Friday, September 21, 2012

Here We Go Again


Aku cuba jugak melelapkan mata sebab waktu tu baru jam 3 pagi, toss ke kiri, toss ke kanan. Tak boleh tidur, kekadang mata aku berdenyut sakit. Walaupun aku dah taruk minyak. Lagipun aku takut si Amigo1 tu datang lagi buat kacau. Aku fikir jugak, tak apalah aku tak tidur pasal besoknya aku nak berhenti kerja ajelah, lebih selamat aku di streets of New York daripada sebumbung dengan Amigos tu. 

Gini gayanya duduk di Amerika, fikir aku dalam hati. Tak macam dalam filem, di tv yang aku selalu tengok tu,aman damai, everything's so amazingly beautiful. Mana land of milk and honeynya? Apa yang aku jumpa hanyalah land of sweat and tears. Terbentang luas di depan aku. Miles and miles and miles. So this is my slice of American Pie yang aku idam-idamkan sangat tu rupanya. 

Syukur Tuhan, tak ada apa sebenarnya terjadi selepas itu, walaupun Amigo1 ada keluar bilik untuk ke tandas. Aku sambil buat pura-pura tidur, cuma pegang aje besi tu waktu dia keluar dari bilik. Pagi sewaktu orang lain bersiap nak kerja, aku kemas-kemas barang. Pak Rori sebenarnya takut jugak, dia kata dia nak ikut aku tapi aku kata tak ada tempat nak dituju, cuma aku akan ke NYC. Dia kata nak talipun abang dia yang di Connecticut, kalau ada kerja di restoran di sana. 

Di restoran, aku tak cerita apa-apa pada Mr Kim sebab Mr Lee dah cerita pada dia, cuma aku kata aku nak berhenti. Dia tahan aku, suruh teruskan kerja, dia kata Amigos tu gurau-gurau mungkin, cuma cara gurauan diaorang tu agak kasar. Gurau apa? Mata aku lebam, bibir aku luka, gurau namanya? As expected, sebab Amigos tu memang dah lama kerja di situ, dan bayaran gaji nya murah, jadi diaorang tak dipecat. Aku tak pun mintak gaji aku yang masih tertangguh seminggu pasal Mr Kim kata aku harus kasi seminggu notice kalau aku nak berhenti. Aku diam ajelah, terus aku pikul bag aku, jalan ke tempat tunggu bas ke NYC. 

Aku tak fikir pun nak ke tempat Hadi, aku malu, pasti dalam hati dia cakap yang aku ni tak habis-habis ditimpa bencana. Dia sure tak akan percaya cerita aku. Tapikan aku ada bukti, lebam di mata. Duit yang aku ada pun tak banyak, not even seratus. Jadi aku balik jadi seperti dulu tu, homesless, meraya-rayau di NYC. Aku tahu itu memang *****, aku mengaku memang itu benar-benar ***** tapi waktu tu aku macam dah give up habis gitu, aku jadi macam tak nak berusaha. Aku, masa tu fikir, buat apa aku berusaha, memang tak jadi punya apa yang aku nak. Masa tu lah aku fikir yang apa perlunya fikir sangat masa hadapan,fikirkan benda yang depan mata sudah. 

Dulu aku fikir nak terus kerja di restoran tu, kerja berat pun tak apa, asalkan aku dapat kumpul duit, supaya aku dapat meneruskan "rancangan tergendala" aku. 4 minggu jer dah ada masalah lain.Aku jadi malas nak fikir ke depan. Sebab aku tak dapat berfikir sebenarnya, aku tak boleh berfikiran waras masa tu. Bila dah tak waras gitu, setan pun apa lagilah kan? God, I can't take this anymore,what else do You want me to do? What have I done to deserve this? Itu hanya Tuhan aje yang faham.

Aku tak blame diri aku sebab jadi putus asa gitu. Aku tak fikir pun yang aku dengan duit yang ada sikit tu, pergi ke Chinatown ker, cari kerja. Macam dulu tu. Aku tak fikir pun gitu. Instead, aku belanjakan duit tu untuk makan 2 kali sehari. Kalau dulu aku boleh survived 2 minggu dengan hanya makan roti sama minum air paip kenapa masa tu tak boleh pulak? Kenapa aku harus makan nasi? Kenapa aku harus minum bottled water? Cepat betul aku boleh lupa cara masa aku susah. 

Ada dalam seminggu aku begitu, mundar mandir sana sini.Bila duit aku dah tinggal beberapa dollars aje barulah aku macam tersedar dari ke*****an aku. *****! Aku talipun rumah Hadi sebab dulu dia ada tanya kalau aku nak jual laptop aku, aku kata itulah benda yang paling aku sayang waktu itu, aku tak nak jual. Tapi sebab Hadi tolong aku, aku katalah yang kalau dia nak beli aku mungkin ambil seratus dua aje. Dia kata tak nak beli kalau aku jual murah. 

Hadi tak ada di apartment, kawan dia yang jawab. Dia kata ada one Cambodian guy cari orang untuk bekerja di satu warehouse di Boston, tapi belum berapa pasti. Dia tanya kalau aku nak, aku kata apa-apa ajelah. Aku tahu Boston tu di ceruk Amerika tapi aku tak tahu berapa jauh. Sejauh Niagara Falls agaknya, tapi Boston more to the east. So dia suruh datang apartment diaorang. Waktu aku sampai tu Hadi dah pun balik dari tempat kerja, kitaorang sembang ajelah. Aku ceritakanlah pengalaman aku kerja restoran selama 4 minggu tu. Diaorang tak terkejut pun pasal benda-benda gitu memang selalu terjadi. Aku boleh agak yang diaorang masing-masing pun ada cerita diaorang yang tersendiri. 

Diaorang ajak aku tinggal di apartment itu sajalah buat sementara sampai that Cambodian guy talipun lagi. Adri (kawan satu apartment dengan Hadi) janji dapatkan one Indonesian guy tapi dia tak ada kawan yang lain itu yang dia suruh aku aje gantikan. Adalah dua tiga hari aku lepak di situ, sebab diaorang kerja jadi aku rasa tak sedap aje tinggal di apartment tu sorang-sorang, so aku pun keluar jugaklah jalan-jalan. Malam, baru balik, waktu diaorang dah balik kerja. Aku sewaktu jalan-jalan, kalau jumpa dengan Spanish-looking punya orang, aku jalan tunduk jer, aku macam takut-takut gitu. Aku taklah dendam apa, cuma aku rasa bengang. Mata aku taklah nampak bengkak sangat pasal aku pakai glasses, aku nak pakai contacts masih sakit.

Aku ada talipun IFF tanya pasal duit course aku, ada harapan dapat direimburse 50 % tapi lama gayanya baru dapat. Mungkin setahun. mungkin 2. Tak apalah, dapatlah cover duit aku yang hilang tu. Aku hilang lebihkurang $2500 in cash and $4200 in travelers checques.(Ha, inilah benda yang aku lupa nak mention dalam entries aku yang lepas-lepas) Yang travelers checques tu aku tak bimbang sangat pasal orang tak boleh nak cash kan. Yang credit cards tu, I called toll-free numbers Mastercard and Visa punya offices, aku tak berapa sure yang diorang cancelkan cards tu atau tidak. Lantaklah, apa nak kisah, bukan duit aku.

Hujung minggu tu that Cambodian guy talipun, dia nakkan 2 orang. Kebetulan Adri ada kawan yang ada kawan yang ada kawan yang ada kawan (network orang Indo di sini bagus) yang baru tiba dari Indo 2 minggu lepas, kerja di restoran tapi tak tahan jadi dia berhenti so dia lepak kat rumah kawan (macam cerita aku jugak tapi taklah seteruk mine) So, kitaorang tunggulah that guy, Mr Thoung, di satu subway station di Queens, lupa nama subway tu. Aku dengan this Indonesian guy XX, nampak sangat nervousnya, dia lagilah pasal that morning masa dia ke apartment tu, someone stole his bag. 

Waktu aku nak pergi tu aku fikir jugak, aku ni nak pergi jauh dari NYC, mungkin aku tak menjejakkan kaki ke situ lagi, so aku ambil beg aku yang ada laptop dengan digital camera tu, dan aku kasi sama Hadi. Aku kata, "Di, ambil ni, aku nggak butuhkan semua ini, aku kan nanti kerjanya di warehouse, nggak perlu ini segala. Kamu udah banyak bantuin aku dan aku nggak bisa balas budi kamu. Kamu ambil ajalah ini". 

Dia tak nak, dia gelak-gelak, dia tolak-tolak aku sambil kata yang Mr Thuong dah tunggu kitaorang. Aku, kalau orang tolak pemberian aku, memang pantang tok nenek aku :-) , so aku katalah," Kalau dulu kamu tolong aku, sekarang tolong aku lagi, ambil ni, benda ni semua udah nggak punya arti lagi buat aku". Dia ambil. Mungkin dalam hati dia kata,"pelik budak Malaysia ni". Mungkin.

Waktu berangkat ke Boston tu siang, jadi aku taklah tidur di sepanjang perjalanan, cantik pemandangan di luar, merentas New England lah katakan. Terfikir jugak aku, 
yang aku nanti akan kerja di warehouse, pasti kerjanya berat-berat, angkat barang besar-besar, berat. Macamana, aku tak pernah kerja kuli gitu, aku dulu kerja pegang 
pen aje, guna computer. Nampak gayanya aku kena jadi Bangla di America ni.