Sunday, October 21, 2012

Khamis02042009


Pagi jugak aku sampai NBC kat Rockerfeler Center, tapi AM sama Debbie lagi awal sebab diaorang nak tengok rakaman rancangan Today Show. Dengar ceritanya muka diaorang masuk tv beberapa kali, sempat bersalam dan bersembang dengan Meredith and Anne Curry, pengacara rancangan tuh. Jeles jugak aku sebab dulu aku pernah jugak masuk tv rancangan tuh tapi tak dapat bersalam dengan sesiapa pun. Aku tak melambai-lambai pun sebab tak ada sapa nak dilambaikan. Lepas tuh kitaorang ke NBC Store, ke cafe, untuk breakfast. Aku pernah lah masuk NBC Store tuh tapi tak pernah pun lepak-lepak kat cafe tuh. Bagus tempat untuk melepak kat cafe tuh sebab boleh nampak Rockerfeler Center/Ice Rink. Kat New York nih best kalau ada kawan-kawan, so kalau sorang-sorang memang tak best sangatlah nak jalan-jalan.



[Gambar Ice Rink @ Rockerfeler Center yang diambil dari dalam NBC Store]

Kat situ kitaorang plan lah untuk aktiviti pagi sampai tengahari, sebelum aku pergi kerja. Diaorang nak tengok Statue Of Liberty dan nak ke Ground Zero. So aku cadangkan naik ferry ke Staten Island yang free aje sebab boleh jugak nampak Statue Of Liberty dari atas ferry tuh, daripada naik boat yang ticketnya $15 untuk ke pulau tempat Statue Of Liberty tuh. Ataupun naik cruise boat yang lain, yang tiketnya dalam $20-30 untuk sejam dua. Aku dah dua kali pergi, itu yang aku malas nak ke pulau tu tuh, lagipun bukannya boleh naik ke atas sampai mata patung tuh macam dulu tuh. Baiklah naik yang free aje. Diaorang setuju, lagipun tak ada masa sangat dah kalau ke Statue Of Liberty tuh aje. So kitaorang ke Times Square, naik subway dari situ ke Whitehall Ferry Station.

25 minit perjalanan (?) ferry tuh ke Staten Island, one of New York City punya five boroughs, tapi Staten Island ni lah Borough yang paling tak terkenal. Sebab kebanyakan orang yang naik ferry tuh semuanya macam kitaorang jugak, naik aje, bila sampai ke situ, terus patah balik naik ferry balik semula ke Manhattan. Semuanya naik ferry tuh sebab nak tengok Statue Of Liberty dari kejauhan, free.
[Statue Of Liberty yang nampak dari kejauhan aje]

[Financial District, Lower East Side, Manhattan]


[Macam ini lah ferry yang kitaorang naik tuh, ke Staten Island]



[Debbie nih suka ambik gambar orang nya.]


Kitaorang jalan kaki aje ke Financial District, melalui Battery Park, jalan slow-slow sebab masing-masing keletihan. Lagipun si Debbie tuh tak boleh jumpa orang, semuanya nak ditegurnya ekekekeke. Ada sekali tuh dia berhenti bersembang dengan penjual lukisan, lama lah bersembangnya, so kitaorang pun terpaksa lah sembang jugak. Mamat Pakistan tuh ingatkan AM orang Filipina, dan bila aku suruh dia agak aku asal mana, terus dia kata aku dari Bangladesh. Sentapz aku tau dak, ekekekeke.



[Gambar dari dalam World Financial Center, Financial District]


[Gambar  berlatarbelakang kan Jersey City, New Jersey]

Then kitaorang masuk World Financial Center sebab nak tengok Ground Zero dari situ, tengok bangunan Freedom Tower yang tengah hebat dibangunkan. Sebenarnya ada museum pasal Ground Zero tuh tapi aku tak beritahu pun diaorang sebab museum tuh jauh jugak, lagipun kalau pergi, sure tak sempat, sebab kitaorang dah lapar dah masa tuh. Kitaorang naik E train ke Chinatown, AM belanja kitaorang makan kat Restoran Jaya, restoran Malaysia, kat Baxter Street.

Debbie nak merempit lagi lepas tuh tapi AM dah nak balik, dan aku pun dah nak pergi kerja, so kitaorang tinggalkan Debbie kat Chinatown, dan aku sama AM naik subway ke Times Square. AM sama Debbie nih mengalahkan aku, diaorang selamba aje naik bas, aku yang dah 2 tahun duduk New York, tak pernah pun naik bas. Itu yang aku dapat idea, summer nih aku nak merayau naik bas aje lah, kalau naik subway nih tak nampak apa, kan? Aku kan ker guna metro card, so senang ajelah, boleh naik bas mana-mana.

[Keletihan gamaknya kot, sampai terbaring dalam train subway ekekekeke]

Balik kerja (see, aku dalam sesehari dua nih langsung tak cerita pasal kerja pun dah, terus cerita pergi kerja dan balik kerja aje) aku dapat YM dari NR, dia tanya aku samada parcel kiriman dia dah dapat ke belum sebab orang lain dah dapat dah. Sepatutnya aku dah dapat parcel tuh sebab dia hantar melalui Priority Mail, so NR check kan tracking number, kasi aku. Memang confirmed yang parcel tuh didelivered.

Bengang aku jadinya sebab sure ada sapa-sapa yang dah kebas parcel aku tuh. Dalam kotak tuh, dengar ceritanya ada keropok, ubat yang ME kirim, jugak barang-barang dari puak-puak Reban Ayam. Sedih aku dibuatnya sebab tadi masa balik kerja, aku dah beli minyak masak, sebab aku dah cadang nak goreng keropok yang sepatutnya dah sampai semalam tuh. Itu yang aku macam tak ada semangat nak buat apa, rasa bengang aje, aku rasa esok pagi aku nak mengamuk, nak tanya tuan rumah aku, entah-entah dia yang kebas. 

Ataupun keluarga orang Paraguay yang duduk kat basement tuh, ataupun keluarga Cina yang kat grond floor tuh yang curi parcel aku. Keropok Ubat tuh yang penting tuh, tak kan itupun nak dikebas, kan?

Jagalah diaorang, esok pagi-pagi aku nak mengamuk......