Thursday, September 27, 2012

On And On And on And On....

01052006


Waktu aku merayau-rayau di Philadephia masa aku off ituhari, aku terlepak lah sekejap di Love Park. Sebab letih berjalan dari Philadelphia Free Library. Then aku terperasan yang kat park tuh ada free wi-fi, maknanya sesiapa aje boleh guna wireless signal kat park tuh. Aku memang sebelum ini ada baca berita yang Mayor John Street nak jadikan Philadelphia sebagai wireless city, infact sekarang ini Philadelphia dah macam mengalahkan New York City lagi pasal the whole of the city sekarang dah diblanket dengan wireless signal. 

Tersenyum lah aku sekejap pasal aku dah tahu yang aku sekarang dah dapat port untuk surfing, free pulak tuh. Tak payah ke library, tak payah ke Kinko's (mahal nak mampos), tak payah nak melepak kat rumah Yanti memanjang di hari off aku sampai tak keluar mana-mana pasal nak online. Then masa aku jalan-jalan cari Spanish Institute ituhari jugak, aku terjumpa a few delis, restaurants, cafes yang ada sediakan wireless access. Yes, bagus jugak idea tuh, aku boleh lepak-lepak sambil makan, sambil surfing. Dulu aku kalau lalu depan Starbuck for example, aku rasa bengang aje pasal aku tak dapat nak gunakan service diaorang pasal aku tak ada T-Mobile account (nak register dengan T-Mobile, kena ada legal papers semuanya, aku manalah ada semuanya tuh). 

Aku dah berfikir, walaupun kat rumah Michael tak ada internet access, aku boleh lah nanti turun ke Philadelphia kalau gian sangat nak berinternet. Dalam seminggu aku adalah 4 hari dapat online, walaupun sekejap-sekejap. Monday aku boleh online the whole day sebab aku off, boleh online dari rumah Yanti, atau dari library, atau dari Love Park. Selasa pagi aku sempat lagi online sekejap sebelum pergi kerja. Khamis pagi aku akan turun ke Philadelphia sekejap, dapatlah sejam aku online. Then Sabtu, aku boleh keluar awal sikit (sebab Michael hantar anak dia ke sekolah Cina agak pagi sikit, pukul 8-30 am gituh), dapatlah 2 jam aku online. Then Ahad tengah malam aku dah online balik dah dari rumah Yanti. So aku rasa aku dah boleh berpuas hati dengan masa aku dapat berinternet, walaupun kalau boleh, seboleh-bolehnya aku nak online macam dulu jugak, a few hours a day. 

Aku selalu jugak dapat call dari Subardi. Dia selalu call, kalau tak pun, Nadi yang call. Nadi tak ada cellphone so dia terpaksa pinjam cellphone Subardi untuk call aku. Itu yang susahnya tuh. Subardi talipun aku bukan apa. Dia tanya pasal tv dan barang-barang yang aku tinggalkan dulu tuh. Ingat tak, dulu Subardi ada suruh aku beritahu SiKontol yang barang-barang aku tuh (tv, tv-decoder system, air purifier) yang aku tinggalkan dulu tuh, dia suruh aku kata yang aku jual barang tuh kat dia so that Pak Tua sekeluarga tak akan ambil barang-barang tuh. 

Aku ni kan ker busuk hati? Aku iyakan aje. Tapi.....bukan ker aku ada sengaja cakap (tercakap) kat Hector yang Subardi suruh aku beritahu dia gituh, yang barang tuh aku jual kat dia (Subardi). So itulah masalahnya, Subardi selalu talipun aku, tanya aku kalau-kalau aku ada beritahu Hector yang barang tuh sekarang sudah jadi milik dia. Puaslah aku nak berdolak dalihnya. Dia even suruh aku talipun Hector lagi sekali sebab ituhari Pak Tua masuk bilik dia, ambil air purifier tuh. Without his knowledge. Kadang nak tergelak jugak aku sebab benda-benda kecik gitu pun nak beria-ia sangat. Adalah a few times Nadi bercakap dengan aku (guna cellphone Subardi), dia biasa aje. 

"SiKontol merana, dia diem aja, nggak ngobrol, nggak bercanda. Dia kesepian (sunyi) gara-gara kamu pergi", kata Nadi. "Sekarang dia di New York, udah semingu di sono. SiTogak sama istrinya gantiin. Istri SiTogak tanya kapan kamu mahu kembali. SiTogak tanya kalo kamu mahu ka Florida, tapi bukan sekarang sih. Mungkin lagi dua tiga bulan", kata Nadi lagi. 

"Gimana cewek adik temen kita (Subardi)?", aku tanya dia. 

"Biasa aja, bener kata kamu, dia bisa kerja, nggak ada apa-apa masalah. Cuma dia nggak bisa komunikasi dengan tamu, selebihnya biasa aja", kata Nadi lagi. 

"Nggak apa-apa, nanti kapan-kapan aku main-main ke sono, bukan sekarang sih. Masih agak baru. Tunggulah dua tiga bulan lagi aku ke sono. Aku kasi kamu tips 50 dollaran nanti kalo aku makan di sono", aku kata gituh. 

"Benaran sih?", kata Nadi sambil gelak-gelak. 

"Bener! Aku udah janji! Nanti kalau aku libur, aku ke sono", aku pun gelak. 

"Kamu kerjanya gimana?", tanya Nadi. So aku ceritakanlah kisah aku. "Nggak ada internet? Koq bisa mati kamu nggak internetan", Nadi buat lawak. 

"Iya, hampir. Nggak bekalan lama aku di sini sih kayaknya. Kerna aku sendirian, nggak punya temen mahu ngobrol, nggak seperti dulu", sedih jer aku kata gitu. "Aku sering teringat kamu, teringat SiKontol. Kalau aku lihat jam, aku sering ingatin kamu. Sekarang Nadi lagi makan pagi, sekarang Nadi lagi makan siang, sekarang Nadi lagi bersih-bersihin. Sekarang Nadi lagi sibuk", aku kata gitu. 

Aku tak pernah pun call Richard atau Hector, malaslah aku sebab aku tak nak nanti diaorang ingat aku talipun sebab aku nak balik kerja kat sana semula. Aku tak terfikir pun yang aku nak balik kerja di sana semula. Kalau untuk datang jenguk-jenguk diaorang tuh memanglah aku nak sangat. Even kalau Subardi dah tak kerja di sana nanti pun, aku tak rasa aku akan balik ke sana semula. Itu yang aku harap biarlah Subardi tetap kerja di sana, biarlah semuanya ok aje di sana, tak ada sesiapa yang berhenti. 

Hector adalah dua kali sms-ed aku, tanya khabar. Aku balas sms dia. Tak tahu apa pasal tapi aku tetap simpan sms ini.