Thursday, September 27, 2012

Mahu Tapi Malu

3062006


Talipun aku berdering. Baru pukul 9 pagi. 

"Kamu lagi tidur ka Joe?". Yanti rupanya. 

"Nggaklah. Aku udah bangun, lagi baring-baring sambil tunggu masuk kerja jam sebelas nanti", aku macam ndak tak ndak jer jawab. Semalam dua kali ada missed calls dari Yanti.

"Gimana ni Joe? Tuan rumah udah telpon minta wang sewa bulan ini. Aku nggak punya uang sih. Will, gajian minggu lalu nggak cukup mahu bayar sewa", kata Yanti sambil gelak. Gelak yang kelat. 

"Lo, kelmaren aku di sono, kenapa kamu nggak bilang sih?', aku tanya dia. Semalamnya hari aku off, aku seharian di rumah dia tapi Yanti tak ada pun cakap apa-apa pasal sewa rumah. Cuma dia ceritakan yang dia tak ada duit sebab sebulan dia tak kerja, dia terpaksa habiskan credit hours dia kat Beauty School tempat dia belajar tuh. Bulan depan aje dia baru masuk kerja semula. 

"Kelmaren tuan rumah belom telpon. Rencana aku, mahu bayar sewa agak telat tapi tadi dia lagi telpon. Lagi marah-marah. Kamu punya uang nggak?", tanya Yanti.

"Kamu butuh berapa?", aku dah tahu yang aku memang tak boleh lari dari dia nih.

"Dalam empat ratusan. Bisa nggak? Aku ke sono aja. Ke tempat kamu kerja. Kamu, Camden nya di mana?", bersemangat Yanti tanya aku. 

"Eh jangan lah. Aku udah mahu berenti ni, nanti juragan aku kenal sama kamu, nanti payah", aku kasi alasan gitu sebab aku tak nak Yanti datang ke tempat kerja aku. 

"Habis gimana sih, aku butuhkan uang sewaktu-waktunya", macam desperate jer bunyi Yanti.

"Besok aku ke Philadelphia, kamu tunggu aku antara jam sepuluh hingga sebelas. Aku ke sono, ke Kinko's di Hotel Marriott", aku beritahu dia gitu. 

So besoknya aku, macam hari-hari lainnya, pergi ke Kinko's untuk main internet. Bas lambat pulak tuh tapi aku sampai di sana ngam-ngam pukul sepuluh. Tak sempat lagi aku nak on kan pc, talipun aku berbunyi. 

"Kamu di mana sekarang? Aku udah di sini nungguin kamu", terus aku tanya Yanti.

"La, aku masih di rumah. Sekarang berangkat", selamba aje dia jawab gitu.

"Ayuh, aku tunggu sampe jam sebelas aja, udah jam sebelas nanti, kalo kamu masih belum nyampe, aku pergi", geram jugak aku. Bukan ker semalam nya aku dah kata tunggu aku antara jam 10 sampai 11? Ini, pukul 10 masih lagi dirumah.

Every 5 minutes dia talipun. Jalan macet lah. Lagi nyasar lah. Nggak ketemu lah. Lagi cari parkir lah. Banyaklah songehnya. Aku dah lah nak surf. Limited time pulak tuh. 

"Aku udah di Market sama 10th Street ini, kamu di mana sih?", dia tanya aku. "Kamu bisa pergi ke Hard Rock Cafe nggak? Aku tungguin kamu di sono", kata Yanti. 

Sabar aje lah dia nih. Dia nak pinjam duit, aku yang susah-susah. So aku terus log off, aku pergi ke arah Hard Rock Cafe, di sebelah hotel tu aje. Terus aku hulurkan duit yang dah memang aku sedia gumpal kan.

"Eh jangan kasi di sini lah. Bikin malu aja. Kamu masuk mobil benter", kata Yanti. So aku masuk ke kereta diaorang yang di park kat tepi jalan. Will tak tahu apa-apa pun agaknya. "Where are we going now?", dia tanya Yanti. "No, he's giving some money, that's all, honey", kata Yanti. 

Lepas aku kasi duit, terus aku keluar aje, terus aku ke subway station, untuk ke Camden. Dalam hati aku kata, ok, aku tak nak bayar sewa rumah for the next 2 months sebab duit yang aku kasi pinjam tuh, kalau aku tak buat begitu, akan burn gitu aje lah.