Friday, October 5, 2012

Jauh Di Sudut Hati

27052007


Here I am again, sitting on my leper ass doing nothing tapi cuba untuk buat update blog. Banyak benda yang aku terfikir sesehari dua nih, dan banyak jugak benda yang aku terkena fikirnya. Dan of courselah banyak jugak benda yang aku fikir-fikir tak nak fikir. Dari sekecik-kecik benda sampailah sebesar-besar benda, semuanya aku fikir. 

Iyalah kan, aku kan ker banyak waktu? Apa lagi yang aku nak buat masa kerja tuh kan? Dah lah kerjanya tak pakai otak, kalau aku tak menggerakkan otak aku nih untuk berfikir, akan jadi otak ikan pekasam otak udang aku ni kan? Lagipun, kalau masa melipat bra orang, spenda orang tuh, apa lagi aku nak buat kalau tak biarkan otak aku berjalan, kan? Takkan nak buat kerja tuh sambil nyanyi-nyanyi, kan? Tak boleh aku nak imagine yang aku melipat bra orang, spenda orang sambil nyanyi gini, 

Alangkah sedihnya, hati ku 
(param param pam *sambil ketuk-ketuk bra*)
Duka meliputi kalbu ku
Kekasih di hati sudah jemu pada ku
Tapi tetap ku tunggu 

Kekasih yang lain di temu
Hati ku berdarah dan pilu
Namun tetap ku merayu pada mu kasih ku
Kembalilah pada ku 

Nanti akan merembas-rembas pulak lah airmata aku kan? Basah habis lah pakaian orang tu kan? Kena lah aku keringkan sekali lagi. Pas tuh ulang balik, nyanyi lagi lagu lain pulak. Gitulah gayanya nanti, tak jadi kerja lah nanti kalau aku menyanyi sambil buat kerja. 

Macamana pun, apa yang aku terperasan, apa yang aku fikir tuh, semuanya benda yang kecik-kecik aje. Benda yang macam remeh-temeh aje sebenarnya. Yang kalau orang tahu pun, orang akan gelakkan aku sebab, "ala, benda itu pun nak fikirkan sangat". Nanti aku kasi tau apa benda-benda kecik yang aku fikir tuh. Benda-benda besar yang aku fikir pun ada jugak. Tapi sekejap aje, sebab aku, dengan akal yang sejengkal nih, tak dapat nak fikir jauh-jauh benda yang besar-besar tuh. Aku hanya sekadar boleh buat plan aje, aku gariskasarkan plan aku tuh. 

Ok, with my bank account being closed, aku rasa macam dah tak ada apa dah bagi aku untuk aku stay lama di Philadelphia nih, walaupun aku rasa more at home kat sini. Too bad I don't have a home, kalau tidak aku akan rasa more at home, at home gitu. Ada jugak terlintas di kepala aku, lebih baik aku membawak diri ke New York, for example, cuba duduk kat New York pulak. Dalam sesetahun dua ni nanti aku akan kena buat big decision, dan kalau boleh, aku nak blah dari Amerika nih. So, might as well aku habiskan tahun-ahun terakhir aku di New York City, kan? After all, di situ lah tempat mulanya aku jatuh, kan? 

Memang dah lama aku terfikir, jauh di sudut hati aku ini, yang hidup aku nih tak akan lengkap selagi aku tak duduk di New York City, so aku yakin, berkat kemasinan mulut aku yang celupar dan lancang ini, suatu masa nanti, aku akan tinggal di New York City. Walaupun sekejap, tapi aku akan cuba, aku nak rasa that so-called Fairytale Of New York City. 

Cuma timing aje yang aku kena fikir betul-betul nih. Apa-apa pun aku kena tunggu sampai hujung July kot sebab masa tuh, by that time, InsyaAllah, dah ada lah a few spenda buruk aku yang menggelembung. Sekarang nih, since I have to start from ground zero balik semula, aku tak berani lah nak mengorak langkah. Tunggulah kot, a few more months, masa tuh, aku nak diri aku berani semula lah untuk ke mana-mana. 

Pelik, tapi aku tak ada terfikir (atau memang aku tak nak fikir?) pasal duit aku yang akan hangus (atau telah pun hangus) begitu saja tuh. Tak ada rezeki kot, nak menangis sempai keluar airmata darah sekalipun pun tak guna jugak kan? Cukuplah dengan keringat aku yang dah lama keringnya tuh. 

----------------------------- 

Panas kat dalam office tempat aku kerja nih. Paginya bini Daniel ada bawak satu kipas besar tapi angin kipas tuh tak dapat menyejukkan keadaan di dalam office yang kalau orang masuk aje, sure dia akan berundur selangkah dua sambil kata, "Shit! It's fucking hot in here". Aku banyak minum aje sebab panas-panas nih memang gitu lah. Pagi tadinya aku makan pulut Vietnam tuh lagi, dengan ubi kayu rebus yang aku beli pagi tuh. Terasa kampung sangat aku harinih, siap makan cendol sekali. Tak pernah-pernah aku makan 3 makanan kampung dalam satu waktu. 

Kepala aku mula terasa macam pening jer, aku tahu, pening sebab panas. Mati-mati aku ingatkan ada apa-apa ubat sakit kepala kat bag aku, tapi tak ada. Sebab aku baru teringat yang pagi tuh aje aku kasi dua bungkus Advil kat dua customers yang tanya aku kalau-kalau ada ubat pening kepala. Kesian kat diaorang, memang panas, sampai pening-pening kepala. So kaedahnya, kepala aku mula start pening, yang biasanya kalau aku tak makan ubat, akan melarat sampai teruk. 

So, aku pun mengheret lah bontot aku yang leper itu ke luar, nak ambil angin di luar. Angin segar. Kat luar tuh aku lepak aje lah sambil duduk-duduk. Nasib baik tak ramai orang di dalam kedai, dan yang ada tuh pun yang tak banyak cekadak. Diaorang buat kerja memasing. Dan aku pun, sambil duduk-duduk tuh, aku pun sambung berfikir. Sambung melayan apa yang ada kat kepala aku nih. Benda kecik-kecik, benda besar-besar. 

------------------------- 

I wrote the above tuh semalam and I'm writing yang kat bawah nih harinih. Aku sambung balik..... 

Aku cuba fikir apa yang buat mood aku bertukar, apa yang menginfluence perasaan dan kelakuan aku sehari-hari. Pasal Mak Nila? Pasal bini Daniel? Pasal bosan kerja? Pasal letih kerja? Pasal blog? Pasal kawan? Aku rasa semuanya tuh yang menginfluence aku, itu yang aku rasa aku macam moody aje. 

Aku rasa, yang paling buat aku tension, pasal kerja. Iyalah kan, dah sepuluh hari aku kerja tanpa henti-henti, dan walaupun kerjanya tak ada lah berat tapi terlalu lama buat aku. Dan aku rasa itulah puncanya yang buat aku macam tak keruan aje pemikirannya. Lama lagi Daniel nak balik, menghitung hari aku dibuatnya. Dulu aku ingatkan bila Daniel tak ada, aku dapatlah rileks sikit tapi tak jugak sebenarnya. Memanglah aku bersih-bersihkan washing machines, dryers semuanya tuh macam buat syarat aje, dan aku sapu lantai, mengemop pun selamba macam orang DBKL buat kerja aje, tapi, aku rasa macam tertekan jugak dengan bini dia tuh. 

Memanglah perempuan cerewet, banyak mulut ooppsssss, dan ada jer benda yang tak kena nya. Bini Daniel nih ok sebenarnya, cuma mungkin aku aje yang mudah terasa. Tak boleh dinafikan itu, sebab aku nih kan ker dah tua? Cepat terasa hati. 

Dah dua bulan lebih aku kerja di sini, sememangnya aku dah tahu apa yang kena buat, apa yang harus aku tangani. Tapi, bini Daniel tuh asyik dok ajar aku, macam lah aku baru nak mula kerja. Di suruh buat itu ini pun satu hal jugak. Walaupun dia ada di kedai dari jam 7 pagi sampai aku datang (8-30 am onwards), tapi, bila aku datang aje, macam-macamlah yang disuruh aku buat. Macam lah aku tak akan buat benda-benda tuh. Disuruh aku bersih itu ini. Sampai sekali tuh ada aku tercakap, "I know what to do, I've been here more than 2 months now". 

Yang aku tak dayanya, kalau aku tengah bersihkan apa-apa yang patut kat luar sana tuh, dari jauh dia jerit panggil aku. Aku ingatkan ada apa lah yang penting sangat. Rupanya dia nak beritahu aku yang lepas tuh aku kena bersihkan balang-balang yang kotor, yang kalau dengan Daniel, dia tak suruh pun. "Clean that one, okay?" Clean this ok? Eeeeeee...." itu lah yang dia selalu suruh. Memang payah dengan perempuan nih, semuanya nak bersih. Kalau dengan Daniel tuh ok aje sebab dia pun selekeh macam aku jugak. 

Bini Daniel nih lebih anggap aku sebagai pekerja, compared dengan cara Daniel dengan aku. Daniel, kalau dia tertinggal something, dan dia masih di persekitaran kedai, dia akan datang ambil sendiri. Bini dia? Jenis yang menalipun aku dari dalam kereta, then suruh aku hantarkan barang yang dia tertinggal tuh, hantar kat dia yang tunggu dalam kereta. Cibai, berat sangat ker tetek tuh nak datang ambik sendiri. Saja jer tuh nak kacau aku yang bila tahu aje dia dah nak blah, aku terus on kan laptop. Ooppssss 

Kalau dia tahu yang aku ada simpan semua surat-surat Daniel yang Daniel tak nak kasi bini dia tahu, sure dia akan buat baik-baik dengan aku. Gesel-gesel tetek kat aku ker, things like that. (Sebelum Daniel blah ke China, dia ada pesan dengan aku, suruh aku simpan semua surat-surat yang Posman hantar, yang dialamatkan kat nama dia satu orang sebab dia ada a few bank accounts yang dia tak nak bini dia tahu. Jugak a few surat lain yang dia kata, kalau bini dia tahu, akan susah dia nak jawab. So far adalah 5 pucuk surat dia yang aku simpan dalam beg aku) 

----------------------------- 

Pasal Mak Nila pun aku ada terfikir jugak. Aku nih, kalau lah aku anak dia yang betul, dah jadi anak derhaka dah benarnya. Tiap kali dia bercakap dengan aku, aku akan berfikir benda yang bukan-bukan aje. Aku akan terfikir, apa lah dia nak pau aku pulak kali nih. Tapi itulah, apa yang dia cakap dengan aku semuanya ada ciri-ciri pengepauan. Malampau-lampau nenek tua kaki pau tuh, nak kena penampau gayanya tuh. 

So tak heran lah kalau dia bukak mulut aje, aku akan cakap dengan nada serious, if not kasar. Kadang tuh macam keras aje bunyinya, dah tak ada dah aku nak yes kan, nak angguk-anggukkan aje cakap dia macam dulu tuh. Terlatest yang buat aku bengang, dia ada kata kat aku macam nih, "Koq dikit amat kamu makan nasi, kenapa nggak beli dua dollar aja? Sedollar dikit amat" Hampir aku terkata yang kalau beli kat Kedai Cina, dua dollar nasi putih boleh makan dua hari, tapi tak sampai pulak hati aku. Tak nak lah jadi anak durhaka gitu kan? Tapi memang aku bengang sesangat. Sampai aku geleng kepala dalam hati. 

"Gapapa Bu, nanti bulan depan saya beli rice cooker", aku cakap gitu. 

So, for the last few days, Mak Nila tuh asyik melobi aku, memujuk aku supaya jangan beli rice cooker. Dia kata, dia boleh tolong masakkan nasi untuk aku. Dia kata, bikin repot aja ada rice cooker, kena beli beras, nanti kalau beras tak ditutup rapi, dimakan tikus sebab kat rumah tuh tempat tikus bertandang. Kalau beli rice cooker, nanti susah mahu bawa pulang Indo. "Ibu punya temen, dia mao pindah Canada, rice cooker ditinggalin aja", kata dia. Segala macam alasan lah, segala macam pujuk, supaya aku tak beli rice cooker (di hari aku off nanti). 

Korang perasan dak? Itu ciri-ciri pengepau tegar kan? Ingat dak, masa mula-mula aku masuk ke apartment dulu tuh, dia pelik sebab dah bertahun aku di Amerika, rice cooker pun aku tak ada. Pelik sangat dia. Sampai geleng-geleng kepala lagi. Beria-ia dia suruh aku beli, "kamu harus punya rice cooker sih", gitu lah dia cakap dulu tuh. Sekarang nih, sebab aku beli nasi putih dari dia, itu yang mati-mati dia tak nak aku beli rice cooker tuh. 

Jengkel gue! 

So itu yang aku terfikir, akan sampai kah hati aku untuk menabur pasir di periuk nasi Mak Nila nanti dengan membeli rice cooker sendiri? Akan hilanglah sumber pendapatan dia kan? Dan buatnya pulak aku berhenti dari order makanan dari Catering/Rantangan tuh, dan aku beli makanan di tempat lain? Entah lah, tengok lah, walaupun aku tak suka cara dia tuh tapi jauh di sudut hati aku, aku kesian jugak kat Mak Nila tuh. Sebab dia orang tua yang tak sedar diri, kan?