Friday, October 5, 2012

Accidental Tourist


Dah dekat tengah malam dah masa aku sampai hotel tuh, aku terralit jugak masa meround-round sekitar Times Sqaure tuh. Tapi sebab aku letih, aku balik dulu lah untuk berehat. 

Pukul 12 lebih, aku turun sekejap, saja nak ambil angin. Dalam tak merayau jauh tu pun, terpergi jugak aku ke Rockerfella Center, ke Fifth Avenue. Sampai Empire State Building jer, terus aku patah balik, then ke hulu ke hilir kat area Times Square tu jer lah. 

Pagi esoknya aku jalan-jalan aje lah, singgah kat satu cafe nih kejap, beli kopi, beli kek, then terus aku ke Bryant's Park. Tak ramai sangat orang sebab masih awal Sunday, so dapatlah aku port yang baik, yang terlindung sikit. Sambil online, sambil chat, sesambil itu lah aku breakfast. Kadang-kadang menyandar, kaki silang, goyang-goyang kan sikit. Lepas tuh tengok orang lalu lalang. Memang tak boleh nak buat kelas yang lain dah, memang tahap maksima dah kekelasan aku pagi tu tuh.

Aku perati sorang-sorang. Macam aku jugak diaorang tuh. Mengelamun. So aku pun mengelamun jugak lah, sambil-sambil perhati orang sekeliling. Apa yang aku ngelamunkan? Entah, aku pun lupa tapi semuanya berkisar dengan hidup aku lah. Aku tanya diri aku, happy ker hidup aku nih? Semalam nya tuh happy gila. Tapi secara generalnya, happy ker aku? Ker kehappyan aku tuh disebabkan wang dollars. 

Dah letih melayan perasaan, aku pun kemas-kemas barang, cadangnya nak ke Hard Rock Cafe. Tapi terlalu pulak kat Avenue of The America, ada flea market. Macam pasar malam di sebelah siang lah lebih kurang. Aku masuk kawasan itu lah, tengok-tengok gerai yang kebanyakannya menjual t-shirts dan pakaian harian. Aku terberhenti sekejap kat satu khemah yang ada buat traditional massage. Berebutlah apek-apek tuh urut badan aku, picit-picit tangan aku, sambil tarik-tarik aku. Aku anggukkan aje bila apek tuh suruh aku duduk sebab dia nak urut belakang aku, dalam $25 untuk 20 minit. Lepas urut tuh, entah macamana aku terbesetuju dengan usul apek tuh, untuk baring kat massage bed, sebab dia nak urut seluruh badan aku.

"Ah, layan ajelah, if that will make me feel good, aku dah lah rasa tak sedap aje nih", kata aku dalam hati. Ada lah dalam 20 minit apek tuh urut aku. Aku ingatkan habis di situ ajelah tapi aku terpedaya dengan pujukan apek tuh untuk urut kaki. Lepas tuh dia nak urut apa pulak lah agaknya? Urut lancau? 

So bersandarlah aku macam orang lepak kat tepi pantai, sambil apek tuh termengah-mengah memicit, mengurut kaki aku. Aku tahan kan aje, memang sakit pun, tapi sebab fikiran aku dah tertumpu ke hal lain, tak lah rasa sakit dan geli sangat. Nak tergelak aku tengok apek tuh terkemut-kemut mengurut kaki aku, tekan sana tekan sini, tapi aku buat selamba aje. Sure dalam hati dia kata, "Vavi punya budak, aku sampai nak putus urat kentut urut dia, dia buat donno jer". So kesemuanya $65, dan masa aku nak keluarkan duit, apek tuh mintak tips. Aku kata aku nak kasi dua dollars aje, terus apek tuh merengus, so aku bayar kat orang lain. Dan aku tengok, tak ada siapa pun nak even cakap terima kasih pun, nak tegur aku ker, apa ker. Masing-masing sibuk mengurut potential customers. Memang dasar sangat kan? 

Lepas tuh aku menyusur sepanjang jalan tu aje lah, jauh jugak aku berjalan, sampai kat hujung, kat 50th Street. On the way ke Hard Rock Cafe tu barulah aku beli benda-benda sikit untuk anak buah kat blog/tagboard, sebab aku malas dah merayau kat Chinatown nanti tuh. Lagipun barang-barang kat Chinatown tuh, tak ada design yang lawa-lawa. Iyalah, sebab murah, kan? Baik orangnya aku nih kan, ke mana-mana pergi, sure aku ingatkan anak buah aku. 

Kat Hard Rock Cafe, aku sembatlah dua tiga empat benda, then masa nak bayar tuh, aku anggukkan aje bila cashier tuh suruh aku join dan bayar Membership Program diaorang. 

Di sepanjang perjalanan balik ke Phila, aku tidur aje sebab awek sebelah aku tuh punyalah sombongnya, macam lah dia beli satu ticket dapat guna dua-dua seats.