Saturday, September 29, 2012

Bernafas Dalam Lumpur


Surprisingly, tak terasa lama pun masa kasi sample makanan tuh, sekejap aje dah dua jam, so Fran punya turn pulak. A few hours later turn aku pulak. Yang buat aku rasa ok nya, sebab kat food court tuh ada satu giant tv yang betul-betul berdepan dengan tempat aku berdiri kasi sample. So aku kadang tuh terralit tengok CNN News ajelah kerjanya. Kadang tuh, aku menyanyi dalam hati. Itu yang tak terasa bosannya tuh. 

Macamana pun, aku respect gila kat this Indon yang sorang lagi nih, yang kerja di restoran yang lagi satu tuh, yang muka lawak tuh. Pak Ed nama dia. Dia lagi teruk, sebab dia sorang aje yang tukang kasi sample. The whole day. Tercegat jer dia di situ sorang-sorang. Itu yang buat aku respect gila tuh. Aku, memang tak boleh nak tercegat macam patung, aku akan jalan sana sini within area restoran tuh untuk cari orang untuk disample-makanan kan. 

So, dengan adanya Pak Ed di restoran di sebelah tuh, at least aku taklah terasa malu sangat. Sebab dia pun jauh lebih tua dari aku, sedangkan orang berumur gitu masih sanggup buat kerja-kerja gitu, takkan aku tak boleh, kan? Itu yang aku selalu fikir. Walaupun Pak Ed tuh jenis muka tak malu, tapi aku rasa macam terhibur jugak dengan perangai dia. Kadang tuh dia, kalau masa tak ada orang lalu-lalang, dia akan menari, sambil menyanyi. Menari gelek pulak tuh sambil nyanyi lagu dangdut. Kadang lagu Inggeris. Dia nih Englishnya boleh tahan, tak ada accent, mungkin sebab di Indo dulu dia jadi orang besar kerja kat kapal cargo. Dia suka nyanyi lagu-lagu lama, lagu-lagu Tom Jones, Frank Sinatra, lagu-lagu seangkatannya. Lagu Indo yang dia selalu nyanyi pun lagu Ebiet, lagu Endang S Taurina, lagu Hetty Koes Endang. So memanglah terhibur jugak aku kadang tuh. Pak Ed nih akan kerja sampai bulan 12 aje, lepas tuh dia nak balik ke Indo, dia di sini sebenarnya datang untuk beberapa bulan aje so sementara tunggu December, dia kerja. 

Macamana pun memanglah meletihkan kerja di restoran tuh sebab kerjanya sentiasa ada, agak sibuk mall tuh. Orang yang datang makan sentiasa ada. Tak henti-henti. Jauhlah sibuknya kalau nak dibandingkan dengan masa kerja di restoran Pak Tua dulu tuh. Di tempat baru nih langsung tak ada masa nak berihat, pendek kata, sepanjang 12 jam waktu kerja tuh memang tenaga kitaorang dikerah habis-habisan. 

By petang aku dah jadi macam expert aje dah kerja di situ, sampaikan Linda, awek yang buat kerja part time tuh, dia suruh aku aje yang handle cash register pasal aku kerjanya cepat. Tengok oranglah kan? Sambil tuh aku dok perati yang bosses aku, Cindy, sama laki dia, sama brother dia, asyik pandang aku aje, asyik mengawasi kerja aku aje. Makinlah cepat aku buat kerja. Sampai ketar-ketar kepala. Aku tau yang itu lah masa untuk aku collect points. Tak lah aku nafikan yang memang di hari-hari pertama kerja, aku akan buat sebaik mungkin, aku akan tunjukkan yang aku boleh buat. Letih ker apa ker, itu belakang kira. Itu semua aku boleh luahkan kat blog nanti tuh. 

Habis kerja dalam pukul 9-45 malam, masa tuh aku macam dah kejang dah. Sakit badan-badan, lenguh dah kaki-maki. Punyalah teruk bosses, kitaorang tak di suruh berhenti makan malam pun, terpaksa aku sama Fran tapau makanan untuk makan kat apartment. Orang lain yang kerja di bahagian dapur, mamat-mamat Mexicans tuh, diaorang rileks aje makan. Aku rasa, kalau disuruh kerja for another hour or two, memang aku tak boleh dah, letih sesangat dah aku dibuatnya. Itu yang bila keluar aje mall tuh, terus aku lepak kejap kat bench tempat tunggu bas.

Lega rasanya aku dapat habiskan hari pertama kerja di situ. Dan kalau pun aku akan dipecat, atau aku berhenti kerja nanti, at least aku dah ada duit. Walaupun sedikit. 

Hari Ahad tuh sibuk nya lebih teruk dari sibuk hari semalam. Berbondong-bondong orang datang makan. Fran asyik merungut kat aku aje, dia kata dia tak sabar nak tunggu Isnin, his last day. Sabar ajelah, aku baru masuk hari kedua kerja.

"Nanti kamu ajarin Suki, dia nggak bisa Inggeris. Orangnya agak pelan gitu. Memanglah aku kenal Suki tuh, orangnya ada lembut sesikit, even kawan dia ramai yang jenis-jenis gitu, yang terserlah kebapukannya. Tapi Suki nih aku tak lah sure sangat. Dia nih kira macam kelembutan yang tak pasti lah gituh. Tapi, dalam pada itu, aku tak boleh bayangkan yang Suki akan bekerja sesama aku. Bukanlah aku nak merendah-rendah dan melekh-lekehkan dia tapi aku memang kenal dia. Dia tuh cerewet orangnya, buat kerja pun slow belum aku cerita bab lembab dia tuh dan dia nih banyak cekadak jugak orangnya. 

Dalam hati aku tetap kata yang Suki tak akan suka kerja di restoran tuh, pasti dia tak akan dapat bertahan lama. With that in mind, aku rasa macam tak sabar pulak nak tunggu Suki datang, bukanlah aku nak menggelakkan dia tapi aku rasa aku akan lebih selamat sebab ada orang yang " lebih tak bagus" dari aku. Busuknya hati aku nih. Dalam pada itu pun aku tetap fikir yang aku kena ajar Suki nanti betul-betul, biar dia jadi serasi, biar dia suka kerja di restoran tuh. At least aku ada kawan, dan InsyaAllah aku akan dapat bertahan lama sikit. Takut jugak nanti, dapat gaji sekali aje, aku dah berhenti kerja. Aku nih memang gitu, kan? 

Ijuk, awek Indo yang berhenti kerja tuh, dia akan ke New York besoknya so hari tuh seharianlah dia berkeliaran di mall, nak ucapkan selamat tinggal kat kawan-kawan dia. Tak mudah jugak awek tuh, baru sebulan setengah kerja di situ, ada balak keliling pinggang. So malam tuh, kitaorang melepak kat luar apartment kompleks tuh, sampai pukul 12 lebih. Memang tak boleh hilang perangai kampung kitaorang, nak melepak kat luar jugak. Bukan macam Mat Salleh lain, habis aje kerja, sampai aje apartment, terus masuk bilik, tak keluar dah. 

Sembang-sembang gitu ajelah, kebetulan pulak ada this one Indon yang dulunya kerja di resoran tuh for like a year, dia nak cari orang untuk jadi tukang masak kat restoran dia. Dia dah bukak restoran di Pittsburgh so dia datang cari kitaorang, nak pujuk kitaoranglah kalau-kalau nak kerja dengan dia. Muda lagi budaknya dah bukak restoran. Dia ada legal papers, dia dapat asylum. Kitaorang suruh Ari aje yang kerja di situ pasal Ari pandai masak, English pun hebat jugak, ada experience. Tapi Ari tak nak. Dia kata yang Cindy ada mintak dia kasi notis sebulan kalau dia nak berhenti kerja. Aku akui yang memanglah Ari nih orang penting di restoran tuh. Sebab Cindy sama laki dia harapkan pada Ari aje, semuanya. Diaorang tak reti English (Cindy ok jugaklah Englishnya tapi laki dia tak tahu apa langsung). So memanglah Ari jadi orang harapan, dia pandai cakap Cina, English, kerjanya pun semua boleh, memasak dan melayan orang datang makan. Gajinya pun besar. So Ari memanglah tak nak pindah kerja, buat sementara waktu ini. 

Mamat Indo tuh tanya aku kalau-kalau aku nak kerja dengan dia, aku kata aku tak reti masak. Lagipun baru dua hari kerja, takkan aku nak berhenti pulak. Fran memang tak nak sebab dia kata dia tak suka kerja restoran dah, walaupun dia nak cuba-cuba cari kerja sebagai waiter. Itu yang buat aku nak tergelak tuh pasal Fran nih ada jugak screw yang longgarnya, jenis yang gelak sorang-sorang masa kasi sample makanan. 

Hari tuh, masuk kerja pukul 10-30 am, dan restoran tutup pukul 6 petang. So kitaorang ada banyak jugaklah masa free. On the way naik ke apartment, aku nampak this one mat salleh tengah lepak kat lobby di lantai bawah, dia guna laptop. Aku terfikir, apa pasal guna laptop kat lobby, kan. Apa pasal tak guna kat bilik sendiri? So aku berani-beranikan diri, aku turun pergi tanya dia, kalau-kalau ada wireless signal kat bawah tuh. Dia kata ada, di kawasan lobby tuh memang ada signal. Free signal. Yang tak yah pakai password.

Aku apa lagi, kan? Rasa nak melompat aje. Terus aku naik masuk bilik, ambil laptop. So dapatlah aku uploadkan entries aku yang aku tulis offline. Lega rasanya hati bila dapat tahu yang aku tak payah susah-susah hati sebab tak dapat nak online. Walaupun aku tak ada masa, at least dapatlah nanti aku online sesejam di sebelah pagi dan sesejam di sebelah malam. Cukuplah tuh. Itupun dah kira bersyukur sesangat dah tuh. 

Malam tu jugak Ari ada masak soto, macam khendurilah sebelum Fran berhenti kerja. Ajak ketiga-tiga Mexicans tuh join sama makan. Sesambil tuh kitaorang sembang ajelah. Dan entah macamana agaknya, terbukak rahsia yang aku kenal Suki. Memang selama ini Fran pesan dengan aku supaya jangan beritahu sesiapa, Ari especially, yang aku kenal sesangat dengan Suki. Rahsia tuh terbukak masa Fran talipun Suki, dia ada termention nama aku, itu yang buat terbocor rahsia tuh. 

Macamana pun aku suspen jugak pasal nanti, bila Suki ada di sini, sure akan terbongkar pulak rahsia aku. Iyalah, masa aku mula-mula di sini dulu, aku ada buat cerita sikit pasal latarbelakang aku, adalah aku termengaku yang aku nih ada darah-darah Indo, yang aku nih ada keluarga di sana, yang aku nih pernah duduk di Indo. Tak jugak kot, pasal aku cuma kata yang aku duduk di Indo sampai aku belasan tahun aje, aku dah lupa dah semuanya tuh. Tengoklah macamana nanti aku nak kelentong diaorang. Aku kelentong ituhari bukan apa, aku takut aku nih macam tak diterima aje sebab aku orang luar, itu yang aku terpaksa mendarah Indo kan diri aku sesikit. Ituhari pun masa ada one Indon yang dah lama duduk Amerika nih, datang makan kat restoran tuh, Ari intoducekan aku sebagai orang Indo yang asalnya dari Jakarta. Masa tuh aku rasa nak gelak habis. 

"Enak nggak kerjanya, kamu bilang sih. Kalo nggak enak, aku bisa batalin tiket aku", Suki tanya aku on masa aku cakap kat dia melalui talipun. 

"Aku nggak tahu sih tapi aku udah 3 hari hari di sini. Rasanya bagei setahon", aku kata gitu sambil gelak-gelak. 

"Iya, mungkin bagi aku enak, bagi kamu sebaliknya. Mungkin aku nggah betah tapi kamu bisa kerasan (betah) sih", aku cakap gitu. Beliin aku peyek (tempeyek) dong, aku mahu 4 bungkus", aku pesan sama Suki bila dia tanya aku apa yang aku nak. 

Sebelum tidur tuh aku lepak ajelah, sambil menung-menung. Rasanya aku boleh bertahan kerja di situ. No, salah statement tuh.Aku kena bertahan, aku kena tahan-tahan kan lah kerja di situ. Aku kena kumpul duit. Kerja aku ok rasanya, Cindy tak ada cakap apa-apa pun dengan aku, rasanya dia puas hati dengan kerja aku. Aku tak ada buat silap apa pun dan kerja aku pun cepat. Terkejar sana terkejar sini. Too bad laki Cindy tak reti English, kalau tidak, aku rasa, sure dia dah puji aku kot. Sebab aku selalu jugak menyelamatkan keadaan. Kalau masa busy, akulah yang macam lipas kudung tolong sana sini. Dia macam orang bisu aje kerjanya, dia tak reti English. Aku, dalam tangan kira duit, satu tangan sediakan minuman, masih sempat lagi buat lawak dengan customers yang datang makan. 

Memanglah meletihkan kerjanya, 12 jam tak henti-henti gitu. Tapi, bila difikir balik, ke mana-mana pun aku kerja, I'll be doing the same shit. Itu yang aku dok fikir, kalau aku dah ada duit nanti, aku nak balik ke Philadephia, atau ke New York ajelah, cari kerja lain selain kerja restoran. Untuk masa ini, aku kena bertahan ajelah, sebab aku tak ada duit. Sesak nafas aku dibuatnya kalau tak ada duit gini nih.