Saturday, September 29, 2012

It Happened One Night


Kat kawasan aku pergi tuh, East Carson Street, di South Side, memang rupanya tempat orang lepak. Tempat yang banyak bars, cafes, kedai-kedai barang antik, banyak kedai buku. Yang ramainya aku tengok, budak-budak muda. Jenis punk, yang pakaian serba hitam dan badan penuh tattoo. Even internet cafe yang aku masuk tu pun hitam semuanya, penuh dengan grafitti kat dinding. 

Tapi, walaupun aku rasa aku macam salah masuk tempat aje (aku nih kan ada ala-ala belia 4B ?) tapi aku rasa comfortable jugak lepak di cafe tuh. Orang tak peduli apa pun, mungkin diaorang fikir, mula-mula memanglah belia, lama-lama nanti sure aku akan jadi punk macam diaorang jugak. Tak dapat aku nak bayangkan yang aku akan jadi Bangla Punk suatu masa nanti. 

Tengah aku online, mamat kedai komputer tuh talipun aku, dia suruh datang ke kedai dia pasal nak discuss, samada nak teruskan usaha untuk merepair laptop aku. 

So aku jalan kaki ajelah ke tempat mamat tuh. Harganya dalam lingkungan dua ratus, perlu diorder cari Toshiba. Itu yang payahnya guna laptop nih, kalau ada benda yang rosak, mana boleh ditempel-tempel macam kalau kat desktop, boleh diclone. Dan dia ada kata yang labor charge nya lebih mahal dari harga barang. Aduh, dalam 500 jugaklah nantinya tuh, baik aku beli laptop baru aje lah. Buatnya bukan powerboard yang rosak? Buatnya nanti, dah beli powerboard baru, benda lain sebenarnya yang rosak? Tak ker habis duit gitu aje nanti tuh? Tapi aku nak cuba jugak so aku kata kat dia yang kalau harga semuanya lebih dari 500 dollars, aku tak nak. Kalau harganya, harga semuanya, dalam lingkungan 500, teruskan usaha muri dia untuk menyelamatkan laptop aku tuh.

So aku bayar 260 buat beli powerboard. Tinggal sikit aje duit aku, cukuplah untuk bayar balancenya nanti. "It takes 2 to 3 weeks", kata dia. Ya, lamanya. Tapi apakan daya, aku memang tak berdaya. Buatlah apa yang patut, aku pasrah aje. 

Aku balik semula ke internet cafe tuh, sempatlah online lagi sejam. On the way balik ke downtown Pittsburgh, aku menyusur ajelah main road yang semakin sibuk tuh. 

Bila cellphone aku dah ok tuh, sebab tak ada kerja lain, tak ada aktiviti lain, aku menalipun aje lah kerjanya. Aku beryahoo messenger jugak sesikit. Talipun kawan-kawan yang dah lama tak dengar khabar. Tapi masa aku talipun Subardi, aku rasa tak sedap hati aje. Walaupun aku tak ceritakan keadaan aku betul-betul, tapi dengar dia cakap tuh, fuh semakin melambung. Dia dah jadi chief cook lah kononnya, dia dah ada assistant dah, orang Indo jugak. Bermacam-macamlah dia nasihat aku kononnya, aku iya kan aje lah. Dia tak tahu how meluat I was dengar celotehan dia tuh. 

Then bila sembang dengan Nadi (guna talipun Subardi), Nadi cerita pulak pasal Hector asyik dok mengutuk aku. Bukanlah mengutuk sangat cuma dia selalu cakap kata yang aku nih, kerja di mana-mana pun pasti tak akan bertahan lama. Sebab aku jenis cepat bosan. Terbengang lah jugak aku sebab Hector cakap gitu tuh. Memang aku tak suka kalau orang yang aku anggap kawan baik aku, bergossip-gossip pasal aku. Then aku teruslah tak ada mood dah nak bertanya khabar pasal diaorang, aku dah tak ada plan pun dah nak melawat diaorang. Diaorang dah semakin bagus memasing tuh agaknya. Biarkanlah episod aku tinggal/kerja di Maryland/West Virginia dulu tuh tinggal kenangan aje. Hajat aku nak mengcongratulate Richard yang dah dapat anak perempuan lagi satu pun tak kesampaian jadinya. 

Hari Khamis aku off lagi sekali. Punyalah happy aku dapat dua hari off dalam seminggu. Kalau hari Isnin lepas aku tak belanja apa sangat, takat bayar cellphone bill sama bayar nak repair laptop, tapi kali ini aku berabis duit jugak. Seperti biasa aku lepak kat internet cafe tuh for like 5 hours hari Khamis tuh. Sedap pulak tuna sandwich diaorang tuh sampai 3 bungkus aku makan. 

Sebelum balik, singgah sekejap di CVS, beli barang sesikit. Sebab aku tak ada kunci apartment, dan sebab aku tahu Jose ada di bilik, aku singgah ajelah kat mall tempat aku kerja. Pergi gunting rambut, mahal nak mampos, dengan tipsnya sekali habislah 30 dollars. Tak nak dah aku jejak kaki aku kat salon tuh. Lepas tuh aku ke booth kawan aku yang paling baik kat sini. 

-----------------------

Meh aku nak cerita sikit pasal kawan aku nih. 

Ada dua orang sebenarnya, budak Israel dua-duanya. Diaorang kerja jaga booth jual gambar sama jual barang pembersih muka yang diimport dari Israel. Aku jadi baik dengan diaorang sebab diaorang nih selalu jugak datang makan kat restoran tempat aku kerja. Selalu sembang-sembang dengan aku, selalu buat lawak dengan aku. Selalu mintak rokok dari aku jugak. Haim sama Adi nama diaorang. Israel alim kadang tuh. Selalu jugak diaorang kerja pakai kopiah kecik hitam kat kepaa tuh. Tapi kalau masa gila tuh, diaorang memang gila. Selalu mabuk-mabuk, selalu cerita pasal perempuan. Diaorang tahu aku Islam. 

So memang selalu sangatlah aku lepak dengan diaorang nih kalau ada kelapangan, especially masa habis kerja atau masa aku off. Itupun kalau aku pergi ke mall. Malam-malam pun aku selalu bawakkan diaorang makanan yang aku bungkus, yang aku pura-pura bawak balik, kononnya untuk buat makan malam aku. Sedangkan makanan tuh aku kasikan sama Haim sama Adi. 

--------------------------------

So aku melepak sama diaorang ajelah lepas tuh, sebab dua-duanya tak ada boss, jadi diaorang boleh lepak anytime, selama mana. Aku belanja diaorang makan. Habislah dekat 30 dollars. Lepas tuh aku melepak sama Haim aje kat booth dia. Entah macamana agaknya aku tertanya, aku tertengok, aku terbelek-belek barang-barang yang dia jual tuh. "You want to buy something?", Haim tanya aku. "What are these?", aku tanya dia. Manalah aku tahu benda-benda solekan, pembersih muka, kuku etc. Teruslah Haim kasi a few sample, suruh aku cuba, sambil dia ajar aku apa yang patut dibuat. Masa tuh aku rasa aku macam bapok jer jadinya. So much of Bangla Metroseksual. 

Aku tertarik dengan scrub garam Laut Mati (Dead Sea) tuh. Bila disapu-sapu ke tangan aku, rasa bersih aje jadinya. "Products from Israel, must be good", kata Haim. Aku macam terkesian dengan Haim sebab aku tahu, dalam sehari, total sales dia berapalah sangat. Lagipun, dia nak kasi aku minimum price, sambil dia tunjukkan aku sheet yang menyenaraikan harga minimum yang boleh dijual. Tak nak aku cakap banyaklah tapi apart from that garam scrub, aku anguk-angukkan aje bila Haim kata liquid mask itu pun elok jugak untuk aku. Iyalah, muka aku kenalah dicuci jugak once in a while, kan? Barang yang lagi satu tuh aku pun tak sure sangat, cream untuk muka jugaklah. 120 dollars semuanya tapi untuk aku, dia jual 60 dollars aje semuanya. What a bargain, kan? 

Lepas tuh bila aku dah bosan, sementara nak tunggu Ari and the gang habis kerja, aku terus balik ke apartment. Lepak kat lobby. Sedih jer pasal laptop aku tak ada, kalau tidak memang sah aku berinternet dah kat lobby yang ada free wi-fi tuh. Aku, sebab tak ada benda lain nak buat, aku bukaklah kotak-kotak cream pencuci muka dan scrub yang aku beli tuh. Nak bacalah jugak cara nak guna, how many times a week, ho much do I have to apply. Things like that. Guna dalam dua tiga kali seminggu. Ok. Then aku baca semua benda yang tertulis kat botol lagi satu tuh, cream pencuci muka tuh. Sesuai digunakan untuk base untuk make up, so says ayat kat botol tuh.

Hampeh! Kosser tau! 

Terfikir jugak aku, dalam dua ratus dollars habisnya duit aku hari tu tuh. Tension pulak rasanya. What if harga repair laptop aku tuh nanti mahal, cukup ker duit aku nanti tanpa tunggu next gaji? Terpanik jugak sekejap. Then mulalah menyesal sebab belanja itu ini tak fikir apa-apa pun. Monday lepas tuh on my day off aku belanja ikut perlu aje, apa pasal Thursday aku jadi lupa daratan tuh? Tak apalah, sementara tunggu my next day off, next weeknya, aku tak nak belanjalah sangat. Memang, kalau hari kerja, aku boleh tak belanjakan duit, even satu cent pun. Cuma on my day off je yang aku lemahnya tuh. 

Friday tuh ada dua orang tukang masak baru, dua-duanya Mexicans, bapak dengan anak. Entah apa salahnya, tak sempat sehari kerja, dah diaorang blah. Tak setuju gaji, kalau tak salah aku. Kesian jugak dengan diaorang sebab datang jauh-jauh dari Arkansas. Gitu jadinya. Memang Cindy tuh tak fikir bab-bab kesian kat orang tuh.

Ari masih tetap tinggal di rumah Cindy, seronoklah dia pasal dia datang kerja pun lebih lambat. Sebab dia ikut boss, kan? Mana ada boss yang datang kerja awal, kan? Aku suka jugak dia datang kerja lewat sikit tuh, kalau tidak tuh ada ajelah songeh dia.

Suki pun semakin hari semakin banyak keluhannya. Tapi aku tak berapa sure samada dia nak teruskan niat dia untuk berhenti kerja. Sekejap kata nak berhenti, sekejap kata nak terus aje kerja. "Kerna juragan udah senang sama aku", dia kata gitu.

Aku tidur awal jugaklah malam tuh sebab letih seharian berjalan ke sana sini. Entah pukul berapa agaknya, dalam pukul 5 lebih, aku dengar bunyi orang ketuk pintu bilik. Kuat aje. Tapi tak ada suara. Siapa pulak pagi-pagi buta nih?, kata aku dalam hati. 

Bila aku bukak pintu aje, aku tengok ada Mat Salleh beruniform tercegat. Terus aku ambik glasses aku. Shit! Polis! Ada pistol di pinggang dia. "Anybody else living here beside you and your friend?", polis tuh tanya aku sambil tunjuk ke arah Suki yang tengah tidur. "No", aku jawab ringkas jer. Aku tak terkata apa sebenarnya. Walaupun jantung aku berdegup kencang tapi the moment aku nampak polis tuh, rasanya jantung aku sempat berhenti berdegup sekejap. Apa hal pulak nih?