Saturday, September 29, 2012

The Tide Is High (But I'm Holding On)


Kitaorang tak bukak pintu pun masa tu, takat intai-intai dari celah pintu yang renggang tuh. Aku ada ternampak Ari kena bantai dengan Jose, Ari terbaring masa tuh. Lepas tuh bekejar lagi, masuk bilk dia gamaknya. Then keluar lagi, Jose tolak Ari ke dinding, Ari cuba-cuba tendang. "Stop Jose, stop!", aku dengar suara Pak Ed, roomate Ari, orang Indo yang suka nyanyi tuh.Tapi takat dengar suara ajelah. Orangnya tah di mana. Dia badannya kecik sangat nak masuk gelanggang. Ditonyoh sekali dek Jose tuh harus kincit dibuatnya. 

Lepas tuh barulah Pak Ed ketuk-ketuk pintu bilik kitaorang. Bila kitaorang bukak, Jose dah masuk bilik dia dah, Ari pun masuk bilik dia. Aku sempat nampak muka Ari, berdarah di tepi mata sebelah kiri. Aku tengok kat living hall, tunggang langgang semua benda. Sofa terbalik, cermin pecah, meja terbalik. Pak Ed beritahu yang Ari dipukul teruk dek Jose. Tak tahu apa puncanya. Dalam lebihkurang setengah jam lepas tuh, masa kitaorang tengah bercerita-cerita, Cindy, suami dia, adik dia, datang ke apartment. Rupanya Ari ada call diaorang. 

Aku langsung tak masuk ke bilik Ari, ataupun bilik Jose, aku perhati dari bilik aku aje. Malaslah aku, ramai sangat kat bilik Ari tuh, nanti kang diaorang kata menyibuk pulak. Tapi, kalau aku tak tengok dia, nanti orang kata aku tak bagus, tak nak ambil tahu. Memang pun aku tak nak ambil tahu tapi at least aku pergilah tengok-tengok Ari yang berdarah sana sini tuh. Ini tidak, aku dok berdiri aje di depan muka pintu bilik aku. Aku rasa Ari tahu kot yang aku ada tertengok muka dia yang berdarah tuh cuma aku tak nak lah menyibuk sana sini masuk ke bilik dia. Biar diaorang settlekan masalah diaorang dulu. Not that I don't care tapi ramai orang kat bilik dia, malaslah aku menyibuk-nyibuk pulak kat situ.

Lepas tuh aku tengok Ari berkemas-kemas barang, rupanya dia nak pindah untuk sementara ke rumah Cindy. Eloklah tuh, nanti kalau masih tinggal di apartment tuh, bergaduh lagi, harus berbunuh-bunuhan. So malam tuh dekat pukul 3 pagi baru lah kitaorang dapat tidur semula. Rupanya Jose sama mamat Mexican yang sorang lagi tuh, yang aku panggil Amigo aje, diaorang mabuk. Aku trauma kalau amigo-amigo nih mabuk sebab aku pernah dulu, masa kat Elizabeth, New Jersey dulu tuh, kena belasah tak semena-mena dek amigos yang mabuk. So sebelum tidur tuh aku pastikan pintu bilik dikunci betul-betul, dan aku pun ada sediakan kayu baseball. Just in case.

Esoknya Ari tak masuk kerja. 3 hari dia tak masuk kerja. Hari keempat barulah ada nampak dia. Rasa nak tergelak pun iya, rasa kesian pun ada bila tengok keadaan Ari. Muka dia, di bahagian mata, sebijik macam muka Anwar Ibrahim masa lepas kena belasah dengan bekas Ketua Polis Negara dulu tuh. Hitam sekelilingnya, Kesan ubat. Ada rupa vampire pun sama. Yang buat lawaknya, Ari, the whole day kerja, dia pakai cermin mata hitam. Masa memasak pakai cermin mata hitam. Dan yang buat aku tak dayanya, dia pun nak layan customers jugak. Melayan customers makan sambil pakai ray-bans, di malam-malam hari? Tak ker lawak namanya tuh? Patutnya kerja di dapur aje sudahlah. Ini tidak, nak jugak kerja di bahagian depan melayan customers. "Memang dasar penjilat", kata aku dalam hati Suki.

Dalam dua tiga hari tuh Jose sama Ari memang tak bertegur sapa pun. Jose ada nak mintak maaf dengan Ari tapi Ari tak nak maafkan. Puas Cindy pujuk suruh diaorang berbaik, tapi Ari tetap tak nak maaf kan Jose. Dan Ari kata yang kalau Jose tak dibuang kerja, dia akan berhenti. Either Jose dipecat atau Ari berhenti. 

Kisah Suki pulak, dia semakin lama semakin banyak cekadaknya. Cindy sama laki dia nampak sangat tak suka dengan Suki yang selalu aje buat benda yang tak betul. Kalau kita tak suka seseorang tuh, ada ajelah kesalahan di mata kita, kan? Begitu jugaklah dengan Suki, ada aje kesalahan dia. Aku akui yang Suki tuh memang jenis yang pelik sikit tapi tak adalah teruk sangat. 

"Eh, kamu punya temen mahu kerja nggak, Suki mahu dipecat aja, Nggak bisa kerja sih. Udah dua minggu kerja masih kekok", kata Ari kat aku one day.

"Aku nggak punya temen sih, kamu telpon MakCik Jenny aja, aku ke sini pun lewat dia, pasti dia bisa cari orang sih", aku kata gitu. 

"Kamu jangan bilang sama Suki yang dia mahu dipecat sih", Ari warn aku. "Juragan mahu cari orang baru, kalau udah dapat orang, Suki mahu dipecat", kata Ari lagi. 

Memanglah aku jenis orang yang tahan simpan rahsia, kan? Aku tak cerita pun pada Suki yang dia nak dibuang kerja. Walaupun hati aku meronta-ronta nak cakap. Aku buat tak tahu aje. Dan setiap hari Suki akan bercerita dengan aku, yang Cindy, yang laki Cindy, yang Ari, "kayanya nggak senang sama aku". Ada aje yang tak kena nya. Tapi aku tak sampai hati nak beritahu Suki yang his days are numbered. 

"Aku berhenti ajalah kalau gini kayaknya, mereka nggak senang sama aku sih", kata Suki satu hari tuh. "Apa yang aku bikin semuanya nggak bener, aku nggak kerasan kerja di sini, aku mahu pulang ke Philadelphia aja, kerja fabrik". kata Suki. 

Bila Suki cakap gitu, aku rasa kesian pulak mendengarnya. dan aku pun terceritalah lah kat dia yang dia memang sebenarnya akan dibuang kerja. Cuma tunggu kalau-kalau ada orang baru aje yang akan ganti dia. Kalau dapat orang baru, malam tuhnya Suki akan disuruh pergi. Bukannya aku jenis tak pandai simpan rahsia tapi aku bocorkan rahsia tuh pun bila keadaannya selamat. Either way Suki memang nak berhenti. 

Aku, untuk menyedapkan hati Suki, buat-buatlah cuba pujuk dia ajak terus aje kerja di restoran tuh, buat temankan aku. "Aku pun nggak senang sama Ari sih, orangnya gitu, sering cari muka", aku kata kat Suki. Entah macamana, satu hari tuh, Suki bengang sangat dengan laki Cindy. Masa tuh sibuk so aku disuruh jaga cash register sebab aku kerjanya cepat, sajalah aku buat pura-pura nak keluar, nak kasi sample makanan. Terus laki Cindy tak kasi, dia suruh Suki yang kasi sample. Laki Cindy pulak merungut, dia kata masa sibuk, aku jangan kerja di luar kasi sample, suruh Suki aje sebab Suki kerjanya lambat. Dia mengomel tuh dalam bahsa Cina. Yang Suki faham. Teruslah Suki sound dia, kata dia nak berhenti kerja weekend tuh. Lama jugaklah diaorang bertekak, aku tak faham apa. 

Rupanya dia marah kalau Suki nak berhenti kerja selagi belum dapat orang baru. Dia suruh Suki kerja sampai ada pengganti. So confirmed lah yang Suki akan berhenti kerja. Tapi, orang baru masih tak dapat-dapat. Tak ada gamaknya orang yang nak datang ke Pittsburgh untuk kerja di fast food restaurant. Talipun sana sini cari orang pun masih tak ada yang sudi datang. So Suki tetaplah kerja jugak walaupun kalau diikutkan hati dia, dia nak berhenti aje dah. Dan Cindy, laki dia pun dah tak marah sangat dah kat Suki. Tak macam dulu, ada aje yang tak kenannya. Diaorang macam tak peduli aje dah kat Suki. Ari pulak, sebab tak dapat cari orang baru, dia pun cuba-cuba pujuk Suki supaya jangan berhenti kerja.

"Lihat, dulu aku diomelin, sekarang udah nggak kerna mereka tahu aku udah bisa menanganin semua kerja", kata Suki kat aku. Nak termuntah aku mendengarnya. Diaorang tak dapat cari orang baru, itu puncanya. 

Dan aku pun, kehidupan aku biasa ajelah, lama kelamaan aku dah tak terfikir pun pasal laptop aku, tak terfikir pun pasal internet. Cuma kalau hari off aku aje, aku akan bangun pagi-pagi, dan ke library. Dapatlah sejam aku online, setakat sempat untuk mengdelete junk mails yang beribu-ribu tuh. Aku ada pergi ke tourist info center, nak tanya kalau-kalau ada internet cafe di Pittsburgh. Memang banyak cafes yang sediakan free wireless tapi yang sediakan komputer cuma ada satu. Di south side of the city. So terpaksalah aku gagahi jugak, aku cari jugak tempat tuh. Sebab aku dah seminggu tak berinternet. Ada lah dlam 5 jam aku kat internet cafe tuh. Sekejap aje rasanya. Rasa aman teramat sangat, rasa macam tak ada problem aje aku dalam masa lima jam aku berinternet tuh. Sempatlah aku menjenguk sana sini blogs kawan-kawan yang dah lama aku tinggalkan. So itu ajelah kerja aku di hari off aku yang seminggu sekali tuh. Keluar pepagi, pergi library, dan pergi internet cafe. Balik ke apartment pun dah malam, masa orang dah balik kerja. 

20 haribulan, aku dapat gaji penuh. Gaji untuk 2 minggu kerja. At last, kat dompet aku ada mencecah seribu dollars balik semula. Tapi aku banyak nak settlekan benda dengan duit tuh. Sebab minggu lepasnya aku tak ada off (Ari suruh aku gantikan dia, dia nak ke dontown beli ubat) so minggu seterusnya aku dapat dua hari cuti. Isnin aku off. First things first. Aku ke SprintPCS nak bayar bill talipun. Habis dalam dua ratus lebih. Dalam setengah jam tuh handphone aku dah ok balik, aku dah dapat buat calls. Ok, selesai satu masalah. Lega rasanya sebab aku rasa sejak aku tak ada internet connection, sejak handphone aku diputuskan servicenya, aku macam terputus hubungan langsung dengan dunia luar. At least aku ada handphone, tak apalah kalau laptop aku masih rosak. Then aku pergi kedai kasut, nak beli kasut baru sebab kasut aku dah koyak rabak, selalu masuk air. 30 dollars. 

Then aku mulalah cari kedai baiki laptop yang alamatnya aku ambil dari Yellow Pages. Ada a few tapi semuanya tak nak repair laptop aku. Cuma ada satu kedai nih yang kata dia boleh cuba. So aku tinggalkan laptop aku di situ. Aku terus ajelah jalan ke arah internet cafe yang aku pergi dulu tuh.