Sunday, October 21, 2012

Selasa31032009


Aku tahu AM nak ke Consulate dulu so tak ada lah aku bergegas sangat nak bangun pagi untuk keluar awal-awal. Siap aku breakfast kat Cafe Mexican dulu kat Brooklyn, then barulah ke Consulate di 43rd Street. Aku sms-ed dia bila dah nak sampai, masa aku nak lintas jalan nak ke situ, aku nampak AM tengah mengetip cellphone dia, nak balas message aku lah tuh. Cadangnya nak kejutkan dia dari belakang tapi aku excited sangat, teruslah aku jerit panggil dia. The moment aku tengok AM, aku rasa macam dah kenal lama aje, rasa macam keluarga sendiri aje, so tak ada lah nak berdrama tanya macam-macam.

AM tengah tunggu untuk proses buat renewal passport dia, so aku masuklah ikut dia ke dalam Consulate tuh. Kenal-kenal sama Debbie, ipar AM yang menemankan dia dari Oklahoma. Kat situ, berkenal pulak dengan Rashini, perempuan India Malaysia yang turun dari Michigan, untuk renew passport jugak. So riuhlah kitaorang berempat kat situ, aku dengan AM lah yang kepala alamnya, sebab tak ramai orang sangat pun, ada lima enam orang Cina.

Sembang-sembang, Rashini tanya aku kat mana restoran Malaysia yang paling dekat, sebab dia nak pergi, then dia keluarkan list nama restoran. Yang aku tengok, semuanya jauh, semuanya di Chinatown, yang kalau nak pergi, kena naik subway. So aku kata lah yang restoran paling dekat, Restoran Laut, kat 17th Street, lebihkurang 25 bloks dari situ. So diaorang setuju nak pergi, then aku cadangkan jalan kaki aje sebab bagi aku, kalau takat 25 bloks tuh (1.5 miles lebihkurang) macam a walk in the park aje. Tapi bila mengenangkan yang diaorang nih dari pendalaman, yang tak biasa jalan kaki, yang kalau nak ke mail box depan rumah pun naik kereta, banyak kalilah jugak aku tanya, samada diaorang sanggup atau tidak. Since masa masih awal, aku cadangkan jalan kaki aje, diaorang pun semuanya setuju, aku macam terkagum aje dengan kesanggupan diaorang nak jalan kaki aje.

"AM, perempuan tuh yang saya jumpa dulu tuh", aku tunjuk kat AM, bila aku nampak aje this one perempuan bertudung masuk ke bilik.

"Mana, mana?", AM tak perasan.

"Perempuan yang bawak bag Tourism Malaysia dulu tu ker?", AM tanya aku. Sakan aku gelak, rupanya AM ingat apa yang aku tulis kat blog, pasal aku jumpa perempuan Malaysia yang sombong, yang ke hulu ke hilir bawak beg Tourism Malaysia. Tapi bukan perempuan itu yang aku jumpa tuh. Ini perempuan lain, yang aku jumpa kat Forest Hills jugak. Yang baik, dia layan aku masa aku tegur dia ituhari.

So, bila dah selesai semuanya, kitaorang pun blah. Diaorang kena datang balik pukul 2-30 pm untuk ambik new passport. Rashini pulak nak balik Michigan petang nih jugak.

So aku bawak diaorang jalan ikut Fifth Avenue, sebab Fifth Avenue lah pemisah antara East dan West sides. Sesambil tuh bolehlah aku tunjukkan mana-mana yang patut, New York Public Library, Empire States Building, Madison Square Garden (tunjuk dari jauh aje sebab Madison Square Garden kat 7th Avenue sana tuh) etc. Aku sembang dengan AM, Debbie pulak asyik berceloteh dengan Rashini, ngam betul diaorang nampak gayanya, ada aje benda yang nak disembangkan. Aku sama AM ada masanya diam aje.

"Joe nervous ker jumpa AM?", AM tanya aku.

"Tak lah", laju jer aku jawab. "Bukan macam masa saya jumpa ************ dulu tuh, dia tuh jahat. Mulut dia jahat", terus aku terkeluar ayat tuh. Agaknya dah lama aku pendam kot ekekekeke.

Sebenarnya aku adalah jugak kenervousannya nak jumpa AM nih, tapi semalam lah. Macam aku cakap tadi, the moment aku nampak AM, terus hilang perasaan nervous, cuak, takut-takut. Mungkin sebab aku dah kenal lama dengan AM nih, dah 4 tahun kitaorang kenal kat internet. Bukan macam perempuan tuh dulu tuh, baru dua tiga bulan terberjumpa kat internet, terus jumpa kat luar. If only I knew lah kan?

"Kat sana lah MamatGQ punya apartment", aku tunjuk kat AM masa kitaorang kat West 23rd Street.

"Oooo, ini Chelsea", kata AM. See, AM nih ingat apa yang aku tulis kat blog.

"10 more blocks, 5 more blocks", gitulah aku cakap kat Debbie, kat Rashini, bila aku rasa macam dah jauh dah jalannya. Nampak macam tercungap-cungap jugak diaorang tuh, tapi, baru belasan blocks, tak kan dah letih kot? Ekekekekeke

Ngam-ngam pukul 12 kitaorang sampai Restoran Laut, kitaorang the first customers untuk hari ini. Aku sama AM makan sambal tumis sotong, Rashini makan nasi lemak sama satay, Debbie order nasi goreng nenas sama roti canai. $80 semuanya, kitaorang kasi $100, lebihnya tips.

Kekenyangan, keletihan, kitaorang decided nak naik subway ajelah untuk ke Times Square. So kitaorang ke Union Square station, dari situ naik subway ke 42nd Street.

"I can't believe I'm riding on New York subway", kata sapa tah. Terus aku tersadar, yang betapa beruntungnya aku sebab hari-hari dapat naik subway, kat New York City.

Since masih ada masa, kitaorang pusing area Times Square aje lah, aku tunjukkan Madame Tussaud, Port Authority Bus Terminal, dan meraya-rayau sampai ke tempat The Naked Cowboy. Aku senyap aje, mulanya diaorang kata nak ambik gambar, tapi bila dah dekat tuh tak jadi lah pulak. Diaorang malu gamaknya, ekekekeke.

Dari situ kitaorang ke Rockerfeler Center, melalui Radio City. Then terus ajelah merayap balik semula ke Consulate. Masing-masing dah keletihan, aku pun dah rasa letih jugak.

"Joe, you nih jalan laju sangatlah", kata AM. Terus aku teringat apa yang adik aku selalu cakap dulu-dulu tuh, "Abang Tam nih jalan laju, mana nak dapat makwe kalau gini". 
Ish, mana laju nya aku jalan, biasalah tuh. Iyalah kan, aku orang New York, dah terbiasa jalan laju-laju, lagipun selalunya aku jalan sorang-sorang. Jalan sorang-sorang nih sure lah jalan laju, kan? 

Ngam-ngam sampai Consulate dalam 2-30 gitu, teruslah diaorang ambik passport masing-masing. Since aku dah nak terus pergi kerja, aku ajak Rashini ikut aku sebab La Guardia Airport pun on the way aje, boleh naik cab dari Jackson Heights aje. AM sama Debbie masih melepak kat Consulate, ok lah tuh sebab AM nak tanya pegawai tuh pasal masalah aku. 

Jauh jugak berjalan ke subway station sebab aku tak berani nak naik train lain, aku tetap cari subway station yang ada train yang aku selalu naik aje, yang kat Bryant Park. Kesian jugak aku kat Rashini, letih dia nampak gayanya. Itu yang aku asyik sembang aje dengan dia sepanjang jalan tuh, even kat train station pun. Best sembang dengan dia nih, macam kawan lama aje rasanya.

Kitaorang turun kat Jackson Heights, so aku ajak dia meround kat kawasan Little India tuh, mana lah tahu kalau-kalau dia nak beli apa-apa barang perbuatan India, kan? Then kitaorang cari teksi, dapat dia save $17 sebab kalau naik cab dari Consulate tuh tadi, tambangnya $35 untuk ke airport, tapi dari Jackson Heights tuh cuma $15 aje.

Balik kerja, aku turun kat 47th Street, sebab dah janji dengan AM sama Debbie. Sempatlah merayau-rayau kat Times Square, ke Fifth Avenue, tunjukkan mana Apple Mecca, Plaza Hotel, Trump Tower semua tuh, then menyusur Central Park South sampailah ke Columbus Circle, ke CNN Tower, Times Warner Building etc. Dari situ naik train balik semula ke Times Square.

Keletihan aku bila sampai ke rumah, nasib baik besok AM kata tak payah keluar awal-awal lah sebab diaorang pun ada plan diaorang sampai 10 pagi. So bolehlah aku keluar lewat sikit kot.