Monday, September 24, 2012

Coming Out Of The Dark


23062005


Sejak kebelakangan ni, agak kurang sibuk kerja kitaorang (kecuali weekends), tak ada pun tour buses macam selalu tuh. Minggu lepas satu pun tak ada. Minggu ini pun tak ada. So teramatlah bosannya kerja, tambah-tambah kalau dah pukul 2 ke atas. Sorang kerja pun dah boleh handle semuanya, tak payah sampai 3 orang. 

So, aku, Bayou sama Nadi, banyak sembang ajelah, buat lawak. Cerita itu cerita ini. Dalam banyak-banyak cerita tu, ada satu cerita Bayou yang buat aku sama dia terhegeh-hegeh gelak. Tak boleh aku lupa cerita dia tuh, nak gelak aje, sampai keluar air mata gelaknya. Sebab cerita dia tu sebijik macam apa yang aku pernah alami. Cerita dia tu sama dengan cerita aku. Jadi macam Cerita Ku Cerita Mu.

Bayou selalu cerita pasal kisah-kisah dia selama berada di Amerika, iyalah, dia dah nak balik Indo, tak lama lagi dia akan bebas, so for sure dia akan ceritakan kisah-kisah dia kan? 

Cerita yang buat kitaorang gelak tu, masa dia dalam perjalanan dari New York ke satu town di Virginia. Tak ada cerita apa pun, cuma keadaannya yang buat rasa lawak sesangat. Sebab apa yang dia cerita tu, aku alami sama. Sebijik macam apa yang dia alami. Aku pernah mengalami keadaan yang sama, masa aku ke Florida dulu tuh, masa perjalanan dari Philadelphia ke that small town di Florida. Cerita dia dengan cerita aku, yang beza pun hanya nama bandar, yang lainnya tu semuanya sama.

Dia cerita yang masa tu dia tak ada duit, baru berhenti kerja dari satu restoran di Chicago pasal tak dibayar gaji. Then dia turun ke New York, sampai NYC dah pagi, terus ke tempat MakCik Jenny. Tak ada kerja yang sesuai yang dekat-dekat. Pasal dia nak save duit, dia terpaksa terima aje mana kerja yang ada. Kalau nak tunggu besoknya kalau ada kerja yang lain, dia nak tidur di mana? So dia sembat ajelah mana kerja yang ada. Taklah jauh sangat Virginia tu dari NYC, tambang pun dekat seratus dollars jer. One way. Duit yang dia ada pun cukup-cukup aje untuk tambang ke tempat tu. Ada sebenarnya kerja di tempat lain tapi dia tak cukup duit tambang untuk ke tempat-tempat tuh. 

Dia ceritalah yang dia dahlah tak makan, lapar, mengantuk, takut, macam-macam lagilah. Dia kuatkan semangat, dengan berbekalkan kertas yang ada nama restoran, nama Boss, nombor talipun, dia pun berangkat ke Virginia. Masa tu, tak fikir pun yang what if terjadi apa-apa kat dia, macamana keadaannya yang dia tak ada tempat nak dituju, tak ada siapa yang dia kenal, tak tahu hujung pangkal. Macam nekad gitu. 

Kat dalam bas, duduk kat belakang sekali. Sambil duduk tu, peluk beg aje, sambil mata pandang arah cermin, pandang keluar. Bila ada orang tanya samada seat kosong, tak layan pun, buat pura-pura tak dengar, tak sedar. Sebab masa tu kepala dah berserabut fikir benda-benda yang bukan-bukan. 

Sepanjang perjalanan pun, beg tu dipeluk kuat-kuat, bukan apa, supaya orang yang duduk di sebelah tak dengar bunyi sebab kalau lapar tuh, macam-macamlah bunyi yang keluar dari perut. Bersahut-sahutan pulak tuh. Itu yang malunya tuh. So, tutup perut tu dengan beg ajelah supaya tak dengar bunyi. Sambil tu pandang keluar jer, kadang-kadang pejam mata, cuba-cuba tidur. 

Bila dia cerita bab-bab tu yang buat kitaorang gelak sangat tuh, sampai keluar airmata. Sampaikan aku kata, "Aneh ya, dulu kita keluar airmata kerna sedih, sekarang kita keluar airmata kerna terasa lucu banget". Bayou kata dia kadang tu rasa`pelik jugak yang kitorang selalu gelakkan aje kesusahan kitaorang. Aku katalah yang itu tandanya sudah ada big improvement, yang kitaorang sekarang dah boleh gelak-gelak sakan, gelakkan keadaannya waktu kitaorang susah dulu. Walaupun sekarang masih susah, tapi tak adalah sesusah seperti dulu. Lagipun, mengingatkan semua benda tu seolah-olah menyedarkan diri kitaorang supaya jangan terlalu leka sangat kalau dah agak senang tuh.

Dan aku memang selama ini pun, aku gelakkan aje benda-benda yang lepas, yang pernah aku alami. Nak buat macamana kan? Kena buatlah apa yang patut, kalau keadaan dah terdesak tu kan? 

Bayou cerita jugak, bila bas tu berhenti kat mana-mana station, sebab lapar sangat, dia beli air tin aje, "Minum air gas aja udah bisa kenyang sih", kata dia. Nampak macam simple jer apa yang dia cerita tu, tapi bagi kitaorang bertiga, ayat-ayat begitulah yang buat kitaorang mudah mengeluarkan airmata.