Friday, September 21, 2012

All I Have


Waktu aku menunggu bas di Tingkat 3 di Port Authority Bus Terminal tu aku perasan ada one couple, Chinese, yang asyik tengok aku aje, aku pandang-pandang jugaklah diaorang. Dalam bas pun sama, asyik-asyik toleh belakang ke arah tempat aku duduk.Aku buat tak kisah aje pasal masa tu kepala aku asyik berfikir pasal kerja, macamana kalau bos aku tu nanti garang, berat ker kerjanya. Jadi kerja cuci pinggan balik aku, aku ingat balik pengalaman waktu aku kerja di restoran India masa aku jadi student di UK dulu. Aku fikir jugak, itulah, dulu aku ada kata yang Degree aku tu macam tak ada ertinya. Kenapa aku boleh berfikir gitu masa tu? Kan jadi betul. Berbalik-balik benda yang sama dalam kehidupan aku rupanya. Tapi kalau ikut cycle hidup aku, aku akan jadi senang balik nanti. Tak sabar rasanya bila nak jadi senang balik, perit rasanya jadi susah gini.

Bila aku rasa tempat yang aku nak tuju tu dah agak nak sampai, perempuan Cina tu datang dekat aku, tanya, "Are you getting off here? Are you going to Asian Restaurant?". Aku kata, "Yes I'm going there but I don't know exactly where to get off". Mana diaorang tahu aku nak ke sana? "Next stop", dia kata balik. Aku pun turun, diaorang pun sama. Rupanya diaorang Cina Malaysia, Mr and Mrs Lee, dan diaorang kerja di restoran tu. Bos ada talipun diaorang kata ada one Indonesian guy (aku) yang naik bas yang sama. I was the only Asian (beside them) dalam bas tu tadi sebenarnya so itu yang mereka tahu aku memang nak ke restoran tu. 

So aku ikut ajelah diaorang menuju restoran tu yang masa tu belum berapa sibuk. Tak sempat aku nak kenalkan diri aku, terus disuruh ke dapur. Aku tengok berlambak-lambak pinggan mangkuk kotor, aku mulalah kerja cuci cuci mana yang patut. Kemudian ada satu orang tanya aku,"Orang Indo?". "Nggak, dari Malaysia, kamu dari Indo?, jawab aku. Terus dipeluk aku, dia kata, "Syukur Tuhan Jesus, kita kerja bareng (kerja sama-sama), saling bantu bantuin. Aku baru tiba dari Indo minggu lalu, nggak bisa Inggeris, kamu bantuin aku dong". Aku tengok dia macam rasa lega bila tahu aku kerja di bahagian dapur.

Semakin malam semakin sibuk kerja, biasalah mula-mula kerja agak perlahan, slow gitu. Aku belum tahu macamana nak refill detergent, di mana nak susun pinggan dan segalanya yang telah dibersih. Mr Lee ajar aku macamana nak guna alat-alat yang aku tak familiar. Dia kerja sebagai head waiter, bini dia cashier. Aku tipu dia, aku kata aku orang Indo. Dia tak percaya sebab kebanyakan orang Indo tak pandai berbahasa Inggeris. Aku katalah aku masa kecil tinggal di Malaysia, aku ada banyak keluarga di Malaysia dan aku satu hari nanti nak jadi orang Malaysia jugak. Nak kawin sama orang Malaysia gitu. "Even my girfriend is a Malaysian", aku tipu dia. Tipu sunat. "Pandai you, datang Amerika cari duit dulu. Bagus", dia senyum jer.

Nama aje kerja sebagai dishwasher tapi semua kerja bersihkan dapur bila restoran dah nak tutup, aku yang disuruhnya. Angkat barang masukkan dalam cold room pun aku. Aku ikut ajelah apa yang diaorang suruh. Waktu tu aku masih lagi belum dapat berfikir waras, yang bermain dalam otak aku masa tu hanyalah pasal duit. Aku harus cari duit. Itu saja. Baik orangnya chief tukang masak, orang Thai yang berbangsa Cina, dia tau aku tak makan daging so dia masakkan makanan khas untuk aku, udang. 

Kemudian bila restoran dah tutup, kitaorang di bawak ke tempat penginapan, Mr Lee yang pandu. Ada 12 orang semuanya termasuk aku. 3 orang Mexico yang kerja di bahagian masakan barat, 2 waiters orang Indo, aku, Pak Rori orang Indo tu, Mr and Mrs Lee. Selebihnya, tukang masak dan chef bahagian sushi. Tempat tinggal kitaorang punyalah kampungnya. Nak kata office bukan office tapi satu alamat di kawasan gudang. Ada 2 bilik, satu untuk Mr and Mrs Lee, satu bilik untuk orang Mexico. Yang lainnya tidur di ruang tamu. Ada 4 double-decker bunk beds. Nak mandi pulak, shower rosak, air perlu ditadah dulu baru guna gayung, macam mandi di perigi rasanya. 

Tak dapat aku tidur malam tu pasal tukang masak yang tidur di katil bawah tu berdengkurnya kuat sangat, lagi pun gigi dia dikacip kacip gitu, bunyi yang ngilu bila didengar. Kemudian kentut. Kuat pulak tu. Jadi tiga bunyi tu ajelah yang berulang-ulang. Letih dia agaknya. Terbaring ajelah aku menengok siling, melayangkan fikiran aku. Begini jadinya aku, macam tak percaya yang dalam masa 3 minggu lebih hidup aku menjadi lintang pukang gitu. Di mana salahnya? Mungkin ini phase hidup aku seterusnya, macam aku cakap tadi, hidup ni ada cyclenya, di atas dan di bawah. Sekarang aku di bawah, aku perlu usaha supaya aku ke atas. Aku perlu mengayuh bicycle aku.

Gitu ajelah aku malam tu, cuba melelapkan mata tapi tak dapat, aku tak fikir pun benda-benda ke depan, kisah-kisah masa lalu datang balik, macam yang
 Celine Dion nyanyi tu, its all coming back to me now. Aku cuba ingatkan lirik satu lagu rock ballad yang selalu aku nyanyi masa kecil kecil dulu.... all I have are these memories, m-e-m-o-r-i-e-s keep hunting me. all I have is this lonely song, l-o-n-e-l-y song I'm singing all night long