Friday, October 5, 2012

Pinggan Tak Retak Nasi Tak Dingin


17072007

Lepas dari insiden pengefuckan Daniel tuh, aku dah bersedia dah kalau-kalau Daniel nak buat apa-apa tindakan, nak suruh aku berhenti ker apa ker. Ataupun kalau-kalau dia marah aku. Aku pasrah aje. Hanya itu yang aku mampu. 

Itu yang start dari besoknya, aku pergi kerja pun takat bawak laptop aje, guna beg kecik yang satu lagi. Biasanya aku bawak beg aku yang besar sikit tuh, sebab nak taruk bekal, apa-apa lagi lah benda-benda lain. Senang kalau aku nak blah gitu aje kalau bawak beg kecik tuh, kalaulah aku terpaksa ambil keputusan begitu. 

Tapi, tak ada pun reaksi apa-apa dari Daniel, dia macam biasa aje. Selamba aje. Aku pulak yang jadi tension sebab aku rasa macam guilty gitu terfuckkan Daniel dengan tak sengaja. Takkan dia tak dengar, takkan dia tak faham kot? Aku menjerit macam orang kena rasuk polong masa kata "fuck" kat dia hari tu tuh. 

Itulah susahnya jadi orang baik macam aku nih, bila ada buat salah sikit aje, mulalah menggelabah, kan?

Lupa pulak nak cerita nih, a few days lepas tuh, sebelum aku ke New York ituhari, Daniel, ada ternaik angin jugak sebenarnya. Dia terbitchkan, samada kat aku atau kat customer. On the phone jugaklah. Tak payah aku cerita panjanglah tapi semuanya pasal this one customer yang entah apa silapnya, dia mengamuk. Pakaian dia tak berapa kering rasanya, dan dia kata dryer tuh rosak. Dia bising lah kat aku, masa tuh awal pagi jugak dan bila aku tengok dia nih riuh ke sana sini beritahu customers lain, aku pun geram lah kan? Aku beritahu dia yang dryer tuh ok, cuma dia kena lah taruk a few more coins sebab pakaian yang dia keringkan tuh semuanya tebal-tebal, banyak pulak tuh. She just put in 3 coins. Kalau aku, aku biasanya taruk 4 or five quarters. 

Bising punya bising, dia mintak refund, dan malas melayannya, aku talipun Daniel suruh dia cakap sendiri dengan perempuan tuh. Manalah perempuan tuh faham bahasa yang Daniel cakap tuh so berpanjanglah cerita. Masa aku bertaki dengan perempuan tuh, aku tetap on kan phone, suruh Daniel dengar. Perempuan tuh tak perasan pun yang Daniel dengar, dia makin naik angin bila aku api-api kan dia (masa aku api-api kan tuh, talipun tuh aku jauhkan sikit so that Daniel tak dengar. Kan aku dah kata aku nih jahat? Bila perempuan tuh marah aje baru aku macam hulurkan talipun kat mulut dia. 

Agaknya Daniel bengang, dia suruh aku buat apa yang patut dan beritahu perempuan tuh jangan datang lagi cuci pakaian kat kedai dia. "Bitch! Bullshit!", kata Daniel.

Tak tahulah kalau Daniel carutkan perempuan tuh tapi, aku yang lebih-lebih terasa. Nak tergelak jugak pasal aku teringat yang aku ada fuckkan dia on the phone, sekarang dia bitch kan aku pulak (on the phone jugak).

Ok, so Monday tuh memanglah tak ada semangat langsung aku nak kerja, aku more kepada berfikir yang "this is it lah, aku kena beritahu Daniel yang aku dah tak suka kerja di situ". Tiap-tiap hari ada aje benda yang bikin palat. Nak buat macamana kan? Aku teringat kat Nadi yang masa aku kerja Restoran Pak Tua di Maryland dulu, dia selalu cakap yang kalau dah bosan kerja, lebih baik berhenti. Jangan ditahan-tahan. 

So di sepanjang pagi tuh aku fikir, macamana nak kasi tahu Daniel, sebab aku rasa tak sampai hati nak blah dari kedai tuh. Iyalah, dia baik dengan aku, cuma masalahnya dia tak tahu yang aku ada pendam a few things yang aku tak suka. Kalau aku berhenti kerja, memang aku betul-betul menghampakan dia aje. Di mana janji-janji aku masa mula nak masuk kerja dulu tuh, yang aku kata, "wherever I go I'll be doing the same shit"? Tapi, that was then kan, and this is now. Takkan aku nak stay at the same shitty place kan? Sepatutnya Daniel tuh tahu yang with me, everytime I fall into shit, I come out smelling of roses? He should have done something, biar aku suka kerja di situ. Tapi, tarak pun, dan semakin lama aku di situ, layer upon layer of shit menimbusi aku. Then aku fikir lagi, aku tanya lagi, betul ker itu sebabnya yang buat aku bosan, kisah-kisah pasal customers tuh. Tak jugak. Bukan itu sangatlah sebenarnya. So apa sebenarnya yang buat aku bosan? Aku rasa aku tak ada masa untuk diri aku sendiri, ha, itu baru betul. Aku kesian kat diri aku yang tak ada masa untuk lepak-lepak, rileks-rileks. True aku banyak lepak di tempat kerja, kadang tuh aku boleh online (kalau masa tak sibuk) sampai tersengguk-sengguk aku depan laptop sebab tak tahu apa nak buat dah. 

Tapi that doesn't really count, does it? Kalau boleh, aku nak lah hidup macam orang lain tuh, ada masa untuk ke sana sini, ada masa untuk lepak-lepak sambil tengok tv. Boleh masak-masak lagi. Aku? TV pun tak ada. Eh, aku tak suka dan tak ada masa nak tengok tv, I don't even care for a tv, so that reason dan excuse tuh tak valid lah jadinya.

Dah bosan berperang dengan perasaan, aku cuba takut-takutkan diri aku dengan fikir benda yang bukan-bukan, andaikata aku buat keputusan untuk berhenti kerja. Kalau aku berhenti kerja di kedai Daniel tuh, aku akan cari kerja lain kan? Tak susah langsung, pergi aje NY jumpa MakCik Jenny (entah-entah sesambil tuh boleh tengok Broadway show lain pulak). Fine. Buatnya kerja tuh lebih susah? Boss cerewet? Dan, yang paling pentingnya, soalan cepumasnya, akan ada ker kerja lain nanti yang aku boleh berinternet masa kerja macam sekarang nih? Tak ada, kan? Memang jangan diharaplah aku akan dapat online di waktu kerja (tambah-tambah kalau kerja restoran) seperti sekarang. True yang aku dah tak ada masalah to get connected ke mana-mana aje aku pergi sekarang nih, tapi, memang susahlah nak cari kerja lain yang aku boleh online macam sekarang (unless aku kerja kedai laundry yang lain, itu mungkin ada kemungkinannya) Itu aje yang membuatkan aku rasa aku patut bertahan kerja di kedai Daniel tuh. Itu aje. 

Walaupun ada dalam hati aku terfikir yang it would be fun kalau aku berhenti kerja dan cari kerja lain. Lepas lepak dalam seseminggu dua, macam yang selalu aku buat tuh. Akan jadi lebih colorfullah hidup aku nanti kot? Akan ada bahan lah yang aku nak tulis kat blog kan? Akan lebih ligat otak aku berfikir kan? 

Ada jugak aku terfikir, ala, apalah sangatnya internet tuh kan? Memanglah aku tak boleh tak ada internet (my only source of entertainment) tapi, as much as internet membuatkan aku happy, internet jugaklah yang macam mengontrol hidup aku nih. Nak buat apa-apa pun, kena fikir pasal internet. Nak pergi mana-mana pun, gendonglah laptop tuh, dalam bas aku online, bawah pokok aku online, semuanya tuh. True aku dapat kenal ramai orang, true aku tahu ramai orang nak berkawan dengan aku (tapi aku buat macam layan tak layan jer, aku pilih sapa yang aku patut buat kawan), true ramai orang ada sikit respect dan kagum dengan aku ( *matilaaa statement perasan, tapi aku kena tulis jugak biar orang perasan*) Benarnya aku pun ada itu sikit respect dan kagum dengan diri aku sendiri, tapi tak ada lah di tahap takbur.

Tapi itu lah, friends come and go kan? Kawan yang kenal kat internet pulak tu kan? Bila-bila masa aje kita akan terputus hubungan. So, apa pasal aku beria-ia sangat nak cari kawan kat internet kalau macam tu kan? Lebih baik cari kawan offline, kan? Kalaulah aku ada kawan sekepala dengan aku di sini, tak akan aku jenguk pun internet nih, tak aku pedulik pun kat korang. 

Well, never mind. I'm stuck out here and you are stuck out there. And never the twain shall meet. 

Laaa, terpanjang pulak aku tulis nih, tak sampai pun lagi ke bab aku mintak nak berhenti kerja dengan Daniel tuh. Next entry kot. 

Kesimpulannya gini. Berbalik kepada tajuk entry aku nih (kalau masa kecik-kecik dulu, Pinggan Tak Retak Nasi Tak Dingin, Engkau Tak Hendak Aku Pun Tak Ingin, kan?), kalau dah I have a lot on my plate, dan pinggan tuh pun tak retak, dan nasi pun tak dingin, makan aje lah kan? Apa yang nak difikirkan lagi, kan? 

Sepatunya lah kan?