Tuesday, October 9, 2012

OK, As OK Can Be


Lepas dua minggu kerja, barulah aku dibayar gaji. Rupanya gaji dibayar sebulan sekali, I'm ok with that. Kalau dibayar seminggu sekali pun ada baik buruknya. Baiknya, aku sentiasa ada something to look forward to setiap minggu kan? Buruknya, akan senang habis lah duit tuh, lagipun, senang nak berhenti kerja kalau dibayar setiap minggu gitu. Kalau dibayar sebulan sekali nih, maknanya aku kena tunggu sampai hujung bulan kalau aku nak berhenti kerja. Kalau aku ada niat nak berhenti lah kan? 

Dan aku pun baru dapat tahu sejarah asal usul restoran tuh. Rupanya Sonny baru jugak ambik alih restoran tuh, sejak July tahun nih. Owner yang lama jual kat dia sebab diaorang pindah ke Texas. Staff yang paling lama, tukang masak orang Mexico, namanya Yopi, dia dah dekat setahun dah kerja, sejak dengan tokay yang lama tu lah. Yang sorang lagi tuh, Santiago, dia baru dalam 3 bulan kerja.

Aku cuma ada Yopi sama Santiago aje yang boleh dibuat kawan so aku berbaiklah dengan Santiago nih. Dari dia aku banyak jugak dengar cerita, yang dia tak suka kat Yopi, or rather Yopi tak suka kat dia. Walaupun diaorang duduk satu bilik tapi jenis yang tak pernah bertegur sapa. Kalau Santiago tengok tv kat satu channel, Yopi akan tukar ke channel yang lain. Jenis-jenis gitu tuh. So Santiago akan ke living room tempat aku lah, tengok tv kat situ, sesambil sembang dengan aku. Kadang aku keluar ke 7-Eleven dengan dia, sesambil dengar cerita dia. Dia kata dia nak kerja dalam sesebulan dua aje lagi lepas tuh nak balik ke New York. 

Aku tercerita kat Yopi yang Santiago ada hajat nak berhenti kerja tuh, aku nak tengok reaksi dia. Dia pun kata yang dia tak berapa suka kerja di restoran Sonny nih. Bukan sebab apa, tapi sebab kawasan nih kampung, tak ada apa yang menariknya di sini, dia biasanya kerja di Chinatown Boston dulu tuh, so memanglah sunyi di sini. Dia pun tahu yang aku tengah goyang sebab aku selalu kata yang aku asyik dok teringat nak balik ke New York aje kerjanya.

So kaedahnya aku sama Santiago jadi ngam gitu, jadi member rapat. Tapi tak lama sebab tiba-tiba malam tuh Santiago bersalam dengan aku, dia kata dia nak ke New York. Tersedih aku kejap sebab tak sempat nak berkawan, dia nak blah pulak. Aku yang tengah blur masa tuh, tak terkata apa lah. 

Esoknya, on my day off, barulah aku dapat tahu yang Santiago diberhentikan kerja sebab Yopi ada kawan yang sanggup kerja gantikan Santiago. Dan kalau betul tekaan aku, sebenarnya, Yopi yang cucuk Sonny kata Santiago tuh tak reti buat kerja, dan kebetulan dia ada kawan yang tengah cari kerja. Itu yang dua tiga hari sebelum tuh, aku tengok yang Yopi sama Sonny macam ada rahsia aje, asyik-asyik cakap berbisik-bisik jer sesama diaorang. Tensen aku dibuatnya.

Malam sebelum aku off, tiba lah Mamat Mexico nih (yang gantikan Santiago), nampak muka macam takut-takut aje. Aku suka kalau orang muka takut-takut gitu sebab boleh aku buat kawan. Besoknya, on my day off tuh, aku tak keluar sangat pun sebab kebetulan aku sakit pinggang. Sakit-sakit badan aku. Dah tua gini badan cepat betul sakit, tak boleh salah sikit. Aku fikir, mungkin sebab aku terlalu lama berdiri dalam setiap hari, tu pasal aku sakit belakang tuh. So aku minum banyak air putih, dah sakit baru lah sedar nak minum air kononnya. Kalau tak tuh, rileks aje, memang jenis tak menjaga kesihatan langsung aku nih. 

Dalam pada itu pun aku ke laundry, aku ke MacDonald's. Aku pergi sorang-sorang sebab tak ada kunci rumah (tah di mana diaorang simpan), so amigo yang baru tuh aku suruh dia lepak tunggu kat rumah aje, untuk tolong bukakkan pintu. Aku tak kisah pun terpaksa jadi orang gaji dia kejap, terpaksa basuhkan pakaian dia (dia sure tak reti nak guna washer tuh, even nak masuk ke building tempat buat laundry tuh. Iyalah, gated-community punya tempat, semuanya style canggih-canggih) Dan terpaksa belikan makanan untuk dia. Aku belanja dia sebenarnya, iyalah kan, dia orang baru, kena lah dialu-alukan kedatangan dia. Kalau aku jadi dia, sure aku akan happy ada orang yang buat baik dengan aku. 

------------------------

Sepanjang minggu ketiga aku kerja, setiap hari kitaorang (aku, Yopi dan Mamat yang baru tuh) buat side income. Dapatlah 25 dollars setiap orang, setiap hari. Kerjanya senang aje, sekejap aje. Alkisahnya, sebab New Hampshire nih tax-free, memanglah barang murah-murah. Iphone yang dijual kat Apple Store tuh cuma 199 sebijik. Kat tempat lain, New York for example, $399 sebijik, itupun lepas Apple turunkan harga dari harga asal $599 sebijik. So ramailah orang luar yang datang beli Iphone, setiap orang dibenarkan beli 5 bijik saja setiap hari.

Cina-Cina dari NYC paling ramai yang datang berkerumun kat Apple store tuh. Dan yang business-minded dan banyak duit tuh, diaorang upah orang untuk belikan Iphones tuh. Orang-orang yang diaorang cari, semestinyalah orang yang kerja di restoran Cina kan? Kat mall nih ada 3 restoran yang tokaynya Cina, so kiatorang disuruh pergi beli Iphone (5 bijik setiap orang) tuh, then dikasi $25. Aku ok aje, happy aje masuk Apple store tuh setiap hari, belikan iphones tuh. So seminggu tuh dapatlah $175 duit kopi, until Apple store management tuh terperasan agaknya ada komplot besar-besaran tuh dan diaorang decide yang sesiapa nak beli Iphones, kena tunjukkan ID (driver's licence at least). Tapi, memang banyak duit tokay-tokay Cina tuh, berkarung duit diaorang bawak setiap hari untuk suruh orang belikan Iphones untuk diaorang. Aku dengar cerita dari Sonny, setiap hari diaorang beli (upah orang tolong belikan untuk diaorang) sampai 500 bijik Iphones. 

------------------------

Masuk minggu ketiga kerja, aku rasa macam aku dah dapat menyesuaikan diri dah dengan keadaan persekitaran. Macam salah jer statement tuh, tapi itulah, aku rasa aku terpaksalah lalui cara kehidupan aku yang macam nih. Aku terpaksa kuatkan semangat aku untuk terus bekerja di restoran Sonny nih. Aku terpaksa lupakan dulu niat aku untuk balik ke New York, buat masa terdekat nih. 


Kat tempat kerja, sesambil mengelamun, sesambil melayan customers, aku kadang tuh menyanyi. Menyanyi perlahan-lahan lah, tak siapa dengar pun. Setiap minggu ada jer lagu klasik yang aku cari, aku download, then aku dengar berulang kali. Then lagu tuh akan terus lekat dan hinggap di kepala aku, dan lagu tuh lah yang aku akan nyanyikan, until aku dapat lagu lain pulak. 

Aku perasan yang orang lain pun menyanyi jugak, Theresa yang kerja part time tuh, for example. Dia menyanyi sambil hangguk-hangguk kepala lagi, semua lagu-lagu happy aje. 

Aku jer yang nyanyi lagu-lagu sedih. Tapi aku happy nyanyi lagu sedih..........