Saturday, September 29, 2012

The Mall At Robinson, Pittsburgh

30072006


Aku anguk-anggukkan ajelah, terus amigo tuh tutup pintu bilik, supaya aku tak keluar dari bilik, supaya aku tak dengar diaorang buat projeklah kononnya. Eleh, kalau aku nak dengar, aku telekupkan aje gelas kat dinding, aku boleh dengar dengan jelas punya lah. Teringat masa student dulu, aku selalu buat gitu masa housemate aku budak Morocco yang selalu bawak Minah Salleh masuk bilik dia, aku telekupkan gelas kat dinding, lepas tuh dengar ajelah bunyi diaorang bertukang.

Hampir aku tertidur akhirnya bila Fran ketuk bilik aku, rupanya dia baru balik dari melilau di mall sepanjang hari. Dia ajak aku lepak kat bilik dia sambil sembang-sembang. Dia bengang sangat kat amigo tuh pasal selama sebulan dia di apartment (dia baru kerja sebulan), dia hari off nya sama dengan amigo tuh. Dan setiap minggu amigo tuh akan bawak awek tuh balik. Tak respect housemates langsung amigo tuh. Minah Salleh tuh pun sama, dia kerja sebagai tukang bersih di food court. 

Amigo tuh orangnya kira handsome, trendy, macam Antonio Banderas rupa dia. Kalau korang tengok, sure meleleh air liur lah, sure merembes punya dan kalau aku kata amigo tuh badannya sedap, nanti orang kata aku bapok pulak, kan? Tapi, memanglah amigo tuh dikategorikan buruan perempuan. Kalaulah amigo tuh di Hollywood, ada harapan jadi pelakun, ataupun orang terkenal. Too bad dia kerja jadi tukang masak jer. So sebab dia nih ada rupa, tak hairanlah kalau dia senang aje nak dapat awek untuk dientotin. 

Fran asyik ceritakan pasal ketidak-puas-hatian dia pasal kerja, pasal roomates, ada benda-benda yang remeh temeh dan ada benda-benda yang serius. Then dia katalah yang dia akan berhenti kerja 2 hb Ogos nanti. Terkejut jugak aku dibuatnya. Dia katalah yang dia ada urusan di Philadelphia, dia tak suka dengan amigo-amigo di rumah tuh, dia tak suka jugak dengan boss yang "pelit". Duit tips diambil bos, biasanya, di mana-mana, duit tips akan dikongsi ramai-ramai. Memanglah kitaorang dibayar gaji bulanan, tapi biasanya duit tips tuh dapatlah buat duit tambahan. 

So itulah antara reasons dia nak berhenti kerja, dia dah pun kasi notis sama bos. Aku rasa tak sedap jugak mendengarnya sebab dah lah awek Indon tuh nak berhenti esoknya, Isnin pulak Fran punya last day. Aku cuba-cuba jugak korek macam-maca info pasal keadaan kerja di situ. 

"Tapi kamu jangan khuatir, kerna temen kamu akan ke sini gantiian aku", dia kata gitu. 

"Temen aku?", aku tanya dia. 

"Kamu ni baik orangnya, kamu di Malaysia guru apa?", dia tanya aku. 

"Guru?", aku semakin tak faham. "Nggaklah, aku bukan guru", aku kata gitu. 

"Temen aku bilang dia kenal kamu, dia bilang kamu dulunya guru. Dia nanti yang gantiin aku", kata Fran. 

"Siapa?", aku tanya lagi. "Aku bukan guru. Ini pasti orang lain. Kamu salah orang pastinya", aku kata gitu sambil cuba-cuba mengingatkan sesiapa di Philadelphia yang aku kenal. 

"Kamu kenal Suki nggak?", dia tanya aku. Terus aku gelak. 

"Suki, aku kenal Suki, pernah kerja bareng. Temen gitu-gitu aja, sering ketemu di jalanan sih", aku kata gitu. Macamana pun, aku rasa nak tergelak sebab Suki nih dah lah tak reti English, dia tak pernah kerja restoran pulak tuh. Dulu, ada jugak dia cuba-cuba kerja restoran di Savanna, Georgia, tapi tak sampai tiga hari dia mintak berhenti. Lagi satu, Suki nih agak lembut sikit orangnya. Orangnya dah berumur, akhir 30an atau awal 40an, dan kawan-kawan dia yang aku tengok pun, semuanya jenis yang lembut-lembut. Lebih lembut dari dia. Tiba-tiba aku rasa kesian pulak, sure dia akan ada masalah nanti kalau kerja di food court tuh yang hendakkan orang yang kerjanya cepat. 

"Kamu bantuin Suki dong, ajarin dia gimana mahu kerja", kata Fran. 

"Iya, pastinya, dia temen aku sih, pasti aku ajarin temen aku", aku kata gitu. 

Lama jugaklah kitaorang sembang, Fran nih sebenarnya pernah kerja di klinik rawatan terapi di Chinatown Philadelphia, di tempat Yanti pernah kerja dulu. Dia pun pernah dengar pasal Yanti, walaupun dia tak kenal Yanti tuh sapa. Fran kenal Nani Pastel and a few others yang aku mentionedkan. 

"Kamu tenang aja, kerja di sini, jangan dipikirin masalah lain. Itu si Ari, dia baik orangnya, kesayangan juragan", kata Fran lagi. "Aku sebenarnya minggu pertama lagi udah mahu keluar tapi Ari yang tahan-tahanin aku. Sebulan aku di sini hidup aku menderita. Tersiksa. Jadi aku fikir, mending aku keluar ajalah", kata Fran. 

Aku tak berapa faham jugak apa yang buat dia menderitanya so aku tanyalah dia macam-macam. Dia kata dia tidur di lantai aje di bilik Ari pasal dia tak suka roomate dia amigo tuh, yang sekarang nih jadi roomate aku. Dia tak suka pasal amigo tuh hisap rokok, selalu bawak balik awek, berlagak. Tapi, so far, aku tengok, amigo tuh ok jer dengan aku. Aku tak rasa macam ada masalah, lagipun benda-benda gitu bagi aku, benda kecik sangat. Rupanya ada lagi orang yang lebih manja dari aku kat dunia nih sebenarnya. 

So malam tuh aku tidur awal jugak, dalam pukul 11 gitu. Memanglah sedih pasal tak ada internet connection, itupun puas aku cuba-cuba nak curi signal dar router orang, tapi semuanya pakai password. 

Hari pertama aku kerja, the first few hours tuh macam kekok aje. Iyalah, walaupun semuanya sama aje dengan tempat-tempat aku kerja dulu tapi caranya agak lain jugak. Kat mana nak ambil itu ini, kat mana nak simpan itu ini, apa nak buat next, apa yang kena buat. Semuanyalah. Dan yang buat aku nak pitamnya, kitaorang kena bergilir-gilir kasi sample makanan kat depan. Sabar jer lah. Tak habis dengan kasi sample kat food counter, kena berdiri pulak di depan sana tuh sambil hulurkan makanan kat orang yang lalu lalang. Dan bukannya sekejap pulak tuh, all the way dari pukul 12 tengahari sampailah 9 malam.

Nasib baiklah weekend tuh ada satu perempuan Cina nih yang buat kerja part-time, dia yang turut sama tukar-tukar kasi sample. Kalau tidak, memang parah dibuatnya. Malu itu satu hal, letih pun sama jugak. Bosan pun sama. So bila turn aku kena kasi sample, aku buat selamba ajelah. Aku tahu yang aku tak boleh lari dari tugas kasi sample tuh so aku tak nak lah fikir lelebih sangat. Aku buang kemaluan aku, aku bediri ajelah kasi sample makanan kat orang yang lalu lalang. 

Nasib baiklah bos aku jenis tak kisah kalau ada orang yang ambil sample bebanyak, atau datang berkali-kali rounds. Atau budak-budak yang mintak samples, atau orang yang memang jelas tak akan berhenti makan di restoran tuh. So aku pun tak kisah jugaklah, korang nak ambil sample makanan bebanyak, lantak koranglah. Korang nak datang ambil sample tuh berkali-keli pun, lantak koranglah. Kalau korang memang muka tak malu nak buat semua benda tuh, aku yang tukang kasi sample pun nak buat muka tak berkemaluan jugaklah nak layan korang.