Thursday, September 27, 2012

I Belong To The City


Malam tuh aku tak online sangat awal-awalnya sebab aku sibuk mengemas bilik, buat laundry, mengemas barang. Tak sanggup aku nak bawak beg-beg yang berat tuh so aku keluarkan semua isi, aku pilih benda-benda yang aku rasa tak berbaloi kalau aku nak pikul. Aku tinggalkan ajelah buku-buku, magazines yang mulanya aku cadang nak bawak pergi. A few reams kertas printing aku kasi kat Hector aje, dia datang bilik aku nak tengok aku kemas barang. 

Then dia kasi aku envelop yang ada duit gaji, lewat sikit kali ini, gaji orang lain dah tiga hari lepas dibayarnya. Kitaorang sembang-sembang ajelah, aku ucap terima kasih kat dia for being good to me. Dia pun ucap terima kasih kat aku, "That's why I give you extra", dia kata gitu sambil tunjuk ke arah envelop berisi duit gaji yang aku letak atas tilam tuh. 

"Shit man! Shit!", aku kata gitu sambil terus ambil envelop tuh. 

Aku keluarkan note seratus dollars, "Take this money, I don't deserve this, I don't want it", aku kata gitu. Bila dia tak nak ambil duit tuh, bila puas aku cuba kasi kat dia semula dan dia tak nak ambil jugak, aku campak duit tuh kat lantai. 

"Fuck you man!, fuck you! Just take that fucking money will ya?", aku kata sambil gelak-gelak. Itu bukanlah first time yang pertama aku mencarut kat dia. Itu first time yang terakhir kot. Lepas tuh kitaorang gelak-gelak ajelah. Bila dia tengok aku berkeras tak nak ambikl duit tuh, teruslah dia kata, "Take that money, that's my token of appreciation. You definitely are my best friend". Terkedu lah aku sekejap tapi aku ni kan ker pandai berlakun? Aku tenung muka dia, dia tenung muka aku, aku rasa kesian sangat kat dia, dia tak tahu pun apa yang ada di kepala aku, aku tak tahu pun apa yang ada di kepala dia. Aku hug dia. 

Hector suruh aku bangunkan dia sebelum aku blah esoknya sebab dia kata nak hantar aku ke Greyhound Station tapi sebab aku nak bertolak pagi-pagi, aku katalah yang aku tak nak dia hantar aku, aku nak call teksi aje. Kesian pulak dia terpaksa bangun pagi, biasanya dia bangun pukul sembilan lebih, cuci muka sesikit, terus pergi kerja. 

Dah angkut semua beg aku ke luar bilik, barulah aku online. Rasa nak tunggu Subardi sama adik dia, tapi tak larat pulak nak tunggu. Saja jer nak tengok macamana rupanya orang baru tuh, pengganti aku. Sampai pukul satu lebih diaorang masih belum sampai, elok aku dah nak masuk tidur (di bilik SiTalu) barulah diaorang sampai. So aku sembang ajelah dengan diaorang sekejap. Aku tahu awek tuh duduk kat mana di Philadelphia, aku even kenal housemate dia, pernah kerja sama aku dulu tuh. 

Punyalah busuknya bau bilik SiTalu tuh, terpaksa aku tidur berkelubung. Macamana pun lena jugak aku tidur sampai hampir terbabas Subuh. Tak adalah terbabas sangat, tapi matahari dah nampak dah masa aku sembahyang tuh. Nadi bangun awal jugak sebab nak sembang dengan aku sebelum aku blah. Aku cerita kat dia yang Hector kasi aku duit lebih. "Lihat, SiKontol baik amat sama kamu, kapan-kapan aja kamu mahu kembali, diterimanya. Waktu Bayou mahu puang Indo dulu nggak segini layanannya", kata Nadi. Lepas tuh Subardi bangun. Dia sempat sembang dengan kitaorang sebelum dia pergi mandi. 

"Koq kontolnya ditutupin melulu, pasti lagi ngaceng", kata Nadi masa Subardi dah di bilik air. Iyalah, Subardi pakai long-john jer. 

"Masa (takkan) hari pertama udah ngentot sih!", aku kata gitu. Kitaorang gelak-gelak ajelah. 

Pukul 8-15 am teksi datang, Nadi yang beria-ia tolong angkat barang aku, sempatlah jugak kitaorang berpeluk-pelukan, bersalam-salaman dulu. Aku sempat breakfast kat McDonal dulu sebelum bas tiba, kena penuhkan perut dulu sebab nanti dah tak ada peluang nak makan dah. Aku naik bas pukul 9-30 am, ke Baltimore, then direct to Philadelphia. 

Sebenarnya aku cadang nak blah malam aje, sampai Phialdelphia pagi, so ada banyak masa. Tapi aku takut sebenarnya. Nak beritahu orang pun aku takut sebenarnya.Aku trauma naik bas malam-malam pasal dulu bas ke philadelphia pernah terbalik.