Saturday, September 29, 2012

Seriously, WTF!


Suki terus aje mintak masuk kerja keesokan harinya, Selasa. Tak macam aku dulu tuh, disuruh rihat sehari sebab letih. Suki memang tak nak rihat, dia kata dia tak nak rugi walaupun sehari. Itu yang bila Ari suruh dia berihat the next day, dia tetap berkeras yang dia nak masuk kerja jugak hari tuh. 

Fran datang jugak ke restoran pagi-pagi tuh walaupun secara officiallnya dia dah berhenti kerja. Dia nak tunggu ambil duit gaji dari Boss, dan dia pun nak mengajar Suki apa yang patut dibuat. Dah tengahari baru Fran blah, so tinggallah aku sama Suki, jugak sama laki Cindy yang kerja di bahagian hadapan. Sambil-sambil melayan orang yang datang makan sambil itu aku mengajar Suki. Cara nak tanya customers, cara nak serve, cara nak jaga cash register. Semuanya lah. 

"Koq kamu ngomong apa sih? Semper?", Suki tanya aku bila dia tengok aku unjuk-unjukkan sample makanan kat orang yang lalu lalang. 

"Sample", aku kata gitu. Dalam hati aku kata, "takkan itu pun tak tahu?" 

"Gimana? Semper?", dia tanya lagi. 

"Sample. Es-a-em-pay-el-ey. Sample", aku jawab gitu. 

"Semperl!". Gitu?", dia tanya aku. 

"Nggak. SAMPLE. Sample. Sample. Sample. Sample", aku dah mula bosan. Puaslah gayanya kalau gini nih, kata aku dalam hati lagi. 

"Sebelumnya kamu ngomong apa sih?", Suki tanya lagi. 

"Have a sample Sir! Have a sample Ma'am!. Have a sample buddy!", aku ulang ayat aku. 

"Koq "badi" tu apa?", dia tanya lagi. 

[Memanglah letih nak mengajar orang Jawa pekat cakap Inggeris, kan?] 

Last-last semuanya macam give up jer. Dan Suki pun takat jerit-jerit "Semper, Semper, Semper, Semper" sebanyak 4 kali, setiap kali ada orang lalu lalang di depan restoran. 

"Argh, malu sih, aku nggak bisa", kata Suki sambil gelak-gelak. 

"Emang, lonteh (pelacur) pun kerjanya nggak segini. Kita, lihat aja ada orang lewat, langsung "Hi Sir, Hi Ma'am", aku kata gitu. Diaorang gelak ajelah. 

Memanglah dalam hati aku rasa nak tergelak aje bila tengok Suki kerja, especially masa nak melayan orang yang datang nak makan. Dah lah macam orang bisu, takat tunjuk-tunjuk gitu aje, lepas tuh bila sendukkan lauk pauk, terketar-ketar. Sambil herot-perot mulutnya. Laki Cindy, walaupun tak reti English, tapi dia selamba aje. Konfiden gitu. 

Bila kerja di bahagian cash register pun begitu jugak, selalu tersalah tekan. Dah lah lambat, selalu salah pulak tuh. Sampaikan Ari, sama Cindy, sama laki Cindy, asyik geleng-geleng kepala aje bila tiap kali Suki disuruh even untuk handle one customer aje pun, dia tetap buat salah. Kalau berderet orang yang datang makan, automatically aku akan ke bahagian cash register. 

Bukanlah aku cakap besar tapi aku rasa, aku jauhlah lebih cepat belajarnya, compared to Suki tuh. Aku lebih aktif. Memanglah aku dah ada experience tapi bila aku ingat-ingatkan balik masa aku mula guna cash register dulu tuh (masa kerja kat restoran Pak Tua) aku memang cepat dapat faham. Diajar sekali aje jer aku dah pandai. Masa mula datang ke sini pun,walaupun cash registernya agak lain, tapi aku dah boleh agak butang mana yang harus dipicit, key mana yang harus ditekan, etc. 

So, apa yang aku nak cuba sampaikan or rather apa yang aku dah terkutuk Suki, Suki tuh memanglah lembab orangnya. Tak aktif. memang susahlah kalau nak kerja di restoran fast food yang hendakkan orang yang aktif, yang sentiasa alert macam aku nih. 

"Capek sih, nggak ada berhentinya, berdiri melulu", kata Suki kat aku. Masa tuh baru pukul 5 petang. Masih ada 5 jam lagi. 

"Nggak apa-apa, kamu ke kamar mandi aja deh, pura-pura be'ol (berak), jadi kamu bisa duduk benter", aku suggest kat Suki gitu. 

"Masa (takkan) kita nggak dibenarin duduk, udah lah waktu makan siangnya cuma sebenter", Suki mengomel lagi. 

Dalam hati alu tetap kata yang Suki nih banyak cekadak jugak orangnya. Aku kalau makan (duduk) tuh tak sampai pun 5 minit, dia tadinya dekat 20 minit makan (duduk), orang buat tak kisah aje. 

"Kita bisa ambil minuman/soda nggak?", dia tanya lagi. 

"Minum air putih aja lah. Kelmaren Fran mahu ambil air dua botol, nggak dikasinya", aku kata gitu. Mungkin tak dikasi ambil sebab Fran nak sampai dua botol, that aku tak tahu. Kalau nak ambil sebotol, mungkin dikasi kot. 

"Ya ampuuuuun....... Pelitnya setengah mati", kata Suki. Kitaorang gelak aje lah. 

So sepanjang hari tuh aku menjawab soalan-soalan Suki aje lah kerjanya. Macamana pun kitaorang tak ada lah banyak peluang untuk sembang sebab kitaorang ambil turn untuk kasi sample makanan, dan kalau aku di bahagian cash register, dia pulak di bahagian lain.


Yang buat aku nak tergelak sangatnya tuh, aku tengok Suki tuh kelam kabut betul orangnya. Salah memanjang. Bila serve makanan, selalu kena marah dengan customers. Bila di bahagian cash register, selalu jammed jadinya cash register tuh. Sebab salah tekan keys. Walaupun aku rasa kesian sangat kat dia, tapi aku tetap tergelak. Gelak dalam hati. Dan aku tengok pun SiCindy sama suami dia macam bengang aje kat Suki. Tambahlah kelam kabut jadinya Suki. 

"Lo, kapan makan malemnya?", bila dah pukul 9 malam pun masih tak disuruh makan. 

"Nggak ada break makannya. Makanan dibawa pulang aja, makan di apartemen aja", aku jawab gitu. "Tapi kalau kamu bener-bener lapar, makan ajalah. Mereka orang dapur, mereka makan sekitaran jam 9. Tapi harus gesa-gesa sih, orang dapur mereka udah nggak ada kerjaan, kerja mereka udah selesei. Kita masih belum selesai kerjanya", aku sambung lagi. 

So tamatlah sehari Suki kerja. Dalam perjalanan balik ke aparment, macam-macamlah dia mengomelnya. Aku dengar aje lah. Aku pun letih jugak sebenarnya. Bosan pun sama. Sambil dia menalipun kawan-kawan dia (untuk buat lapuran pasal his first day at work) , dia ajak aku gilir-gilir urut. Pijak kaki. Pijak betis. Pijak peha. 

"Gimana kamu, bisa kerasan (bertahan) nggak?", aku selalu tanya Suki gitu. Sebab dia selalu mengomel, itu yang aku selalu fikir yang dia tak akan lama kerjanya di sini nih. Entahlah, memang aku nih jahat agaknya, dalam hati aku kata,"biarlah dia kata dia tak kerasan kerja di sini". Dalam hati aku hendakkan jawapan sebegitu. 

"Iya, nama pun kerja restoran sih. Ditahan-tahanin aja lah", kata Suki. Kuat jugak orangnya Suki nih. "Aku udah habis uang banyak sih untuk ke sini, aku harus terusin aja. Mudah-mudahan bisa lama sih", kata Suki. 

Hari Khamis tuh aku off, tak dapat aku nak imagine yang Suki terpaksa kerja sorang-sorang. Tak apalah, laki Cindy sama Ari kan ada? Lama jugak aku tunggu bas nak ke downtown Pittsburgh hari tu tuh. Aku belum begitu tahu bus schedules. Dekat pukul sebelas baru ada satu bas. Akan datang aku rasa aku nak tunggu bas di tempat lain lah sebab aku tahu yang ada bas yang servicenya every 20 minutes. Cuma aku terpaksa jalan jauh sikit nak tunggu bas tuh sebab bas tuh tak berhenti di depan mall tempat aku kerja tuh. 

Dekat pukul 1 barulah sampai Pittsburgh. Terus aje aku ke library, seharusnya aku pergi makan dulu sebelum masuk library, itu yang bila aku nak online aje. perut terus terasa lapar yang teramat. Terus ajelah aku menapak ke McDonald, beli large fries sama fish sandwich. Aku dok berkira-kira jugak pasal duit yang aku ada cuma beberapa dollars aje. Itupun coins aje, yang aku kerobek dalam beg aku, sebelum aku keluar pagi tadinya tuh. Takat ada duit untuk buat tambang balik cukuplah pasal aku mungkin akan dibayar gaji hari Sabtu tuh. 

Ituhari Fran ada kata yang gaji dibayar dua kali sebulan, on the 5th sama dengan 20th. Dan duit gaji akan ditahan/digantung selama 5 hari. Nampak gayanya aku akan dibayar gaji untuk 4 hari kerja, selepas diambilkira 5 hari tuh. Tak apalah, at least aku akan ada duit sesikit nanti. Tapi pun, aku bersedia jugak kalau-kalau aku tak dibayar gaji on the 5th, instead dicarry-forwardkan ke 20th nanti. Itu baru haru nanti. Akan kering kontanglah aku nanti. Tak akan ke mana-manalah aku nanti. Tak berasaplah mulut aku nanti. For another 2 weeks. Harus mati katak aku nanti gamaknya. 

Tapi, tak apalah, aku dah bersyukur sesangat nih yang aku ada kerja, ada tempat tidur baring. Walaupun perit, walaupun lama, tapi aku akan, InsyaAllah, ada duit nantinya. Buat masa ini tak apalah, aku kena bertahanlah dengan tak ada duit nih. 

Seriously, wa tarak fikir benda-benda lain. Wa fikir mau cari wang aja. Itu aja.