Sunday, October 21, 2012

Rabu01042009


Since AM kata diaorang ada plan tersendiri sampai pukul 10 lebih, so aku keluar pun agak lewat. Aku sambung tidur, sebab keletihan. Dah lama aku tak jalan jauh-jauh, so bangun pagi tadi aku rasa letih aje. Macamana pun aku seronok jugak keluar pagi-pagi, ada lah aktiviti aku. Kalau tak tuh, asyik nak melepak tidur ajelah kerjanya sampai ke waktu nak pergi kerja.

Masa aku sampai 42nd Street, terus lah aku call AM, tapi tak berjawab. Either AM tak perasan talipun dia berbunyi atau dia tertinggal cellphone. So aku jalan ke 44th Street/4th Avenue, aku nak ke Daffy (store yang jual pakaian Italy yang murah-murah tuh), semalam masa jalan sama diaorang tuh aku terperasan ada Daffy branch kat situ. Masih tak ada call dari AM, so aku masuk Daffy tuh, kejap aje aku terrembat dua helai baju, harga asal $160 tapi harga yang aku bayar tak sampai pun $50. Happy bercampur tak happy aku jadinya. Happy sebab dapat dua helai baju yang lawa, dengan harga murah. Tak happy pasal itulah, tak semena-mena aku terbelanja, terkeluar duit. Mula lah aku menyalahkan AM (menyalahkan dalam hati aje lah kan?) sebab kalau aku jumpa dia, sure aku tak tershopping baju tuh, ekekeke

Pukul 11 lebih, aku called lagi AM, tapi masih tak berjawab call aku. Sahih lah diaorang tertinggal cellphone kat hotel nih, kata aku dalam hati. So aku melepak lah kat Bryant Park, sambil mengopi, sesambil menengok orang. Sesambil tuh rasa macam sentapz jugak apa pasal AM tak jawab call aku kan? Ker AM malas melayan aku? Ker AM ingat aku macam menyibuk aje? Then bila fikir yang mungkin AM tertinggal cellphone, barulah aku tak melayan kesentapan aku tuh. Iyalah kan, aku call lah banyak kali mana pun, kalau orang tertinggal cellphone, apa aku nak buat? Tak kan aku nak keep on calling kan, nanti nampak sangat macam orang yang kekuranagan kasih sayang aje kan aku nih kan?


[Sesambil menunggu AM kat Bryant Park, sesambil menegok orang, sesambil melayan fikiran]

Macamana pun aku merayau jugaklah kat Times Square tuh sebab semalam AM kata dia akan ke area-area tuh jugak di sebelah pagi. Mana lah tahu kalau-kalau terbertembung dengan dia kat area situ, kan? Masa tengah merayau-rayau kat depan Hard Rock Cafe tuh aku terperasan yang ramai orang tersengih-sengih sambil ambik gambar sesuatu. So aku jenguk-jenguk jugak lah nak tengok sebab kat Times Square tuh banyak benda pelik-pelik. 


Rupanya diaorang tengah ambik gambar kuda, carriage yang bawak tourists pusing-pusing kat tempat menarik di New York. Laa, gambar kuda pun nak diambik, kata aku dalam hati. Tapi, makin lama makin ramai orang berkumpul, semuanya gelak-gelak macam malu, sambil tunjuk-tunjuk kuda tuh. So aku perhatikan sekali lagi kat arah kuda tuh. Lamaaaa tuh baru aku terperasan yang kuda tuh ada 5 kaki! Lamaaaaa tuh baru aku terperasan yang "kaki kuda" yang kat tengah tuh bukannya "kaki", tapi kote kuda tuh yang tengah mencanak-canak stim nya. Ekekekekeke 

Panjanggggggggggggg, besarrrrrrrrr jer kote kuda tuh, macam baseball bat aje gayanya. Patutlah ramai orang gelak-gelak, ramai orang ambik gambar, yang hampir semuanya perempuan-perempuan yang berumur. Puas aku gelak menengok gelagat diaorang, sesambil tuh aku tengok-tengok jugak kat situ, mana lah tahu entah-entah AM sama Debbie ada kat situ. Kalau ada, baru lah haru kan? Aku nak ambik gambar mulanya tapi macam malu pulak sebab tak ada pun lelaki yang ambik gambar, semuanya perempuan. Yang by the time aku nak snap gambar, kote kuda tuh dah menguncup, dah tak stim dah. Tapi memang hilarious tadi nya tuh. 

Pukul 12 aku blah, sebab lepas dua rounds merayau kat Times Square, tak jumpa jugak AM sama Debbie. Aku ke Jackson Heights. Elok aje aku nak naik tangga, aku nampak this one guy yang aku rasa macam kenal aje, cara dia jalan, jugak style dia berpakaian. So aku kejar dia, aku panggil dia. 

"Nadiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!", aku pegang bahu dia. Rupanya Nadi, Mamat Indo yang kerja sama aku dulu tuh, kat Restoran Pak Tua, di Maryland. Empat tahun yang lepas kot (baca entries tahun 2005 kalau nak tahu dia nih sapa).Terkejut dia tengok aku. Aku pun macam tak percaya aje yang aku boleh terberjumpa dia. 

"Eh, aku mahu pulang Indo besok", kata Nadi.

So bersembanglah kitaorang kat tangga subway tuh, dia nak ke rumah Pak Tua/Richard/Hector di Brooklyn (yang kebetulan tak berapa jauh dari rumah sewa aku. Dulu aku pernah terjumpa Pak Tua kat Chinatown tapi tak sembang apa-apa pun sebab Pak Tua tak reti English) sebab nak ambil barang dia yang dia tinggalkan kat situ bertahun-tahun lamanya, sebelum dia balik Jakarta besok. 

Dia kata yang dia kerja di Restoran Pak Tua dulu tuh selama 3 tahun, then berhenti, then dia kerja di Buffalo, upstate New York . Dia beritahu jugak yang Subardi sekarang kerja jadi waiter di New Jersey, Tuti (awek Subardi) kerja di Philadelphia ), dia ke Alaska sebulan tapi balik semula ke mainland sebab tak tahan kerja di sana). 

Nadi beritahu jugak yang Restoran Pak Tua dah tutup akhir bulan lepas sebab dah habis kontrak, lagipun perniagaannya merosot. So sekarang nih Richard sama Hector ada di rumah diaorang, tak buat apa-apa. So aku kasi dia nombor talipun aku suruh dia kasi kat Richard/Hector. Nadi janji yang sampai Jakarta nanti dia akan kontek aku sebab dia nih dari dulu kata kat aku, "Ayuh pulang Indo aja, kita bikin usaha di sono". 

Sebenarnya Nadi tersesat subway, dia nak ke Downtown, Brooklyn tapi naik train yang menghala ke Uptown. Nasib baik lah jumpa aku so aku tunjukkan dia kat mana nak naik train, dan train mana yang perlu dia naik. Malam nih dia melepak kat hotel di Chinatown. 

Lepas pada tuh aku terus aje lah ke restoran Paki kat Little India tuh, then ke internet cafe sejam. Since aku masih ada masa, aku merayau-rayaulah di kawasan situ. Keinginan untuk cuci muka, buat facial, meluap-luap sebab aku rasa muka aku berlekit, macam berat aje kat muka aku nih rasanya. So aku carik-carik kalau ada salon, terjumpa lah satu unisex salon nih, yang bila aku tanya harga untuk buat facial, dia kata cuma $20, for 20 minutes. Terus lah aku nak buat kan, sebab murah sangat tuh, compared to dekat seratus kalau buat kat salon Cina (sejam). 

Orang Latin America yang punya salon tuh, semua pekerja dia orang sana, kecuali this one girl, orang India. Itupun India dari Surinam. Dia yang disuruh cuci muka aku, she was on the phone masa tuh, lama jugaklah aku menunggunya kat bilik tuh barulah dia suruh aku baring etc. Then, belum apa-apa, berbunyi lagi phone dia, dan bila dia mula cuci muka aku, lagi sekali berbunyi. 

"You must be very popular", aku perli dia bila dia sesambil menyapu muka aku dengan cream Ayurveda, sesambil bercakap kat phone. Gopi nama balak dia tuh, lepas seminit menalipun, lepas seminit menalipun, sebab dia tak percaya agaknya yang awek dia tuh tengah kerja. Itu yang Minah tuh hulurkan talipun ke mulut aku suruh aku cakap something, nak membuktikan kat Gopi tuh yang dia memang tengah kerja. 

"Yo Gopi, wassup man?", aku tanya gitu. Nak dijadikan cerita, masa Minah tuh nak offkan cellphone dia gamaknya, cellphone tuh terjatuh, betul-betul kena dahi aku. Nak marah pun susah sebab kat muka aku penuh dengan herba-herba, kang dibuatnya dia marah aku balik, ditinggalkannya aku sorang-sorang dengan muka kaler hijau, aku jugak yang susah,kan? 

Macamana pun aku puas hati lah dengan service buat facial tuh walaupun tak sampai setengah jam pun, berbaloi compared kan dengan kalau buat kat salon Cina, yang asyik disapu dengan cream then dikesat, then disapu cream then dikesat muka. Dengan India Surinam tuh dia buat tiga empat kali aje, lepas tuh dia lumur dan genyeh herba tuh betul-betul kuat, kasar gitu, sampaikan aku rasa macam nak tanggal kulit muka aku. 

Aku janji nak datang lagi minggu depan tapi dia kata baik aku datang every 2 weeks, dan lain kali dia suruh aku buat facial yang mahal sikit, $35, guna herba yang lebih banyak, cucinya pun dalam 45 minit gitu. So, keluar salon tuh aku rasa lega aje, rasa puas hati gitu, walaupun di hati kecik aku ada terbayang AM, sebab tak jumpa dia harinih aku dah terbelanjakan duit aku, ekekekekek.

AM messaged aku masa aku di tempat kerja, memang betul dia terlupa bawak cellphone, itu pasal calls aku tak berjawab. Dan malam ini diaorang nak pergi tengok Broadway show, Mary Poppins, so aku tak payah jumpa diaoranglah. Esok aje aku akan jumpa diaorang kat luar NBC Studio kat Rockerfeler Center sebab diaorang nak ke situ pagi-pagi, nak masuk tv.