Thursday, September 27, 2012

Apa Khabar Mu Di Sana?

14062006


"Eh apa khabarnya kamu udah lama nggak nelpon", kata Nadi (on the phone) this one night masa aku tengah bosan sangat menunggu 12-30 malam, bila kerja aku akan berakhir for the day. SiMichael sedap-sedap jer duduk tengok tv sambil baca paper. Aku jugaklah yang berdiri menunggu customers datang. 

"Aku biasa aja. Minggu depan aku berenti. Kamu gimana?, aku tanya dia pulak. 

"Biasa-biasa aja. Koq kenapa mahu berenti? Mahu cari kerjaan baru?", dia tanya lagi. 

"Iya. Udah lah, udah dua bulan aku kerja di sini. Jam nya panjang banget sih, dari jam sepuluh sampe setengah dua malem. Kerjanya nggak capek tapi jenuh rasanya seharian. Lihatlah, aku mahu nyantei seminggu dua, udah tu baru aku cari kerjaan lain", panjang lebar aku jawab.

"Balik ke sini ajalah, SiTalu udah berenti. Dipecat. Subardi suruh aku telpon, dia mahu kamu kerja di dapur, bareng dia", kata Nadi. 

"Nggaklah. Aku mahu nyantei ajalah dulu. Nggak mahu aku balik ke sono", memang aku tak ada niat pun nak balik semula ke Hagerstown, Maryland. Walaupun aku selalu terfikir, walaupun aku selalu macam menyesal aje tinggalkan kerja di sana dulu tuh, tinggalkan Hector, yang aku rasa memang baik sangat dengan aku. Macamana pun, bukanlah aku namanya kalau menjilat ludah sendiri. Jilat ludah orang tuh adalah kot. But not ludah sendiri. 

"Aku ada rencana mahu ke sono, main-main. Kamu liburnya hari apa sih?, aku tanya Nadi. 

"Datanglah, sini ada kamar kosong (kamarnya SiTalu) , pastinya SiKontol benarin kamu bermalam. Aku liburnya Khemis, Subardi Senin. Cewek tu liburnya Selasa. Kamu datang hari minggu, bisa ngobrol agak lama kerna hari minggu kerja sampei jam 6 aja sih", kata Nadi. 

"Aku nggak janji tapi lihatlah nanti, kalo seneng aku ke sono. Mungkin nggak sekarang sih, nanti SiKontol kira aku ke sono kerna mahu balik kerja di sono. Nggak mahu lah aku. Tunggu kalo nanti udah ada anak baru yang masuk kerja, baru aku ke sono", aku kata gitu. 

"Ngapain SiTalu dipecat?", aku tanya Nadi.

"Aku pun kurang pasti tapi dia hampir berantem sama adiknya temen kita (Subardi). Besoknya dia melapur sama Pak Tua tapi Pak Tua persis endah gak endah gitu. Dia bilang dia mahu berenti aja. Pak Tua sama SiKontol bilang, kalau mahu berenti, berenti aja", kata Nadi.

"Koq gitu?', macam tak percaya aje aku. Bererti sekarang nih restoran Pak Tua tu dikontrol oleh orang Indo semuanyalah, 3 orang, Nadi, Subardi, sama cewek Jawa tuh. 

"Lantaran, SiKontol suruh aku telpon kamu, dia suruh Subardi telpon sebenarnya, suruh kamu kembali ke sini", kata Nadi. 

"Aku nggak mahu lah Dee", aku kata gitu.

"Temen kita apa ceritanya?", nak lah jugak aku tahu pasal Subardi.

"Enggak tahu lah, benter mahu berenti, benter mahu terusin kerja. Bilangnya mahu kerja di Massachusets, gajinya gedek, tapi udah dua bulan masih di sini. Ngomongnya gedek", kata Nadi. 

"Oklah Di, aku lagi ada tamu, nanti seneng-seneng aku telpon lagi.