Friday, October 5, 2012

Favor Done, Favor Returned


Walaupun panjang aku tulis apa yang aku fikirkan tuh, tapi semuanya tuh aku fikirkan dalam beberapa minit aje. Sebab masa tuh kepala aku dah pening sesangat. Bukan pening sebab fikir tapi sebab panas dan sebab aku tak makan. Then aku masuk semula ke kedai, dan pening aku semakin menjadi-jadi. Memantak-mantak rasanya kepala aku. Masa tuh baru pukul berapa? Ada dekat 8 jam lagi aku nak tunggu sebelum habis kerja. Bila semakin pening, aku tanya-tanya kat customers kalau sesiapa yang ada ubat, semuanya tak ada. Aku jalan keluar sekejap kat satu kedai orang Korea nih, tapi kedai tuh tutup.

So aku lepak ajelah, terjelepuk kat kipas besar tuh, sambil ambik ais, taruk dalam beg plastik, then sapu kat seluruh kepala. Lega sekejap. Tapi sekejap sangat, then pantakan tuh datang lagi. Air liur dah rasa masin dah, badan pun dah menggeletar, rasa nak terberak pulak tuh. Berdiri tak kena, duduk pun tak kena. Rasa kebas badan aku. Aku, kalau ada semua tanda-tanda gitu, memang teruk lah peningnya. Biasanya aku akan makan ubat dan bawak tidur sambil duduk/bersandar kat dinding. Tak boleh nak tidur sambil baring sebab sakit. Tapi, ubat pun tak ada, dan customers perlu dilayan, itu yang semakin pening tuh. 

Aku talipun Diana bini Daniel, dia kata dia akan datang dalam masa sejam sebab dia di luar Phila masa tuh. Then aku terus ke bilik air, membuang isi perut, melalui mulut dan bontot. Then aku ke luar kedai balik, ambil angin. Adalah a few customers masa tuh, rasanya semua tahu yang aku tak sihat sebab diaorang suruh aku bawak ambil udara fresh kat luar tuh. Aku talipun semula bini Daniel, beritahu dia kata tak payah datang sebab aku dah rasa segar sikit dah. Lagipun, by the time dia sampai nantinya, dah dekat pukul 8 malam dah, ada dua jam aje lagi sebelum aku tutup kedai. 

Salah perkiraan aku.........

Sekejap aku rasa ok, sekejap aku aku rasa lemah sangat badan aku, pening sangat kepala aku. Dan aku tak masuk pun ke office/kedai tempat aku kerja tuh sebab panas sangat. Instead, aku lepak kat luar aje, kat tempat banyak mesin-mesin. Aku cuba lelapkan mata, tapi bising sangat pulak bunyi tv di kiri kanan. Bila ada customer datang nak beli barang, baru lah aku bangun. Jalan ke dalam ofice tuh kononnya sambil berpegang, berpaut kat dinding lakunan tuh kena lah over sikit heheheheh, sampai orang yang datang nak beli tuh terkesian kat aku. 

"Are you ok? Are you ok?", tanya diaoang. 

"I'm sick. Really, really sick. I'm sorry", aku kata gitu. 

"Where are they (the owners) at? Have you called them?", diaorang tanya aku.

"Yes I have", aku jawab gitu. Memang aku sakit tapi at the same time aku pun kena lah jugak memantapkan lakunan aku kan? So aku dengar aje lah customers tuh semabng-sembang sesama diaorang, mengutuk tokey kedai yang tak prihatin dengan pekerja sendiri. 

"Are you Chinese?", tanya one of them. 

"Hell no!", aku kata gitu. Wakakakakkaa, dalam pada sakit-sakit tuh pun, sempat lagi tuh. 

Bila aku tegok ada a few customers yang datang dengan bawak pakaian berguni-guni untuk dibasuh, dan kepala aku semakin sakit, dan aku tak rasa aku boleh tahan lagi, aku pun talipun bini Daniel. 

"Please come.....", aku kata kat dia. 

"I'll be there in an hour ok?", kata bini Daniel. 

"Be quick, or else I'll just leave....", aku kata gitu sambil mengerang. Macam tenat sangat lah kononnya. Sementara tunggu bini Daniel datang, aku lepak kat depan kedai, sambil tutup muka dengan tangan, dan tidur. Lega rasanya sebab angin sepoi-sepoi bahasa meniup. Ada a few customers yang usap-usap kepala aku, sebelum diaorang masuk ke kereta, aku biarkan aje. Malu gak aku, terasa macam bebudak pulak. Aku sakit, aku dah tak pedili apa dah masa tuh.

Dekat pukul 7 baru lah bini Daniel sampai. Tapi masa tuh aku dah rasa macam lega sikit dah so aku malaslah nak buat-buat macam sakit sangat. Lagipun, rasa malu aje sebab sakit sikit aje dah terpaksa panggil dia gantikan aku. Dia suruh aku balik aje, sebab esoknya, Sunday, aku, walau macamana pun, kena datang jugak kerja. Sebab dia ada hal lain. Nak hantar anak-anak dia pergi sekolah Cina. 

Sebelum balik, dia suruh aku bersih-bersihkan mana yang patut, buang sampah, dan tutup roller shutter doors yang berat tuh. Masa tuh pun dah pukul 8. Tak lama lepas tuh datang dua orang Cina, bawak aircond unit dua bijik, terus dipasang kat office tuh. Bini Daniel kata, memang dah lama dah suruh laki dia pasang air cond tuh tapi ada jer alasan dia. Tak apalah, at least dia tahu yang aku tak boleh tahan kerja dalam panas tuh, bayangkanlah, 13 hours kan? Diaorang lainlah, dua jam aje, itu pun waktu pagi, masa belum panas. 

Memang dah nasib tak baik agaknya, the moment aku keluar aje dari kedai tuh, hujan turun dengan selebat-lebatnya. Menggeletar kesejukan pulak aku dibuatnya, dan sebab hari tuh Saturday, bas pun lambat. Nasib baik lah dapat jugak aku berteduh kat depan kedai yang di seberang jalan dari laundry tuh. Dalam setengah jam tunggu, bas pun tak ada jugak. Tokay kedai tuh siap suruh aku masuk kedai dia dulu, tunggu dari dalam. Aku tak nak, aku tunggu aje kat luar tuh, kena lah tempias hujan sesikit, tapi tak lah teruk sangat. Terfikir aku,boleh sampai ke tidak rumah nanti nih, aku masa tuh rasa lemah sesangat dah. Buatnya aku tumbang kat mana-mana, habis lah aku. 

Dan aku terfikir, yang bini Daniel, masa suruh aku balik tadinya tuh, dia tak ada pun tanya samada aku ok atau tidak, what with hujan lebat, weekend pulak tuh. Ala, dia tak fikir pun benda-benda gitu kot, mana dia tahu, kan?. 

Tengah aku menung-menung tuh, ada satu SUV berhenti, aku nampak ada this one smartly-dressed guy keluar dari kereta tuh. Nak masuk ke kedai yang tempat aku tumpang berteduh tuh. 

"You need a ride buddy?", dia berhenti, tanya aku. 

"I need to go to Frankford Terminal", aku kata gitu. 

"Please.....I'll pay you, I'll pay you twenty bucks", aku kata lagi. Aku tahu itu memang mahal, kalau naik teksi, tak sampai 10 dollars, dalam 6, tujuh dollars aje. Tapi, apa yang ada dalam otak aku, aku nak balik ke rumah. Secepat mungkin. Itu aje. 

"Where do you want to go after that?", gagak tuh tanya aku balik. 

South Philly, aku kata gitu. "Ok, 30 bucks", aku kata lagi. 

"Get in the car", kata gagak tuh, dia pun tak jadi nak masuk ke kedai tadi tuh. 

"Thank You, Thank You", kata gagak tuh. Apa hal pulak nih?, tanya aku dalam hati.

"I'm in deep shit, my life is so fucked up right now. I could use that dough", dia kata lagi.

Ooooooo, patutlah. 

"We're helping each other, you help me, I help you. I just want to get home", aku kata gitu, lepas beritahu dia yang aku sakit kepala dan aku balik awal dari biasa. Gagak tuh kenal aku sebenarnya, semalamnya dia ada datang ke kedai tempat aku kerja tuh, nak guna tandas. Cuma aku yang lupa, sebab bagi aku, gagak nih sama aje, susah nak cam. 

Aku cuba-cuba tidur tapi tak dapat nak pejamkan mata sangat sebab gagak tuh asyik bercerita pasal masalah dia. Dia tak ada duit,baru gaduh dengan girlfriend, kena halau, dan apa yang dia ada, barang-barang dalam kereta tuh ajelah. Banyak bills yang kena bayar, dia kata. Kalau tengok cara dia, dengan SUV yang baru tuh, orang tak akan percaya yang dia nih tak ada duit, tapi aku faham sangat. Kat Amerika nih, tambah-tambah kalau gagak, kereta bukanlah ukuran. Orang yang naik kereta lawa tuh tak semestinya ada duit. Dan orang yang naik bas tuh, lagi lah tak semestinya ada duit. 

Bila dia cerita-cerita begitu, aku pun macam takut jadinya, tapi sebab nada dia bercerita tuh macam menceritakan masalah kat someone yang dia percaya, aku jadi lega lah sikit. Kalau dirompaknya aku, mampos, fikir aku dalam hati. Kat dalam pocket aku ada lah dalam 600 lebih, itu pun nak buat bayar sewa, dan untuk kegunaan aku seharian sampai dapat gaji lepas Daniel balik nanti. 

Gagak tuh berhenti di gas station, aku kasi dia note 50 dollars suruh dia tukar. Aku pun turun jugak, beli ubat, beli susu. Aku nak masuk aje kedai kat gas station tuh, aku nampak gagak tadi nih tegur a few gagaks lain yang kat situ. Cara diaorang lah kan. Berpeluk-peluk, bertumbuk-tumbuk perut gitu. Ish, ketar jugak aku menengok caranya. Tapi nasib baiklah masa dalam kereta, gagak tuh kata yang dia tahu aku takut tengok cara dia dengan kawan-kawan dia tadi tuh. Tapi diaorang memang gitu, kata dia. So lega lah aku rasanya di sepanjang perjalanan. Dan pening kepala aku pun semakin reda, hujan pun jugak reda. Beria-ia gagak tuh nak hantarkan aku sampai ke muka pintu tapi aku suruh dia drop kan aku kat tepi jalan besar aje. Sebab aku tak nak dia tahu kat mana aku tinggal. Lagipun aku cadang nak beli makanan kat kedai Cina di situ. Dia berhentikan kereta, tapi cakapnya masih tak henti-henti. Aku dah nak buka pintu kereta dah (lepas berterima kasih kat dia) bila dia kata, "Look Brother......", sambil genggam kedua-dua tangan kat dada. 

"You know where I work, you know me. Now, do a Brother a little favor............", dia kata gitu. 

Apa pulak nih?

"Can I owe you some money? I promise I'll pay you........bla bla bla", dia kata gitu. Serba salah aku dibuatnya. 

"Ok, how much do you want?", aku tanya dia. Dalam hati, aku fikir yang kalau dia mintak banyak, aku akan terus tak nak kasi apa-apa. Dan aku memang agak yang dia nak pinjam duit banyak jugak, kalau mengikut cara dia menyusun ayat tuh. Dan aku akan cari excuse aje lah. Lagipun, takkan lah aku bodoh sangat nak kasi duit kat orang yang aku tak kenal kan? Lagipun, bukan ker dia dah dapat 30 dollars sebagai upah hantar aku?

" I need 10 dollars", dia kata gitu. 

Laaa, sepuluh dollars jer? Sampai begitu sekali susun ayat, nak pinjam sepuluh dollars jer? Kalau sepuluh dollars, aku tak nak kasi pinjam (kalau lebih, memang aku tak nak kasi pun) lah, aku nak kasi gitu aje. 

"Ok, take this ten dollars, you don't have to pay me back", aku kata gitu. Lemas mendengar janji dia yang dia akan bayar balik duit tuh, aku kata lah yang aku tak nak terima duit dia tuh nanti, cukup lah sekadar dia datang ke kedai tempat aku kerja tuh sekali sekala untuk bertanya khabar, itu sudah mencukupi. (Buatnya dia datang nak pinjam duit, tak ker haru nanti?)

So aku kasi lah dia sepuluh dollars, bererti kesemuanya 40 dollars yang aku kasi. Sama dengan harga renewal tagboard aku, $40. Itu yang buat aku tersengih tuh, sambil jalan balik ke rumah, dalam hujan yang renyai-renyai tuh.