Sunday, October 21, 2012

Rabu18032009


Yesss, berjaya jugak aku membangunkan diri untuk jogging pagi nih. Itupun dekat setengah jam berdolak dalih dengan diri sendiri, samada nak terus sambung tidur atau nak tunaikan janji kepada diri sendiri yang aku nak mulakan buat exercise di waktu pagi. 

Pukul 8 aku mula jogging tadi, kat playground kat 6th Avenue/54th Street. Lima belas minit berlari, mulalah aku letih, nak berhenti, awal sangat, malu pulak sebab ituhari aku selalu kutuk King Mongkut yang buat exercise tak sampai setengah jam. So aku berlari-lari anak, berjalan sekeliling playground tuh for another 45 minutes. 

Ramai jugak orang tua-tua yang bersenam kat situ, hampir aku terikut this one old Chinese guy buat senaman tolak angin tuh, taichi ker apa tah nama nya senaman tuh. Adalah empat orang tadi tuh yang ikut Cina tuh buat senaman gitu, aku nak join, rasa nampak macam tua sangat lah pulak. 

Since kawasan tuh dekat dengan Chinatown, aku terus ajelah merayau-rayau kat situ, cadangnya nak beli sayur, apa-apalah benda yang nak dimasak. Itu matlamat aku yang kedua, nak memasak. Akhir minggu lepas kali teakhir aku masak, nasi yang aku tanak ituhari, buang gitu aje sebab tak dimakan. Kali ini aku nak buat rajin macam dulu balik semula lah, nak masak dua kali seminggu. 

So aku belilah sayur-mayur, termasuk pulak kat kedai-kedai lain, ada aje lah benda yang aku beli. Kicap, sambal, kacang hijau, sagu - tu dia, nak buat bubur lah tuh. Then aku ke satu kedai yang jual barang-barang dari Asia, terralit aku kat situ sebab banyak rupanya barang perbuatan Malaysia yang dijual. Kopi Aik Heong, Ipoh pun ada jual. Then aku tengok ada cincalok, hampir aku terambik sebotol walaupun aku tak suka cincalok. Aku macam terhappy gitu. So aku belek satu-satu, tah-tah ada jual budu sebab aku teringin sangat makan budu. Tak ada lah pulak. 

Macamana pun, lama betul aku kat kedai tuh, sampai penuh seraga barang yang aku beli. Ada perencah laksa, perencah lain pun berlambak, semuanya aku rembat. Dekat seratus dollar semuanya yang aku belanjakan, beli beras seguni, puas memikul barang balik ke rumah. Terfikir aku, yang hidup nih gitulah, semua jawapan, kebahagiaan, apa yang kita hajatkan, semua benda tuh sebenarnya ada di depan mata kita. Cuma kita aje yang perlu cari, perlu bukak mata luas-luas, perlu cari peluang. Itulah, dah dekat dua tahun aku duduk kat sini, baru sekarang aku tahu yang benda-benda tuh ada dijual. Katalah aku tak keluar rumah, aku tak merayau-rayau, aku tak membuang masa sikit untuk mengexplore, sampai tua lah aku tak akan tahu yang benda gitu tuh ada dijual di dekat rumah aku sewa nih kan? 

Begitulah jugak dengan hidup kita nih, jawapan hidup, kebahagiaan dan kesusahan, apa-apa ajelah yang kita cari selama ini, semuanya tuh berada di mana-mana. Terpulang pada kita nak mencarinya. Ish, lari tajuk pulak aku nih. 

Letih sebab buat exercise, lepas breakfast aku tidur sekejap. Lena aje tidurnya. Pukul 12 setengah aku bangun, teruslah memasak. Aku nak buat mee udang sebab macam sedap, macam lawa aje gambar kat pembungkus rempah tuh. Separuh jalan, terasa lah malasnya, leceh betullah sebab banyak benda yang kena disediakan. Nak celur taugeh, sawi, fishcake, telur, udang, sotong, semuanya tuh kena disediakan. Aku tengok kat sampul perencah tuh macam simple aje, taruk sayur sesikit, taruk air, then isi perencah tuh. Tapi, bila siap, tak sedap pulak rasanya, tak lawa gitu, rasa macam sup tomyam aje. Puas aku menghiasnya mee udang tuh, taburkan bawang goreng, taruk tomato bagai. Tapi, masih jugak tak sedap rasanya. 

Tak ada selera aku nak makan, sebab dalam kepala aku kata yang mee udang tuh tak sedap, banyak pulak tuh, seperiuk besar. Last-last aku ratah gitu ajelah mana yang patut. Nak kata tak menjadi, menjadi jugak mee udang tuh. Cuma tak lah sesedap yang aku jangkakan, aku ingatkan macam mee kari. 

Sambil termenung (sambil cuba memakan mee tuh) memikirkan apa yang aku nak buat dengan timbunan mee udang tuh, terfikirlah aku yang betapa hidup aku nih direflect dalam cara aku memasak. Or rather cara aku memasak, macam sama dengan cara aku mengendalikan hidup aku nih. Dalam hidup aku, aku nak kan semuanya best, sedap, bagus. Aku nak semuanya. Aku tak puas hati dengan satu aje benda yang best, aku taruk, aku kumpulkan benda-benda best yang lain. Sampaikan jadi berkecamuk, jadi rojak, jadi bermacam-macam, sampaikan tak ada identiti, sampaikan tak larat aku nak handle. Tah, tak reti aku nak susun ayat, nak cuba sampaikan apa yang aku dok fikir tadi tuh tapi aku rasa korang get the point, apa yang aku nak cuba sampaikan. Yang hidup aku nih bermacam-macam, sebijik macam cara aku memasak.