Monday, September 24, 2012

Long Journey Home


Aku terlajak Subuh, Nadi yang kejutkan aku pukul 7 lebih. Terus aku bangunkan Bayou, masih banyak barang dia yang belum dikemaskan, dia kata nak tinggalkan aje. Aku suruh dia bawak 3 beg tapi dia kata dua dah cukup so beg laptop yang aku kasi dia dulu ditinggalkan aje.

Taxi pun cepat datangnya, tak sempat buat apa-apa, aku pun dan sumbat dua tiga helai baju, masukkan laptop dalam beg aje. Kasut pun pakai dalam teksi. Memang tak organize langsung kitaorang nih.

Lepas beli tickets, sementara tunggu bas, aku ke McDonalds, beli kopi, sama cookies. Lepas tu lepak-lepak sama Bayou sambil sembang-sembang, kat atas pangkin belakang stesyen Greyhound yang kecik tuh.

"Ini nama siapa?", Bayou tanya aku sambil tunjukkan ticket dia yang aku belikan itu.

Aku tengok, instead of nama dia, aku tertulis nama orang lain. Aku tulis Bustaman, sedangkan nama dia Bangsawan Harjiyanto. Aku tergelak, aku kata yang aku sikit pun tak sedar yang aku tulis nama salah masa kerani tu suruh aku tulis tadinya. Aku tulis nama aku, dan kat ticket Bayou, aku tulis Bustaman. Aku tak tahu, apa pasal aku tertulis Bustaman tu tuh, apa yang aku boleh agak, aku terlupa. Patutnya aku boleh sedar masa kerani tu tanya aku, masa dia tulis semula nama Bayou, ikut apa yang aku tulis kat atas ticket tuh. Dia kata, Bust-a-man. Memang aku gelak pun masa dia kata gitu tuh tapi aku tak pulak perasan yang nama tu salah.

Tengah seronok-seronok sembang, Bayou teringat yang blazer dia tertinggal, blazer yang dia beli dengan harga $250, barang yang paling mahal yang dia beli sebelum balik ke Indo. Aku tengok muka dia macam muka terkilan jer, muka sedih jer. Memang tak boleh nak buat apa dah, masa tuh tinggal lagi 15 minit sebelum bas bertolak, walaupun bas nya belum ada di station. 

"Habis, gimana?", aku tanya Bayou, aku tahu kalau nak talipun teksi, memang tak sempat dah. 

"Nggak apa-apalah, udah nggak ada rejeki", kata Bayou. 

Bayou cuba sedapkan hati dia, dia kata dia tak kisah sangat, lagipun semalam Hector ada kasi dia seratus. Aku tanya dia kalau dia tahu nombor talipun rumah tempat kitaorang tinggal, boleh aku talipun Hector, suruh dia hantar blazer tuh. Dia tak tahu, nasib baik aku ada Richard punya cellphone number. Richard di Texas, so aku talipun dia, tak ada jawab. Aku cuba, cuba dan cuba. Little did I know yang Texas tu sejam behind us, memang pagi lagi, sure Richard masih tidur. 

Aku kata kat Bayou yang aku nak mintak ada one guy yang ada kereta, tolong hantarkan aku balik ke rumah sekejap ambil blazer tuh, bayar dia $20 sure dia nak, cuma masalahnya that guy tengah menalipun. Sambil tuh aku terus cuba talipun Richard jugak. 

Ada answer akhirnya, so aku mintak maaflah sebab kacau dia tidur. Aku mintak tolong dia talipun Hector, suruh hantar blazer tuh ke Greyhound station sebab masih ada 10 minit, mungkin sempat kot. Kalau tak sempat tuh tak apalah. Kitaorang dah dalam bas, bas dah nak jalan dah pun bila aku nampak Hector datang bawak blazer Bayou. 

Aku kata kat Bayou, "Nggak apa-apa sih, kurang, dia bisa ketemu kamu, kamu bisa pamit". Kalau aku jadi Bayou, memang aku dah putus harap nak dapatkan blazer tuh, tapi sebab aku tengok dia macam sedih jer, itu yang aku berusaha cari idea nak tolong tuh.

Memang baik aku nih orangnya  But then, aku menyusahkan Richard sama Hector aje. Memang jahat aku nih orangnya .


[Bayou, masa dalam perjalanan]

Kitaorang kena tukar bas kat Silver Spring, ada sejam lebih kitaorang tungu bas, barang Bayou pun kena ditimbang pasal station yang sebelumnya tak ada mesin penimbang. Bayou kena bayar $45 sebab berat barang dia tuh. Kat dalam bas, Bayou kasi aku $100, buat bayar ticket, makan semuanyalah. Aku tak ambik, aku suruh dia simpan aje. 

Senyap jer lah kitaorang di sepanjang perjalanan, entah apa yang Bayou fikir, entah apa yang aku fikir. Masing-masing melayan otak memasing. Sampai kat Baltimore, riuh pasal ada berita accident, aku buat tak tahu jer, bas tu lambat jadinya bertolak ke Philadelphia sebab nak tunggu a few passengers yang terselamat dalam accident, kata driver tu lah. 

Kitaorang sampai Philadelphia pun dah pukul 5 lebih, terus ambil teksi aje, nak ke rumah Nani, panik jugak aku bila talipun kat rumah Nani tak ada siapa yang jawab. Masa nak turun teksi, masa nak bayar, aku mintak a few dollars sebab nak kasi tips, aku tak ada duit sedollar-sedollar, so Bayou kasi wallet dia. Aku bukak, aku tengok, taklah banyak duit yang dia bawak, ada a few hundreds jer. Mungkin dia taruk duit kat tempat lain kot.

Nani tak ada di rumah, aku suruh dia tunggu aje, sementara aku pergi cari Nani. Memang pun, Nani tengah sembang kat satu kedai Indo tempat dia jual rojak. Tak lama lepas tu ada dua orang datang, bawak barang, rupanya sorang tuh nak tidur di rumah Nani jugak. Jadi rumah tumpangan dah rupanya rumah Nani tuh, semalam bayar $15.

Nani kata bilik kecil kat belakang, bilik yang aku lepak minggu lepas, dah ada satu awek yang sewa. So aku kata aku tidur kat lantai bawah ajelah, aku suruh Bayou tidur sama Pak Hendrik, orang yang baru datang tuh. Dia baru sampai dari San Francisco rupanya, orang yang legal, ada buat business catering kat California tapi tak maju sangat so dia nak cuba-cuba business di Philadelphia. 

"Mana uang?", Nani buat selamba tanya aku. "Kasi uang dulu sih, ini Amerika, nggak ada uang nggak bisa hidup", dia kata lagi. 

Aku gelak ajelah tapi dalam hati aku bengang jugak sebab dia cakap lepas jer, tak jaga hati orang pun. Aku panggil dia naik ke atas, aku kasi $15, aku kata duit bayaran untuk Bayou. 

Lepas mandi semuanya, kitaorang keluar, Bayou nak pergi beli beg lagi satu, nak pindahkan barang-barang dia yang melebihi had berat. Kitaorang jalan ajelah ke arah Walgreen, saja nak pusing-pusing, mana tahu jumpa orang yang aku kenal. Selalunya gitulah, aku jalan kaki aje, sure terjumpa orang Indo yang aku kenal. Aku tengok Bayou jalannya terhencot-hencot, aku ingatkan pasal kaki dia melucas/melecas pasal dia pakai kasut baru. Serba serbinya baru, jam baru, baju baru, seluar baru. Tapi sebenarnya kaki dia sakit, dia kata memang dari dulu dia tak boleh jalan jauh, berdiri lama-lama memang boleh, cuma tak boleh berjalan jauh. 

Itu pasal dia tak tukar-tukar kerja sampai 3 tahun lebih tuh, dia sakit kaki rupanya. Kesian pulak aku menengoknya, so aku jalan perlahan-lahan ajelah, sambil sembang-sembang menghirup udara petang. 

Sampai kedai pun dah pukul 7, pergi sana sini semua kedai dah tutup so kitaorang pergi Penang Restaurant ajelah, aku belanja Bayou makan. Gulai sotong, sambal tumis petai/udang. Aku order roti canai jugak. Minum air kelapa masing-masing. Adalah dekat $40 semuanya campur tips.