Friday, September 21, 2012

The Day The Music Died


Salji turun taklah tebal sangat hari minggu tu, dah lama aku tak tengok snow so aku merayau-rayau kejap, seronok tak seronoklah pasal licin tapi on a different perspective aku rasa something jer. Sempat jugak aku ke Central Park tapi sebab park tu luas sangat, aku tak tahu mana nak pergi, rasa macam sunyi sepi gitu tak ramai orang. Kat belah mana yang ramai orang aku pun tak tahu, kat mana yang tempat diaorang buat Survivor Final dulu? Tempat Rosie O'Donnel buat show ?

Sambil aku merayau di park yang agak lengang tu fikiran aku merayau-rayau. Aku rasa macam dalam filem aje, kalau gambar aku diambil dari jauh, berlatar belakangkan park tu, dengan snow yang turun sikit-sikit, memang lawa rasanya, macam dalam movie. So here I am, dalam movie yang aku create sendiri, I am my own hero. Hero of my own story. Too bad tak ada heroinnya dalam filem aku nih, aku senyum sendiri.

Bila dah betul-betul sejuk, bila telor aku dah kecut sampai termasuk ke dalam, aku pun blah. Aku ke Fifth Avenue kat kawasan dekat Times Square jugak, aku jalan ajelah menuju ke arah Empire States Building, tak ada apalah yang menariknya. Biasalah, manusia dengan hal-hal sendiri, di mana-mana pun sama.

Kemudian aku fikir, apa yang sebenarnya aku cari ni, apa yang aku nak tengok sangat? Ke mana aku pergi aku akan tengok dan jumpa benda yang sama, orang berjualan, orang kerja, orang tengah jogging, orang tengah makan, minum, beli belah. Orang kongkek. Sama aje. Di mana-mana pun sama. Di Mekah, di Paris, di KL, di Dublin, di Balakong. So, apa sangatnya aku sampai jauh ke Amerika ni, kat KL pun people go about their everyday lives macam orang di Amerika juga, tak ada bezanya. Cepat betul aku jadi bosan. Aku cuba ingatkan lirik lagu I Still Haven't Found What I'm Looking For, nyanyian U2. Aku ada something in common dengan Bono rupanya :-)

Aku balik ke hotel agak siang jugak, just before Maghrib pasal aku nak kemas-kemas barang yang aku lambak aje atas katil tak diusik, macamana nanti kalau ada guest baru masuk tentu dia bengang kan pasal barang aku berselerakan. Bilik tu walaupun untuk 4 orang tapi as of hari tu aku masih berendirian, biarlah terus tak ada orang, bebas sikit aku, lagi seronok. Kemudian aku pergi bayar untuk lagi satu hari pasal lusanya aku mungkin dah tak tinggal situ, tak mampulah aku. Aku buat persiapan sebab besoknya aku nak ke IFF untuk registration, berkedut seribu baju aku, kot pun sama. Tak apalah musim winter ni tak suah sangat sebab ada jacket, orang tak perasan yang pakaian aku berkedut ker, kotor ker. 

Sebelum tidur tu aku lepak-lepak di katil, aku keluarkan passport aku dari waist-pouch, sajalah nak tengok-tengok sambil ingat-ingat balik negara-negara yang aku dah pergi selama ini. Mungkin aku mengantuk sangat, aku tertidur. Sedar-sedar dah pukul sembilan lebih, Subuh entah ke mana, barang bertabur di katil, sambil masukkan passport ke poket belakang aku capai towel menuju ke bilik mandi yang terletak di lantai 2. Kalau dah terlambat gitu, ada-ada jer, tandas rosak, bilik air lain penuh. Itulah hotel murah. Tak mandi jadinya aku tapi lama jugaklah aku bersolek, iyalah, sembur sana sembur sini, pasal tak nak menampakkan ketidak mandian aku tuh kan.

Masa aku nak buka pintu bilik aku tu aku terkejut jugak pasal aku sebelum keluar tadi, pintu tu memang dikunci. Dua kali aku pastikan bilik tu dikunci.Terbukak pulak. Mungkin orang nak bersih bilik kot, kata aku dalam hati. Bila aku masuk jer aku tengok barang bersepah, beg aku , bebaju aku dari dalam beg terkeluar. Beg laptop aku pun terbuka, aku tengok sekeliling, tak ada macam bilik tu baru dibersih. Terus aku teringat waistpouch aku yang dalamnya ada duit, wallet, ticket kapalterbang etc. Credit cards lagi. Puas aku cari tak jumpa, berpeluh badan aku dibuatnya. Aku tengok di bawah katil. Ada. Aku bukak. Kosong. 

Dunia aku jadi gelap..........