Friday, October 5, 2012

Keeping It All In


Ya Ampun, punyalah malasnya aku nak pergi kerja Isnin tuh. Ingatkan baru lepas cuti, sure bersemangat balik nak kerja, tapi I was wrong. Tersalah charge battery ker aku nih? 2 hari cuti, langsung aku tak ingat pasal kerja, alih-alih bila nak masuk kerja semula, terus aku jadi tak bersemangat. "I'm back to where I belong, shit factory", kata aku dalam hati.

Daniel ada lama pulak kat kedai masa aku sampai tuh. Dia sibuk merepair a few machines. Tertension aku kejap dibuatnya. Sebab aku, macam orang lain jugak, bila sampai aje tempat kerja, nak online lah dulu, kan?. Itu yang paling penting. 

Macam yang aku cakap, minggu lepas tuh, hampir setiap hari aku ada bertekak dengan customers. Mostly pasal washers dan dryers yang rosak, yang buat hal. Tapi, kadang tuh, bukan sebab machines tuh, tapi sebab kebangangan diaorang jugak sebenarnya. Ada aje lah benda yang tak kena nya, salah tekan button kat machines lah, pakaian tersangkut sampai air keluar melimpah kat lantai lah, tak reti then ingatkan mesin rosak sedangkan diaorang tak masukkan coins secukupnya lah. Macam-macam lah, semuanya tuh buat aku bengang. 

Tambah pulak kalau masa aku sibuk tengah melipat pakaian. Itu belum kira yang customers yang nak beli seposen candy tapi lagaknya macam nak berbelanja besar sangat, siap pangill aku berteriak-teriak lagi tuh. Walaupun masa tuh aku tengah tertonggek-tonggek sedang betulkan mesin yang aku pun tak tahu, apa salah nya. 

Dan yang paling buat aku bengang, kalau ada masalah, diaorang biasanya nak tukar guna mesin yang lain. That's fine lah kan? Tapi, aku tak boleh simply tukarkan mesin yang lain untuk diaorang sebab aku tak boleh senang-senang kasi refund. Kalau boleh, aku kena selesaikan masalah apa pasal mesin tuh buat hal. Kalau dah tak boleh, aku akan call Daniel. Dan Daniel akan suruh aku kasi refund. 

Yang by that time, customers dah akan mengamuk kat aku. Yang by that time, aku dah bertekak sampai aku rasa nak blah gitu aje sebab bengang kat Daniel, yang sepatutnya kasi aku main key to all the machines supaya senang aku ambil aje coins dari dalam tuh. Tapi itulah, aku tak dikasi kunci tuh. Dan aku tak boleh sewenang-wenangnya kasi refunds. Sebab more often than not, customers yang salah. Yang suka menipu. Yang cari jalan aje nak save duit, nak menipu sesedollar dua. Gagak kan, faham-faham aje lah kan?

Kalau aku terpaksa kasi refunds kat customers, aku kena rekodkan baik-baik ke dalam buku. Daniel, dia tak buat gitu pun. Sebab dia ada kunci washing machines dan dryers tuh. Dia akan ambil aje coins dari dalam machines tuh, dan kasi kat customers. Aku tahu, dia tak kasi kunci tuh sebab dia tak percaya aku. Ok, dia percaya, tapi takat kepercayaan dia tuh tak lah setinggi mana pun. Tak lah sampai dia nak serahkan kunci tuh kat aku (macam semua kunci-kunci lain), sebab dia tahu kot yang kalau aku lari, dan bawak kunci tuh, akan mampos lah dia. 

Lagipun, mungkin dia tahu kot yang gagak-gagak tuh kebanyakannya kaki penipu, dan dengan aku nih yang selalu mudah terpedaya dan terkesian kat orang, aku akan terus aje kasi refunds, sekiranya kunci machines tuh dikasi aku pegang. Ala, orang business, Cina pulak tuh kan, faham-faham aje lah kan? Kalau pasal duit, even sesedollar dua, semuanya berkira.

Aku pulak, faham-faham aje lah kan? Dah 4 bulan kerja. Lama dah tuh kan? Musim summer pulak, memang cepatlah naik darahnya, tambah-tambah orang yang mudah baran macam aku nih. Selama 4 bulan nih, banyak dah aku simpan kan aje apa yang aku tak suka, apa yang buat aku bengang. Biasalah kan, Melayu. Melayu memang jenis yang suka simpan dalam hati, suka berdendam. Melayu cap Bangla macam aku pulak kan? 

Kalau sekali sekala bertekak dengan customers, itu aku boleh tahan lagi. Tapi kalau setiap hari? Kalau dua tiga kali sehari? Tension lah aku jadinya kan? Tambah-tambah kalau terbetekak dengan repeat customers, itu yang lagi buat aku tension. Kalau ada masalah, bila aku dah malas nak explain kat customers tuh (sebab dah puas bertekak), aku akan pass kan aje talipun suruh Daniel sendiri yang explain. Tapi itulah, sebelum itu, dah tegang urat leher masing-masing. 

Dan aku pun terberfikir, yang dia nih, for example, punyalah baiknya dengan aku dulu tuh. Punyalah aku suka, sampaikan kalau aku nampak dia datang kedai tuh, aku akan senyum. Siap lambai-lambai tangan lagi. Siap aku berhenti dari berinternet, dan keluar pergi tegur dan sembang-sembang dengan diaorang. Tapi, sebab masalah sesedollar dua, kitaorang bertekak-tekak. 

Dan Daniel pulak tak nak mengalah, suruh aku buat itu ini, asalkan tak kasi refund kat customers. Sampai pernah ada customer yang talipun polis sebab Daniel suruh aku sorokkan pakaian dia sebab customer tuh tak nak bayar harga sebenarnya. Sampai begitu sekali. Yang aku bengang dengan Daniel nih bukan apa. He's not there, so dia tak tahu apa masalahnya. Dan sigagak pulak, memang cari jalan nak menipu aje kerjanya. Walaupun baik dengan aku. Dan aku pulak, kadang tuh, sebab kononnya gagak tuh baik sangat dengan aku, aku buat tak faham aje lah yang sebenarnya dia yang salah. Aku mudah terkesian dengan "kawan" aku. 

Itu yang minggu lepas aku terfuck kat Daniel kat talipun tuh. No thanks to his English yang tah apa-apa, yang aku pun tak berapa faham, apatah lagi si gagak. Bila aku dah puas explain dan dia masih degil nak kasi greenlight kat aku suruh kasi refund, aku termenjerit, dan terkata "Fuck!!!. Dan aku hang up the phone. Lepas tuh aku bayar gagak tuh guna duit aku sendiri aje lah. Malas aku beria-ia, pasal sesedollar dua, nak susah-susah, kan? 

Aku rasa happy jer dapat mengefuck Daniel tuh, memang dah lama aku mengidamnya. Tapi kan, lepas pada tuh, aku dah bersiap-siap buat plan dah. Manalah tahu kalau-kalau Daniel bengang dengan pengefuckkan aku tuh.