Saturday, September 29, 2012

You Raped Who, Amigo?


Then polis tuh kata yang dia nak periksa bilik aku. "Yeah, go ahead", cepat-cepat aku kata gitu. Aku suruh dia check almari tempat gantung pakaian lagi bila polis tuh keluar dari bilik air. Macam nak perli polis tuh aje. Then dia keluar. Aku tutup pintu bilik. 

Suki rupanya tak sedar apa yang terjadi so dia tanya aku. Aku ceritakanlah yang ada polis datang ketuk pintu. So dia intai dari lubang celah pintu. "Masih ada polisi di ruang tamu. Ngapain?", dia tanya aku. So aku intai jugaklah. Lepas tuh aku baring. Suki pun buat-buat tidur. 

Bermacam-macamlah benda bermain di kepala aku. Habislah aku kali ini, kata aku dalam hati. There's no way out. Langsung tak ada. Nak lari terjun tingkap? Aku kat tingkat 3. Aku fikir, dulu, dan selama ini pun, apa yang ada dalam kepala aku, aku akan berserah aje apa yang nak jadi dengan diri aku. Apa nak jadi, jadilah. Aku pasrah aje. Aku terima aje. Asalkan apa yang nak jadi tuh tak menyakitkan aku. Physically. Asalkan aku boleh sembahyang bang, sudah. Aku tak takut semuanya tuh. Aku akan hadapi semuanya tuh. 

Tapi kali ini aku jadi takut. Takut yang teramat takut. Bukan takut sekadar takut-takut. Ini, takut yang benar-benar takut. Dan aku tak berdaya nak lari dari ketakutan aku tuh. Aku tak ada jalan untuk menyelamatkan diri aku. Aku memang dah tak oleh buat apa. Yang boleh aku buat, hanyalah berdoa. Tapi, dalam keadaan takut begitu, aku lupa berdoa. Aku lupa untuk mintak tolong dari Tuhan. Aku asyik dok (baring) dan berfikir yang kemungkinan apa akan terjadi. 

Pintu bilik aku diketuk lagi. Jantung aku rasa macam dirembat. That's it, kata aku dalam hati sambil terus buka pintu. "What's your nationality?", tanya polis tuh kat aku. "Malaysian", aku jawab begitu. Habis, akan tertangkap seorang budak Melayu, akan buruklah nama Malaysia nanti. Akan terkeluar di paper kat Malaysia lah nanti yang penduduk haram Amerika berbangsa Melayu akhirnya ditangkap. Sampai ke situ sekali fikiran aku melayang jauh. 

"How about him?", polis tuh tanya sambil tunjuk arah Suki yang buat pura-pura tidur. "He's Indonesian", aku jawab. "Ok", kata polis tuh. Terus dia tutup pintu bilik. Aku sama Suki terus menggelabah, masing-masing memang dah tak boleh buat apa dah. Tunggu masa aje. Aku cuba intip dari lubang celah pintu tuh, dan aku nampak ada dua orang polis tengah duduk di sofa. Diaorang buat apa? Apa pasal belum tangkap kitaorang lagi? Nak tunggu apa lagi? Tengah aku sedap-sedap mengintai, tiba-tiba Suki bukak pintu, sebab dia ingatkan polis dah tak ada. The moment dia bukak pintu tuh, polis tuh terus pandang kitaorang. Dan Suki yang memang bangang tuh terus tutup pintu tu semula. Nampak sangat macam orang takut. 

Seperti yang kitaorang jangka, polis tuh ketuk lagi bilik kitaorang. "You have to vacate this apartment immediately", kata polis tuh. 

"But why?", aku tanya polis tuh. 

"There was a crime.......", aku macam dengar tak dengar apa yang polis tuh kata. 

"In this apartment?", aku tanya polis tuh lagi. Aku masih mamai. 

"Yes", macam marah jer polis tuh bila aku banyak sangat tanya. 

"Ok, ok, give us five minutes, I need to wash my face etc. 5 minutes", aku kata kat polis tuh sambil terus ke bilik air. 

"Kenapa? Kenapa?", Suki tanya aku. Aku tak jawab sebab aku terus ambik wudhuk, aku sembahyang Subuh kat bilik air. 

"Bawa passpor kamu aja, kita harus keluar dari apartemen ini sewaktu-waktunya", aku kata kat Suki. Aku ambik passport, terus keluar. 

"Before you go, let me see your IDs", kata polis tuh. Terus aku kasikan dia ID yang aku buat kat New York tu dulu. Lantaklah, ID palsu pun ID palsulah. So dia ambil details aku. Then masa dia nak ambil passport Suki, aku dengar suara one of the amigos yang sebilik dengan Jose tuh. 

"What?', polis tuh tanya amigo tuh. 

"No, nothing, it's not funny", aku dengar amigo tuh jawab gitu. Macamana pun, aku masih tak faham apa sebenarnya yang berlaku. Aku nampak kelibat Pak Ed keluar dari apartment. Masa aku nak keluar, sebab ada polis kat sofa, aku lalu ikut kitchen yang ada dinding pengadang ke living room tuh. Dan aku nampak Jose sama amigo roomate dia tuh tengah duduk di kerusi. Dan aku tengok tangan diaorang semuanya bergari. Terkejut aku. 

Sambil pakai stokin aku tanyalah polis tuh, "so, the crime happened here, right in this apartment?". 

"Yes, right here. In this very apartment", kata polis tuh. Dua orang polis yang di sofa tuh diam aje. 

"What happened, amigo?", aku tanya amigo tuh. Aku tengok Jose terjelepuk aje muka dia kat meja makan. 

"I rape(d) a girl", kata amigo tuh.

"You raped who?", aku tanya amigo tuh semula. 

"So how long do we have to vacate the apartment?", aku tanya polis tuh lagi. "Are we allowed to be back here tonight?", aku terus tanya dia sebab aku pasti, semua orang nak tahu info dari aku nantinya. Especially Suki. 

"Probably until tonight", kata polis tuh. 

"You raped who, amigo?", aku tanya lagi amigo tuh. Lamanya aku pakai stokin. 

"Vamos", kata polis sorang tuh. Aku tahu dia suruh aku pergi. Sebelum aku tutup pintu tuh aku dengar yang dia tanya polis yang ambil details aku tuh, "Is he Spanish?". Dia ingat aku spanish, tuh yang dia kata "Vamos" tadi tuh. So aku terus ajelah keluar dari apartment, masa tuh pukul 6 lebih sikit aje. Aku bertemu Suki, Romeo dan Pak Ed kat blok yang lagi satu. Terus aku talipun Ari (yang masa tuh tengah tidur di rumah Cindy). Pukul 6 lebih manalah mall bukak so kitaorang lepak kat luar ajelah sambil berbincang apa nak buat selanjutnya. 

Kitaorang kerja seperti biasa hari tuh walaupun di hati masing-masing hanya Tuhan yang tahu betapa takutnya. "Aku mahu kabur ajalah, aku udah nggak mahu pulang ke apartemen", kata Suki. Aku pun fikir the same thing, aku nak lari ajelah. Tapi.....aku tak ada duit. Dan laptop aku masih di kedai. Takkan aku nak melarikan diri aku sendiri tanpa menghiraukan laptop aku, kan? Bila Cindy, suami dia, adik dia, Ari, datang kerja, teruslah kitaorang ceritakan apa yang terjadi. 

Romeo, dia tak reti English so dia ceritakan in Spanish lah, takat dapatlah kitaorang faham sesikit. Rupanya si amigo, malam semalamnya, dia bawak balik perempuan ke apartement kitaorang. Dan dia sama Jose ambil turn rogol awek tuh. Awek tuh di tekup mulutnya, rambutnya ditarik ke belakang. Dan dirogol bergilir-gilir. Romeo kata dia tak dapat buat apa-apa sebab dua-dua, Jose dan amigo, diaorang mabuk. Tapi, yang buat lawaknya, masa Romeo cerita tuh, dia siap dengan aksinya sekali. Depan-depan Cindy, dia lakunkan watak Jose sama amigo masa nak rogol Minah tuh. Dia buat gaya orang telanjang (meaning dua-duanya bogel, Jose sama amigo), lepas tuh dia taruk siku dia kat celah kangkang, dan dia naikkan tangan dia sambil jari-jari digenggam rapat. Dua kali (maknanya kedua-dua kote Jose sama amigo tengah stim habis) Ish, grafiknya aku cerita nih, silap-silap ada pulak orang terstim kang. 

Cindy tanya aku kalau-kalau polis tuh tahu di mana kitaorang kerja, kalau-kalau polis tuh tahu arah ke mana kitaorang pergi once kitaorang keluar dari apartment tuh. Aku kata polis tak tahu tapi diaorang boleh dapat info tuh dari Jose sama amigo. Diaorang boleh tanya mamat berdua tuh, kat mana diaorang kerja. Aku suruh Cindy pergi ke apartemnt, iyalah, dia as a tokey kan, dia patut ambil tahu pasal apa yang terjadi kat anak buah dia. Tapi dia tak nak. "Later. Later", dia kata gitu. Aku tahu yang dia nak lepas tangan aje, yang dia tak nak ambil tahu apa-apa pun. Dia pun takut jugak sebab menghire illegals kerja di restoran dia. 

So seharian tuh, dalam nampak selamba, kitaorang kerja dalam ketakutan. Ari suruh aku perhati kalau-kalau ada polis datang arah ke restoran. Dan kalau ada orang yang bunyikan loceng untuk masuk ke restoran melalui pintu belakang, diintai dulu barulah dibuka.

Lepas kerja malam tuh, sibuklah memasing berbincang. Cindy, adik dia, suami dia, memasing tetap suruh kitaorang balik aje ke apartment. "Don't worry, don't worry, city manager say no problem", dia kata gitu? City manager? Apa ker jadahnya city manager tuh? Aku tahu, dia cuba nak menyedapkan hati kitaorang aje. Diaorang tetap kata yang tak ada masalahnya pasal bukan kitaorang yang buat crime. Agaknya dia lupa yang that crime terjadi kat apartment tuh. For sure polis akan buat penyiasatan. Mungkin polis akan ulang-alik ke apartment tuh. Buatnya polis kontek pihak Immigrasi? Diaorang yang legal memanglah cakap senang aje. Diaorang tak terfikir pun yang aku punyalah trauma. Diaorang tak tahu yang the first thing I saw masa polis tuh masuk bilik was a pistol. Diaorang tak fikir ker yang aku nih orang gelap? Si Ari pun bukan main lagi. Dia tak ada kat bilik masa polis datang, mana dia tahu how scared we were. 

Aku, Suki, Pak Ed dan Romeo tetap berkeras tak nak balik ke apartment. Kalau aku kena pergi cari hotel di downtown Pittsburgh pun aku sanggup. So dalam diaorang cuba cari jalan penyelesaian tuh, aku pun terfikir yang aku perlu kontek sesiapa. Iyalah, mana tahu kalau terjadi apa-apa kat aku, kan? At least adalah jugak orang yang tahu.