Monday, September 24, 2012

Stay On This Road


Jadi, rancaklah aku, Bayou sama Nadi sembang bila dah confirmed yang SiKecil memang berhenti. Masing-masing kata yang sure dia gaduh dengan SiRakus, memang selalu pun diaorang gaduh sebelum ini tapi biasanya gaduh sampai tengking-tengking. Cuma kali ini aje gaduh senyap-senyap. Itu pasal sebenarnya SiRakus tak duduk sebilik dengan SiKecil. Diaorang macam anjing dengan kucing.

Banyak betul jajan, makanan dalam tin, barang-barang dalam fridge yang SiKecil kasi sama Nadi. Sebab Nadi jer yang reti sesikit bahasa dia. Aku kata sama nadi, "Lihat tuh, SiKecil senang sama kamu kerna itu kamu aja yang ditawarin makanan. Aku yang kasi dia uang, nggak ditawarin". 

Sebab nak ambik hati SiKecil kitaorang makanlah apa yang kitaorang berkenan, biskut. Lama tu aku tengok kat tin biskut tuh, biskut yang expiray date nya tahun lepas. Sabar jer lah. Kitaorang tengoklah makanan-makanan yang lain, hampir semuanya dah expired. Bukan expire baru-baru ini, ada yang way back to Oct 2004. 

Bila dah reda keadaan, aku katalah sama Nayou dan Nadi yang untuk tidak mengeruhkan suasana, aku nak mintak cuti selama seseminggu dua. Kalau diaorang (Richard) kasi, aku boleh balik kerja semula. Kalau diaorang tak kasi aku cuti, aku akan berhenti. Itu keputusan aku. 

Kebetulan pulak itu hari, dua tiga hari lepas, ada satu orang Indo tu ada talipun aku tanya-tanya kalau ada kerja kosong. Aku ada cakap yang kawan aku (Bayou) nak berhenti 24 haribulan, so dia suruh aku tolong rekomenkan dia kat Richard. Jadi, aku tolong Richard carikan pengganti Bayou, takkan dia tak boleh kasi aku cuti kot? Aku confident yang Richard akan setuju dengan cadangan aku tu, macamana pun, kalau dia tak setuju, dia tak kasi aku cuti for a week or 2, aku akan berhenti ajelah. Habis cerita. Tengoklah nanti macamana keadaannya. 

Bila SiKecil dah nak blah, aku tak tolong pun dia angkat barang ke kereta Pak Tua, instead aku sama Nadi punggah barang-barang yang SiKecil jual kat aku tu masuk ke bilik. Tak bersalam apa pun, tak ada kata good-bye ker apa ker, SiKecil blah gitu jer. Pak Tua hantar SiKecil ke Walmart, tunggu bas kat sana untuk ke NYC.

Dalam hati aku kata, tak sangka pulak Independence Day kali ini cukup bermakna buat aku. Bebas dari SiKecil. 

Tak lama lepas tu Nadi bisik kat aku, dia kata SiRakus masuk bilik aku, kerobek sana kerobek sini tengok barang-barang yang SiKecil tinggalkan. Memang banyak barang lain yang SiKecil tinggalkan, aku biarkan aje sebab Nadi kata dia nak pindah duduk sama aku kat bilik tuh, biarlah Nadi yang buang semua sampah sarap peninggalan SiKecil. Nasib baik Nadi kata kat SiRakus yang aku bayar SiKecil semua barang tuh, bererti itu harta aku jadinya.

Dengan bahasa isyarat, dia tanya aku, betul ker apa yang Nadi kata. Aku anggukkan aje, bila dia tanya berapa harga aku beli, aku katalah $150. Dia gelak, dia kata aku bodoh. Aku diam kan ajelah.

Aku buang semua makanan yang SiKecil kasi tuh, tengah-tengah sibuk tuh, Nadi kata Pak Tua sama bini dia masuk bilik aku, did the same thing macam yang SiRakus buat, tengok sana tengok sini, kerobek sana kerobek sini. Nak ambiklah kononnya barang yang ditinggalkan SiKecil tuh. Nasib baik Nadi kata itu semua barang aku, aku bayar duit kat SiKecil. Terus diaorang blah. Itulah, memasing nak ambik benda-benda yang berharga kononnya, tv,dvd player,air purifier. 

Aku rasa lega teramat bila SiKecil dah tak ada, aku rasa macam bebas sangat. From now on aku boleh sembahyang kat bilik, instead of kat bilik laundry. Aku boleh masuk bilik sesuka hati, aku boleh baring-baring, aku boleh surf sambil meniarap, aku boleh buat apa aku suka. Aku boleh bogel kat bilik sengsorang even. Tapi yang pentingnya, kalau tidur, aku tak perlu gigit saputangan lagi, aku dah tak perlu risau yang aku akan disepak. Aku dah bebas.

Sibuk betullah aku malam tu tuh. Aku jadi bersemangat sebenarnya, suddenly aku macam ada something to look forward to. Bukan pasal awek Melayu yang aku jumpa kat mall tuh. Bukan. Tapi sebab aku rasa macam everything's on my side now, semua benda nampak macam senang aje sekarang nih, macam ada jalan penyelesaiannya. 

Lupa lak nak tulis nih but a few days ago, tuan rumah yang akus sewa bilik tuh di Philadelphia, dia talipun aku, dia nak naikkan sewa. Aku bengang jugaklah sebab aku tak duduk situ pun tapi dia nak naikkan sewa. Aku masih ingat yang Mus kata, kalau sewa dinaikkan, pindah ajelah pasal apartment tu murah aje sebenarnya, tapi bila disublet, itu yang diaorang nak ambik untung banyak tuh. Aku dah terfikir yang balik ke Phila 24th July nanti, aku dah tak nak sewa situ, instead aku nak tinggalkan barang kat rumah Nani, bayar dia bulan-bulan. Tak lah aku membazir duit sesangat. Dan kalau ditakdir aku kerja di Phila, aku nak sewa kat rumah Nani aje lah. Tengoklah nanti.