Saturday, September 29, 2012

There Will Be Blood

03092006


Too bad library kat Pittsburgh tuh bukak sampai pukul 6 aje, so aku yang tengah-tengah syok online terpaksalah blah. Memang library di Pittsburgh nih jauh lebih kecil dari library yang di Philadelphia yang bukak sampai pukul 9 weekdays. Weekends pun bukak jugak, yang kat sini, weekends tak bukak langsung. 

Cadangnya aku nak jalan-jalan ajelah sebelum malam tiba tapi hujan turun lebat yang teramat so terpaksalah berteduh aje kat satu plaza nih sambil tunggu bas. Sampai di apartment, aku tak terus ke bilik sebab aku tahu yang Jose, amigo yang suka ngentot tuh sure ada bawak balik Minah Salleh yang kerja kat mall tuh, pasal amigo itu pun pun off nya hari Khamis jugak. Aku lepak kat lobby apartment ajelah sambil online, sambil buat update blog. Nasib baik sisa makanan yang aku beli kat McDonald tadinya tuh aku tak buang so aku makan itu ajelah untuk dinner malam tuh. 

Bila diaorang semuanya balik, dalam 9-45 pm, barulah aku naik masuk ke apartment. Jose pura-pura tanya aku ke mana aku pergi seharian so aku katalah yang aku, kalau off, aku akan keluar seharian. Aku tak suka memerap kat bilik. Aku dapat baca apa yang tersirat kat hati Jose bila aku kata gitu tuh. Sebab Jose senyum-senyum aje. Tentu dia kata dalam hati, "Ha, oklah sikit aku nak kongket, amanlah sikit, tak ada orang lain kat rumah". 

"Ayuh gilir-gilir pijat (picit) seperti kelmaren", kata Suki bila dia nampak aku masuk bilik. "Nggak mahulah, nanti bisa ketagihan", aku kata gitu. Puas dia mengajak aku tapi aku buat-buat tak dengar aje, aku buat-buat sibuk lipat baju. 

Sabtu, hari ke 8 aku kerja, hari ke 5 buat Suki. Aku ingatkan dia, dah masuk lima hari kerja, tahu lah nak buat apa-apa yang patut, especially awal pagi masa restoran nak buka. Tapi I was wrong. Banyak benda yang dia masih tak tahu, buat satu benda tuh bukan main lama lagih, so terpaksalah aku buat the rest. 

Pagi tuh, masa Suki nak penuhkan ice kat soda machine, baldi yang dia bawak tuh tercabut tangkal. Tertumpahlah ais. Suki tuh, kalau bawak baldi ais tuh, jalannya berlenggang. Tangan siap lenggang lenggok lagih. Aku, kalau bawak baldi tuh, aku pegang dengan dua-dua tangan, aku angkat, tak terasa berat sangat. Bila lantai dah basah, agaknya dia mop pun sambil lewa aje so lantai tuh tetap nampak basah dan kotor. Bila aku buat kerja-kerja lain kat that spot (adalah jugak air/ais yang terjatuh barang seseketul dua kot), semakinlah basah lantai tuh jadinya. Then bila Ari yang sentiasa menyibuk tanya itu tanya ini, komplen itu komplen ini( iyalah, dia Manager kononnya. Eleh, Manager kokak, bangga sangat jadi Manager gaji sebanyak tuh) tanya aku apa pasal lantai jadi basah gitu, biasalah kan? Teruslah aku kata yang tadinya Suki tertumpahkan ais. Sempatlah Ari mengomel sekejap, then terus dia ke dapur. 

Tiba-tiba Suki terus naik angin. 

"Kamu gini orangnya sih, sering mengadu. Mau cari muka. udah, mulai sekarang jangan ngomong lagi sama aku. Aku nggak senang sama kamu", kata Suki bertubi-tubi, tak sempat aku nak jawap apa-apa. Dia serious habis. 

"Kenapa? Aku nggak ngerti sih", memang aku tak tahu apa pasal dia terus marah-marah gitu tuh. 

"Kamu itu orangnya nggak bisa dibuat temen, kamu tuh bagei musuh dalam selimut. Dikit-dikit mengadu, dikit-dikit mengadu. Udah, aku nggak senang sama kamu", kata Suki lagi. 

Terus aku panggil Ari bila aku tengok Suki semakin membebel. Bila Ari tanya Suki apa pasal dia marah dengan aku, teruslah Suki beritahu yang kononnya aku komplen kat Ari, tuduh Suki yang buat lantai tuh jadi basah. Sedangkan dia dah mop lantai tuh sampai kering, dan aku yang kerja di situ, aku yang buat lantai tuh basah. Aku diam ajelah tapi aku tahu, aku ada tengok pun, masa dia mengemop lantai tuh tadinya, bontot dia aje yang lebih banyak bergerak dari mop tuh. 

(Pengajaran nih, kalau korang mop lantai, atau kalau korang nak tengok samada orang tuh betul-betul mengemop, korang tengok pergerakan bontot dia. Kalau bontot bergerak lebih dari mop, memang sahlah orang tuh tak pandai mop, tak kerja betul-betul. Kalau pergerakan mop lebih laju dari pergerakan bontot, itun tandanya orang tuh pandai mengemop. Tapi kalau pergerakan mop tuh terlebih laju, dan bontot langsung tak bergerak, itu tandanya orang malas mengemop) 

"Bukan aku kasi lapuran sih, Ari yang nanyain , jadi aku jawab!", aku kata gitu, sambil pandang muka Ari. Aku pun dah naik hot jugak. Suki semakin naik angin, dan bila Ari cuba nasihatkan dia, bila Ari macam cuba memenangkan aku, makinlah Suki naik angin. 

"Lihat kelmaren, waktu aku bikin salah, kenapa nggak bilang aja sama aku. Kenapa harus bilang sama juragan? Itu bukan cari muka namanya?", ada point jugak Suki nih. 

Semalamnya, masa Suki nak key-in harga makanan, dia tersalah picit butang, so dia terunder-charge customer tuh. Aku masa tuh tengah kasi sample makanan kat depan tapi tiap kali Suki jaga cash register, aku akan jeling-jeling jugaklah takut-takut dia tersalah key-in, senang aku nak tegur. So bila aku sedar dia tersalah key-in harga, aku terus ajelah panggil-panggil nama dia, tapi Suki, tahulah dia, kalau dah buat something tuh memang dah tak pandang kiri kanan dah. Tambah-tambah kalau dia tersalah buat something. Aku panggil dia a few times, dia leka aje mengira duit satu-satu. Sambil mulut terkumat-kamit mengira. Kebetulan Cindy sama husband dia ada bersembang kat food counter, so aku kasi isyarat kat diaorang yang Suki ada salah harga. Terus ajelah diaorang ke cash register, Suki jeling jer aku. Aku buat-buat tak tahu ajelah. Aku ingatkan dia tak perasan. 

Before that pun ada a few times aku tengok Suki buat salah tapi bila aku tunjukkan dia kesalahan tuh bila aku tegur dia dia buat tak tahu aje. Ada jer alasan dia dia kadang tuh marahkan aku sebab sibuk nak ambik tahu pasal kerja dia. Dia biasanya suruh aku diamkan aje. Aku kalau buat salah pun kalau masa orang tak perasan tuh aku buat tak tahu jugak. Kalau orang perasan pandailah aku adjust balik apa salah yang aku buat. 

"Iya aku panggilin kamu beberapa kali sih tapi kamu nggak dengar. Kerna itu aku bilang sama juragan, kebetulan juragan ada waktu itu" aku cuba nak bela diri. 

"Udah, pokoknya aku udah nggak senang sama kamu", Suki kata lagi. 

"Aku berhenti ajalah Ari kalau gini kayanya (gayanya)" aku kata kat Ari. Dulu lagi aku udah bilng sama kamu kalau ada temen sekerjaan yang nggak senang sama aku mending aku berhenti aja" aku kata lagi. 

"Looo, kamu jangan salah paham bukannya aku nggak senang sama kamu. Aku nggak senang perangai kamu. Kamu tu jelek orangnya nggak mahu bantuin temen", kata Suki. 

"Bener Ari aku berhenti kerja ajalah. Kamu telpon juragan sekarang bilang sama dia aku berhenti. Aku gakpapa (nggak apa-apa) sih" aku kata gitu sambil tepuk bahu Ari. Sajalah nak tunjukkan kat dia yang aku buat keputusan nak berhenti tuh bukanlah sebab emosi. Jugak biar dia tak lah rasa serba salah sangat. 

"Jangan. Kamu tenang aja. Jangan emosi. Udah jangan dipikirin bikin biasa aja" kata Ari sambil tarik aku ke dapur. Suki pun ikut ke dapur, terus ajelah Ari nasihatkan dia kata yang aku sebab dah lama kerja aku ada lebih banyak experience, aku lebih faham. Dia tuh baru nak berjinak-jinak kerja di restoran yang jauh bezanya dari kerja di kilang. Tapi Suki memanglah jenis yang tak mudah nak mengalah makin berani pulak dia bila dia tengok aku yang macam pengecut tuh. Kena marah sikit dah nak berhenti kerja. 

"Aku berhenti kerja ajalah Ari. Nanti pastinya berulang lagi aku udah kenal Suki ni udah agak lama sih" aku kata gitu sambil trerus gelak-gelak. 

Lama jugaklah Ari menasihatkan Suki kononnya suruh Suki jangan berkasar sangat sebab niat aku baik, nak mengajar dia. Last-last Suki diam ajelah. Dan aku pun mulalah rasa tak sedap hati aje rasa serba salah gitu. Walaupun aku cuba-cuba buat selamba tapi aku tetap rasa tak sedap hati. Rasa geram pun ada. Mula-mula tuh aku tak bercakap pun dengan Suki masing-masing tunjukkan moncong lah kononnya. Aku biarkan aje dia buat benda yang salah bila kena tegur dek laki Cindy mulalah dia cari aku balik. So tak sampai hati lah aku nak tengok dia selalu kena tegur especially bila customers komplen, bila customers cakap benda yang dia tak faham. So aku bercakap semulalah dengan dia, itupun bila perlu aje, bila aku dah tak tahan nak gelak tengok dia menggelabah sengsorang. Tak ada lah aku berborak sakan macam biasa tuh. 

Pukul 4 lebih, masa aku nak makan Ari ada tanya aku pasal Suki. Aku kata lah yang aku faham sangat dah perangai Suki tuh cuma aku tadinya tuh terkejut jugak bila dia marah secara tiba-tiba. 

"Jangan dipikirin itu perkara kecil aja" kata Ari sambil dia terus ke depan di bahagian food counter.

Belum aku habis makan Jose (yang sering ngentot) masuk ke kitchen dari restoran yang di sebelah tuh. Entah apa dia mengomelnya kat satu amigo tua nih yang langsunglah tak tahu sepatah perkataan Inggeris pun. Romeo nama amigo tua tuh. Kalau tak salah aku, dari words yang aku boleh faham diaorang komplen pasal boss. Jose yang komplen pasal boss, Romeo dengar aje sambil mengangguk-angguk. 

Tiba-tiba Ari masuk ke dapur, marah-marah. Terus dia tengking Jose dia guna a few bad words bahasa Spanish yang dia tahu. Aku yang tak tahu menahu itupun terkedu jugak mendengarnya, aku rasa pun memang kasar sangat cara Ari marah Jose tuh. Tak tahu lah kalau memang dah lama diaorang gitu sebab dulu pun Ari ada bagitahu aku yang Jose tuh dah lama nak dibuang tapi tak ada pengganti. Lagipun Jose tuh kerjanya bagus walaupun dibayar gaji murah. Takkanlah Cindy nak buang Jose pulak, kan? 

Dari gaya dia marah tuh dan dari gaya Jose menjawab, memang sah lah yang diaorang bedua tuh memang selalu bercakaran. Macamana pun aku rasa kesian sangat kat Jose sebab dia surenya malu pasal kena marah, kena carut kat depan-depan aku sama Romeo. By Ari pulak tuh, yang bukannya tokey restoran. Kalau Ari tuh tokey restoran atau sedara boss, lain ceritalah pulak. Ini Ari tuh hanyalah pekerja biasa jugak cuma dia orang kesayangan boss. Itu saja. 

Agaknya Jose dah hilang sabar, terus ditolaknya Ari. Malulah kalau Manager kena tolak dek tukang masak kan "You want to fight?". tanya Jose sambil terus dia tolak Ari. 

"You want to fight, let's go outside!" kata Ari yang masa tuh aku tengok mukanya dah merah padam. Macam muka orang kena rasuk. 

"Let's go outside!", kata Ari sambil Ari capai pisau pemotong daging yang ada tergantung di dinding. Diacah-acahnya pisau tu hala ke Jose terus Jose lepaskan Ari then dia undur. Ari jadi berani, terus dikejarnya Jose yang masa tuh aku tengok, terus aje lari ke arah restoran yang lagi satu. 

Aku sama Romeo tak terkata apa.