Friday, October 5, 2012

A Night On Broadway

07072007


Minggu lepas banyak pulak problems yang buat aku betul-betul fed up. Masalah kat tempat kerja, yang setiap hari ada aje benda yang buat aku naik angin. Sampai aku terfuck kan Daniel kat talipun. Personal problems pun ada lah jugak satu dua tiga empat. Tak mudah lah kan, Bangla pun ada masalah personal. I'm only human lah. Tak apa lah, nanti lah, kalau aku rajin, aku tulis apa masalah-masalah aku tuh kat entry yang lain nanti. 

So memanglah patut sangat aku ternanti-nanti weekend tuh, hari off aku yang dijanjikan tuh. Aku tak ada plan apa sangat pun cuma aku nak ke New York City. Kalau boleh aku nak bermalam di sana. Kalau boleh aku nak tengok apa-apa show lah kat Broadway.

Beberapa hari tuh aku dah adalah cari sikit-sikit info pasal hotel murah kat NYC, pasal tickets untuk show kat Broadway. Tapi itu lah, aku tak ada credit cards, tak ada ID, semuanya tuh perlukan things like that. Dan nak booking ticket pun, kena book awal-awal. I'm talking about Broadway, about New York City. Bukannya aku ceritaa pasal show kat Istana Budaya tu kan? 

Aku nih orang kampung, mana lah tahu yang ticket kena dibook awal-awal, macam terlupa pulak aku yang New York City tuh the greatest place on earth. So budak kampung nih pasrah aje lah, dia akan redah aje lah NYC tu nanti, dia akan menyusur Broadway, macam yang dia selalu buat dulu tuh. Well, after all, he has a dream kan? 

Walaupun lewat jugak aku tidur malam tuh tapi esoknya aku tetap bangun awal. Dalam bas nanti aku ada sejam setengah masa untuk tidur, itu yang aku fikir. Tak sempat aku nak beli kopi, kek, for breakfast sebab masa aku sampai tuh dah ada bas yang ke NYC. Sepanjang perjalanan tuh mulanya aku online aje lah, sembang-sembang kat tag dengan a few friends.

Walaupun naik bas Cina yang murah tu aje, tapi kekelasan aku terserlah, kan? Aku boleh online dari dalam bas, itu yang kelas nya tuh. Halfway perjalanan, aku tidur ajelah, biar tak terasa`lapar. Aku nih bukannya jenis yang, kalau pergi mana-mana ada jajan dalam beg. Laptop aje yang mesti ada dalam beg ke mana aku pergi sekalipun.

Sedar-sedar aku dah di Chinatown. Alamak, mata aku rasa macam termengantuk sesangat dan kepala aku dah mula pening-pening lalat. Ada aje benda yang cuba menyepoilkan hari aku. 

Then aku terus aje lah ke Skyway Restaurant, yang nama dan menu aje Malaysians, tapi pekerjanya semua dari mainland China. Belum bukak restoran tuh so aku tunggulah sekejap, baru 11-15 am masa tuh. Sesambil online, aku makan roti canai. Macam lempeng jer. Then aku order nasi lemak. Manalah termakan aku semuanya tuh, lagipun nasi lemak tuh macam apa tah rasanya (tak baik mencarutkan makanaan, sebab tuh aku tak tulis "nasi lemak tuh macam cibai aje rasanya"), sejuk aje. Acarnya, sambal ikan bilisnya, even nasi tuh pun, sejuk aje. Malaslah aku nak komplen atau suruh diaorang panaskan balik nasi tuh, sebab diaorang semuanya tengah kalut bersiap sedia nak buka restoran tuh. Aku pernah kerja restoran, so aku faham sangatlah keadaannya. 

Lepas tuh mulalah aku merayau-rayau kat ceruk rantau Chinatown tuh, nak cari hotel. NY punya Chinatown (dan mana-mana Chinatown lain kat Amerika nih) mana lah ada banyak hotel murah. (KL tuh lainlah, semuanya Chinatown kan?)

Setahu aku, dalam sebesar-besar Chinatown tuh, ada 3 bijik aje hotel, itupun kalau salah satu tuh nak dinamakan hotel. Ada satu hotel yang nampak macam grand aje tuh, samada dah tutup atau tengah dibuat renovation. Aku cari yang lagi satu nih yang aku rasa within my budget lah. Tapi, puas aku melilau sana sini, tetap tak jumpa. Nak cari dalam Yellow Pages, tak listed pulak. Yang lagi satu tuh (aku pernah dulu bermalam di situ), itu bukan hotel, lebih kepada tempat bermalam aje. Macam penjara, ish, akan tension lah kalau aku tidur di situ. Tidur dalam train lebih selesa dari tidur di that so-called hotel. Tapi iyalah kan, for twenty dollars a night, what do you expect kan? 

Terus aku cari subway station aje lah, aku nak ke Times Square. Ya ampun ramainya orang kat bawah tanah tuh. Dan train pun, lepas satu satu, tak ada berhenti. Masing-masing dah buat spekulasi, dah tertanya-tanya kalau-kalau ada something happening. Dan pening aku semakin kuat. Panas pulak tuh. Macam mula terasa menyesal turun NY hari Sabtu, masa summer pulak tuh. Rasa macam nak balik ke Phila aje, aku fikir, ala, kat mana-mana pun sama aje lah. Bukannya aku tak selalu ke NYC kan? Apa seronoknya kalau sampai berpeluh-peluh tunggu train, dan berasak-asak kat dalam train tu kan? Macamana pun, aku tetap jugak nak ke Times Square, paling kodi pun, aku nak ke Hard Rock Cafe, nak beli barang, then balik Phila. 

Dari Port Authority Bus Terminal, aku tak terus menyusur 42nd Street sebab aku tahu, kat situ ramai orang, macam semut mengusung gula. Instead aku ikut lorong belakang, ala, I know area tuh like the back of my hand lah. Kampung mana pun, aku kalau jalan kat NY, aku tak adalah tercangak-cangak sangat macam orang ramai tuh, so aku jarang pandang kiri kanan sangat. 

Tapi hari tuh, dari jauh lagi aku ternampak signboard kat satu building nih yang merelip-relip, "room for under $99.99 a night". Tak sempat pun aku nak fikir lebih-lebih, menonggek jer aku masuk ke hotel yang aku rasa sebijik macam hotel kat Mekah tuh. Ooppssss. Iyalah, Tokay nya orang Arab gayanya sebab ramai pekerja orang Arab. So, Ahlam Wa Sahlan lah aku kan? Ada bilik kosong, after tax semuanya, $126. Ala, berapa dollars aje lari dari budget, kan? Lagipun, kat tengah-tengah Times Square, kan? Kat sebelah Hilton, dekat Marriott, apa lagi yang aku nak, kan? Tak kisah lah Hotel Carter tuh hotel kokak aje kan?


Nasib baik lah diaorang terima ID main-main (yang aku buat kat NY lama dulu tuh) yang aku tunjukkan tuh. "It's cash only, Sir", kata perempuan tuh. Macam lah aku nih tak ada duit, kata aku dalam hati. Macamlah hidup aku nih bergantung dengan credit cards. Macamlah aku nih ada credit cards, sebenarnya. 

Tingkat 16, tak ada lah atas sangat, tapi dari dalam bilik aku tuh, aku boleh nampak Times Square. Dari tingkap yang lagi satu, nampak Madam Tussauds Museum. Lepas rihat-rihat kejap, aku tidur. Dapatlah 2 jam. Masih tak hilang pening aku bila bangun tidur tuh, tapi tak adalah teruk, takat terkemut-kemut gitu ajelah. Dah siap mandi barulah aku keluar, suspen jugak masa nak keluar tuh. Infact, masa masuk hotel tu pun aku dah macam saspen aje. Aku macam trauma aje. Teringat kisah-kisah lama, kisah beberapa tahun lepas. 

Memanglah aku dah tak ada harap untuk tengok apa-apa show kat Broadway tuh sebab aku tak book ticket awal-awal, tapi aku nak pergi jugak tengok Winter Garden Theatre tempat MammaMia! main. Tak berapa jauh dari hotel tuh. Takat dapat tengok tempat dah lah, dapat ambik gambar untuk taruk kat blog. Nanti, terpulang pada aku lah kan, silap-silap aku goreng aje kat orang yang baca blog aku, kata lah yang aku tengok Broadway show kan? Teringat kat bini Richard kat Hagerstown tuh yang dah beberapa kali tengok MammaMia! Dulu aku ada berangan-angan nak tengok Broadway show kan?

Singgah lah jugak kat a few kedai di sepanjang jalan tuh, masuk Hard Rock Cafe, tapi tak beli apa pun. Aku masih ada banyak waktu, lagipun hotel aku duduk tuh sepelaung jer dari Hard Rock. 

Dari jauh lagi aku nampak terpampang iklan MammaMia! tuh, sayu jer aku jadinya. Iyalah kan, bukannya aku tak ada duit nak tengok, cuma aku tak ada ticket. So aku ambik gambar aje lah, guna cellphone. "Ish, baik aku cuba-cuba tanya kalau ada ticket untuk minggu depan, ataupun book ticket untuk bila-bilalah aku free nanti", kata aku dalam hati. So aku masuk kat theater tuh, nak tanya ticketing lady tuh rasa malu pulak sebab takut terserlah kekampungan aku. Iyalah kan, ada orang tuh order dah berbulan-bulan lepas, dia datang tuh sebab nak collect tickets. Tapi aku tanya lah jugak, tak ada pun buat muka bodoh. Sebab muka aku memang muka bodoh pun kan? 

"Well, actually we still have tickets for tonight", kata perempuan tuh. 

"Oh shhhhhhhhooootttttttttttttttt!!!!!!!:, aku kata gitu. Itulah payahnya orang yang selalu termencarut. Aku nak kata "Oh shit" mulanya tapi nasib baik aku masih waras dan sempat tukar "shit" jadi "shoot". So panjanglah "shoot" aku tuh. 


Tak keruan aku jadinya bila dapat tahu yang aku akan dapat tengok MammaMia! malam tuh, itu yang bila that lady tanya aku nak ticket yang mana satu, aku suruh dia ulang sekali lagi harga. Walaupun sebelum tuh dia dah beritahu aku yang ada dua tickets left. Satu yang harga $ 65, satu lagi $ 111. Yang murah tuh, seat dia kat tepi dan yang satu lagi tuh seat dia kat tengah, depan stage. 

"Give me the best seat", aku cakap gitu. "Yes, yes, yes", aku kata gitu sambil terloncat-loncat. Macam Mak Nyah jer kan? Kosser tauuu!!!

"First time in America?", perempuan tuh tanya lagi. 

"Yes Ma'am", aku kelentong dia. "What's the dress code like?", aku tanya gitu sebab aku nak tahu, manalah tahu kalau-kalau kena pakai smart-smart. Kat mana aku nak cari tuxedo kan? 

"You are fine", kata perempuan tuh. Aku pakai Polo shirt sama jeans aje. Memanglah presentable. 

"Doors open at 7-30 and please be on time", kata perempuan tuh masa di kasi ticket tuh kat aku. Rasa nak cium-cium ticket tuh, aku belek dua tiga kali. Memang macam tak percaya. Aku tengok jam, ada lagi 45 minit sebelum pintu dibuka. Aku lapar, aku nak tukar pakaian, dan yang pentingnya, aku nak upload gambar yang aku ambik tuh kat blog aku. Biar Semua, Tahu Adanya, Diri Ku Sungguhlah Happy 

Macam kerang busuk jer sepanjang jalan tuh aku tersengih. Punyalah bangga aku dengan diri aku sendiri. Itulah, hidup kita nih kan, jangan lah terlalu lurus. Jangan go by the rules sesangat. Tapi dengan aku, lain pulak ceritanya, kalau aku nak kan something, aku akan berusaha sedaya upaya aku. Biarlah orang kata aku nih bodoh pun, emangnya gue pikirin? Aku akan redah aje hutan belukar ganung lanang. Demi mendapatkan hajat di dada. 

Dan yang buat aku respek gila dengan diri aku nih, aku berjaya mendapatkan benda yang aku nak tuh, yang mulanya impossible untuk aku dapatkan. Sebab aku, bila aku nak kan sesuatu, aku nak dan-dan itu jugak. Walaupun cara tuh akan menyusahkan aku, tapi aku suka dengan kethrillan untuk mendapatkannya. Ada a few good examples yang besar-besar dalam hidup aku nih, yang cara aku dapatkannya, sebijik macam cara aku dapatkan ticket MammaMia! tuh. Tak payahlah aku ulang balik, kan, aku ada tulis semuanya kat blog. 

Aku singgah sekejap kat satu cafe nih, beli buah. Dah lah, makan buah ajelah kasi alas perut, musim-musim panas gini, makan buah aje yang aku lalu. Nak dijadikan cerita, atau memang aku nih kalut, bila sampai hotel, after a few times of trying, pintu tuh tak boleh dibukak. Puas aku menggodek-godeknya, aku slide kan card tuh beberapa kali, tetap light tuh tak tukar kaler hijau. Aku sure sangat yang masa aku mula masuk hotel tuh tadinya, sekali aje aku slidekan card tuh, pintu tuh boleh dibukak. Berpeluh dingin aku dibuatnya, dah nak termenangis aku jadinya. Cadangnya nak tinggalkan aje makanan aku depan pintu hotel tuh dan terus pergi ke theatre. Tapi bila aku fikir yang kalau aku tak dapat nak bukak pintu tuh masa tuh, nanti sure masalah jugak malamnya nanti tuh. Baik aku settlekan problem kunci tuh dulu. Aku panggil this one mamat, mintak dia tolong bukakan pintu bilik aku. Sekali aje dia jolok, pintu tuh terbukak. Pundek, buat malu aku aje, rupanya kad tuh terbalik. Kalau dah tengah kalut, memang gitu jadinya. 



Lepas upload gambar, lepas makan buah, aku bersiap-siaplah. Tak ada lah nak bersiap apa sangat pun, sembur ketiak sikit-sikit, taruk gel kat rambut tebal-tebal, pakai tshirts dua lapis. Kat dalam theatre tuh sure sejuk. Dua tiga kali aku check ticket aku, aku masih tak percaya yang dalam beberapa minit lagi aku akan tengok one of the greatest musical shows on earth. Tengok kat Broadway lagi tuh. Original cast lagi tuh. 

Oh donia, betapa kelas nya aku!

7-20 pm dah masa tuh, tak sempat nih kalau aku jalan slow-slow. So aku lari. Aku lari, lari, lari. Sebijik macam Tom Cruise lari dalam filem Vanilla Sky tuh. Yang bezanya, dia lari masa Times Square dikosongkan, tak ada orang sorang pun. Aku? Aku lari kat celah-celah tourists yang tercangak-cangak, yang aku sure baru pertama kali datang ke Times Square. Iyalah, kalau tidak, takkan lah kampung sangat memasing tuh kan? Macamana pun, aku rasa happy sangat, macam ter-emo jugak. Orang lain tak boleh faham perasaan aku masa tuh tapi itulah, aku happy sebab dapat tengok show and at the same time aku happy dan puas hati sebab aku buat tuh semua against all odds kan? 

Aku ada juga lari depan a few other theatres, aku tengok orang semuanya dah mula masuk. Lebih tension aku jadinya. Tercungap-cungap aku bila sampai Winter Garden Theatre tuh, peluh pun mengalir jer. Rasa macam melintas red carpet masa Oscar aje masa masuk ke dalam tuh. Kebanyakannya pakai serba hitam, ada yang pakai tuxedo, yang perempuan pulak, jenis yang pegang purse taruk kat dada tuh. Yang jenis-jenis itulah. Yang jenis perasan kononnya. Aku taklah rasa macam out of place sesangat sebab adalah aku nampak orang yang lebih pongoih dari aku. Pelancung surenya. 

Aku perati ajelah keadaan dalam theatre tuh, perati gelagat orang pun sama. Dalam hati aku kata, "Ish, tak sangka betul aku boleh ada kat sini nih. Kalaulah orang-orang kat Malaysia tengok keadaan aku masa tuh, sure diaorang akan meraung kejelesan.

Dan masa aku tengah tengok-tengok orang tuh, aku ternampak kat seat paling corok kat hujung sana tuh, ada muka Melayu. 3 orang awek, satu orang pakai tudung. Sahih Melayu tuh, kata aku dalam hati. Pundek! Ada jugak Melayu sekelas aku! Ini yang buat aku geram nih! Dan aku plan nak pergi tanya diaorang masa break nanti, betul ker diaorang tuh Malaysians. 

Sesepuluh minit sebelum mula, diaorang pasang medley lagu-lagu ABBA, instrumental. Saja lah macam warm up gitu. Dan tepat pukul 8, show pun mula.........

I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream

--------------------------

On a Greek Island, a wedding is about to take place...... 

Sinopsis: MammaMia! collects a group of hit songs by the Swedish supergroup ABBA and shapes them around the story of a single mother coping with her young daughter's marriage on a picturesque Greek isle. While the daughter plans her future with the love of her life, her mother is haunted by three different men who may or may not be her daughter's father. 

Prologue: 3 bulan sebelum the wedding
Act One: Sehari sebelum majlis
Act Two: Di hari perkahwinan

---------------------------------------------

Meremang aje bulu tengkuk aku bila dengar lagu I Have A Dream tuh. "It's gonna be fun", kata aku dalam hati. Mata aku terpaku kat stage, sikit pun aku tak toleh mana-mana, aku bukak mata aku luas-luas, aku nak tengok semuanya. Kalau boleh aku tak nak blink, walaupun sekali. Sayang rasanya, or should I say, rugi rasanya kalau berkelip mata. 

Jalan ceritanya bagus dan semua lagu-lagu tuh bring back memories, dan macam orang lain jugak, aku terikut-ikut menyanyi. Ada masanya jugak aku terkekeh-kekeh gelak, sampai terberdiri-berdiri. Orang lain pun ada yang gitu. Ada masanya tepuk tangan. Aku dapat rasa yang cast MammaMia! tuh punyalah bangga bila orang selalu tepuk tangan gitu tuh. So basically, semuanya happy, semuanya having a good time. 

Kecuali sorang nih. Agaknya lah. PakCik yang duduk sebelah aku tuh. Tak berkotek-kotek. Macam patung. Tak ada reaksi langsung dari dia. Kaku aje, macam orang tengah kena blow job aje kaedahnya. Ooopsss. Walaupun aku tak ada perati dia, tapi aku boleh terasa, iyalah, dia duduk sebelah aku, kan?. Aku jer yang macam beruk kena belacan, terloncat sana terloncat sini. Sama beruk-beruk yang lain. Dia? Dia diam aje. Tak tahu lah kalau-kalau dia tuh kerja guard kat Buckingham Palace kot? 

Dalam pada aku happy-happy gitu, ada jugak waktunya aku berpijak di bumi nyata. Ada waktunya aku terberfikir yang aku nih tak boleh layan sangat mengejar this make-beleive world I live in. Ok, aku bersyukur aku dapat capai cita-cita aku untuk tengok MammaMia! kat Broadway, and yes, aku tengah mengenjoykan diri aku. Sakan. Cuma aku terfikir, sebenarnya diri aku sendiri aje yang boleh buatkan aku happy. Tak ada orang lain. Walaupun ada aku terfikir yang alangkah lebih seronoknya kalau aku menonton show tuh dengan orang yang aku suka, dengan orang yang aku sayang. Tapi tak apa lah, aku sorang-sorang in that crowded place pun aku dah happy dah kan? Tak payah lah nak lebih-lebih pulak kan? 

So kaedahnya, adalah a few times adengan potong stim tuh bermain di kepala aku. Dan aku berjaya tangkis. Sebab MammaMia! tuh, kehebatan dia beyond words. Rasa sekejap aje, dah break for half an hour. 

Sebelum keluar tuh, aku pergi ke seats tempat 3 orang awek tuh. Nampak sangat kampung nya diaorang tuh, duduk diam aje, takut nak keluar lah tuh. Jenis yang tak reti nak appreciate the art of watching theatre show kat Winter Garden Theatre, Broadway, New York City, New York, United States of America. So, apa lah yang kelas nya diaorang tuh kan? Kelas tak bertempat lah tuh. Buat lah macam aku, kekelasan aku di serata tempat. Merata-rata. 

"Excuse me, are you guys Malaysians?", aku tanya the girl yang pakai tudung tuh. Diaorang berpandang sesama sendiri. "Dari Malaysia?", aku tanya lgi. 

"Indonesia", kata yang pakai tudung tuh. 

"Maaf deh, saya kira orang Malai (Malaysia), kelihatannya persis orang Malai sih", aku kata gitu. Puas hati aku bila tahu diaorang bukan Malaysians, maknanya memang tak ada lah Melayu lain sekelas aku. Wakakakakak. Patut pun diaorang tuh nampak macam jakun jer, orang Indo rupanya. Kalau Malaysians tuh, sure dah terkesana sini dah tuh, sure dah melakunkan babak-babak "aku lah orang nya". 

Aku masuk satu kedai nih, nak beli air, nak tengok-tengok toilet diaorang. Sebab aku belum sembahyang Maghrib. Ok lah tempatnya, luas dan bersih. Aku masuk semula dalam theatre tuh, nyaris terbeli CD, t-shirt, buku program, souvenir yang banyak dijual kat situ. Memanglah teruja sangat nak beli CD tuh tapi bila aku fikir yang kalau aku beli, akan melarat-larat lah nanti demam MammaMia! nya, kan? Aku nak, enjoy di situ dan habis di situ aje. Sebab aku dah terplan nak tengok The Phantom Of The Opera pulak nanti. Ooooppssss 

"Are you enjoying the show?", PakCik sebelah tuh tanya aku. 

"Oh yeah, very much", aku jawab gitu. So kitaorang sembang-sembanglah, sementara tunggu Act Two mula. Rupanya PakCik tuh dah beberapa kali tengok show tuh, kat Sydney, kat London. Semuanya sama, kata dia, except that yang kat Broadway nih, dibuat on a very big scale. Memang lah kan, yang shows kat Sydney, kat London, kat mana-mana lah, entah-entah orang kampung tu jer yang berlakunnya kan? Yang kat Broadway tuh, ada lah a few mukas yang aku pernah tengok kat tv, pelakun siri-siri soap opera yang main kat tv setiap petang tuh. 

Patutlah dia senyap aje, patutlah dia tak bergerak-gerak pun, tak ada reaksi apa-apa, rupanya dia dah tengok show tuh sebelum ini. Sure dia terfikir yang betapa kampungnya aku. Sebab Australian accent dia tuh pekat sangat, aku tanyalah dia datang dari mana, kerja apa. Dia kata dia mengajar kat James Cook Uni.

Towards the end of the show, ramai lah yang dah naik sheikh. Itu yang terlonjak-lonjak menari tuh. Dan bila dah habis, masa semua cast tuh menyanyi (3 lagu ABBA), semua orang berdiri, kasi standing ovation gitu. Aku pun, tak mudah lah, tergedik-gedik jugak ikut rentak lagu. 

Sepanjang jalan balik ke hotel tuh, aku rasa puas hati sangat, happy sangat. Definitely one of the happiest moments dalam hidup aku. Sikit pun aku tak kisah dengan ribuan orang yang kat Times Square tuh. Diaorang happy cara diaorang, aku happy cara aku. 


So I say
Thank You for the music, the songs I'm singing
Thanks for all the joy they're bringing
Who can live without it, I ask in all honesty
What would life be?
Without a song or a dance what are we?
So I say Thank You for the music
For giving it to me