Wednesday, September 26, 2012

Hendak Ku Tanya Terasa Malu

02032006


Tadi, Subardi macam diam aje mulanya. Even Richard tanya aku apa pasal Subardi macam masam kelat jer muka dia."Did he say something to you last night?", Richard tanya aku. Masa lepas makan, aku tahu Subardi pergi ke belakang sebab nak hisap rokok. Aku pun pergi jugaklah, saja nak tengok macamana keadaannya.

"Hello", kata dia bila dia nampak aku keluar. "Ha", aku jawab gitu jer. Tapi dalam hati aku nak tergelak, ada ker kata "Hello" kat aku, biasanya sembang tah apa-apa. 

Lepas tuh aku duduk aje lah, aku diam aje, aku hisap rokok. Dia pun diam jugak. Dah lama tuh, bila aku dah nak masuk semula dalam restoran, baru dia tanya aku. "Kapan kamu mahu ke Indo?".

"Tahun dua ribu sepuloh, kali. Kalo ada temen mahu jual passpor Indo", aku tak tahu apa pasal aku jawab gitu tuh.

Di sebelah pemetangnya (kampungnya bahasa aku kan?) barulah dengar suara dia, dia ada sembang-sembang dengan Nadi. Aku buat tak tahu jer, sampuk sikit-sikit gitu jer. Pasal aku tengok, SiKontol asyik dok perati kitaorang bertiga jer kerjanya. 

Tapi, aku musykil lah. Siapa sebenarnya yang beritahu Subardi yang aku memang suka sangat kalau dia blah dari sini?