a phone. Dalam hati aku kata, payahlah kalau macam nih, diaorang tak reti English. Tak bersalam apa pun dengan yang lelaki tuh, abang perempuan tuh. Diaorang terus bawak aku ke restoran, adalah sejam lebih perjalanannya. 

"You know cook? You know cut?", perempuan tuh tanya aku sambil buat-buat gaya orang potong sayur. Dia tak faham bila aku kata, "No I don't but I'm willing to learn". Kemudian aku tanya dia pasal restoran di Cincinatti, Ohio tuh. "I don't have money to get to Cincinatti", aku kata gitu. Dia tak faham tapi dia kata lah yang business partner dia di sana yang nak kan pekerja. 

Sampai di restoran tuh pukul 9-45 pm, dah nak tutup pun dah restoran tuh. Masa aku nak keluarkan barang dari kereta, aku tengok lelaki tuh asyik dok pandang aje kat aku yang peluk beg plastik, beg laptop aku. Entah apa yang dia cakap kat prempuan tuh tapi aku tahu dia cerita pasal aku sebab dari corner of my eyes, aku nampak dia menjuih-juihkan bibir dia ke arah aku sambil cakap something kat perempuan tuh. 

Sebenarnya tokey tuh ada dua restoran kat food court tuh, side by side. Memang pandai diaorang nih, bukak dua fast-food restaurants sekali. Bila aku sampai tuh, aku tengok kat dapur ada 3 Spanish guys, kat depan semua orang hulur tangan bersalaman dengan aku. 4 orang. 3 orang Indo (perempuan sorang) dan laki tokey tuh. Semuanya (except laki tokey) tanya aku memacam. Dari mana, Indonya di mana, dah berapa lama di Amerika, sebelum ini kerja di mana, apa pasal berhenti kerja. Pandailah aku kelentong yang bab dari mana tuh. Nak hidup, kan? Kalau aku mengaku aku orang Malaysia hundred percent, takut jugak nanti. 

Aku tengok, Ari ceritakan pada bini tokey apa yang dia tahu pasal aku. Ari jer yang pandai cakap Cina, kalau tak salah aku. Banyak perkataan "Malaysia" yang aku dengar. Then kat restoran sebelah lagi tuh, ada satu lagi orang Indo, dah tua gayanya tapi muka happy aje. Orang lucu gitu. Perempuan Indo tuh nak berhenti kerja Friday pasal dia nak balik ke New York, nak menguruskan asylum dia. 

Aku disuruh makan apa yang ada so cepat-cepat aku makan nasi sama spicy shrimp. Aku tengok kat counter food tuh memang banyak jenis makanan, ada lah dalam 15 macam. Bila restoran ditutup, Ari kata kat aku yang esoknya aku tak payah kerja dulu lah. Dia suruh aku berehat aje. One of the Indons tuh pun off jugak besoknya, dan one of the Mexicans yang di restoran satu lagi pun kebetulan off jugak. Dia suruh aku masuk kerja Saturday sebab awek Indo tuh dah tak ada dah that day. 

"Koq kecil amat tas (beg) kamu. Ini aja barang kamu?", Ari tanya aku. Sure diaorang ingat aku tak akan lama. Sure diaorang tahu yang dengan bawak beg kecil gitu, aku macam ada niat nak kerja sekejap aje. Biasanya kalau bawak beg besar, bawak banyak barang, itu tandanya nak stay lama kat situ. 

Kitaorang jalan kaki aje dari mall tuh ke apartment tempat tinggal kitaorang. Nasib baik tak duduk sama tokey. Lawa apartment tuh, dan for the very first time sejak aku di Amerika, barulah aku dapat rasa duduk kat tempat yang bagus jugak. Taklah macam dulu-dulu, macam Bangla duduk kat kongsi. Ini, aku dah rasa macam Mat Salleh-Mat Salleh lain, walaupun di kompleks apartment tuh aku tengok ramai Spanish-looking people. Kat living hall ada dua katil untuk dua orang Mexicans, aku disuruh duduk dengan this Mexican yang kerja di bahagian dapur, yang di restoran lagi satu tuh. Diaorang lain kat bilik lain, aku pun tak tahu ada berapa bilik yang lain. Rasanya ada one big room untuk diaorang berempat agaknya. Ataupun 2 small rooms. 

Bangun pagi, one of the Indons, Fran, dia panggil aku.Tanya aku kalau-kalau aku nak kerja jugak hari tuh untuk gantikan dia. Aku, walaupun dah lama bangun tapi aku belum mandi, belum gosok gigi pun. So aku katalah yang aku mula kerja besoknya ajelah pasal aku dah tak sempat nak bersiap. Aku lapar, fikir jugak apa nak dimakan, walaupun Ari ada suruh aku datang ke restoran kalau nak makan, tapi tak nak lah aku pasal aku belum pun mula kerja di situ. Aku nih kan ker jenis muka yang ada kemaluan?

Roomate aku Mexican tuh sedap aje tidurnya pasal dia pun off so aku pelan-pelan bersiap sebab nak keluar. Fran dah lama keluarnya, dia pergi sama Ari. Aku tengok Fran tuh muka dia macam muka orang ada masalah aje. Aku pergi ke mall tuh sorang-sorang, aku jalan lah dua tiga pusing kat tingkat bawah, kat tingkat atas. Memang lawa mallnya (The Mall At Robinson), teringat macam mall kat Inner Harbor Baltimore tempat food court aku kerja dulu tuh. Lebih kurang macam tuh. Macamana pun aku tak pergi ke food court pun, aku tak nak lah diaorang nampak aku. Aku beli kopi, beli biskut, beli USAToday then cari bangku. Sambil mengopi sambil baca paper. Aku terserempak jugak dengan Fran yang melilau-lilau aje di mall tuh. 

Baru pukul 11 lebih, apa aku nak buat? Lebih baik aku cari info macamana nak ke downtown Pittsburgh. Berbelah bagi jugak aku samada nak ke downton atau tidak pasal duit ada berapa dollars aje. Tapi apa yang aku nak buat kalau kat rumah? Kalau aku sorang-sorang ok jugak, bolehlah dengar lagu ker atau tengok tv. Tapi mamat Mexican tuh ada di rumah. 

So aku tunggu ajelah bas ke downtown, dalam perjalanan yang sejam lebih tuh, banyaklah kampung-kampung kecil di kawasan berbukit-bukit tuh yang dilalui. Lawa jugak sesetengah tempat tuh. Selebihnya biasa aje, macam kat kampung aje. Tak lah besar sangat Pittsburgh tapi bangunannya lawa-lawa, unik. Kat tepi sungai pulak tuh, jadi lawa lah keseluruhannya. Tak tahulah masa aku mula sampai Philadelphia dulu pun aku rasa Philadelphia tuh lawa. Lama-lama aku tak rasa Philadelphia tuh lawa. 

Aku jalan ajelah ikut kaki, ikut hati. Singgah kejap kat Market Square, ada free concert sama Farmers Market rupanya itu yang ramai orang. Cuaca pun panas, such a glorious day. Dua tiga kali pusing sana pusing sini barulah aku tanya orang arah ke Tourist Information Center. Terpaksa patah balik. Nasib baik library pun di kawasan dalam bandar so aku menapak ajelah dari Tourist Information Center ke library tuh. Dapatlah aku online dalam sejam kat library, tak buat apa pun, takat sejam apalah sangat onine activities yang dapat aku buat, kan? 

Aku cuba jugak nak buat library card tapi diaorang nak kan address aku, hendakkan ID alamat di Pittsburgh. So tak dapatlah. Tengoklah, kalau aku masih kerja di sini nanti, akan datang, aku nak bawak laptop aku lah, nak hunt for hot-spots. Mintak-mintak adalah hot-spots yang tak perlukan password, yang tak encrypted. 

Aku lapar so aku menyusur jalan nak cari tempat makan. Untuk makan malam jugak. Masuk this one Chinese restaurant, aku order shrimp fried-rice, makan ajelah kat situ sikit, selebihnya aku tapau bawak balik. Waktu nak balik, aku naik bas nombor lain, tapi memang mengarah ke kawasan mall tu jugak. Bila dah dekat sampai ke mall tempat aku nak turun (adalah a few orang yang turun) bas tuh terus pusing ke arah lain. Aku ingatkan bas tuh akan berhenti betul-betul di depan mall sebab masa aku tunggu bas itu tadinya right infront of the mall. Sah lah bas tuh tak ikut route itu, bas tuh hanya menurunkan penumpang kat main bus stop aje. I had no choice other than to just senyap aje lah, tunggu sampai ke stop yang terakhir, lepas tuh patah balik. Bila aku beritahu driver tuh yang aku nak balik semula ke mall, sebab I thought he was stopping right at the mall but he didn't, alih-alih dia marah aku. Puas aku mintak maaf, last-last dia kasi aku transfer ticket dan dia suruh aku tunggu bas lain sebab dia dah tak balik ke downtown. 

Nasib baik amigo roomate aku ada di apartment masa aku sampai tuh sebab aku tak ada kunci. Aku lepak kat bilik ajelah. Tak lama lepas tuh amigo tuh keluar, then a few minutes later dia balik. Dia bawak perempuan, budak lagi gayanya, Minah Salleh. Ini sure nak buat projek nih, kata aku dalam hati. Memang pun, tak lama lepas tuh amigo tuh masuk bilik. "Hey man, I want to sex", dia kata gitu sambil kasi sign language macam orang nak konket. Ibu jari sama jari telunjuk di tangan kiri dibulatkan, lepas tuh jari telunjuk di tangan kanan di rodok-rodokkan (bahasa loghat mana ni hah? loghat Kelantan? Trengganu?) ke dalam bulatan jari tuh.

Yang aku kasik details sangat nih apa pasal? Macam lah orang tak faham.