Friday, September 21, 2012

Going Round In Crcles

Aku agak terkejar-kejar jugak di Chicago pasal harus mendaftar hari tu sedangkan aku belum pun dapat tempat tinggal. Aku tengok tak ada pun hotel murah-murah, yang aku boleh afford tu jauh pulak. Aku tak ada pilihan terus ajelah cari IFF tu, barang aku tinggalkan kat luggage room, nanti kalau dah settle semua barulah aku fikir masalah di mana nak tidur. Sejuk betul di Chicago tu sebab dengarnya dua tiga hari lagi salji nak turun, second time in like 10 days. Angin yang buat sejuknya tu, kalau tak berangin taklah sesejuk itu. Walaupun aku dah pernah merasa lebih sejuk dari itu tapi itu dah lama. 

Bangang betul Keling drebar teksi tu, bangunan IFF betul-betul depan hidung dia tapi dia kata bukan, dia kata bangunan lain so pusing sana pusing sini tak jumpa. Last-last aku keluar pasal ngeri aku tengok meter taxi tu. Bila aku sampai di building tu aku cuba cari tempat nak register, tak jumpa, turun naik turun naik lif aku perasan ada a group of people of different nationalities tengah kind of dengar syarahan. Aku masuk bilik tu, tapi aku tengok macam lain aje, aku tanya diaorang tapi tak seorang pun yang tahu apa yang aku terangkan. Diaorang suruh aku turun tanya guard. Bila aku tanya guard tu dia kata alamat tu memang betul so dia suruh aje aku tunggu pasal waktu tu baru jam sembilan lebih. 

Sampai pukul 10 lebih aku tunggu, tak ada apa, sorang pun tak ada kat Floor 8 tu. Aku pun ambil surat IFF dari fail aku, aku buka, aku baca balik. Betul. Aku kena mendaftar di situ. Aku pun talipun nombor yang dalam surat tu, yang jawabnya machine (computer ?), tekan 1, tekan 2, tekan 3 gitu. At last dapat aku bercakap dengn manusia. Aku terangkan yang aku kena register and stuff, dia kata dia nak check nama dan course yang aku ambil pasal ada a few courses yang diaorang offer yang hari pendaftarannya hari tu. After a few minutes dia kata nama aku tak ada dalam senarai, even course tu tak dibuat di IFF tu, dibuat kat other places. Aku tak puas hati, aku kata mesti ada misunderstanding pasal aku ada semua surat-surat (emails) yang diaorang hantar. Aku even sebutkan tarikh surat-surat tu. 

"How about the one emails dated 21st and 24th?", dia tanya aku.

"How about what? I haven't been checking my mails since early last week, my flight was on 20th and I spent a few days in LA", aku menyesal sebab tak buka email box aku dah seminggu lebih. 

" Well, our record says that we sent you 2 mails, one was regarding your enrollment. We sent another one a few days later and obviously you did not get any of them", kata suara tu lagi.

"Right", aku jawab pendek jer.Aku tanya dia apa contents dua dua email yang diaorang hantar tu, dia kata email pertama beritahu yang course tu tak jadi dibuat di Chicago, dibuat di New York dan Phoenix. Kalau tak nak, diaorang akan reimburse sepenuhnya. Aku tanya kalau nama aku ada di senarai, dia kata ada nama aku cuma aku tak balas email tu mengatakan samada aku jadi atau tidak. Dia tanya kalau aku masih nak ambil course tu, kat either Phoenix atau New York. Bengang jugak aku sebab cara dia cakap tu macam senang jer. Aku kata aku nak, after all aku dah bayar semuanya cuma aku kesal apasal aku tak diberitahu awal-awal. Dia katalah yang 2 minggu notice tu memang normal.Tanpa banyak fikir terus aku suruh daftarkan nama aku untuk kursus International Finance itu. Ishhh....berjalan lagi, fikir aku.