Friday, September 21, 2012

Living On A Prayer


Pagi, pukul 4 lebih penumpang dah mula ramai, aku pun jadi kurang selesa tidur so aku turun di 42nd Street Station, lepak-lepak ajelah di kawasan subway tu pasal di luar sejuk sangat. Lagipun kalau aku keluar nanti dah tak boleh masuk balik sebelum pukul 6, bila station tu dibuka. Ramai juga aku tengok orang yang mundur mandir seperti aku so tak lah aku terasa janggal sangat. Kemudian aku ke bilik air di Port Authority Bus Terminal tu, cuci muka dan apa-apa yang patut.

Aku talipun pejabat MAS tanya diaorang (aku expect Malayian yang jawab tapi semuanya Minah Sallehs) macamana status ticket aku, sebab ticket tu valid for 6 months. Diaorang janji akan cuba dapatkan ticket yang baru, kena bayar a few dollars gitu. Aku tak ada duit, kena pergi minta sedekah dulu gitu. Atau busking ajer di subway dulu nak cari duit. Aku beritahu diaorang yang aku akan call balik nanti. Ddalam otak aku, aku fikir yang aku dalam keadaan begitu memang tak dapat balik. Dan kalau pun dapat, aku tak naklah balik lagi. Balik as a big time loser. Tak nak aku, seram memikirnya.

Waktu di masjid semalamnya aku ada salin nama dan alamat a few masjids di sekitar NYC so aku pergilah ke satu masjid di Upper West Side, Manhattan, sebab itu masjid yang paling dekat, tukar train sekali jer. Waktu aku sampai tu dah betul-betul dekat Zohor nak masuk. Jemaahnya semua orang hitam, dari Carribeans aku rasa pasal diaorang cakap French. 

Lepas sembahyang diaorang ada makan-makan gitu, lain rupanya cara di sini. Well,di masjid tu at least. Kalau di Malaysia, bila ada keramaian atau makan-makan, semua yang di masjid tu diajak sama makan. Di masjid tu lain pulak caranya, diaorang tak ajak pun aku makan walaupun diaorang tahu aku duduk-duduk aje (bukannya aku sibuk sembahyang atau baca Quran etc).Nak kata tak perasan, takkan lah, pasal diaorang makan betul-betul di belakang aku. Diaorang tak tahu yang aku punyalah lapar, diaorang tak tahu yang aku punyalah terliur. Aku mulanya rasa nak join aje tanpa perlu diajak tapi aku, macam sewaktu aku di mana-mana di keramaian di Malaysia, kalau tak diajak aku tak makan. Tebal jugak sifat kemelayuan aku. So duduklah aku di situ dengan air mata yang keluar tak henti-henti. Diaorang mungkin ingat aku menangis mengenangkan dosa aku selama ini, diaorang tak tahu aku menangis pasal mengenangkan betapa "zalimnya" diaorang. Ada ker aku tak diajak makan.

Bila jemaah semua dah balik, aku tanya Imam kalau aku boleh lepak di masjid tu sementara tunggu Asar,aku cerita kisah aku dengan dia. Dia kata aku boleh lepak di situ sampai Isyak aje pasal pukul 12 malam masjid tu dikunci, aku perlu keluar. 

Lepas Maghrib, Imam tu buat pengumuman, dia ceritakan pada jemaah di situ kisah kejadian yang menimpa aku. Adalah yang tanya aku, tanya itu tanya ini tapi there was this one guy yang kata aku tak macam baru tiba di Amerika sebab aku punya English bagus, ada British accent lagi. Dia kata masjid tu rumah Allah, jangan buat cerita-cerita palsu. Dia ingat aku con-man sebab benda gitu mungkin sudah biasa terjadi di masjid tu. 

Surprisingly aku tak lah terasa sedih sangat pasal aku tahu bukan senang nak dapat simpati orang. Let alone bantuan. 

Ada 2 orang braders budak muda datang kat aku, sorang tu hulur 20 dollar, aku nak ambik duit tu mulanya tapi tak jadi. Aku kata sama brader tu, "thanks but no thanks, you see that guy over there, he accused me of being a conman. That hurts me deep brother". Airmata aku keluar terus. Aku tak tahu macamana dalam keadaan begitu pun aku masih ada lagi sifat ego, marah, dendam dan jadi terlalu emosi. Semuanya. Memanglah, aku was not in a right state of mind masa tu. Tak ada siapa yang boleh blame aku. 

Not even you.

So aku salam dengan dia and peluk dia 3 kali, aku tenung muka dia as if dia dah menyelamatkan aku. I thanked him again and said, "it's the thought that counts". He wished me luck and left.Brader yang lagi satu tu ajak aku ke masjid lain dekat dekat situ jugak sebab ada kind of gathering gitu. Mungkin di situ boleh mintak bantuan. Dia tak ada duit nak tolong aku. Malaslah aku nak ceritakan masalah aku pada diaorang yang di masjid tu, diaorang tengok aku pun macam sampah jer. So aku kata sama brader tu yang aku nk blah ajelah. Terkilan jugak dia tak dapat bantu aku, dia tak dapat ajak aku tidur di rumah dia sebab dia pun menumpang rumah orang. 

Malam tu aku bermalam di dalam train lagi tapi aku ambil train yang singgah di JFK Airport, aku ke Terminal 3, tidur di bangku. Orang ingat aku tunggu flight jadi kira nyenyap jugaklah tidur aku sebab tak ada gangguan.

Begitulah setiap hari kehidupan aku, menghabiskan masa di masjid, bila malam tidur di train. Pagi besoknya ke bilik air di mana-mana station yang aku berhenti, lepak di masjid, bosan satu masjid aku ke masjid lain. Makan hanyalah roti dan biskut yang aku beli di Dollar Store tu. Minum air paip aje, tak apalah minum air paip sebab waktu di Malaysia dulu aku minum air manis, teh ais, memanjang.

Pakaian aku tak pernah berganti, jangan nak harap mandi. Untung aku tak buang cologne dan shaving kits aku. Pernah satu hari tu waktu aku naik train, kat seat depan yang mengadap aku, duduklah one guy with his son, about 10 years old. Budak tu makan chocolate bar. Aku tengok aje budak tu makan, air mata aku mengalir turun tak henti-henti. Aku lapar. Aku jadi sedih sangat. Diaorang perasan air mata aku keluar agaknya tapi nasib baiklah diaorang buat tak kisah aje. 

Aku turun di next stop, tak tahan jugak aku sebab kalau dalam train aku akan melayangkan otak aku, kalau di luar, kalau jalan-jalan tak sangat pasal di NYC kan sibuk, jalan tak boleh sambil berangan gitu.

Ada sekali aje yang aku dapt tidur sambil baring, malam tu ada gathering tabligh kat masjid di Queens, so aku joinlah sekali. Dapatlah makan nasi gulai daging. Dan tidur aku nyenyak betul di masjid tu malam tu.

Ada lagi satu tempat tu, bukan masjid tapi restaurant, di situ ada satu bilik sembahyang di basement. Buka 24 hours tapi sebab tempatnya kecil jadi nak lepak lama pun tak boleh sebab tokeynya perasan. Kekadang tu aku ke situ kalau bosan sangat tidur di dalam train. Aku buatlah pura-pura bertafakkur ker gitu, sebenarnya aku cuba nak tidur barang seseminit dua. Ada jugak dua tiga Arab dan Pakistanis yang perasan aku selalu lepak di situ.

Diaorang tanya gitu gitu aje, aku pun malas sangat nak jawab apa-apa. Aku taklah ceritakan apa-apa. Buat bodoh aje, bukannya diaorang boleh atau nak tolong aku. Entah-entah aku pulak di kutuk kutuk nanti, dalam keadaan begitu last thing yang aku nak adalah kutukan orang. Benda yang dah terjadi, buruk bagaimana sekalipun,apa nak difikirkan lagi. Cari jalan penyelesaian ajelah jawabnya.Diaorang tahu aku tak kerja tapi diaorang tak tau yang aku baru tiba di Amerika. One guy tu nasihat aku suruh cari kerja, dia suruh aku ke kedai one Arab guy mintak kerja tapi masalahnya aku tak tahu bagaimana dan dimana nak cari tempat tu. Lagipun aku tak ada duit, homeless pulak. 

Dia ceritalah yang dia dulu, sebelas tahun lalu, masa pertama kali datang Amerika, dia pernah homeless.Dia pernah kerja buruh kasar, tapi sekarang dia dah ada business, ada kereta empat lima buah. Dia campak kunci kereta dia depan aku, bukan apa, cuma suruh aku tengok lambang BMW kat keychain tu.Dalam hati aku kata, untung aku tak cerita kisah aku sama brader ni, pasal aku rasa cakap dia lain sikit, agak angkuh gitu. 

Tak tahulah mungkin sebab aku tak ada punya apa-apa jadi aku rasa semua orang tu cakapnya angkuh. Aku belum pernah jadi semiskin gitu, so itu benar-benar experience baru.