Friday, September 21, 2012

New York State Of Mind


Pagi lagi aku dah keluar, macamlah ada tujuan,macamlah ada plan besar. Aku lapar sebenarnya, nak makan dan minum apa? Aku jalan aje lah, aku perlu berlapar pasal itu aje duit yang aku ada. Dua puluh lima dollar. Untuk beli itu beli ini, untuk beli tiket kapalterbang balik Malaysia. Dua puluh lima dollar.

Aku cari public phone, aku perlu talipun Consulate, aku dail nombor yang tertulis di directory tu. Satu deringan aje terus diangkat. Lega rasa hati aku. Aku pun teruslah cerita kejadian yang menimpa aku. Yang jawab tu lelaki, loghat utaranya pekat tapi sebab aku punya loghat utara pun boleh tahan hebatnya (pasal berkawan dengan Ariff) jadi our conversation tu lama jugak. Dia simpati dengan aku tapi dia tak dapat buat apa-apa so he passed me on to another guy. Kenalah aku cerita balik semula, aku dah lah tak ada duit. Aku terasa sangat bercakap dengan that guy macam bercakap dengan somebody, dia buat aku rasa uncomfortable gitu, menyalahkan aku, sindir-sindir gitu.

Aku diam ajelah. Aku tak tahu, tapi ayat terakhir yang aku dengar, dia kata, " but we are not a Charity..." I just put the phone down, air mata aku laju aje keluarnya.

Tak apalah, kata aku dalam hati. If you are going through hell, just keep on walking. Aku terus jalan menuju 7-Eleven, di sebelahnya aku tengok ada Dollar Store, aku masuk. Wow, semua barang-barang di situ harganya sedolar tiap satu. Alright, bolehlah aku shopping sakan. Aku beli roti dan biskut, 3 dollar. Berapa lama boleh tahan, seminggu mungkin. Lepas tu aku terus ke hotel. Aku teringat yang aku harus pergi mendaftar tapi bila aku fikir-fikir balik, aku kata, to hell with IFF stuff. Aku ada banyak masalah lain. 

Besoknya aku keluar dari hotel tu. Aku buang benda-benda yang aku rasa dah tak ada gunanya, buku, majalah, dua tiga helai baju dan seluar. Sedih juga aku nak tinggalkan seluar Pierre Balmain aku yang ada calit sikit tu. Tak apalah, sebab aku nak jadikan satu beg galas aje, dalam beg laptop aku dah penuh dengan benda-benda lain. Takkan aku nak ke sana sini bawak beg besar besar. Maka bermulalah hidup aku sebagai seorang homeless di New York. Aku pergi ke Times Square, masuk ke EasyEverything, nak guna internet pasal baki surfing time aku masih banyak. Semalamnya aku beli weekly pass untuk surf di situ, one of the biggest internet cafes in the world. Sampai malam aku di situ, nama aje surfing but my mind was somewhere else. Everywhere. The whole time. What a bag full of **** I lead myself into, kata aku dalam hati. 

Aku cari subway, dah malam sangat, mata aku pun dah mengantuk, letih lagi. Letih berfikir, letih bermenung mengenangkan diri aku. Sebab aku ada subway pass jadi aku naik ajelah memana train, dari hujung ke hujung, dari stesyen terakhir ke steyen terakhir. Pergi balik pergi balik gitu. Takut jugak aku bila tengok ada dua tiga orang yang senasib dengan aku di dalam train tu. Tapi diaorang memang obvious kehomelessannya. Aku, orang tak syak sangat pasal aku macam nak pergi somewhere, dengan beg-beg sekali . Pergi ke point of no return gamaknya aku. Memanglah aku tak tidur nyenyak tapi dapatlah aku lelapkan mata barang sesepuluh minit.