Friday, September 21, 2012

Semuanya Bermula Di Sini

Aku jadi excited, aku jadi macam berdebar-debar gitu, aku jadi happy, aku punya life is so bloody exciting after all, kata aku dalam hati. Patutlah dulu Azlan suruh aku tulis kisah hidup aku rupanya, pasal aku ni one damn lucky guy, kata aku lagi sambil senyum sendiri. Terus aku ke Reliance Travel, book flight ke Los Angeles pasal itu ajalah flight yang ada. Tak apalah, nanti aku naik bas Greyhound atau naik Amtrak, ataupun fly ke Chicago. Entah-entah di Chicago aku dapat jumpa Oprah Winfrey nanti, aku berangan lagi.

Lepas tu aku ke American Embassy nak buat visa, ramainya orang. Banyaklah aku ditanya itu ini tapi sebab dokument aku semuanya ok dan aku pun dah selalu pergi Europe dan 3 kali Umrah, diaorang tahu yang aku nih genuine. Aku ada print semua surat-surat email dari International Finance Institute yang aku nak pergi tu. Sebab aku nak pergi 3 bulan lebih jadi aku dikasi tourist visa, tak ada hal punya aku. 

Besoknya aku ke Embassy lagi ambil visa aku yang dah siap tu. Aku sibuk menguruskan benda-benda yang harus aku selesaikan, iyalah, I'll be gone for 3 and a half months. Taknaklah aku nanti balik Malaysia aku regret pulak apa-apa sebab aku tak selesaikan masa sebelum aku berangkat. Flight aku lagi 3 minggu, belum pernah aku kena tunggu selama gitu. Nyesal jugak aku ambil tarikh tu tapi aku ingatkan susah sangat dapat visa jadi kalau permohonan pertama ditolak aku masih boleh appeal. Nak tukar date pun aku malas pulak, aku rasa cukup masanya aku jalan-jalan di LA nanti sebelum aku mendaftar di IFF di Chicago tu nanti. Terbayang-bayang aku sambut New Year di LA, entah-entah aku dapat tengok Rose Bowl Parade.

Aku beritahu Cik MM tapi aku tipu sikit, aku kata college tempat aku mengajar tu yang sponsor aku. Aku sign semua cek untuk bayar hutang incase payment dapat nanti. Aku buat surat menerangkan yang aku will be away for a period of 3 months, kasi Lawyer sign lagi.Aku bayar itu, bayar ini, aku langsaikan hutang-hutang aku. Kereta aku yang dah habis aku bayar aku suruh adik aku yang take care, apartment aku pun jugak. Memang ada aja masalah, si Tupacs selalu cari aku mintak join balik, dia nak joint account tu. Pasal dia tau lambat laun payment akan dapat. Dia talipun aku siap ugut-ugut lagi .Aku cakap pada Cik MM, berbunuh pun berbunuhlah tapi jangan sekali-kali duit tu jatuh ke tangan Tupacs pasal duit tu nak bayar hutang orang, hutang bank. Lebihnya nak buat tahi gigi pun tak cukup. 

Aku surf internet cari macam-macam info yang aku rasa berguna buat aku di US nanti. Aku pergi jogging, nak kasi berstamina gitu. Memang aku sedari dulu kalau nak ke mana-mana, even masa nak ke Mekah dulu pun, aku akan buat excercise gitu. Bila tiba hari nak berangkat aku barulah talipun kawan-kawan rapat, Ariff, Azlan, Amal etc, diaorang macam jealous jer. Aku katalah balik yang diaorang pergi buat Master kat UK dulu, aku lagi jeles, diaorang macam tinggalkan aku. 'Itulah kau, dulu aku ajak jadi lecturer kau tak nak", Azlan sindir aku balik. Lantaklah, aku dah nak berangkat ni, macamlah benda-enda tu aku nak fikir lagi. Aku dah terbayang bermacam-macam.

Kat dalam flight tu aku tengok ada dua tiga orang Melayu, nak kata students takkanlah bergaya sangat. Yang ramainya aku tengok, Cina. Walaupun ada yang overly-dressed tapi aku tengok ada jugak yang kodi sangat, yang langsung tak boleh berbahasa Inggeris. Nak ke mana gamaknya? Sampai di LAX (Los Angeles Airport) banyak betul aku ditanya oleh immigrasi, bosan aku. Aku melepak dulu, sebab baru aje lepas Krismas, banyaklah decorations yang masih belum dibuang. Aku sebab bawak 2 begs jadi malas pulak nak cari subway. Instead aku naik bas ke Downtown LA. Macam pandai jer. Nak cari hotel tempat aku book thru the internet tu bukan main susahnya. Iyalah, hotel murah jer agak jauh dari city center.

Dari dalam teksi tu aku tengok arah hotel tu sama dengan ke arah Beverly Hills, ikut San Diego Freeway. So bila ada kereta mewah sikit aku mulalah jeling-jeling, manalah tahu kalau-kalau Tom Cruise ker, sapa-sapa yang aku kenal, yang famous, yang memandu kereta tu. Mana tahu entah-entah aku diajak berlakon ker, boleh jadi famous :-) Dalam 4 hari aku di LA tu taklah banyak sangat tempat aku pergi, aku biasalah, merayap sana merayap sini. Aku taklah gaya tourist sangat, tak macam dulu. Kalau dulu tu sikit-sikit nak ambil gambar. Tapi di LA aku tak bergambar sangat, setakat dua tiga kali gitu jer. Dah tua aku agaknya. Bergambar doesn't fascinate me anymore. Aku sempat ke Malibu, Santa Monica dan El Segundo aje, selebihnya aku di downtown atau ke Chinatown pasal nak cari nasi, iyalah, bebaru sampai mesti selalu teringat nasi kan?

Kemudian berangkatlah aku ke Chicago, aku naik Greyhound. Dua hari lebih perjalannya, sejauh 2200 batu lebih. Sampai rata bontot aku jadinya sebab tak banyak tempat berhenti. Aku sambut tahun baru di Las Vegas, dalam perjalanan ke Las Vegas to be exact. Riuh rendah dalam bas tu jadi macam National Lampoon Vacation pulak.2 jam aje berhenti di Las Vegas, aku cuba ingat-ingatkan all things Vegas. State ke 3 (selepas California dan Nevada) yang kitaorang lintasi, Utah, Lepas tu masuk Colorado, di Denver baru tukar bas. Kemudian masuk Kansas, Missouri dan akhirnya masuklah Illinois.