Friday, October 5, 2012

Dan Hari Pun Berganti Minggu


Dulu, masa aku dapat tahu yang aku kena kerja setiap hari selama beberapa minggu, sementara Daniel balik ke China, ada jugak aku terfikir yang sanggup ker aku bekerja selama 13 jam setengah setiap hari? 

Itu yang aku, di tempat kerja, aku cuba-cuba fikir dan buat benda-benda yang akan menyenangkan hati aku, aku fikir yang aku akan dapat berinternet sesuka hati aku. Aku rasa aku boleh handle semuanya. 

Tapi itulah, tak sekuat mana orangnya aku nih. Tak payah aku ke mana-mana gaung lah untuk menjerit, supaya jeritan aku bergema kuat kononnya. Tak payah. Aku bosan gila, hati aku meroyan gila. Pegi kerja, balik kerja, pergi kerja, balik kerja. Itu aje kerja aku. Selain kerja. 

Yang paling bosan tuh waktu pagi, waktu nak pergi kerja. Rasa macam baru aje (memang baru pun), rasa macam sekejap aje (memang sekejap pun) aku di rumah, dah terpaksa pergi kerja semula. The only thing yang buat aku bersemangat, di tempat kerja aku boleh online. Itu aje lah yang buat aku happy. Yang lainnya tuh, tak payah cakap lah. 

Dan sebab bosan, itu yang aku mudah sangat naik angin, mudah sangat marah. Dah memang aku nih jenis panas baran, ditambah pulak sekarang nih musim panas, selalu sangat lah terbakarnya. Sampaikan aku ada terfikir, dan aku ada ter-plan, yang aku nak berhenti kerja aje lah lepas Daniel balik nanti. Tak boleh jadi kalau macam nih berterusan. Aku perlukan masa untuk diri aku sendiri, I have a life, tapi kalau tengok gayanya sekarang nih, I'm spending my life kat kedai laundry tuh. Aku macam dah nekad aje nih yang sesebulan lepas Daniel balik, aku nak berhenti. Tapi tengok keadaan jugak lah, sebab Daniel tuh bagus orangnya, bukan macam bini dia yang kepoh tuh. Aku, dengan orang yang macam baik aje nih, aku biasanya lemah sikit. Sebab aku lebih baik dari dia. 

Ituhari, aku hampir terbehenti kerja on the spot. Ter-emosi aku hari tu tuh. Ter-naik angin sikit. Bukan pasal apa, pasal aku dah a few times simpan aje apa yang aku tak suka pasal bini Daniel tuh. Orangnya ok bini Daniel tuh, cuma cara dia cakap, cara dia treat aku, cara dia tuh yang aku tak berkenannya. Aku nih kan ker jenis yang mudah terasa hati? Dia selalu suruh aku buat itu ini, yang kalau sama Daniel, tak ada pun dia suruh buat apa-apa. Dia cuma suruh yang penting-penting aje. Tapi kalau dengan bini Daniel tuh, semuanya nak bersih, semuanya kena teratur. 

"If you have time, do this, do that...." Itu aje lah yang dia tahu nya. So, banyaklah kerja sampingan yang aku kena buat mengacau aku nak online aje. Kena bersih itu ini, pikul itu ini, susun itu ini, angkat itu ini. Banyaklah itu ini nya.

"Just say, "I'm only a worker, I'm not the Boss", dia kata gitu bila aku cuba bermanja dengan dia, bila aku report pasal customers yang banyak cekadak tuh. Sebab itu, sekarang nih, kalau ada masalah, aku dah tak cakap banyak dah, aku terus aje talipun bini Daniel tuh, suruh dia cakap aje dengan customer. Malaslah aku nak explain kat customers, sebab biasanya diaorang akan bertekak jugak. Biasalah kan kalau deal dengan gagak di rimba nih. 

Yang buat aku bengang kat bini Daniel tuh sebab dia macam tak puas hati aje dengan kerja aku, bab-bab membersihkan washng machines, dryers tuh. Aku rasa, setiap pagi masa dia datang bukak kedai, dia check satu-satu mesin tuh. Memanglah malam sebelumnya aku bersihkan mesin-mesin tuh sekali lalu aje (takat bersihkan kotoran yang nampak aje), tapi, dengan perempuan nih, diaorang suka membesar-besarkan cerita. 

"Clean the washers properly, they are very dirty.....", kata bini Daniel pagi tuh, the moment aku sampai kat kedai. Aku lapar, tidur pun tak cukup sebab malam sebelumnya aku balik lewat. 

"Are they VERY VERY dirty?", aku tanya dia. Telinga aku rasa macam panas jer.

"You have to clean them, clean everyhting", kata dia lagi. 

"I did", aku kata gitu. Dia tak puas hati agaknya, dia tunjukkan aku apa yang patut aku bersihkan. Aku pun tak puas hati jugak sebab memang aku bersihkan semuanya tuh, cuma mungkin ada yang tertinggal kot. Iyalah, buat kerja sambil lalu gitu aje, buat kerja sambil kepala otak dok memikir, pukul berapa aku boleh balik malam ni kang nih? 

Bila dia keep on beritahu aku pasal pukul berapa aku harus mula bersihkan kedai, pukul berapa aku sepatutnya buat itu ini, aku mulalah rasa nak menggeletar marah. Sambil tuh aku fikir, cakap ajelah apa yang aku nak cakap. Inilah masanya. Aku nak cakap yang aku nak tunggu Daniel balik dari Cina aje, lepas tuh aku berhenti kerja aje lah. Tapi tak terkeluar pulak kata-kata tuh, sebab aku masih terfikir yang bini Daniel tuh tak ada lah bermaksud nak marah aku. Lagipun memang gitu cara dia, kasar dan keras. Lagipun dia tuh perempuan. Perempuan memang gitu, kan? Kalau tak, tak ada lah dunia nih huru hara, kan? 

So tak tersampai hati lah aku nak sampaikan apa yang ada dalam hati aku tuh. "Never mind", aku kata gitu. "Tell me what the problem is", dia beraia-ia nak tahu. "Nothing, nothing. Never mind", aku kata gitu, sebab aku takut kalau dia tanya aku banyak kali, aku akan tercakap apa yang aku tak suka tuh. Seingat aku, dengan Nenek KFC dulu aje aku terberani cakap kat depan-depan yang aku tak suka dia.

Instead aku kasi excuse lain, aku salahkan customers yang selalu datang kedai tuh lewat malam, masa aku dah nak tutup. Yang akhirnya aku terpaksa balik lambat, dan aku terpaksa buat kerja dua kali, terpaksa cuci semula mana-mana mesin yang dah aku cuci mulanya tuh. 

"We cannot turn them away, they are repeat customers", kata bini Daniel lagi. Lain cara dia jawap. Kalau Daniel, dia akan suruh aku beritahu customers yang diaorang kena buat hal memasing cepat-cepat sebab kedai tuh tutup pukul 10. 

"I got home at one last night", aku kata gitu.

"Really?", dia tanya aku sambil gelak. Marah lah aku kan? Aku memang tak suka kalau aku tipu, orang tak percaya. Oooppsss. (Tak pernah pun aku sampai rumah pukul satu. Paling lewat pun pukul 12 setengah, itupun baru sekali) 

So aku explain kat dia yang aku terpaksa tunggu bas, then terpaksa tunggu train. Dah lewat malam, memang servis agak lambat sikit. Agaknya dia terkesian dengan aku, itu yang dia berteleku aje atas kotak snacks, sambil dengar aku merungut. 

"You know what?", aku kata kat dia. Then aku cerita kat dia yang selama aku kerja, dah 6 kali aku jalan kaki aje dari kedai tuh ke subway terminal. 

"O my God, really?, dia tanya aku, kesian sama terkejut gayanya, dengar cerita aku. Aku tersenyum je dalam hati, rasa puas jugak yang akhirnya dia tahu susah payah aku. Dan aku terfikir, itu aku belum cerita pasal masa aku pening ituhari, yang aku bayar orang tuh sampai 40 dollars, untuk hantarkan aku balik ke rumah. Kalau aku cerita yang itu gamaknya, sure dia melutut depan aku, mintak maaf sebab dia macam tak kesah sangat masa aku sakit dulu tuh.