Monday, September 24, 2012

Sesekali Ku Rasa Teringin


Kerja pun biasa ajelah, sekarang nih musim sekolah dah nak bukak, sibuk jugak. Tak pernah sesibuk sekarang nih, especially weekends. Weekdays pun boleh tahan jugaklah. Pak Tua senyum memanjang sekarang ni nih, untung besar dia. 

SiRakus dah berhenti kerja, seminggu lepas Bayou balik Indo. Tah pasal apa aku pun tak tahu sangat. Dengar ceritanya, awek dia yang kat New York selalu sangat talipun suruh dia cari kerja di New York aje. Tak mudahlah SiRakus tuh, dah ada anak bini kat China pun masih nak berawek-awek jugak lagi. Gersang agaknya. 

Yang gantikan SiKecil itu hari, orang Tibet, dah berhenti jugak, tak sempat seminggu pun kerjanya. Sehari lepas SiRakus berhenti, ada lagi orang Tibet masuk kerja, kampung sangat orangnya, tapi dia reti bahasa Cina. Tak faham sangat aku, dulu SiSherink dulu tuh, orang Tibet jugak tapi reti bahasa Hindi, tak reti bahasa Cina pun. Yang dia ni nih, reti bahasa Cina satu itu ajelah. English tak faham apa pun. 

Pak Tua suruh dia ajak kawan dia kerja di sini sama dia so dua hari lepas tuh, kawan dia datang dari New York. Nak tergelak betul aku tengok diaorang nih, kalau mandi, air kena bertakung kat bilik mandi barulah diaorang nak mandi. Nak guna washing machine, baju direndam/dibasahkan dulu. Semuanya tak makan ikan, udang, banyak makan tepung rebus jer. Dua-duanya pulak tuh, pakai baju masukkan dalam underwear, so bila diaorang bongkok tuh, nampak macam lawak sangat. Aku sama bini Richard selalu gelak pasal diaorang. 

Tapi kira oklah dua-duanya, diaorang respek kat aku agaknya pasal aku paling senior kat restoran tuh, sejak SiRakus berhenti kerja. Tak sangka jugak aku sekarang dah jadi senior staff, dah boleh naik pangkat dah tuh. Berkat kesabaran aku tuh. Itulah korang, contohilah aku, teladanilah aku 

Dua tiga hari lepas tuh, SiKecil ada talipun Pak Tua, dia kata dia dapat tahu yang SiRakus dah berhenti kerja dan dia nak masuk kerja semula. Sebenarnya Pak Tua itu hari ada iklankan kat agensi kerja di New York rupanya, kebetulan SiKecil pun masih cari kerja. Dia dah cuba kerja di beberapa restoran dah tapi semuanya tak lama. I'm not surprised. 

Tu bila dia tengok iklan tuh, dia talipun Pak Tua, sebab dia berhenti dulu pun pasal gaduh sama SiRakus kan? So bila SiRakus berhenti, itu yang dia nak masuk kerja balik tuh. Bini Richard cerita kat aku pasal SiKecil talipun, pasal dia nak kerja balik tuh. Selamba jer lah aku kata, kalau SiKecil datang balik, aku berhenti kerja. 

Terkejut dia, tu yang dia tanya apa pasal. Apa lagi, aku ceritakanlah yang SiKecil memang tak ngam dengan sesiapa pun, dan sebab aku dulu satu bilik dengan dia, aku memang tak suka dia. Aku ceritalah yang SiKecil selalu sepak aku malam-malam, yang aku terpaksa tidur dengan menggigit saputangan, yang aku kalau nak keluar masuk bilik, terpaksa berjengket-jengket supaya tak ada bunyi. Macam-macamlah aku cerita. Aku pun adalah tambah jugak sesikit, buat penyedap cerita. 

Itu yang bini Hector tanya aku, apa pasal aku diamkan saja, apa pasal aku tak ceritakan dengan diaorang? Teruslah dia ke dapur jumpa Pak Tua, dia ceritakan sama Pak Tua. Tak lama lepas tuh dia datang balik, dia kata, SiKecil tak akan datang kerja situ dah. Dan dia kata, aku tak ada reason dah nak berhenti kerja. 

Kuat jugak power aku sebenarnya, baru aku terperasan. Diaorang nih, Hector, bini Richard, Pak Tua, aku tengok, macam "nak jaga hati" aku jer. Aku buat tak tahu jer sebenarnya, malaslah aku melayannya, kesian diaorang yang sure akan letih nak "jaga hati aku" nanti. Aku nih bukannya boleh percaya sangat, buat benda ikut suka hati jer. Tak fikir orang, fikir diri sendiri jer. Itu yang aku buat biasa jer, tak nak lah nampak macam manja sangat. Entah-entah aku jer yang perasan sendiri, kononnya diaorang takut sangat aku berhenti, kononnya diaorang suka sangat aku kerja kat situ tuh. Kat belakang aku, mana aku tahu kan? Diaorang tu kan ker buat business? Diaorang tu kan ker Cina? 

----------------------------------------------- 

Dulu, Bayou selalu kata kat kitaorang yang Hector tuh sombong orangnya. Memang aku perasan jugak yang dia hanya akan tegur kalau ditegur terlebih dahulu. Kalau senyap jer, dia akan senyap ajelah. Aku sama Nadi mulanya memang tak nak pun rapat sangat dengan Hector. 

Tapi kejap jer, kesian jugak aku tengok tiap kali Hector cuba buat lawak, kitaorang gelak-gelak sesikit jer, gelak untuk ambik hati jer sebenarnya. Lama kelamaan, aku join jugaklah lawak dia, dengan bini Richard pun sama. Tapi sekarang nih macam dah tak boleh control dah lawaknya, aku dah berani kutuk dia depan-depan, diorang pun cari peluang jer nak kutuk aku. Sampai Nadi pun selalu kata, "Koq lu berani sih ngetawain mereka", bila dia tengok aku punya jokes yang makan dalam punya. Memang aku nih, kalau rasa dah rapat, jokes aku akan menusuk kalbu. Harap-harap diaorang tak ambik hatilah. 

Pak Tua pun gelak aje tengok aku dengan Hector, dengan bini Richard buat lawak sampai keluar-keluar airmata, sampai bertolak-tolak. Nadi diam jer, dia ada cakap dengan aku sama Hector yang dia tak faham sangat apa yang kitaorang lawakkan. Memang pun, lawak kitaorang lawak kelas, jokes kitaorang jokes kelas. 

Dua minggu lepas, anak saudara Pak Tua ada datang dari Hong Kong, masih budak lagi. Dia nak masuk college di sini, awal tahun depan. So sementara itu, dia kerja di restoran ini lah. Bosan aku menengoknya budak Jason tuh, lawak bebudak, lawak yang tak masuk akal. Tak nak gelak, kesian. Nak gelak, lawak bodoh. 

Jason nih nak sangat ada laptop sebab kat rumah, diaorang hanya ada desktop, itu pun kat dalam bilik Hector, so dia tak dapat nak surf. Aku suruh dia beli laptop, tapi dia kata duit gaji dia nak bayar duit kolej, lagipun gaji dia Pak Tua pegang. 

Aku tak tahu siapa yang cakap kat dia agaknya, dia tahu aku ada laptop yang rosak, laptop aku dulu tuh. So dia bodek suruh aku jual kat dia, $50. Nak tergelak pun sama, nak marah pun satu. $50? Baik aku buang jer laptop tuh daripada jualkan dia dengan harga $50. Laptop tuh aku beli awal tahun lepas, yang rosaknya pun, aku rasa, taklah teruk sangat, ada benda yang loose aje. Yang lain tuh ok. Nak beli dengan harga $50? Memang budak-budak lagilah Jason tuh. 

So SiHector pulak yang bodek aku, dia kata dia nak beli laptop aku tuh, dia tanya berapa aku nak jual. Belum sempat aku kata apa-apa, dia dah kata yang laptop tuh masa aku beli dulu, sure harganya tujuh lapan ratus jer. Sorang lagi bangang, aku beli dulu tuh seribu lebih sikit, seribu seratus kalau tak salah aku. Aku tahu, dia nak aku jual laptop yang rosak tuh dengan harga seseratus dua jer, lepas tuh dia nak kasikan sama Jason. 

Aku suruh dia beli laptop baru aje, apa sangatkan sebijik laptop? Gaji sebulan dah boleh dapat beli laptop bagus punya, apatah lagi dia tokey kan? Tapi itulah, dasar kedekut, tak nak keluar duit, nak beli benda murah jer. Memang sah dia nak beli laptop tuh untuk Jason, kalau untuk dia, sure beli laptop baru kan? 

Dia katalah yang dia tak ada duit, duit dia buat bayar BMW dia. Aku tak percaya, Nadi pun sama. Aku tanyalah dia berapa harga BMW dia tuh, aku rasa tak lebih dari $30,000. Tapi dia kata lebih dari $50,000. Yer lah tuh, memanglah aku nih Bangla, tapi aku tahulah yang kat US nih, kereta memang murah-murah. Kalau aku ada legal papers, aku pun dah dapat sembat brand-new car, walaupun bukan BMW. Tapi aku sama Nadi buat-buat bodoh ajelah, kitaorang rasa dia bayar kereta bulan-bulan pun takat dua tiga ratus jer. 


[Ini BMW Hector, Richard punya pun, model yang sama, kaler hitam] 

-----------------------------------------

Baru jer sebulan lebih sikit aku ke tak ke mana-mana (tak keluar dari kampung kecik nih), dah terasa lama sangat dah. Yang last aku keluar, masa menghantar Bayou dulu tuh. Lebih kurang 5 minggu yang lalu. Itu yang terasa macam nak ke New York jer sekali lagi nih. 

Iyalah, summer pun dah nak habis, kalau boleh aku nak jalan-jalan lagi sekali for the last time sebelum winter datang balik. Nanti kalau dah winter, nak ke mana-mana pun dah tak seronok, dah lah sejuk, masa pun jadi sekejap sebab malamnya lama. 

Entahlah aku nih, dulu waktu selepas balik dari masa hantar Bayou, aku janji tak nak ke mana-mana, at least sampai akhir tahun. Tak nak keluar-keluar pun dari kampung nih selama 5 bulan. Kononnya lah. Tak sampai ke mana pun hajat aku tuh, ni dah teringat nak merayap jer nih, belum apa-apa dah buat perancangan. 

Entah apa yang ada kat New York yang buat aku selalu sangat nak pergi tu pun aku tak tahu. Paling-paling pun aku akan melepak kat Times Square jer, pergi massage, atau pergi buat accupuncture. Tak, kali ini aku nak ke New York pasal benda lain. Aku ada alasan lain sebenarnya. Iyalah, bulan puasa dah dekat nih, aku nak pergi cari kurma lah. Kat sini mana ada jual kurma. Tak pun aku nak cari makanan Malaysia, nak cari Milo, ketupat Adabi, Maggie Mee, Mee Cintan. Benda-benda gitu tuh. 

Itu yang aku dah plan yang kalau ikut gayanya, aku nak ke NYC akhir bulan nanti, atau awal bulan depan. Memang every 2 months rupanya aku sure akan ke NYC. Tak apalah, asalkan aku happy. That's all that matters. 

Aku malu sebenarnya dengan Nadi sebab dia dah 3 bulan di sini, tak ada pun niat dia nk ke NYC. Sejak dia ada di sini, aku dah 2 kali ke NYC, ini nak pergi lagi nih. Memang aku nih jenis tak boleh simpn duit betullah. 

Semalam, sorang budak Tibet tuh nak ke NYC, budak yang baru tuh. Macam-macam dah tanya aku, thru' Jason yng jadi interpreternya, kat mana nak tunggu bas, pukul berapa bas bertolak, sampai NYC pukul berapa etc. Dia ambil cuti dua hari, ada hal apa tah di NYC.

Malam tuh, dekat pukul 10 , Pak Tua pergi hantar dia ke WalMart, sebab nak tunggu bas Cina. Lepas tuh, dalam a few times dia talipun budak Tibet yang sorang lagi nih, entah apa-apalah yang dibincangkan, bunyi macam serious jer. Rupanya budak tuh suruh kawan dia suruh Pak Tua datang ambil dia balik, dia kata tak ada bas. Sedangkan masa tu baru pukul 11-30 malam, bas Cina tuh biasanya pukul 12 lebih baru ada, bertolaknya dekat 12-30 gitu. 

Aku senyapkan ajelah, aku tengok Pak Tua macam merungut jer, memang menyusahkan orang jer kerjanya kitaorang nih. Itu yang Nadi cakp dengan aku, "Lihat, kalau kamu ke NY, kamu nggak pernah susahin mereka, kamu berangkat sendiri aja. Mereka ni, udahlah dihantar, lagi mahu dijemput". Betul jugak tuh. 

Memang aku perasan dari dulu, kitaorang (aku sama Nadi, dulu sama Bayou pun gitu jugak) tak pernah menyusahkan diaorang nih, tak pernah mintak hantar ke mana-mana, buat hal sendiri-sendiri jer, kalau nak ke mana-mana, naik teksi (Nadi naik bas) jer. Tapi geng Tibet nih (dan jugak SiRakus sama SiKecil dulu tuh) apa-apa hal pun semuanya mintak tolong, mintak dihantar, dijemput, even pernah suruh Hector belikan diaorang seluar. Mungkin sebab diaorang nih kampung sangat kot, lagipun diaorang tak reti English.