Wednesday, September 26, 2012

Poket Kecil, Uang Beribu

18012006


"So, what were you trying to tell me (yesterday)?", Richard tanya aku.

"What?", aku buat pura-pura tak tahu.

"I know you know something I don't. You always do", tak tahulah kalau dia sindir aku.

"Well, nothing really......", aku suka the way aku kata "nothing really..." tuh pasal Richard semakin penasaran nak tahu, semakin dia tahu yang there's a lot of things really. 

Semalam Subardi nak pinjam duit Richard sebenarnya. Pagi tuh dia ada tanya aku, Richard kasi tak kalau nak pinjam duit? Aku katalah, based on my experience, dia akan kasi. Sebab masa aku mula-mula masuk kerja dulu tuh, Richard ada offer nak belikan aku laptop (masa aku mula-mula kerja sini, masa aku tengah betul-betul tak ada duit. Dan laptop aku rosak teruk yang tak boleh dibaiki). Sekarang pun tak ada duit jugak, takat sesikit tu adalah). 

Baru-baru nih pun ada jugak Richard nak kasi aku pinjam duit. Masa orang tengah sibuk shopping, a few weeks lepas aku shopping sakan dulu tuh. Kebetulan masa tuh free, tak ada orang, so Richard sama Hector katalah kat aku yang kalau aku nak pergi shopping, pergilah. Aku katalah aku tak ada duit, aku tipu jer sebenarnya, masa tuh ada a few hundreds kat dalam pockets jeans aku. A few hundreds di pocket kiri, a few hundreds di pocket kanan. Itu belum kira yang kat wallet lagi tuh. 

Tapi aku buat muka serious masa jawab tuh. Aku kata aku tak ada duit. Terus diaorang kata diaorang boleh pinjamkan aku duit. Dua-duanya keluarkan wallet memasing. 

"How much do you want?, Richard tanya aku. "I have a few hundreds and Hector has some money too", kata Richard sambil dia keluarkan duit. 

"What do you expect me to buy with five-hundred bucks?", aku gelakkan kat diaorang. Terus diaorang simpan wallet memasing bila tahu aku tak nak pinjam, aku cuma main-main jer. Tapi itulah, diaorang pernah offer nak pinjamkan aku duit. 

So aku katalah kat Subardi yang sure Richard akan pinjamkan dia duit, walaupun aku terfikir yang aku dulu tuh, diaorang yang offer kan, bukan aku yang nak pinjam. Terfikir jugak aku yang Subardi nih kan ker orang baru, takkan dah nak pinjam duit kot? Tak ker bangang  nama nya tuh kan? 

It worries me how dumb he is sometimes tuh.  

So tengahari tuh masa Subardi mintak nak pinjam duit dari Richard, mulanya Richard macam setuju jer, lepas tuh dia kata pulak dia tak ada duit sekarang, kalau nak pinjam jugak, minggu depan baru boleh. Then Richard pandang aku, kebetulan pulak aku terpandang dia masa tuh. Aku buat isyarat tak tahu. Lepas tuh Richard pun mulalah kasi excuses yang dia tak ada duit, then bila Subardi kata nanti dia nak Richard tolong dia kirimkan duit ke Indo (guna nama Richard sebab dia ada accoun bank), Richard bermacamlah alasan yang dikasinya. Disuruh ke WalMart jer, kirim duit guna MoneyGram, macam yang Bayou selalu buat dulu tuh.

Malam tuh, Subardi cerita sesikit kat aku yang dia kena hantar duit kat bini dia di Indo, dalam seseribu dollars, lebih kurang 10 juta Rupiah. Kira banyaklah tuh, sure ada halnya tuh, aku kata gitu. Subardi ceritalah yang dia selalu kirim duit kat bini dia sampaikan dia, walaupun dah lima tahun di Amerika, tak ada duit pun. Not only that, dia kirim duit kat girlfriend dia kat Hong Kong pun jugak, orang Indo yang kerja jadi pembantu rumah. Patut pun. Tak faham aku cara hidup diaorang nih, dah ada bini, cari spare part lain, kat Hong Kong pulak tuh. 

Itu belum masuk duit yang dia belanjakan untuk perempuan-perempuan yang dia jumpa di Amerika nih. Pelik jugak aku mendengar cerita dia. Bukan apa, setiap kali dia cerita pasal his past life, aku selalu comparekan kehidupan dia dengan kehidupan aku. Bukan aku nak mengutuk tapi Subardi tuh sebijik macam orang Indo yang berlambak kat Malaysia tuh, orang kampung sesangat, walaupun dah pernah kerja di Jepun, nak guna washing machine pun tak reti. Rupanya pun, berkarat jer. Englishnya pun sabar jer lah. For the first time aku dengar orang cakap, the milk go upstairs, masa dia beritahu Richard yang susu dia beli tuh dah expired, so bila dia bancuh kopi, susu tuh terapung jer. 

Itulah, kalau nak compare Subardi dengan aku (sebenarnya tak yah compare pun sebab nothing compares to me :-), aku rasa dia banyak kekurangan dari aku. (See, aku tak kata aku banyak kelebihan dari dia. Instead aku guna ayat, dia banyak kekurangan dari aku so, tak lah nampak sangat aku mengutuk orang). Tapi, awek, bini merata-rata. Dia kata kat Richard yang dia masih bujang walaupun kat kitaorang dia mengaku dia dah ada anak satu di Indo. 

Jadi, Richard nak sangat tahu apa yang aku tahu pasal Subardi. Hampir aku tercerita serba sedikit (pasal Subardi tak puas hati tentang gaji, pasal Subardi dan SiTalu tuh besar kemungkinan akan berhenti kerja bulan depan. Diaorang tak nak berhenti sekarang sebab nanti tak dapat ang pau, dan diaorang nak tengok berapa ang pau yang aku akan dapat nanti) tapi sebab Nadi pun ada masa tuh, so aku katalah aku tak tahu sangat pasal Subardi, except that dia dah ada family di Indo. Tak nak pulak nanti Nadi kata aku suka buat-buat cerita, suka mengadu, suka jaga tepi kain orang. 

Masa Nadi keluar, Richard pun cuba-cuba tanya aku tapi aku tetap buat senyap jer, tapi aku adalah kata, "I know something you guys don't". Saja jer lah nak kasi dia tertanya-tanya. 

Tapi malam tuh bila aku tengah nak pergi buang sampah, Richard buat pura-pura nak keluar jugak nak hisap rokok kononnya. Dia ajaklah aku lepak dulu, restoran pun tak ada orang datang makan masa tuh. Puas aku mengingatkan diri aku supaya tak tercerita benda-benda yang aku rasa agak sensitif (pasal ang pau dan pasal niat diaorang tuh nak berhenti kerja), aku tak nak lah nanti diaorang (SiTalu, Subardi dan Nadi) ingat yang aku nih jenis tak boleh simpan rahsia.

As expected, Richard tanya aku. Aku pun ceritalah sesikit, cuma aku belit-belitkan cerita sesikit. Aku cerita bab yang diaorang memang selalu pinjam duit. Bayou dulu selalu pinjam duit aku, dia bayar bila dapat gaji. Nadi pun dah dua kali pinjam duit aku kalau dia nak hantar duit ke Indo, dia pinjam dua bulan gaji biasanya, then dia bayarlah sesikit setiap kali gaji. Dan Subardi pun ada nak pinjam duit aku tapi aku macam tak percaya sangat dengan dia so aku kata aku tak ada duit. 

Richard terkejut jugak dengar cerita yang aku ada pinjamkan diaorang duit (semuanya dah bayar balik) dan dia pun katalah yang selama ini dia pun pelik macamana Nadi boleh dapat hantar duit bebanyak ke Indo, sekali hantar sampai $5000-$6000 (dah dua kali sejak dia kerja di sini, Richard yang tolong kirimkan). 

Dan Richard pun ada offer nak tolong simpankan duit aku, supaya aku tak belanjakan. Diapun perasan yang aku dah 4 bulan tak turun NYC, it's about time aku pergi. Dan dia tahu, aku boleh simpan duit dan boleh belanjakan duit yang aku teruk-teruk simpan tuh dalam masa sehari dua aje.