Friday, September 21, 2012

Joe Doesn't Live Here Anymore


Aku semakin lama semakin disenangi di tempat kerja, tak ada staff yang tak suka dengan aku. Baru diaorang tahu aku, Bangla bukan sebarang Bangla. Aku, kick-ass (puta madre dalam bahasa Spanish) punya Bangla :-) Tapi sebenarnya aku taklah suka kerja begitu, kerjanya berat. Tapi kalau disuruh key-in data aku lagi bosan,mengantuk. Masa jadi slow rasanya. Kalau kerja bahagian shipping tak terasa sangat, cuma itulah, kena mengangkat barang.

Aku tak perasan sebenarnya di warehouse tu ada a few cameras kat siling, and ada 2 yang betul-betul zoom kat area aku kerja. Aku tak tahu mulanya, tapi satu hari tu Lead Supervisor aku, Tom, panggil aku masuk office dia. Gelabah jugaklah aku. Dia kata aku dah 2 bulan kerja di situ, dia kata diaorang tahu kerja aku bagus. Manager tu selalu puji aku, kata dia. 

Manager tu suruh aku jadi permanent staff. Aku gelak jer, aku kata, mana Manager tu tahu sebab dia tak tengok aku, dia asyik depan komputer dia. Tom kata, Manager tu tengok aku melalui komputer, melalui cameras yang dipasang di siling. Terkejut aku. Jadi selama 2 bulan tu pergerakan aku ditengok orang rupanya. Teringat aku yang aku pernah ambil aje pen-pen yang aku berkenan kat situ, taruk dalam pocket. Taklah banyak, adalah dua tiga mungkin. Kemudian aku fikir, malunya kalau diaorang tengok aku tengah korek hidung ker, garu telor ker...ishhh. Tak kesahlah, benda dah lepas. 

Aku terimakasihlah pada Tom (dan Manager OfficeMax tu and his assistant) sebab ada kepercayaan pada aku.Aku kata aku nak fikir dulu. So, lepas tu, bila aku kerja balik, aku bukan main posing lagilah. Kerja yang berat dah tak terasa apa, aku buat selamba jer. Well, at least di depan kamera. Berlakun aje. I'd probably be a famous film star now if I wasn't such a good order picker :-)

Aku fikir, patutlah diaorang selalu tengok aku dari dalam bilik cermin tu, tengok diaorang bukan tengok nak mengutuk, tengok kesian gitu. Tentu diaorang fikir, "kesian budak sorang ni". Aku memanglah sepatutnya terima offer diaorang tu tapi aku kan tak ada legal papers, aku kan tak ada working permit. Yang aku ada hanyalah passport yang visa dan stay nya masih hidup. Diaorang mana tahu aku orang gelap. 

Jadi aku tak boleh terima offer diaorang tu. Aku diamkan ajelah, aku ada cakap sama ada satu orang Indonesia yang baru masuk kerja, Yanto. Ada 2 orang sebenarnya orang Indo yang baru, Sofea ada cakap sama aku yang di satu bahagian luar Boston tu ada ribuan orang Indo. Aku tak percaya mulanya, kemudian dia ajak aku pergi cari kalau ada sesiapa yang nak kerja. Itu yang kitaorang dapat 2 orang tu, takat tangkap muat aje gitu.Diaorang berdua ni tak reti English jadi ke mana-mana berdua ajelah. Susah jugak jadinya kerja aku sebab aku disuruh Tom "handle" diaorang berdua tu. 

Yanto baik orangnya, dia ajak aku pindah ke kawasan tempat dia tinggal sebab senang nak dapatkan barang makanan Asia, semua ada. Lagipun ramai orang Indo di situ, ada Perkampungan Jawa, ada Indonesia Kecil lagi. Nak cari kerja pun senang sebab banyak factories di kawasan tu.Dia kata dia kesian tengok aku tinggal sorang-sorang di kawasan yang tak ada orang Asia, bayar sewa pun $200 sebulan. Tak berbaloi gitu. Aku kata tunggulah, aku belum ada duit. 

Dalam masa tu jugak, abang Mr Thuong menumpang di rumah tu, tetiba jer. Dia dari Michigan sebenarnya, lepak di situ a few months. Orangnya dah 50an, dia sekali cakap jer aku dah tahu yang dia ni "ada penyakit". Cakapnya lembut, siap dengan gayanya sekali, never been married, tak ada anak, duduk sendirian. Tiap hari baring di sofa tengok video (dia beli) rancangan hiburan Kemboja. Muaknya aku, jenis music zaman-zaman tahun 60an gitu kalau di Malaysia. Tapi itu latest music kata dia. Itu ajalah kerja dia dari pagi sampai malam. Kat dapur pulak, kalau dia buat his dishes, dia lap dengan tissue paper, kemudian tissue paper tu dicuci dan dibiarkan kering untuk digunakan lagi. Tak pernah aku jumpa orang macam tu. Memang sah orang berpenyakit. Yang aku suka, dia tu knowledgable, apa aje topik dia tahu, itu yang aku suka sembang dengan dia. Dia selalu kata pada aku, jangan jadi macam dia. Tak ada family. 

Tom tiap kali jumpa aku sure tanya bila aku nak jadi permanenet staff, banyak benefitsnya dia kata. Aku tak adalah alasan lain tapi aku kata, "I don't want my hands to be tied to the back". Lagipun aku tak ada transport, aku mungkin nak sambung belajar lagi. Bermacamlah alasan yang aku kasi. Dia angguk aje tapi dia kata kalau aku nak jadi staff situ, anytime aje. 

Summer pun tiba, semua orang jadi happy. Even aku pun happy. Aku sudah mula ke panggung wayang, aku selalu ke library di hujung minggu. Biasanya aku ke library dulu di pagi Sabtu, dapatlah guna internet barang setengah jam. Lepas tu aku bacalah apa-apa yang patut. Tengah hari, aku pergi tengok wayang, lepas tu balik semula ke library. Petangnya, aku ke Chinatown. Tengok terung. Atau tapau roti canai Penang Restaurant. Bosan aku kalau di rumah, tak ada buat apa. Hari Ahad pun sama routine aku. Kalau aku pergi tengok wayang, aku lebih suka tengok independant movies macam My Big Fat Greek Wedding, Bend It Like Beckham, Monsoon Wedding sebab kat panggung tu aku rasa comfortable menonton sorang-sorang. Kalau kat panggung yang tayangkan current films, ramai orang, aku rasa janggal pergi sendirian.

Adalah 3 bulan aku kerja di warehouse tu, aku berhenti secara mendadak jugak. Sofea malas menjemput Yanto sama kawan dia sebab diaorang tinggal di tempat lain, jadi dia kata dia dah tak nak ke sana lagi. Jadi Yanto dengan kawan dia tu kena berhentilah sebab tak ada transport. Aku, sebab dah hampir sebulan kerja sama-sama diaorang, dah jadi rapat gitu. Diaorang ajelah kawan yang aku ajak bersembang, staff lain cara diaorang bersembang lain. Lagipun, Yanto ajak aku pindah ke rumah dia, menyewa di situ, cari kerja di sana. Jadi serba salah aku, kalau aku berhenti bererti aku kena pindah rumah. Tak berhenti, aku geram dengan Sofea, bukannya kitaorang tak bayar. 

Aku fikir, sudahlah, nak ajar dia ni sikit, kalau diaorang berhenti, aku pun berhenti jugak. Biar padan muka Sofea, langsung tak dapat duit minyak. Biar dia pergi kerja sorang-sorang, bayar toll sorang-sorang. Jadi, minggu depannya bila Yanto berhenti, aku pun ikut berhenti kerja. Mau cuba nasib tempat lain pulak. Iyalah, the grass is always greener on the other side kan? Now, let me worry about cutting it :-)