Wednesday, September 26, 2012

And I Guess It Doesn't Matter Anymore


Aku memang lemah kalau dengan Richard nih, aku mudah kesian. Tapi nasib baik bercakap on the phone aje so aku tak adalah gelabah sangat. Dia tanya aku apa pasal aku nak berhenti. Dia tanya aku, mana perginya janji-janji aku yang nak stay lama kerja di situ. Jokingly, aku katalah, "Your brother, he doesn't know how to take care of us", aku cakap kuat-kuat sambil gelak-gelak lagi. Sajalah nak kasi Hector dengar, walaupun dia tahu akau melawak jer. 

"Can't you wait for me? I'll be back in a a few weeks", kata SiTogak.

"No, April 2nd is my last day here", aku jawab. Banyaklah benda-benda lain lagi yang dia beritahu aku, yang bini dia pregnant (bini dia masih di Florida) bila aku kata bini dia boleh kerja ganti aku. 

"I didn't know that", terkejut jugak aku mendengarnya. Iyalah, Richard kan ker jarang jumpa bini dia, dia di Texas memanjang, bini dia sekarang masih di Florida. Sempat jugaklah aku mencongak-congak, masa bila agaknya diaorang buat projek tuh, mungkin masa diaorang di sini dulu tuh, masa-masa cuti Thanksgiving up to Christmas dulu tuh. 

Richard kata dia tak marah aku nak berhenti tapi dia terkilan sebab dia tak ada di sini. Banyaklah benda lain dia cakap, tapi aku tahu semuanya tuh ke arah biar aku batalkan niat aku nak berhenti kerja. Dia kata yang kalau aku dah habis cuti nanti (dia assume aku nak bercuti for a few weeks, dia kata dia tak anggap pun aku berhenti kerja for good) aku boleh kerja di mana-mana restoran diaorang, di Panama City, Florida, di Houston, Texas, kalau aku dah tak nak kerja di restoran yang di West Virginia dan di Maryland. 

Aku diam kan ajelah, aku tak kata apa. Tak nak lah aku janji apa-apa, walaupun dalam hati aku kata yang aku, biasanya, kalau aku dah keluar dari sesuatu tempat, aku memang dah tak balik semula dah. Aku pun tak ada niat nak balik kerja semula kat sini, atau kat mana-mana restoran diaorang. Sebab malas melayan dia bercakap (takut nanti aku terkesian kat dia) aku tipu kata yang ada customers datang so aku kena layan diaorang. So I hang up the phone.

Hector memang keras hati jugak orangnya. Memanglah aku tak expect dia akan menyembah kat aku suruh terus kerja tapi tiap kali kitaorang sembang, pasti dia akan selitkan jugak a few words yang buat aku rasa guilty sesangat nak berhenti. Yang buat aku macam kesian sangat dengan diaorang. Words yang buat aku macam takut, macam tak konfiden jer nak cari kerja lain nanti. 

Bermacamlah dia puji aku, bermacamlah dia cakap benda-benda yang baik pasal aku tapi aku pun buat tak faham jer. Aku tahu dia nak pancing aku. Cuma dia tak tahu yang aku memang dah tak boleh dipancing. Aku nak berenang ke laut dalam. Aku terfikir yang selama ini, sejak Hector tahu yang aku nak berhenti, aku dah jadi semakin baik dengan dia. Kalau dulu, one of the reasons apa pasal aku nak berhenti kerja, sebab aku rasa aku nih high-maintenance punya orang, diaorang kena selalu jaga hati aku sebab aku selalu sangat terasa hati. Sampaikan aku kata yang lebih baik aku blah aje dari sini sebab aku tak nak diaorang fikir lebih-lebih sangat pasal aku. Typical aku lah kan, bila dah baik sangat dengan orang dan bila ada jer benda yang tak kena nya, poof aku pergi.

So sekarang reason tuh macam dah tak relevan lagi. Walaupun aku berhenti kerja, Hector will always be someone special, kawan baik aku. Richard pun sama. I learn' a lot from him, and I'm sorry to disappoint him this way. Aku janji, kalau umur panjang, aku akan datang ke tempat diaorang nanti, aku even janji dengan Nadi yang kalau aku datang nanti, aku nak kasi tips sampai 50 dollars. 

Dan terfikir jugak aku. Katalah, katalah aku tak beritahu Nadi yang aku nak berhenti kerja (waktu Hector marah aku dulu tuh), dan katalah, katalah aku tak tulis kat blog, aku tak tulis kat tagboard pasal niat aku nak berhenti kerja dulu tuh, harus aku batalkan niat aku. Harus aku tetap kerja di sini.