Friday, September 21, 2012

Touched By An Angel


Macam tu lah tiap-tiap hari aku menghabiskan waktu, aku dah tidak boleh berfikiran lurus masa tu, duit aku dah habis langsung sebab beli subway punya weekly pass. Itu benda yang paling penting dalam hidup aku waktu itu. Aku dah tak boleh fikir ke depan lagi, aku nak give-up gitu, tapi aku fikir what's there to give up, you already are a loser. Aku nak give up apa? Aku tak ada apa-apa. 

Aku ke masjid tabligh tu semula sebab aku rasa kat situ jer aku tenang sikit. Mungkin sebab aku pernah keluar tabligh, masa kat malaysia, masa kat UK dulu kot, tu yang aku rasa a little connected tuh. Dan di situ aku berdoa, betul-betul berdoa. Aku tinggikan suara aku, di luar hujan renyai jadi orang tak dengar. Aku waktu itu dah langsung tak punya harapan, cuma aku tak tahu macam mana lagi aku nak meneruskan hidup aku. Terisak-isak aku menangis. 

Aku betul-betul lapar masa tu, tapi dalam aku tak ada tenaga itupun aku redah jer gerimis. Aku keluar, aku pergi ke satu lagi masjid yang belum pernah aku pergi, kalau apa-apa jadi pada aku at least biarlah jadi di masjid. Memang aku dah tak ada tenaga langsung. Aku rasa nak kasi jer laptop aku pada orang yang lalu lalang di situ pasal berat aku nak membawaknya. Ada jugak aku terfikir, kalau ada kereta langgar aku, mungkin itu lagi elok. Then again, buatnya aku tak mati tapi cuma cacat cela? Ha, itu lagi parah. Tapi nasib baik aku tak layan suara-suara setan tuh, I was raised a fairly good Muslim. 

Besar jugak masjid di Upper East Side tu, New York Islamic Center, aku masuk nak ambil air sembahyang. Beg aku taruk di luar aje, orang nak ambil pun ambillah, kata aku.Bila selesai aku wudhuk, bila aku pergi nak mengambil beg aku, aku tengok ada seorang lelaki macam muka Melayu tengah taruk beg laptop aku ke tepi. Aku terus tanya dalam Bahasa Melayu. "Melayu?". "Iya, tapi dari Indonesia", dia jawab gitu. 

Aku mintak diri untuk sembahyang dulu, lepas jer sembahyang aku terus cari dia balik. Rupanya dia kerja di situ, kerja bersih masjid. Jadi sambil kerja tu dia sembanglah dengan aku, aku bantu dia bersih bersih, cuci tandas, mop lantai, vacuum carpet. Tapi aku tak cerita pun kisah aku. Dia tak adalah tanya beria sangat, dia pun belum pernah jumpa orang Melayu Malaysia di NYC sebelumnya.

Dia kata dia dah 3 tahun di US, kerja bersih masjid, malamnya kerja di restoran. Tujuh hari seminggu. Lepas satu sembahyang, satu sembahyang, tapi aku tak ke mana-mana jugak. Dia pun tanyalah aku. Aku tenung muka dia, dia tanya aku lagi,"Kok kenapa sih?". Dia ajak aku ke bangunan sebelah dewan masjid sebab di situ tak ada orang, aku pun ceritalah dengan dia, dari mula sampai akhir. 

Aku tengok mata dia berair, dia malu agaknya bila aku perasan yang dia menangis, terus dipeluknya aku. Dia tepuk-tepuk bahu aku, diusap-usap badan aku. Aku masa tu tak boleh cakaplah, bergantang airmata aku keluar. 

(Aku tak heran langsung yang aku selama 2 minggu tu mengeluarkan berbaldi-baldi airmata kerana aku tahu aku ni jenis hati lembut, hati sayu. Walaupun aku orang yang degil, orang yang keras hati. Alamak, apa ni, lembut hati, keras hati. Ntah, aku tak tahu aku) 

"Gini aja, kamu sekarang nggak punya uang, jadi kamu harus kerja, kamu lupakan dulu urusan lain. Pokoknya kamu perlu kerja, cari uang untuk kebutuhan seharian. Udah punya uang nanti baru kamu fikir urusan kamu yang lain", kata Hadi.

"Tapi saya tak ada uang, lagi saya ke sini bukan mahu kerja, saya nggak bisa, saya nggak tahu macamana mahu cari kerja", aku jawab dalam Bahasa Melayu dengan Bahasa Indonesia yang aku sendiri pun tak tahu di mana aku belajar.

"Itu nggak jadi masalah sih, pokoknya kalo kamu mahu kerja, apa-apa kerja aja", dia macam tak sure yang aku nak kerja.

"Kerja apa?", aku tanya dia balik.

"Yang paling gampang dicari, kerja restoran, kerja cuci piring (pinggan) ato kerja kitchen helper. Kamu bisa?", dia tanya aku balik.

"Saya pernah kerja jadi tukang cuci piring dulu, tapi udah lama sih, waktu kuliah di Scotland. Tapi restoran orang India", aku macam kasi resume aku.

"Nggak, ini restoran Cina. Besok kita pergi cari kerja di Chinatown", dia senyum macam kasi aku harapan.

"Tapi saya nggak punya apa-apa, nggak punya uang, lagi saya nggak punya working permit segala", bukanlah aku banyak cekadak, tapi aku langsung tak tahu.

"Itu nggak jadi masalah sih, kamu lihat di sini di New York, ada jutaan orang gelap, mereka, orang Mexico, mereka ada yang nggak punya apa-apa. Nggak punya passpor lagi, tapi mereka bisa hidup, mereka bisa punya keluarga", jawab Hadi.

Lega jugak aku bila dengar nasihat dia tu, dia orang dah berpengalaman, mana boleh lawan. 

"Sekarang kamu jangan susah hati, malam nanti kamu ikut saya ke restoran tempat saya kerja, nanti saya bawa kamu ke apartment saya", kata Hadi.

Leganya hati aku bila dia cakap begitu aku rasa nak cium kaki Hadi tu. Lepas habis kerja pukul lima tu Hadi terus ajak aku ke restoran yang perjalanannya agak jauh, kena tukar 3 trains.

Sampai aje di restoran aku dikasinya makan nasi, tak tahu nasi apa tapi macam bubur gitu, kuahnya putih, soto mungkin. Aku yang dah hampir 2 minggu tak menjamah nasi, apalagi, terus makan waktu tu jugak. Kemudian Hadi suruh aku tidur di kerusi malas di belakang restoran tu. Sejuk, sleet turun, tapi sebab perut aku dah kenyang, kejap aje aku terus terlena. 

Pukul 12.30 tu aku dikejutkan Hadi, ajak ke apartment dia. Aku ikut aje Hadi yang aku tengok cara dia memang berpengalaman habis, diredah-redah aje orang kat subway. Ada 3 orang di apartment Hadi tu, semuanya orang pribumi (Bumiputra Indo), tapi muka diaorang bukanlah macam boyan-boyan yang di Malaysia tu, yang berkarat aje tuh kan? Diaorang tu muka yang bersih-bersih, muka pelakon dan penyanyi Indo (and I'm not talking about Rhoma Irama here) aje kelihatannya. Sembang-sembanglah kitaorang sampai Subuh, diaorang macam ternganga jer waktu aku cerita pengalaman aku selama 2 minggu di New York. Menggeleng kepala memasing, seriously aku tak tahu apa yang diaorang fikir. Mungkin diaorang pun ada cerita diaorang sendiri. Cerita aku tu apa yang nak dikagumkan.