Wednesday, September 26, 2012

When Hope Floats


"How many sisters does he have?", Hector tanya aku bila Subardi kata "adik" dia yang dari Boston tak jadi datang kerja, instead "adik" dia yang dari Philadelphia yang akan datang. 

"A few", aku kata gitu, aku tak pandang pun muka Hector. "Suddenly he has so many sisters", aku kata gitu. Aku sure yang Subardi tak tahu makna "suddenly" sebab memang aku tak nak dia faham. 

"Which one then? The one in Boston?", tanya SiKontol.

"No but the one in Philadelphia, his youngest sister", aku kata gitu. Then aku translate kat Subardi apa yang aku cakap kat hector. "Loh, jangan bilang adik bungsu sih, umurnya udah 37, masa adik bungsu", kata Subardi kat aku. 

"Sorry, not his youngest sister but the one right after him", aku kata gitu kat Hector. 

Bila Subardi ke dapur, Hector terus berbisik kat aku. "You think I'm stupid? You think I didn't know?", dia cakap perlahan sebab tak nak kasi suara kitaorang didengar (kat depan tuh ada banyak cctv). 

"What?", aku buat pura-pura tak tahu. 

"See, I have no choice, under normal circumtances I'll not let this (to) happen but I have no choice", kata Hector. Mulanya aku fikir tak nak cakap apa-apa pun pasal Subardi, aku tak nak pun kasi hints yang aku tak suka dia. Iyalah, aku tak nak lah Hector fikir yang mentang-mentang aku dah nak blah, aku nak memburukkan nama orang pulak. Nak melaga-lagakan orang. Tapi bila aku fikir balik, ada baiknya kalau aku beritahu dia apa yang dia tak tahu. Untuk kebaikan dia jugak. Walaupun aku tak ceritakan pasal aku dengan Subardi tapi aku kata Hector kena jaga Nadi betul-betul sebab kalau Nadi tak suka nanti, dia akan blah macam aku jugak. Aku warn Hector, jangan sekali-kali suruh Nadi duduk sebilik dengan Subardi sebab Nadi memang tak nak. Dia akan berhenti kerja kalau disuruh pindah sebilik nanti (so that bilik Nadi tuh dikasi kat awek Indo tuh). 

Hector tanya aku bila agak-agaknya Nadi nak berhenti, aku beritahulah yang kalau mengikut Nadi punya plan, dia nak kerja di sini setahun aje lagi lepas tuh dia nak pindah kerja, nak jadi waiter dalam sesetahun sebelum balik ke Indo mid 2008. 

Aku macam tak percaya jer yang ada awek sanggup nak duduk sebilik dengan Subardi, awek tuh tak kenal pun dia. Diaorang terpaksa mengaku adik abang sebab takut tak dikasi duduk sebilik. Entah apalah yang Subardi kelentong awek sorang tuh sampai dia boleh terpecaya. Aku taklah pelik sangat dengan orang Indo nih, diaorang kalau benda-benda gitu tuh memang biasa jer. 

Dua tiga hari lepas Subardi buat kejutan lagi, dia kata awek tu tak jadi datang nampak gayanya sebab Subardi cuba talipun dia tapi tak dapat. One whole day phone dia off aje. So terpaksa lah aku beritahu Hector berita terbaru tuh. "What kind of sister is that?", aku tanya dia sambil gelak-gelak. Hector asyik urut-urut belakang aku, suruh aku terus kerja, at least sampai Easter Sunday 16 haribulan nanti. Meluat dah aku mendengarnya tapi bila aku tengok Pak Tua, Hector, semuanya macam menunggu jawapan aku, teruslah aku suruh diaorang cari orang baru aje. Pak Tua then talipun MakCik Jenny di New York City, suruh pasang iklan. Tak sempat habis Pak Tua bercakap dengan MakCik Jenny, terus Subardi kata dia dah dapat contact adik dia. 

Dan dia kena ke New York sebab nak jemput adik dia tuh. Sebenarnya dia nak ke sana sebab nak kenal-kenal dulu dengan awek tuh, dia kenal pun melalui talipun jer. Serba salah jadinya Hector sebab aku dah kata Ahad aku punya last day. Pak Tua nak ke New York Monday morning. Dan Nadi dah tak sedap hati bila Hector kata yang dia mungkin tak ada off sebab kalau orang baru, awek tuh masuk kerja nanti, sure dia akan kekok, sure lambat kerjanya. Entah-entah yang tak boleh buat kerja langsung. So aku beritahu Hector yang aku boleh kerja hari Isnin so that Nadi boleh off sebab Subardi nak ke New York. Baiknya aku kan? Terus Hector peluk aku dari belakang, "Thank You Sir, Thank You Sir", dia kata gituh. Aku tunjukkan dia middle finger jer, lepas tuh kitaorang semuanya gelak-gelak aje lah. 

So, Isnin aku kerja for the very last time lah kot, aku mungkin blah Tuesday morning. Malam tuh aku terpaksa tidur sebilik dengan SiTalu (bilik dia punyalah busuknya) sebab Subardi akan sampai dari New York City dalam jam 12-30 tengah malam, sama adik dia. Harap-harap semuanya berjalan lancar lah, harap-harap tak ada masalah lain lah. Bosan jugak aku menulis entries blah memblah nih, tapi tak terblah-blah pun lagi kan?

----------------------

Balik kerja tadi aku sempat lepak kat bilik sekejap. Tengah nak sembahyang, tiba-tiba aku terdengar suara Richard. 

Shit! 

SiTogak baru balik dari Texas! 

Fark! ......