Thursday, September 27, 2012

Next Pit Stop: Philadelphia


07042006

Lama jugak lay over kat Baltimore (Maryland) tuh, dalam sejam lebih. Dah lah bus tuh tiba like 30 minutes ahead of schedule. So aku lepak aje lah kat station tuh, ada peluang aku nak tulis blog entry. Aku tengok sekeliling, ada a few orang yang sibuk menulis kat buku nota masing-masing. Entah apalah yang diaorang tuliskan, entah-entah tulis blog macam aku jugak sebab aku tengok semuanya macam tulis benda yang di fikiran masing-masing aje. Tulis ikut sedap jer gayanya. Laju aje. 

Dari Baltimore ke Wilmington (Delaware) barulah aku dapat tidur, infact sepanjang perjalanan tuh aku tidur aje kerjanya. Dari Wilmington ke Philadelphia (Pennsylvania), hujan turun renyai-renyai, sepanjang perjalanan tuh aku macam dah hafal tempat-tempat yang semuanya aku pernah lalui, tempat-tempat aku pernah pergi. Itu masa aku ikut kerja di kilang-kilang di persekitaran Pennsylvania, Delaware dan Maryland dulu tuh. 

Took a cab to Yanti's, tak ada orang kat rumah kecuali Ita. Kawasan orang hitam rumah Yanti tuh, tapi tak adalah mengerikan sangat pasal kat main road. Banyak jugak orang-orang Spanish. Kedai makanan, take-outs, banyak. Di sana-sini ada. The first thing I did masa sampai tuh, aku terus ke kedai beli makanan, beli fries sama sandwich, aku lapar yang tersangat. 

Then aku kasi 20 dollars kat Ita, dah lama aku tak kasi dia duit buat beli jajan. Lagipun, aku kasi tuh biar dia happy sikit sebab dia nih masih budak-budak lagih (she's turning 13 in a few months). Cakapnya kadang tuh tak censor langsung, kadang tuh selalu jugak menyakitkan hati aku. So duit tuh macam nak tutup mulut dia lah, biar dia suka dengan aku. Sebenarnya, according to Yanti, Ita dah dua hari ponteng sekolah sebab nak tunggu aku kononnya. Kiranya aku nih dah macam bapak sedara dia lah. 

Lepas tuh, dengan hati yang berdebar-debar, aku buka laptop. Yes! Diaorang pakai cable modem so aku punya laptop tuh automatically diconnect ke internet. Lega rasa hati yang teramat. 

Aku terpaksa keluar ke city center pasal nak bayar bill talipun aku yang aku tak perasan, servisnya dah diputuskan buat sementara, a few hours sebelumnya. Lepas tuh aku merayap-rayaplah ke sana sini sesikit. Tak ada mood sangat aku nak ke mana-mana, I've seen all those places, I've been to all those places. Terus aku ke cyber cafe yang aku selalu pergi dulu tuh, yang di Chinatown. Dah pindah ke bangunan baru tapi bila aku tanya, diaorang kata dah tak ada internet services dah kat situ. Frust lah jugak aku dibuatnya sebab di situlah aku biasanya spend a few hours a day kalau hari-hari aku tak kerja dulu tuh. 

So aku balik semula ke rumah Yanti, bertemu dia pun kat tengah jalan. Dia baru balik dari kelas solekan dia. Sembang ajelah aku dengan Yanti the whole night tuh, biasalah, banyak cerita-cerita menarik dari dia. Pasal dia sekeluarga yang dihalau pindah dari rumah lama (dihalau Wati, dulunya kawan baik dia), pasal study dia, pasal kerja. Macam-macamlah. Dia ambil Cosmetology, dapat grant dari government lagi untuk belajar tuh. Respect gila aku kat dia bila aku tengok buku-buku yang dia tunjukkan kat aku. Tebal-tebal semuanya, lengkap dengan segala details, benda-benda kecantikan, dari kuku sampai ke kepala. Aku even terralit baca a few chapters pasal urat saraf, pasal skin, pasal semuanyalah.

Deep down aku tahu yang Yanti nih memang tabah orangnya, memang kental semangatnya. Walaupun umur dah masuk 40 an tapi semangat belajar tuh tetap tak luntur. Dia kerja 4 hari seminggu (10 jam sehari) dan selebihnya belajar. Itu belum diambil kira kalau ada orang talipun nak potong rambut, nak massage. Di rumah dia aku tengok, dah siap dengan mesin merawat kulit yang harganya a few thousand dollars, kat basementnya dijadikan studio lengkap untuk traditional massage dia, dengan mini salon dia. Dia kata, semuanya tuh mudah aje, memanglah mudah sebab dia dah jadi American citizen. Bukan macam aku nih yang akan selamanya jadi orang gelap. Cari duit pun terpaksa dalam gelap, itu yang susah nak dapat tuh kot. 

Punyalah sedap masakat Yanti, sambal tumis ikan bilis, sayur bayam ikan kering, siap bertambah nasi aku dibuatnya. Then aku kasi dia seratus dollars sebab aku pun tak tahu berapa lama aku nak duduk di rumah dia. Walaupun dia masih berhutang dengan aku tapi kitaorang tak cakap apa-apa pun pasal hutang tuh. 

So aku lepak lah sengsorang sambil surfing the net. Aku perasan yang duit seratus yang aku kasi kat dia tuh tak disimpan pun, dia taruk aje kat meja. Ita ada lah tiga empat kali turun, nak minum lah, nak makan lah, nak ambik itu, nak ambik ini. Bila aku nak naik ke atas, nak ke bilik, aku terperasan yang duit tuh dah tak ada. Aku tak tengok mana-mana dah, itu kerja Ita lah tuh sebab dia beberapa kali lalu lalang, tuang air, ambil makanan. Exactly kat tempat duit itu tuh.