Friday, September 21, 2012

Black-eyed Joe


Tidur ajelah aku dalam perjalanan tu, sedar pun masa berhenti di Syracuse dan Rochester, dan bila aku tengok keluar, baru aku perasan sleet turun. Aku tak tengok pun weather news masa berangkat tu, so aku tak tahu keadaan cuaca. Apa yang aku tau, snow akan turun di north east lagi dua hari. 

Rupanya di Buffalo salji dah setebal 6 inci, memanglah lagi dua hari snow nak turun, tapi di lower north east of America, di bahagian New Jersey, Pennsylvania and part of New York. Aku lupa yang disebabkan Buffalo terletak di utara (dah dekat ke Canada) jadi tempatnya lagi sejuk. Apalah bengap sangat aku. So terhenjut-henjutlah bas tu meredah salji. Sampai jugak akhirnya di Buffalo, Niagara Falls tu tak jauh sebenarnya, beberapa minit saja. Tapi layover tu yang lama, tu yang buat bengangnya. Ternanti-nanti. Tertunggu-tunggu. Dari jauh lagi dah boleh dengar bunyi air terjun, aku tengok sekeliling. Ya, luasnya kawasan, sayup-sayup gitu. 

Bas berhenti di check-point immigrasi Canada, so semua penumpang turun. Tak ada tanya banyak waktu tu pasal aku kata aku nak balik hari, aku tunjukkan ticket bas balik ke NYC malam tu. Kemudian teruslah kitaorang naik bas balik, dalam hati aku kata, masuk Canada aku, siapa sangka. Dalam sesepuluh lima belas minit lepas bertolak, aku rasa pelik. Nak ke mana ni? Memanglah destinasi terakhir bas tu ke Toronto tapi kan dia berhenti dulu di Niagara Falls? Adalah 2 orang yang terpinga-pinga macam aku jugak, so aku tanya passenger yang duduk di sebelah aku. Dia kata bas tu nak ke Toronto, Niagara Falls dah dilewati (macamlah aku tak tahu ), next stop tu St Catharine, Ontario. Aku terus ke depan tanya driver tu, dia kata selepas pemeriksaan immigrasi tu tadi, sepatutnya tak payah naik bas tu lagi, jalan aje, sebab itu sudah dikira kawasan Niagara Falls (Canadian side). Di situ tak ada bus stop, bus stand adalah. Yang Mat Sallehs dua orang tadi punyalah marah kat driver tu, dia kata jangan expect semua orang tahu di mana nak turun. At last kitaorang bertiga turun, tunggu local bus yang ke Niagara Falls. 

Tempat menarik macamana pun, pemandangan indah macamana pun, tapi kalau kepala berkecamuk, memang tak enjoy semua tu. So tak ada apa pun aku buat kecuali jalan sambil tengok air terjun, sambil berteleku (berteleku ni bahasa baku ker? di guard rail tu termenung ajelah aku kerjanya, banyak benda yang aku fikir. Macamana nasib aku ni, apa aku nak buat seterusnya, boleh ker aku survive, ini balasan Tuhan ker, ini dugaanNya ker, apasal boleh jadi gini, macamana kalau keluarga aku tahu, apa jadi dengan Cik MM, macamana dengan projek kitaorang tu dulu, blah blah blah. Semuanya aku fikir. Walaupun airmata aku tak sederas air terjun tu tapi aku bebenar sayu. 

Dah lama tu baru aku perasan, apalah bengap sangat aku nak fikir benda yang lepas-lepas, dan apalah nak plan bagus-bagus. Itu kuasa Tuhan. Tuhan kasi, terima aje. Tuhan tak kasi, sudah. Tak perlu nak banyak-banyak teori. I am a strong guy, now I have to be strong in a different way, bersemangat aku jadinya. So aku habiskan masa gitu ajelah, jalan-jalan sana sini sementara tunggu bas balik ke NYC. 

Sampai di NYC, waktu turun bas, ada one Indian lady tanya aku di mana nak cari hotel murah pasal diaorang (dia sama husband and anak) nak tunggu flight ke London. Diaorang stranded sebenarnya pasal salji di Buffalo tu, airport tutup, jadi diaorang ke NYC nak catch flight dari Newark. Aku kata cari motel ajelah, yang dekat airport. Lepas tu banyaklah yang dia cerita, sambil tu aku tolong diaorang angkat barang yang tersangatlah banyak dan beratnya. Aku perasan yang suami dia (a Professor) tak ada pun tanya apa-apa, buat macam selamba gitu. Kalau ada apa-apa hal, dia cakap dengan bini dia, kemudian bini dia yang tanya aku. Itu ini. (Lelaki memang gitu, kalau sesat jalan ker atau kalau ada masalah, buat sombong aje, tak tanya orang. Then suruh perempuan yang tanya. Ego gitu) So akulah yang kena tengok-tengok barang diaorang, akulah yang talipun motel, akulah yang dapatkan teksi. Bininya macam nak peluk-peluk aku waktu nak naik teksi, lelaki tu bersalam pun tidak dengan aku. Kalau kena badi aku baru dia tau!

------------------ 
Semakin lama ketiga-tiga amigos (aku tak tahu nama diaorang, di sini, semua Spanish looking guys dipanggil amigo) tu dah berani berlawak dengan aku, tapi sebab yang dua tu tak tahu English, jadi setakat gelak-gelak gitu ajelah. Kemudian cuit-cuit, lepas tu gelak. Macam bebudak.Makin lama makin kasar pulak gurauannya, aku bengang jugak kekadang tu, tambah-tambah kalau waktu aku mengangkat gelas-gelas atau piring-piring yang banyak tu. Aku kan, waktu kerja tu kekadang kenalah bawak barang-barang dari dapur yang sudah dicuci tu, ke bahagian depan.

Aku tersangatlah malunya kalau waktu tu ada tamu datang makan,memang dari dulu aku ada perasaan hina, rendah diri, malu gitu kalau Mat Salleh tengok). Tentu diaorang fikir, ah, another immigrant... Sebab tu aku tak bercita-cita jadi waiter atau kerja yang perlu deal dengan Mat Salleh. Aku rather kerja di dapur, berat pun beratlah asalkan tak deal dengan Mat salleh. Dengan 3 amigos tu dah more than enough. (Fast forward: InsyaAllah sampai bahagian aku kerja waiter di Florida nanti.....tunggu!!!!) :-)

Aku taklah seronok kerja di restoran tu sebenarnya tapi sebab terpaksa itu yang aku kuatkan jugak, aku pun tak fikir berapa lama aku nak kerja. Sampailah satu hari tu yang menyebabkan aku terpaksa keluar dari restoran tu.

Hari tu ada pesta di restoran jadi agak sibuk jugaklah. Amigo1 ni selalu sangat buat lawaknya, lawak bodoh lah, dia buat ajak-ajak macam nak bertumbuk gitu, acah-acah penumbuk ke muka aku. Tapi bergurau. Sambil gelak-gelak. Pak Rori pun tanya aku apasal lain sikit si Amigo1 tu hari tu. Biasalah, lepas kerja semuanya terbaring di katil keletihan. Amigos tu tengok tv diaorang, gelak kuat-kuat, diaorang minum, sebelum balik kerja tu diaorang beli a few slabs of beer.


Aku tertidur, tak mandi pun. Apa yang aku sedar, selimut aku ditarik orang, aku masih mamai lagi tapi aku perasan yang buat tu Amigo1. Dia tendang aku, bertalu-talu. Aku terkejut, sakit, marah. Aku cuba bangun, tapi sebab katil aku di bawah dan di tepi dinding, jadi senanglah dia menyepak aku yang terperesuk kat hujung katil. Aku tanya dia kenapa, aku suruh dia berhenti, tapi dia terus pijak-pijak aku, sekali tu masa aku cuba bangun, dia hayun kaki dia ke kepala aku. Kena dinding, berdegung bunyinya, sakit betul aku. Aku tak boleh buat apa-apa, tak boleh bangun. 

Aku panggil Pak Rori dengan Andi (chief tukang masak dengan sorang lagi cuti), sama Henry. Aku jerit, "Pak Rori, bantuin aku dong, tolong aku. Ni kenapa Amigo ni?". Sebab diaorang letih agaknya jadi lamalah baru ada yang terjaga. Pak Rori cakap,"Udahlah kamu, aku mau tidur nih, besok ajalah". 

Dia ingat si Amigo tu bergurau dengan aku agaknya. Sekali tu bila tumit kaki Amigo tu kena muka aku, kena hidung dengan mata aku, terus ajelah aku menjerit, "Pak Rori!!!!!!!! Tolong aku, mati aku!!!! Baru Pak Rori sedar. Dia terus turun katil, pasang lampu. Dia tanya aku apasal, aku diam ajelah, aku tekup mata aku pasal sakit, senak gitu, tumit Amigo1 tu betul-betul kena mata aku. Bibir aku pun luka, masin jer rasa darah. Terus aku ke bilik air, Pak Rori pun turut lari ikut aku. "Kenapa sih?" dia tanya lagi. Dah lama tu baru aku cerita pada dia, dan masa tu jugak Henry bangunkan Mr & Mrs Lee. Lebam jugak di atas kening mata kiri aku, lagi satu, masa Amigo1 tendang perut aku tu, mungkin ada effect kat bladder aku. Aku terkencing. Pertama kali dalam hidup aku kencing di katil :-) 

Mr Lee terus ke bilik amigos tu, diaorang mabuk,mabuk berat punya. Lepas dia cakap dengan Amigos tu dia tanya aku, samada nak panggil polis. Aku kata tak payahlah, nanti kalau polis datang lagi panjang ceritanya, iyalah, aku rasa ramai yang di situ yang "gelap",nanti datang immigrasi pulak. Dia nak bawak aku pergi doktor pun aku tak mahu sebab aku rasa selain dari luka di bibir dan lebam di mata, tak ada sakit di bahagian lain. 

Aku cakap pada Mr Lee yang besoknya aku nak berhenti, aku takut, kalau diaorang (yang waktu kerja tadi bukan main lagi berguraunya) boleh buat begitu, mungkin satu hari nanti diaorang boleh bunuh orang pulak. Mr Lee kata dia akan cerita pada Mr Kim besok, Amigo1 sure kena fire, so dia suruh aku stay. Mr Lee kata, kalau diaorang buat kacau lagi dia akan panggil polis.

Aku dengan Pak Rori sama Henry pun buat plan, kitaorang ke bahagian belakang, ke depan, cari benda-benda yang boleh dibuat senjata. Aku ambil satu besi panjang, aku taruk bawah katil. Kitaorang dah bersedia, kalau si Amigo1 tu buat kacau lagi, kitaorang akan lawan. Apa nak jadi, jadilah.........