Thursday, September 27, 2012

I'm Whining Again

27042006


Rasa malas yang teramat sangat aku untuk balik semula kerja walaupun baru seminggu aku di tempat Michael. Pagi Selasa minggu lepas, aku macam tak ada semangat jer masa nak ke deli dia tuh. Aku tak singgah pun kat kedai Indo untuk beli bekalan makanan aku buat seseminggu. Aku nak makan ajelah apa yang patut, aku boleh goreng fries, goreng telur aje. 

Michael sama bini dia nampak gayanya puas hati dengan kerja aku, tak ada komplen, tak ada merungut, tak ada apa yang aku syak diaorang buruk-burukkan nama aku. Aku cuba buat yang terbaik sebenarnya, aku penuhkan masa kerja aku yang selama 13 jam tuh dengan buat apa aje yang aku rasa perlu dibuat. Kalau dah tak ada kerja, aku terus berdiri aje di depan counter, tunggu customers. Minuman, makanan yang dah tinggal sikit, aku pastikan cukup semuanya. 

Macamana pun, adalah a few times bini Michael suruh aku buat itu ini yang aku rasa tak patut aku buat. Aku diamkan aje, aku ikut jer apa kata dia. Kadang tuh, tengah aku menyusun minuman di rak sebelah sana, dia ingatkan aku suruh penuhkan minuman di rak sebelah sini. Sabar aje lah. Perempuan memang cerewet. Tak kan dia tak tahu yang I'll get to that rak nantinya. "You this this, you do that. Later you cut this. Then you go take that", memang selalu sangat aku dengar arahan bini Michael gitu tuh. 

Macamana pun, ada masanya dia sembang dengan aku jer kerjanya, tanya aku itu ini, dia ceritakan jugak pasal dia. Dulu duduk di France selama 20 tahun (she speaks French damn good), how she hates moving to America, benda-benda gitulah. Anak diaorang, Bryan dan Helen, dah jadi teman sepermainan aku, walaupun kadang-kadang tuh geram jugak aku dibuatnya. Lepas tuh aku gelak ajelah pasal mengenangkan betapa bodohnya aku nih, dengan budak kecik pun nak ambik hati. 

Michael, dalam minggu lepas, dia kerja di sebelah malam aje, siangnya dia ke sana sini beli barang, buat urusan lain. Buat kerja sama Michael lebih seronok compared to buat kerja sama bini dia. Buat kerja sama bini dia? Macam lucah jer bunyi ayat tuh. Sebab dengan Michael, kalau tak ada customers, dia suruh aku rileks-rileks, suruh duduk-duduk. Dia duduk aje kerjanya, sambil baca paper, sambil tengok tv cerita Cina. 

Itu yang aku terfikir, kalaulah aku ada internet access, aku boleh bawak laptop aku turun, boleh online jugak sambil-sambil kerja. Ataupun aku at least boleh tulis blog entries aku offline, then bila ada masa aku upload aje. Senang gitu kan? Ataupun aku boleh spend masa (especially dari jam 8 sampai 12 tengah malam tuh) baca buku, belajar Spanish. Tapi aku tak nak lah "nampak macam pandai jer", aku tak nak lah menunjukkan kat diaorang yang aku nih educated, talented (dan benda-benda yang serterjerumus dengannya). Aku tak nak diaorang tahu. Biarlah diaorang ingatkan yang aku nih just another immigrant trying to make a living. 

Nanti kalau diaorang tahu yang aku nih "lain dari apa yang diaorang ingatkan", lain cerita pulak jadinya nanti. Tentu diaorang akan kata yang aku nih bodoh buat kerja-kerja kuli sebab aku nih pandai orangnya. Dengan lain perkataan, aku tak nak lah menyerlahkan kepandaian aku beria-ia sangat. Takut silau diaorang tu nanti. Aku nak buat style aku ajelah, dalam senyap-senyap, aku nak tunjukkan sikit keterreran aku. Sedikit demi sedikit. Ituhari, bini Michael pelik sebab aku tekan keys kat cash regiuster tuh bukan main cepat lagi. Aku guna empat lima jari. Dia tak tahu aku gian guna internet, itu yang aku ingatkan cash register tuh macam komputer jugak. Lagi satu, aku tak guna calculator, aku congak-congak gitu aje kalau customers beli barang. Memanglah diaorang tak percaya tapi more often than not, betul aku punya calculations tuh. 

Dalam banyak-banyak kerja tuh aku lebih suka kerja di bahagian dapur, aku suka kalau ada customers yang order makanan, be it hoagies, atau sandwich, atau burgers, atau cheese-steak. Apa-apa aje lah. Mugkin sebab dapur tuh di bahagian belakang, agak tersorok, tak ada orang nampak. Laju aje aku buat benda-benda tuh. Aku selalu pelik, apa pasal masa aku kat Malaysia dulu, kalau nak order burger kat mamat tepi jalan tuh, punyalah lama nya diaorang prepare. Aku? Sekejap jer kalau takat nak buat burger tuh. Mungkin sebab dapur tuh tak ada siapa yang nampak, itu yang cepat tuh, iyalah kan, aku pakai campak jer roti tuh, aku selek-selek (sapu? calit?) gitu jer mayonaisse, aku guna tangan jer pegang daging tuh. Itu yang buat cepat tuh agaknya. Kalau ada fries yang jatuh kat lantai pun aku kutip balik. Eleh, takat nak kasi makan puak-puak niggers tuh, tak payah beria-ia sangat. Diaorang, apa pun, disebatnya aje.

Aku tak berapa suka sangat nak layan customers yang nak order barang pasal diaorang punya accent tuh kadang aku tak faham. Lagipun aku masih tak boleh ingat harga-harga barang, diaorang nih, kalau lambat sikit, mulalah mengutuk, mulalah dimaki-makinya kitaorang. Walaupun aku dah tak nak fikir dah dengan apa yang diaorang maki kan, tapi kadang tuh menusuk jiwa betul kalau diaorang marah tuh. 

Michael selalu kata kat aku yang dia kadang tuh rasa nak berhenti aje dari buat business di kawasan orang hitam sebab dia selalu tension. "Just ignore them, you'll get heart attack if you listen to them, if you think about what they say", kata Michael kat aku.

Aku sekarang ni pun dah berani marahkan customers yang cuba menipu, yang tak ada adab sopan, yang selalu datang buat kacau. Kebetulan di sebelah deli tuh ada satu beer store so ramai yang lepak kat either store tuh atau kat deli tempat aku kerja. Sambil minum-minum. Aku halau jer diaorang tuh, aku jerit-jerit aje. Itu semua aku belajar dari Michael sama bini dia. Kalau tengok Michael layan customers, memang menakutkan. Garang nak mampos. Yang peliknya, customers, walaupun dikasari, ditengking, dimaki, diaorang tetap datang jugak, diaorang buat selamba jer. Itu yang aku pelik sangat tuh. 

Minggu lepas, ada sekali tuh ada this one mamat yang macam cuba nak tipu aku. Atau dia memang tersilap agaknya. Dia kasi aku ten dollar bill tapi bila aku kembalikan duit, dia kata dia kasi aku bill dua puluh dollar. Nasib baik duit tuh aku belum masukkan ke dalam cash register. Sedaplah aku memakinya. "You ugly motherfucker, son of a bitch! Take your money back and just go! Fuck you nigger!", aku jerit kat dia gituh, terus aku kuncikan cermin counter. 

"Good job, good job!", kata Michael kat aku. 

Lepas tuh kitaorang gelak-gelak aje lah. Tapi sebenarnya aku takut jugak, aku, walaupun jahat dan suka mencarut, tapi tak pernahlah aku mencarut depan-depan gitu tuh, kat orang hitam pulak tuh. Sebab minggu lepas jugak, Michael maki this one boy sebab dia guna fake money, malam tuh this boy datang lagi sekali sama kawan-kawan dia. Dibaling botol air kat cermin kedai, lepas tuh ditunggang-terbalikkan tong-tong sampah yang kat depan tuh.

-------------------------------------------

Aku rasa aku semakin kurus dah sekarang nih, ituhari masa memula kerja, jeans aku ketat aje. Sekarang nih, dah longgar dah rasanya. Itulah, makan minum aku dah tak teratur dah sekarang nih. Minggu lepas aku makan nasi dua kali jer kalau tak salah aku. Selebihnya makan gitu-gitu aje. Biasanya dalam pukul 12-30, lepas menyapu, mengemop lantai, baru aku makan. Kalau dulu aku makan nasi, sekarang nih aku makan roti aje. Then aku makan telur setengah masak. 4 bijik. (Kalau nak kentut tuh, jauh-jauh jer aku pergi) 

Pelik sangat bini Michael tengok aku makan telur setengah masak yang ditaruk kicap tuh. Then aku tak makan dah, kalau lapar tuh aku goreng fries sesikit. Ataupun kalau masa customers order makanan, aku ratah-ratah gitu ajelah apa yang patut. Kadang tuh bini Michael buat bubur kacang, agar-agar, ataupun dia kasi aku jajan. Asam ker, gula-gula ker. Perempuan memang suka makan benda-benda gitu tuh, sambil buat kerja sambil makan. 

Malam, pukul 10 baru aku makan. Makan fish and chips jer biasanya, kalau bosan tuh aku goreng nasi. Simple aje. Habis kerja, dalam 12-30 tengah malam, terus aku naik ke bilik aku. Memanglah first thing yang aku buat, aku on kan laptop, aku check jugak manalah tahu kot-kot ada neighbor yang ada pasang router, bolehlah aku menumpang guna signal. Tapi, apalah nak diharapkan sangat, kawasan orang hitam, kawasan orang miskin. 

Dulu aku macam ada janji yang aku nak banyak baca Quran (kalau tak salah aku lah), entahlah, Quran pun aku tak bawak, masih aku tinggalkan kat rumah Yanti. Macamana pun, untuk tenangkan fikiran, aku bacalah Yassin dua kali sehari, sebelum tidur dan sebelum aku turun kerja. Selebihnya waktu aku? Aku tak buat apa pun. Aku terus tidur ajelah biasanya, dalam 1-30 gituh, aku on kan screen saver laptop aku yang ada a few Surahs.

Aku malas betul bangun pagi. Memanglah Subuh gajah memanjang, lepas tuh aku tidur semula. Then tersedar pukul 8 lebih, ubah alarm, pukul 9 lebih ubah alarm lagih, pukul 10 ubah alarm lagi sekali. Kadang tuh pukul 11 baru aku bangun. Sedap pulak tidur, sekarang nih dekat sepuluh jam sehari aku tidur. Mungkin sebab aku keletihan kot. Nak bangun pagi tu punyalah malasnya. Sepatutnya aku boleh gunakan masa tuh tulis blog entries, tulis offline. Tapi itulah, malas yang teramat sangat. Sepatutnya aku boleh buat ulangkaji, belajar Spanish, tapi aku malas sangat. 

Not only that tapi the whole of last week, aku tak mandi pagi. Pasal aku tengok pun, keluarga Michael tuh tak pernah guna bilik air pun (kecuali untuk kencing berak), aku sorang jer yang mandi sampai dua kali sehari, so aku buat keputusan untuk cuba tak mandi pagi. Malam aku kena mandi sebab berbau, aku nak sembahyang, lagipun busuk dan kotor sangat aku kalau lepas habis kerja tuh. Selamba jer aku kerja walaupun tak mandi pagi, tak rasa apa-apa pun, tak rasa rimas, lagipun aku tak payahlah nak macam presentable sangat gituh. Bukannya aku nak layan sesiapa pun sangat, nak layan orang hitam jer. Bau masing-masing tak payah ceritalah. Tengik.

Tapi itulah, walaupun aku nampak macam dah ok jer kerja di deli Michael tuh tapi aku tetap rasa tak seronok jer pasal tak ada internet access, aku rasa macam ada something yang missing jer, internet connection lah tuh. Itu yang aku, kalau tengah sengsorang tuh, aku asyik nak buat plan macamana nak berhenti kerja jer.

Tak tahulah apa salahnya aku nih. Malas. Manja. Dan suka mengeluh. 

Memang confirm lah aku nih Melayu.